Lijf & Lijn alle pijlers

brood vervangers

07-06-2017 14:27 63 berichten
Hallo!

Ik vroeg me af, zijn jullie minder brood gaan eten, omdat jullie denken dat het te veel koolhydraten en/of gluten bevat? Zo ja, waar heb je brood dan mee vervangen?
elske1975 schreef:
07-06-2017 17:06
Het meeste volkorenbrood wordt van tarwe gemaakt.
No shit, Sherlock....
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
07-06-2017 14:29
Kijk uit dat je wel genoeg jodium binnenkrijgt, aan brood is gejodeerd zout toegevoegd en dat mis je dan. Als je trouwens geen coeliakie hebt, is het onwaarschijnlijk dat je last krijgt van gluten.
Iedereen kan een glutenintolerantie opbouwen, daar heb je geen coeliakie-diagnose voor nodig.

Aan het begin van de grote voedselveredelingsrace, bevatte tarwe ca. 4% gluten. Inmiddels is dat ca. 40%. Ik wil niet weten wat er gebeurt als wij hier ook doodgegooid worden met de gouden (opgeknutselde) rijst. Het is dus niet vreemd dat er méér mensen last van hebben. Daarnaast zijn er ook andere details in ons eten en in onze eetpatronen kunstmatig veranderd.
tigri schreef:
07-06-2017 17:16
ja ik meen in veel zeevis en zeewier. Ik vond het toch wel heel bizar om te lezen dat Europa zo is achtergebleven qua jodium-deficientie. Van alle landen die ondervoed zijn qua jodium, liggen de meeste in europa! Zelfs Afrika heeft het beter voor elkaar.
Zit ook in spirulina.
Bossanova schreef:
07-06-2017 14:40
Ik eet geen tarwebrood meer, maar wel volkoren, omdat ik vaak gelezen heb dat het beter voor je is.
Welke graansoort eet je dan?
viva1966 schreef:
07-06-2017 18:32
Welke graansoort eet je dan?
Vanwaar je vraag?
sueann schreef:
07-06-2017 18:24
Iedereen kan een glutenintolerantie opbouwen, daar heb je geen coeliakie-diagnose voor nodig.

Aan het begin van de grote voedselveredelingsrace, bevatte tarwe ca. 4% gluten. Inmiddels is dat ca. 40%. Ik wil niet weten wat er gebeurt als wij hier ook doodgegooid worden met de gouden (opgeknutselde) rijst. Het is dus niet vreemd dat er méér mensen last van hebben. Daarnaast zijn er ook andere details in ons eten en in onze eetpatronen kunstmatig veranderd.
40%? Dan wordt je brood kauwgum. Tarwemeel/-bloem bevat gewoonlijk ongeveer 12% eiwit gemiddeld, 60% van die 12 gram is gluten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In rijst zit geen gluten.
sueann schreef:
07-06-2017 18:24

Ik vind het nogal sterke taal. Er gaan wereldwijd miljoenen kinderen dood of worden blind door vitamine A tekort. Daartegenover staat een ongefundeerd wantrouwen tegen opgeknutselde producten, wat ook nog eens tegengesproken wordt door de wetenschap. Ik vind het een beetje conspiracy theory.
tigri schreef:
07-06-2017 17:16
ja ik meen in veel zeevis en zeewier. Ik vond het toch wel heel bizar om te lezen dat Europa zo is achtergebleven qua jodium-deficientie. Van alle landen die ondervoed zijn qua jodium, liggen de meeste in europa! Zelfs Afrika heeft het beter voor elkaar.
Als dat zo is dan is dat heel makkelijk te verhelpen. In multivitaminetabletjes zit een halve dagdosis.

Ondanks mijn geringe brood- en kabeljauwconsumptie heb ik nog nooit een tekort gehad. Ook melk komt alleen maar in mijn toetjes voor; eens per maand een ei en per dag een plak kaas - toch geen tekort. Mijn stofwisseling gaat juist vrij snel.

Misschien overdrijven ze.
werkt dat zo, met gluten? Ik had eens geleerd dat je appeltaartdeeg niet te veel moet kneden, anders krijg je gluten (en geen crispy deeg)! mss is dat een fabeltje dan
Ik eet glutenvrij brood (ivm coeliakie)

Maar anders zou ik wel gewoon volkorenbrood eten. Waarom zou je iets niet eten vanwege de gluten als je er wel tegen kunt.
retrostar schreef:
07-06-2017 18:55
Als dat zo is dan is dat heel makkelijk te verhelpen. In multivitaminetabletjes zit een halve dagdosis.

Ondanks mijn geringe brood- en kabeljauwconsumptie heb ik nog nooit een tekort gehad. Ook melk komt alleen maar in mijn toetjes voor; eens per maand een ei en per dag een plak kaas - toch geen tekort. Mijn stofwisseling gaat juist vrij snel.

Misschien overdrijven ze.
Maar hoe weet je of je geen tekort hebt? Ik geloof niet dat het bij mij wel eens is gemeten. Mss eet je wel keukenzout?
In engeland had 2/3 van alle zwangere vrouwen een (milde) jodiumdeficiency volgens de WHO. Van NL weet ik het niet precies. Niet zo erg dat je schildklier helemaal opzwelt, maar wel genoeg om ontwikkelingsproblemen te kunnen krijgen bij je kind.
tigri schreef:
07-06-2017 19:02
Maar hoe weet je of je geen tekort hebt? Ik geloof niet dat het bij mij wel eens is gemeten. Mss eet je wel keukenzout?
In engeland had 2/3 van alle zwangere vrouwen een (milde) jodiumdeficiency volgens de WHO. Van NL weet ik het niet precies. Niet zo erg dat je schildklier helemaal opzwelt, maar wel genoeg om ontwikkelingsproblemen te kunnen krijgen bij je kind.
Omdat je schildklier jodium nodig heeft om te kunnen werken.
tigri schreef:
07-06-2017 18:57
werkt dat zo, met gluten? Ik had eens geleerd dat je appeltaartdeeg niet te veel moet kneden, anders krijg je gluten (en geen crispy deeg)! mss is dat een fabeltje dan
Ligt eraan wat voor soort deeg. Voor zandtaartdeeg zijn de goedkopere bloemsoorten goed genoeg, terwijl je voor bladerdeeg elastisch deeg nodig hebt.
Ik denk overigens dat de overheid wel met maatregelen zou komen als tekorten vaak voorkomen. Daar hebben zij ook belang bij. Dus als iets goed genoeg schijnt te werken ga ik geen veranderingen aanbrengen. Dat doe ik pas als iets niet goed werkt, en dan zijn er diverse opties zoals supplementen of, als die niet helpen, een arts.

Maar ik ga geen energie besteden aan dingen die goed (genoeg) gaan.
Nou ja in europa schijnt het het probleem te zijn dat we toch wars zijn om consumenten iets op te dringen en de voedingsindustrie wetgeving te stellen wat vitamines enzo betreft. In Azie, de America's, Afrika doen ze daar niet moeilijk over. Ik vind het ook raar hoor, met de EU, en alle regeltjes, en ons grote geloof in de overheid. Maar de voedingsindustrie werkt hier meestal mee op vrijwillige basis, of niet.

mss is het ook omdat de gezondheidseffecten niet zo zichtbaar zijn hier. We hebben geen scheurbuik of blindheid door vit A etc. Dus waarom dan ingrijpen.
tigri schreef:
Dat is wel beroerd gezegd. Gluten is graan-eiwit en zit er dus al in. Door het kneden maak je de gluten soepel. De Italianen laten hun pizzadeegje gymmen. Dat is dus om het goed rekbaar te maken. Met gist erin krijg je dan de broodstuctuur: de gistingsgassen drijven het rekbare deeg op.

Voor appeltaart heb je zanddeeg nodig, dus mengen en vooral niet uitgebreid kneden.
Uitgewassen gluten wordt verwerkt tot seitan. Dus wie vegetariër is en gluten moet mijden, mag geen seitan eten.
tigri schreef:
Dat is een fabeltje. Anders zou ik gewoon appeltaart kunnen eten die niet gekneed is zonder dat ik klachten krijg. Helaas, gluten zitten al in het meel voordat je er wat mee doet.
Ja, ik ben de laatste jaren minder brood gaan eten omdat ik merkte dat minder koolhydraten wat beter is voor de lijn. Voor gluten ben ik niet bang.

Ik heb brood bij het ontbijt vervangen door magere kwark met vers fruit. Ik eet nu maximaal 1 per dag 1 broodje (een bruin triangel afbakbroodje) als lunch of diner en ik probeer de derde maaltijd ook zonder bewerkte koolhydraten te eten (salade of soep of hooguit iets met linzen).

Ik let er op dat ik keukenzout met jodium koop.
FiIee schreef:
07-06-2017 21:03
Dat is een fabeltje. Anders zou ik gewoon appeltaart kunnen eten die niet gekneed is zonder dat ik klachten krijg. Helaas, gluten zitten al in het meel voordat je er wat mee doet.
Heh, das pech voor je!
hiltje schreef:
07-06-2017 21:16
Ja, ik ben de laatste jaren minder brood gaan eten omdat ik merkte dat minder koolhydraten wat beter is voor de lijn. Voor gluten ben ik niet bang.

Ik heb brood bij het ontbijt vervangen door magere kwark met vers fruit. Ik eet nu maximaal 1 per dag 1 broodje (een bruin triangel afbakbroodje) als lunch of diner en ik probeer de derde maaltijd ook zonder bewerkte koolhydraten te eten (salade of soep of hooguit iets met linzen).

Ik let er op dat ik keukenzout met jodium koop.
Ik ben zelf ook minder koolhydraten gaan eten de laatste paar jaren door een vaag idee dat dat beter zou zijn, maar ik verving dat grotendeels met vetten en eiwitten, wat dan ook weer niet per se goed is voor de lijn. Een lekker harinkje voor de lunch met groenten en veel noten. Wel lekker! Maar ook niet echt slank. Volle yoghurt, volle kaas, riant met olijfolie etc. En aardappelen eet ik eigenlijk sowieso al zelden, wegens niet veel interesse in. Volgens het voedingscentrum eet ik nog steeds wat te weinig koolhydraten, en wat te veel vet. Maar goed die hebben wel altijd wat te piepen :)
Als ik kijk naar wat jij eet, denk ik vooral: waaa, weinig! Ik zou omvallen van de honger!
tigri schreef:
07-06-2017 19:02
Ik gebruik haast geen keukenzout. Soms vergeet ik het zout in mijn brood en dan proef ik het niet eens meer. De anderen proeven dat wel. :) Die begrijpen niet dat ik het zó kan eten. Vroeger had ik problemen om niet meer te gebruiken dan de aanbevolen 6 gram zout, maar nu kom ik daar altijd onder. Dus daar komt die jodium niet vandaan.

Ik heb meerdere malen een berekening gemaakt, netjes alles genoteerd wat ik at, maar kwam vaak nieteens aan de helft van de toen aanbevolen hoeveelheid jodium. En ik heb zeker geen last van hypothyreoïdie. Ik dacht dat ik de alarmerende berichten dus met een korrel zout moest nemen.

De laatste jaren is er niet veel aan mijn dieet veranderd dus het kan ook niet zijn dat er enorme voorraden jodium opgeslagen moeten liggen.

Elke organisatie die door de overheid betaald of gesteund wordt heeft er groot belang bij om af en toe iets gewichtigs te vertellen, zodat ze daarmee bewijzen dat ze belangrijk werk verrichten.

Ik denk dat als de mensen bij bosjes ziek worden er met spoed maatregelen zullen worden genomen.
hmm interesting
tigri schreef:
08-06-2017 08:25
Ik ben zelf ook minder koolhydraten gaan eten de laatste paar jaren door een vaag idee dat dat beter zou zijn, maar ik verving dat grotendeels met vetten en eiwitten, wat dan ook weer niet per se goed is voor de lijn. Een lekker harinkje voor de lunch met groenten en veel noten. Wel lekker! Maar ook niet echt slank. Volle yoghurt, volle kaas, riant met olijfolie etc. En aardappelen eet ik eigenlijk sowieso al zelden, wegens niet veel interesse in. Volgens het voedingscentrum eet ik nog steeds wat te weinig koolhydraten, en wat te veel vet. Maar goed die hebben wel altijd wat te piepen :)
Als ik kijk naar wat jij eet, denk ik vooral: waaa, weinig! Ik zou omvallen van de honger!
Ik val ook bijna om van de honger :)

Wat ik beschrijf is mijn basis eetpatroon. Als alles goed gaat en ik doe mijn best. Ik ben te zwaar en ben constant bezig om 5 kilo aan te komen of 5 kilo af te vallen.
Naast het basis eetpatroon zijn er per week altijd meerdere events waar borrelhappen of lekker eten is en daar geef ik (te) vaak aan toe. En ik heb soms hele periodes dat ik lak aan salades en soepen heb en me meer laat gaan. Maar dat probeer ik nu te vermijden.

Mijn basis/gewoonte mbt boodschappen en basis eetpatroon is de laatste jaren wel wat ik omschreef en daarbij bespaar ik zowel op koolhydraten als op vet. En geen slechte dingen in huis en netjes salades maken voor mee naar het werk. Als ik dat niet zou doen zou ik nog eens 50 kilo zwaarder zijn.
Ik denk dat suggestie een hoofdrol speelt bij dit soort problemen. Het is me altijd al opgevallen dat wat je gelooft (positief of negatief) de meeste kracht geeft.

Als je echt gelooft dat drie weesgegroetjes maken dat je de hele morgen geen trek hebt dat is de kans ontzettend groot dat je inderdaad niets lust. Maar ja, geloven zonder overtuiging zal niet werken denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven