Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!

Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5

Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Ik had het niet over kamperen. Nu weet ik dat 500 voor 2 weken wel heel goedkoop is, maar ik vind persoonlijk 500 voor 3 dagen heel veel.

Bij een stedentrip ga ik altijd uit van 100 per dag. Dat betekent natuurlijk niet dat Hiltje dat ook moet doen, maar ik kan me voorstellen dat als ze zo twijfelt het een goed idee is om wel te gaan maar dan wat minder uit te geven.
Alle reacties Link kopieren
Ha, dank allemaal. Ik ga! En ik ga genieten!
Budapest is idd goedkoper maar daar was ik vorig jaar met die vriendin.
In Madrid had ik een goedkoop Opera kaartje maar daarmee had ik echt weinig zit. Gelukkig kon io een plekje naar voren en zo toch nog 2/3 van het toneel zien.
Ik vond de opera trouwens ontzettend leuk, heb er echt met volle teugen van genoten.

In Wenen is een kaartje van 100,- euro al derderangs.
Las dat sommige opera's met bepaalde sterren en première enzo bij de ticketoffices tot wel 700,- euri kunnen gaan.

Op mijn datum draait er een opera van Verdi, het gemaskerd bal. Maar ik zag ook bij een andere opera al kaartjes van 400,-

Dus ben al blij als het voor 100,- lukt.
Ik denk nog steeds aan de pastelkleurige markers.... Volgens Tr0tter mag ik ze nu dan kopen? :lol:

Haha nee hoor, alle gekheid op een stokje: ik ga deze markers gebruiken om te oefenen met het niet kopen.
Bumba1985 schreef:
09-06-2017 11:27
Ik denk nog steeds aan de pastelkleurige markers.... Volgens Tr0tter mag ik ze nu dan kopen? :lol:

Je mag van mij alles kopen wat je wil. Of het verstandig is is een tweede. Daarnaast wil ik zelf zo min mogelijk troep in huis, dus ik zou m'n geld eerder uitgeven aan een 'ervaring' (zoals een reis) dan aan prullen die ik niet echt nodig heb (en al helemaal niet als ik er zo over zou twijfelen).

Het lijkt me inderdaad een goede oefening om een tijdje niets te kopen. Voor mij is dat geen kunst, ik laat me zelden verleiden tot een impulsaankoop, maar ik ben benieuwd hoe lang jij het vol zou houden. ;-D
Ik ga in Juli met een aantal bloggers de uitdaging aan. Ik ben zelf ook wel benieuwd. Ik heb wel nu de neiging om maar alvast alles te kopen wat ik weet dat ik in Juli wil gaan kopen. Bijvoorbeeld een cadeautje voor mijn zus die dan jarig is.

Ik twijfel niet over die markers hoor. Wil ze echt supergraag hebben. maar ik weet ook dat ik, zodra dat ik ze heb gekocht, weer wat anders op het oog krijg. Dus aangezien het kopen ervan toch niet betekent dat ik daarna niets meer wil, koop ik het (nog) niet. Maar ze staan wel op mijn verjaardagslijstje.
Bumba1985 schreef:
09-06-2017 12:49
Ik ga in Juli met een aantal bloggers de uitdaging aan. Ik ben zelf ook wel benieuwd. Ik heb wel nu de neiging om maar alvast alles te kopen wat ik weet dat ik in Juli wil gaan kopen. Bijvoorbeeld een cadeautje voor mijn zus die dan jarig is.

Ik twijfel niet over die markers hoor. Wil ze echt supergraag hebben. maar ik weet ook dat ik, zodra dat ik ze heb gekocht, weer wat anders op het oog krijg. Dus aangezien het kopen ervan toch niet betekent dat ik daarna niets meer wil, koop ik het (nog) niet. Maar ze staan wel op mijn verjaardagslijstje.
Haha, dat nu alvast kopen klinkt als een jojo dieet: : nu nog een paar zakken chips naar binnen werken omdat je volgende week gaat lijnen. Maar dan met geld. Dat vind ik altijd het risico met dit soort dingen. Voor je bewustzijn en om een nieuwe levensstijl een routine te laten worden is het een heel goede methode, maar als je het ervaart als extreem afzien en het daarom voor of na die tijd gaat compenseren/inhalen dan heb je blijkbaar de lat toch te hoog gelegd.

Slim om ze op je verjaardagslijstje te zetten!
Maar markeer je dan echt zoveel dat je het nodig hebt? Of kan het ook gewoon met een stift die in de keukenla ligt.
Het doet mij een beetje denken aan: "Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak".

Ik ben afgelopen dagen erg bezig geweest om de laatjes op te ruimen. Veel dingen weggedaan. Verjaardagskaarsjes die wel al een keer gebruikt zijn, maar best nog een keertje kunnen. Maar als er dan iemand jarig is, vergeten we het. Dus nu huppetee weg ermee! Komt ook omdat we nog steeds aan het kijken zijn voor een ander huis. En als we dan iets zien, krijg ik het op mijn heupen en ga ik opeens alles opruimen en schoonmaken. Ik vind verhuizen vreselijk en waar we nu wonen zitten we eigenlijk ook prima, maar het is niet verkeerd om om ons heen te kijken. Maar bij het idee van kijkers in mijn huis krijg ik altijd een beetje buikpijn.
Oh, goed plan! Ik wilde ook nog leuke dingen kopen voor aan de muren van mijn woonkamer. Die zijn nu nog kaal... Maar die kan ik natuurlijk ook gewoon voor mijn verjaardag vragen! Ik ben binnenkort jarig en omdat ik ook een nieuw huisje heb wilde ik het weer eens gaan vieren :-)
Superleuk cadeau om te vragen toch? Heel goed alternatief voor zelf kopen.

Ik vind uitdagingen in de toekomst ook vrij lastig. Ik kan beter besluiten om nu te minderen dan over een week. Juist om wat je net beschrijft.
Een maand niets kopen (buiten boodschappen) is voor mij niet zon uitdaging. Een maand geen chocolade is bijv veel lastiger. Zo heeft ieder zijn zwakke punt.

Hiltje, weet je al wat je gaat doen?
Ik had trouwens een fijne meevaller. [...]

Aan de andere kant heb ik net een aantal offertes opgevraagd voor screens voor alle ramen, dus dat kost ook weer het nodige.
anoniem_299213 wijzigde dit bericht op 16-06-2017 07:17
Reden: herkenbaarheid
68.35% gewijzigd
>:-( >:-( >:-(

Mag ik even boos zijn? 4 weken heeft ING erover gedaan om onze brief te beantwoorden. En nou krijg ik 'm eindelijk, hebben ze een fout gemaakt in hun berekening. Gewoon door stomweg niet goed te lezen, wat we nou eigenlijk in onze brief hebben gezet.
Bubblegum1 schreef:
09-06-2017 14:51
>:-( >:-( >:-(

Mag ik even boos zijn? 4 weken heeft ING erover gedaan om onze brief te beantwoorden. En nou krijg ik 'm eindelijk, hebben ze een fout gemaakt in hun berekening. Gewoon door stomweg niet goed te lezen, wat we nou eigenlijk in onze brief hebben gezet.
wat een klojo's! ja, je mag boos zijn ;-)
Toch bijzonder dat banken (en bankiers) zo goed verdienen, eigenlijk hè? Ze laten vooral hun klanten het werk doen en maken er zelf nogal eens een potje van. Ik zou ook pissig zijn ja. Gaat het wel weer goed komen?
Bubblegum1 schreef:
09-06-2017 13:21
Maar markeer je dan echt zoveel dat je het nodig hebt? Of kan het ook gewoon met een stift die in de keukenla ligt.
Het doet mij een beetje denken aan: "Het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak".
Aangezien het toch over de pastelkleurige markers blijft gaan.
Ik heb een setje en gebruik ze best veel voor mijn studie. Ik heb ze overigens gekocht omdat ze goedkoper waren als een gelijke hoeveelheid normale kleur markers.

En ja je bent terecht boos op de bank. Heb je ze alweer gebeld?
Hiltje, ik ben een beetje laat, maar in jouw geval zou ik wel gaan. Er zijn altijd nóg verstandigere manieren om je geld uit te geven, maar zo te horen is dit iets dat voor jou heel belangrijk is. Je kunt het betalen zonder jezelf in de financiële problemen te brengen, dan zou ik gewoon lekker gaan. Je kunt kijken of er nog ergens speling is om wat maandlasten te verlagen, wat dingen te verkopen etc.

Ik heb een paar mensen in mijn omgeving die altijd roepen over geld uitgeven aan ervaringen, ik associeer dat totaal niet mer consuminderen, dus ik moest er even om lachten toen ik het net las. Maar op de manier van bijvoorbeeld Trotter is dat uiteraard ook heel consuminderig. ( Ik hoor het vooral van een stel met een enorm gat in de hand ;D ) . De eerste prioriteit voor iedereen is financieel goed voor jezelf zorgen, een buffer hebben, vooruit denken. De tweede prioriteit is wat mij betreft het realiseren van de doelen die jij in je leven hebt. Als dat reizen is, of een rijk sociaal leven hebben, dan moet je daar geld aan uitgeven. Ik geef weinig uit aan ervaringen buiten de deur, maar dat compenseer ik dan weer met uitgaven aan mijn hobby's.
@Bubblegum: ik zou ze dan gaan gebruiken voor mijn hobby (bullet journallen), dus ik denk dat ik ze wel veel zou gaan gebruiken idd.
Oh bubblegum zo herkenbaar.... ik wacht nog steeds op nieuwe termijnbedrag hypotheek al bijna 3 maanden! Ik hoop nu een deze dagen wel een kloppende berekening te krijgen....
Ik moest het even googlen, want ik had er nog nooit van gehoord, maar ziet er leuk uit die bullet journals. Eigenlijk doe ik iets vergelijkbaars al jaren in een notitieboek. Dat is ook echt een boekje waar ik niet zonder kan, waar al mijn aantekeningen instaan vwb hypotheek, sparen en vakantie.

Mijn man heeft maar even de bank gebeld, dat leek ons beter. ;-D Het was een positief telefoontje, ze begrijpen nu de bedoeling en dat ze fout zaten. Ze raadde ons aan om het eerst op een andere manier te proberen, via de andere instantie die er ook mee te maken heeft,dat zou waarschijnlijk sneller gaan. Pff het is ook best ingewikkeld, maar ik heb nu wel weer een beetje hoop dat het gaat vlotten.
Ik snap dat het voor jullie als abracadabra klinkt maar ivm privacy kan ik niet alles vertellen, anders had ik dat natuurlijk gedaan. :)

Pimpelmees dat is ook wel heel erg lang. Ik moet zeggen dat dat eigenlijk altijd wel vlot gaat bij ons. Welke bank zit je?
Ik hoop dat het snel geregeld kan worden Bubblegum, wat een gedoe!
En drie maanden, dat is echt lang pimpelmeesje! Ik ben erg tevreden met Triodos. We maken een bedrag over en hebben vaak binnen een week een brief binnen dat het verwerkt is (nu hebben we een hele simpele hypotheek, dus geen gedoe met spaardelen, dat maakt het volgens mij voor banken ingewikkeld om snel te kunnen inspringen).
Leuk dat je gaat Hiltje, ik wilde ook voor stemmen, dus leuk dat je die beslissing hebt gemaakt :D

Over cadeau's gesproken; ik ben ook bijna jarig en mensen vragen wat mijn wensen zijn. Voor het eerst in jaren heb ik geen wensen, dat voelt heel gek :P
Verder zijn wij ook lekker bezig met uitruimen van kasten, ongelooflijk dat je dingen blijft weg doen, ook al hebben we al drie keer de kasten gedaan.
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
Bubblegum wat vervelend zeg. Hoop dat het nu wel goedkomt, want zo onhandig als je er telkens achteraan moet.

Hiltje leuk dat je hebt besloten om te gaan!

Wat betreft dat winkelen. Ik ging net even de stad in (is echt 3 minuten lopen voor mij), want ik wilde een dweil, microvezeldoekjes en kokosolie. Kom ik terug met 2 tassen en heb ik 65 euro uitgegeven. :bonk: En dat soort dingen heb ik zo vaak hè, omdat dan in mijn hoofd zit dat ik die dingen nodig heb. En sommige dingen heb ik ook wel echt nodig. Zo kwam ik goedkope onderzetters tegen en ik had laatst al stad en land afgelopen voor neutrale onderzetters, dus deze dan maar gelijk meegenomen. En sokken die 2x zo goedkoop zijn als de sokken die ik normaal bij H&M koop. Een schepje en snoeischaar van de action, want die hadden we nog niet en missen we steeds. En ik ben gelijk langsgegaan bij de Tuinen, omdat mijn supplementen bijna op waren en ze een voor mij goede aanbieding hadden. Maar toch. Elke keer geef ik veel meer geld uit dan ik van tevoren gepland had. En daar baal ik van, ondanks dat ik deze dingen allemaal heel goed kan gebruiken.
lunaleeflang schreef:
09-06-2017 21:23
Bubblegum wat vervelend zeg. Hoop dat het nu wel goedkomt, want zo onhandig als je er telkens achteraan moet.

Hiltje leuk dat je hebt besloten om te gaan!

Wat betreft dat winkelen. Ik ging net even de stad in (is echt 3 minuten lopen voor mij), want ik wilde een dweil, microvezeldoekjes en kokosolie. Kom ik terug met 2 tassen en heb ik 65 euro uitgegeven. :bonk: En dat soort dingen heb ik zo vaak hè, omdat dan in mijn hoofd zit dat ik die dingen nodig heb. En sommige dingen heb ik ook wel echt nodig. Zo kwam ik goedkope onderzetters tegen en ik had laatst al stad en land afgelopen voor neutrale onderzetters, dus deze dan maar gelijk meegenomen. En sokken die 2x zo goedkoop zijn als de sokken die ik normaal bij H&M koop. Een schepje en snoeischaar van de action, want die hadden we nog niet en missen we steeds. En ik ben gelijk langsgegaan bij de Tuinen, omdat mijn supplementen bijna op waren en ze een voor mij goede aanbieding hadden. Maar toch. Elke keer geef ik veel meer geld uit dan ik van tevoren gepland had. En daar baal ik van, ondanks dat ik deze dingen allemaal heel goed kan gebruiken.
Maar als het goed is heb je op een gegeven moment alle dingen die je echt echt nodig hebt, luna? Nu je net verhuisd bent, is dat redelijk normaal, dat heb ik ook nog een paar maanden gehad na de verhuizing. Maar nu weer al het keukengerei compleet is, we alle lampen hebben en alle andere zooi die we nog misten, is het ook weer klaar.
We bleken trouwens heel weinig lepels te hebben en bedacht dat ook elke keer als ik in de stad was. Alleen ga ik dus echt geen 3 tot 5 euro uitgeven voor één lepel. Na ongeveer vijf pogingen en heel veel geklaag, klaagde ik erover tegen mijn oma en die had nog 5 lepels ergens liggen die ze over had. Ik kan dan echt in mijn nopjes zijn. Nu hebben we genoeg lepels, dingen herbruikt én geen geld uitgegeven. :D
Roxy21 ja fijn zijn zulke dingen hè? Wij hebben best wat tweedehands gekocht of inderdaad gekregen. Wat dat betreft kunnen grootouders wel handig zijn, ik heb een waterkoker gekregen van mijn oma.

En inderdaad op een gegeven moment heb je alles wel. Gaat hier nog wel even duren, we hebben nog maar 2 stoelen en pas 3 lampen hangen bijvoorbeeld. :P Maar goed, hierbij vind ik het wel kunnen om geld uit te geven, want veel dingen zullen gewoon heel lang meegaan. En we proberen wel zoveel mogelijk tweedehands te kopen.
Ik moest googlen wat bullet journallen is. Ik hou het wel bij excel, werkt een stuk beter voor mij.

En idd als je verhuisd geef je zo veel geld uit aan kleine dingen, vind dat ook vervelend. Vaak ook dingen waar je liever geen geld aan uit wilt geven.
Haha inderdaad, onderzetters, een dweil of poetsdoekjes kopen is niet dat je denkt: ik ga eens lekker winkelen.

Ik ben ook niet zo van dat bullet journallen, kost me te veel tijd. Ik houd wel veel lijstjes bij, heb veel notitieboekjes en documenten op mijn laptop.
Ik herken het wel hoor, dat je het gewoon zat bent om steeds van alles te moeten kopen. Wat dat betreft ben ik wel blij dat we bijna helemaal klaar zijn. Alleen nog twee planken schuren en beitsen en dan ophangen. Ik geloof dat ik nog een keer langs de bouwmarkt moet om iets te kopen om het beits op de plank te krijgen. Daarna hoop ik voor jaren klaar te zijn qua bouwmarkten enzo.

Laatst trouwens wel veel geld uitgegeven aan een dressoir. Ik heb echt bijna twee jaar rondgekeken op marktplaats, allerlei (internet)winkels en tweedehandswinkels, maar ik kon niet vinden wat ik wilde. Een dressoir dat mooi is en bepaalde maten heeft, zodat mijn platen er in konden staan en mijn platenspeler er bovenop kan staan (dat blijkt dus best moeilijk). Nu kwam ik eindelijk het kastje tegen en moest ik wel even slikken toen ik de prijs zag (alhoewel het wel meeviel, maar ik gewoon gierig zat te doen). En het leuke vind ik dat het kastje handgemaakt wordt in een atelier en we zo nog een vakman 'steunen'. En het maakt voor mijn gevoel de woonkamer helemaal af.

Wel merk ik trouwens dat ik het laatste half jaar meer geld uit ben gaan geven aan sociale activiteiten buiten de deur. Ik weet nog niet helemaal hoe ik me er over voel, ik kan het best missen (het is ook helemaal niet echt veel, maar meer dan eerst) en ik vind het ook erg leuk. Wel geef ik bijna helemaal geen geld meer uit aan kleding en helemaal niet meer aan andere troepjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven