Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

09-03-2017 08:06 2996 berichten
Happy new topic!!



Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache



Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money

Deel 5



Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
17-06-2017 22:36
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen. Nou weet ik dat er hier een aantal mensen zitten die dat ook hebben. Ik vroeg mij af hoeveel panelen hebben jullie en wat hebben jullie daar voor betaald? Ik ben aan het kijken en vergelijken.
ik heb er vijf, betaalde daar geloof ik rond de 3300 euro all in voor, maar kreeg nog 500 BTW terug plus een aanbrengpremie van 150 euro in Ekoplaza bonnen van het bedrijf (Sungevity) waar ik ze van afnam (waar ik overigens heel tevreden over ben/was). Die BTW teruggave hebben zij helemaal voor me geregeld, liep allemaal heel soepel. Dit was eind 2015. Vijf panelen wekken rond de 1200 kWH per jaar op bij mij, maar dat hangt natuurlijk een beetje van de stand van je dak etc. af.

(Als je voor hen mocht kiezen en ook zo'n aanbrengpremie wil kun je me een PB sturen trouwens)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze niet meer helaas. Ik had er 12, en het kostte destijds iets van 6500 euro. En inderdaad, btw terugvragen. We hebben toen ook nog van een subsidieregeling gebruik kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
Dat valt me qua prijs behoorlijk mee! Helaas is ons dak niet geschikt voor zonnepanelen, precies de verkeerde richting. We overwegen in de wat verdere toekomst (5+ jaar) wel een aanbouw en dan gaan we het dak zo proberen aan te leggen dat er wel zonnepanelen mogelijk zijn.

Heeft iemand hier ervaring met het aanleggen van een betonput in de tuin voor wateropvang? Wij zijn relatief het laagst gelegen in de straat en onze tuin loopt naar achteren toen ook weer iets schuin af. Onze schuur staat precies op het laagste punt en daar hebben we dus regelmatig wateroverlast na een hoosbui. We hebben al een vrijwel volledige groene tuin (alleen een klein bestraat terras) maar dat is niet voldoende om het water op te nemen bij een stortbui. Ik weet dat er bij veel nieuwbouwhuizen betonputten worden ingegraven en aangezien we onze tuin helemaal opnieuw gaan aanleggen is dit het moment om een put in te graven. Als jullie een put hebben, wat doen jullie ermee? Wij hadden vroeger thuis een put waarmee we de tuin besproeiden. Gezien de droogte van de laatste jaren die steeds vroeger in het jaar komt is dat alvast een goede optie, maar indien mogelijk zouden we ook graag voor het toilet en de wasmachine regenwater gaan gebruiken. Hoe gaat de installatie daarvan? Het deel buiten kan ik me voorstellen, maar binnen nog niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Heavenorhell, geen ervaring maar ik lees wel mee. Lijkt me mooi om op die manier regenwater binnenshuis te kunnen gebruiken.

Zelf ben ik weer terug van weggeweest, ben op vakantie geweest en daarvoor druk met werkdingen. Vakantie was semi-consuminderig/zuinig; 10 dagen kamperen, drie dagen in een Airbnb in een stad. Daarbij relatief veel geld uitgegeven aan benzine en tol; dat was +/- 500 euro, vond ik wel veel, maar voorheen vooral vliegvakanties gehad dus ik was me er niet zo van bewust. Daarbij regelmatig uit eten geweest, heel bewuste keuzes om lekker te genieten.

Morgen weer werken, dat is ook consuminderig want geen tijd voor terrasjes;-)
Alle reacties Link kopieren
Trotter, ik heb je een pb gestuurd.
Goed dat je het even zegt, het had anders erg lang kunnen duren voor ik 'm had ontdekt. Je hebt antwoord!
Alle reacties Link kopieren
Bubblegum1 schreef:
17-06-2017 22:36
Wij zijn aan het kijken voor zonnepanelen. Nou weet ik dat er hier een aantal mensen zitten die dat ook hebben. Ik vroeg mij af hoeveel panelen hebben jullie en wat hebben jullie daar voor betaald? Ik ben aan het kijken en vergelijken.
Mijn ouders hebben 12 panelen en daar ongeveer 4500 euro voor betaald inclusief installatie, excl subsidie/belastingaftrek (volgens mij mochten ze de BTW aftrekken, dat hebben ze laten regelen door het bedrijf dat de panelen geplaatst heeft)
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me een goed idee om bij meerdere partijen in je regio een offerte op te vragen. Dan heb je een goed beeld van de actuele kosten, aangezien de prijzen de laatste jaren zijn gedaald en er veel lokale energiecollectieven etc. actief zijn die prijsafspraken maken met leveranciers waardoor consumenten goedkoper uit (kunnen) zijn.

Hier ook weer terug van een ad hoc mini-vakantie afgelopen weekend. :sun: Was heerlijk, het weer werkte natuurlijk goed mee. We hebben op een kleine simpele camping gestaan en zijn al met al (incl. huren van een bootje) ong. 150 euro kwijt voor 4 dagen incl. benzine en eten. Toch een stuk goedkoper dan vliegen in de meivakantie (dat we uiteindelijk toch maar niet hebben gedaan). Het voelde ook wel stoer om een kano te pakken met z'n tweeën a 30 euro ipv. een motorbootje a (alles bij elkaar) 75 euro. Meteen een goede workout gehad. :whip:
Bubblegum; kijk niet alleen naar de prijs maar vooral ook naar de opbrengt van de panelen! Vaak zijn alle panelen samen op de omvormer aangesloten. Dan leveren de panelen per stuk allemaal hetzelfde als de minst opbrengende van dat moment. Daar zit dus energieverlies. Wij hebben panelen waar een miniomvormertje in elk paneel zit. Daardoor leveren ze allemaal hun maximale opbrengst. Dat scheelt een paar honderd kilowattuur per jaar.
O en natuurlijk de garantie niet vergeten! Wij hebben tien jaar garantie op de panelen en omvormer (meestal is dat drie of vijf) en daarnaast hebben we opbrengstgarantie. Als de panelen over de eerste tien jaar minder leveren dan gegarandeerd krijgen we het verschil aan kilowattuur uitbetaald, en dan ook nog volgens een interessant tarief.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben besloten om de eerste stappen te gaan zetten richting het eventueel realiseren van onze kinderwens. Vanwege een chronische aandoening die ik heb is dat een project van jaren, als het al mogelijk is, maar de eerste stap is gezet: doorverwijzing naar een arts die gaat bekijken of er alternatieven zijn voor de medicatie die ik nu gebruik die wél samengaat met zwangerschap. Mocht die medicatie er zijn, dan gaan we plannen maken voor een overstap.

Ik heb nu ook eens een financieel plaatje op gemaakt en ook dat levert problemen op. Ik vraag me sterk af hoe andere consuminderaars dat doen, de beslissing om aan kinderen te beginnen nemen en rondkomen met kinderen met een modaal of benedenmodaal inkomen. Ik zie in mijn omgeving vooral de strategie "gewoon doen" maar ik wil toch liever wat verder vooruit plannen. Bovendien is vriend in armoede opgegroeid en wil dus 100% zeker zijn dat hij zijn kind een goed leven kan geven, voordat hij de sprong in het diepe wil maken.

Ik denk misschien wat ver vooruit, eerst nog maar eens zien of er zwangerschapsvriendelijke medicatie bestaat en als het bestaat eens zien of het werkt. Voor we zo ver zijn, zijn we zeker enkele jaren verder. Het financiële plaatje met kind maakt mij alleen wel erg onzeker. Er zijn niet zoveel mogelijkheden voor ons om fors meer te verdienen dan we nu doen, vriends sector is per definitie onregelmatig en onvoorspelbaar en door mijn ziekte heb ik minder energie dan anderen (daarom willen we het hoe dan ook bij een kind houden). Hoewel ik altijd gewerkt heb, ben ik op papier afgekeurd vanwege mijn ziekte en heb ik recht op een uitkering. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het financieel veel interessanter is om mijn baan op te zeggen en huisvrouw te worden .... ik ben dat zeker niet van plan, thuis zitten is voor mij altijd een doemscenario geweest en ik heb altijd alles op alles gezet om te werken. Ik ben heel benieuwd of er hier anderen zijn die een kind opvoeden zonder bovenmodale baan en hoe zij dat doen?
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik heb niet direct een relevante reactie voor de laatste posts maar ik vind dit topic heel interessant en nuttig dus wil het vanaf deze 'volgen' via de lijst van mijn topics, vandaar deze reactie!

@heavenorhell
Ik zit zelf nog niet in deze fase maar vind het heel verstandig dat jullie bewust en weloverwogen de keuze maken voor het mogelijk krijgen van kinderen. Lijkt me lastig als wat financieel goed werkt ingaat tegen wat je graag zo willen en waar je je nuttig en gelukkig bij voelt. Veel succes!
elisha_ schreef:
12-06-2017 21:19
Ik ben persoonlijk wel heel benieuwd hoe je met 500 euro twee weken op vakantie kan :)

Ik ben in mijn dagelijks leven (zonder gekke dingen te doen) al veel meer dan 250 euro per week kwijt... (niet los uitgeven, maar werkelijk alle kosten die ik maak, huis, g/w/l, verzekeringen, auto, boodschappen, andere vaste lasten, hobby etc.) Op vakantie moet je ook ergens slapen en eten en ga je ook op pad. Zelfs in een goedkoop land zoals Tsjechië kwam ik al aan de 500 euro voor een week (wel inclusief vliegreis).
Ik slaap graag via airbnb, couchsurfing en hostels. Met de bus of trein kan je behoorlijk goedkoop reizen hoor. Zeker naar Oost- of Zuid-Europa.
Zo ben ik meerdere keren dus goedkoop op vakantie geweest en dan let ik echt niet heel erg op mijn uitgaven ofzo. Maar in Krakau, Budapest en dat soort steden kun je voor 4 euro uit eten. En in Berlijn betaal je bijvoorbeeld ook maar 12-15 euro als je uit eten gaat. Musea zijn vaak gratis of heel goedkoop in veel steden in Europa. Ontbijt en lunch haal ik vaak bij een bakkertje of winkeltje. Hoewel ik in Berlijn wel altijd ergens ga ontbijten: heel Berlijn gaat op zondagochtend de deur uit voor een ontbijtje. Die zijn vaak erg goedkoop.

Dus ik denk dat bij die week Tsjechië de vliegreis het vooral duur maakte. Of sliep je in een duurder hotel?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties vwb zonnepanelen. Man heeft meerdere offertes aangevraagd en we nemen jullie tips daar zeker in mee.

Hoh onze situatie is niet helemaal hetzelfde, want wij verdienden wel meer dan modaal, maar wel stukken minder dan nu omdat wij vrij jong aan kinderen zijn begonnen.
Als ik nu kasboekjes terug zie van toen, denk ik wel; hoe deden we het toen? Maar we gingen stukken minder op vakantie. Goed de aanbiedingen aflopen, nuttige dingen vragen aan kraambezoek. Zo hadden alle collega's geld bij elkaar gelegd en kon daar een kinderstoel van gekocht worden.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik vind het heel goed van je om erover na te denken. Zeker als zwanger worden niet vanzelfsprekend is, kan je daar maar beter op tijd aan gaan denken.

Ik wil best goedkoop op vakantie, maar niet al te veel inleveren op luxe. Dus ga ik wel met easyjet, maar wel op een tijd die mij aanstaat en dus iets duurder is.
Bubblegum1 schreef:
21-06-2017 19:04
Bedankt voor alle reacties vwb zonnepanelen. Man heeft meerdere offertes aangevraagd en we nemen jullie tips daar zeker in mee.

Wij wonen in een appartement en hebben een tijdje geleden als VvE ook een flink aantal offertes voor zonnepanelen aangevraagd. Wat opviel was het grote verschil in kwaliteit tussen de verschillende panelen. Zo zijn er zwarte en blauwe, en de ene soort levert meer rendement dan de andere. Uiteindelijk hebben we er niets mee gedaan (door nieuwe, strengere regels voor plaatsing op platte daken zouden we minder panelen kwijtkunnen waardoor het niet meer interessant was voor ons), maar ik weet dat er flinke prijs- en opbrengstverschillen tussen de offertes zaten. Ik vind het wel jammer dat we het uiteindelijk toch niet doen, want ik was een van de fanatieke voorstanders binnen de VvE.


Welkom mjasmijn! :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je meeleest/schrijft Mjasmijn!

Spannend Heaven! Ik vind het heel verstandig dat je nadenkt over de financiele kant van kinderen krijgen. Wij vallen niet in de categorie die je zoekt, toen wij onze eerste kregen verdienden we allebei iets boven modaal. Wel is het zo dat met kinderen er enorm veel inkomensafhankelijk is. Wij betalen veel voor kinderopvang, maar mensen die weinig verdienen hoeven netto maar heel weinig te betalen. Ook krijg je dan kindgebonden budget. Wat betreft verdere kosten is het net zo duur of goedkoop als je het zelf maakt. Ik heb bijv heel veel babyspullen tweedehands gekocht en sommige dingen inmiddels weer doorverkocht voor dezelfde of zelfs een hogere prijs, en sommige dingen (fietsstoeltje, kinderstoel) hebben we gekregen als kraamcadeau, maar ik ken ook mensen die er duizenden euro's aan gespendeerd hebben. Wij komen met de kinderbijslag rond voor de kinderkleding, speelgoed, kinderspullen (voor hun kamer bijv), cadeaus (verjaardag en sinterklaas), kapper, schoolgeld, etc. en ze hebben meer dan genoeg. Alleen kinderopvang, eten & drinken, luiers (Jumbo huismerk, merk geen verschil met Pampers), uitjes en vakantie komen er dan nog bij. Maar vakanties houden we wel simpeler en dichterbij dan toen we nog samen waren, want voor kleine kinderen is het strandje om de hoek net zo leuk als een all-inclusive op Majorca. Wel zal het met een klein budget zo zijn dat je kind als hij of zij wil studeren er waarschijnlijk zelf voor zal moeten werken of het moet lenen, want dat gaat wel weer over heel grote bedragen. En hoe het met grotere kinderen / tieners is weet ik nog niet, mijn perspectief is wel vanuit een situatie met nog kleine kinderen. Als je trouwens naar het plaatje kijkt wat betreft wel/niet werken, besef dan ook dat je kind maar 4 jaar lange opvangdagen nodig heeft, dus dat dat tijdelijk is, terwijl bij stoppen met werken het gat in je cv altijd blijft. Het ligt aan je sector of dat erg is, maar kijk in ieder geval verder dan alleen maar het maandelijkse inkomsten- en uitgaven plaatje.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik maak me inderdaad niet druk over de kosten van de baby-uitzet en dat soort dingen. Het kamertje is een erfstuk binnen de familie, daarna is er Ikea en Marktplaats. Wij zijn verwacht ik zo'n beetje de laatste in onze vriendengroep die kinderen zouden krijgen, dus er komen vast ook genoeg kleertjes deze kant op en ook die staan genoeg op Marktplaats. Ik zie bij vriendinnen dat de kleintjes zo ontzettend veel speelgoed van de opa's en oma's krijgen dat de ouders maar zelden iets hoeven te kopen.

Het zijn meer de kosten daarna (zwemles, sport, muziekles, schoolreisjes) en het structureel lagere inkomen met hogere vaste lasten die mij bezorgd maken. De kinderbijslag is zo'n 60 euro per maand en aan kinderopvang zouden we zo'n 150 euro kwijt zijn, mocht ik mijn werktijden kunnen verzetten. Dat kan binnen het bedrijf waar ik nu werk niet. Mijn baas zou ook zeker hard kunnen maken dat dat bedrijfseconomisch niet haalbaar is. Ik solliciteer al een tijdje, maar ik blijk nu al niet zo gewild te zijn op de arbeidsmarkt. Daarom moet ik ook zeker niet thuis gaan zitten.

Ik werk nu vijf dagen, maar niet fulltime. Bij de stichting die alle kinderdagverblijven rondom ons huis beheert, heb je alleen halve (tot 1 uur 's middags) en hele dagen en ik zou 1 uur niet redden. Als we gedwongen hele dagen moeten afnemen, zou de kinderopvang ongeveer evenveel kosten als mijn hele salaris, en dat is de helft van ons inkomen. Meer uren werken zit er qua gezondheid helaas niet in. Het rottige is, omdat ik dus op papier afgekeurd ben, zou ik een uitkering krijgen als ik stop. Met uitkering + baan van vriend hebben we recht op zorgtoeslag, met twee banen niet. In feite verdien ik daardoor nu al maar vijftig euro meer dan wanneer ik thuis op de bank zou gaan zitten. Bovenop mijn salaris komt nog gemiddeld 100 euro per maand aan onverwachte overuren, daar zit de 'winst' , maar dat zal met een kind mogelijk lastiger zijn om in te plannen en ik wil niet te hard rekenen op overuren. In het beste scenario (met betere werktijden) zou er financieel geen verschil zijn tussen werken en thuis zitten, in het slechtste scenario zou dat de helft van ons maandinkomen kosten. Dan komen we gewoon niet meer rond en zou het idioot zijn als ik ging werken.

Vriend werkt heel onregelmatig en dat is inherent aan de branche, de kinderopvang gaat dus 100% op mijn werktijden worden afgestemd. Hij weet pas kort van tevoren wanneer hij moet werken en daar is geen peil op te trekken. Er bestaat flexopvang, maar het blijkt dat je dan alsnog weken van tevoren je rooster moet doorgeven. Logisch vanuit hun kant, maar niet te doen voor ons. Vriend verdient helaas voor veel meer uren werken dan ik niet meer geld dan ik, en ook hij blijkt niet zo gewild te zijn op de arbeidsmarkt. Hij is niet op zoek naar een baan met meer uren, maar wel naar een leukere baan met een hoger salaris. Hij heeft recent wel een leuke klus naast zijn baan gedaan die goed beviel, dus misschien dat daar iets uitrolt. Sorry voor het lange verhaal, bedankt voor de tips :) Ik voel me nu een beetje klem zitten en ik weet niet zo goed welke kant ik op moet denken om weer los te komen.
Alle reacties Link kopieren
Vriend kan niet erbij werken buiten zijn branche? Aantal uren horeca of postbode of zoiets?
Alle reacties Link kopieren
@heavenorhell
En levert kindgebondenbudget jullie nog iets op? :)
Alle reacties Link kopieren
lunaleeflang schreef:
21-06-2017 18:34
Ik slaap graag via airbnb, couchsurfing en hostels. Met de bus of trein kan je behoorlijk goedkoop reizen hoor. Zeker naar Oost- of Zuid-Europa.
Zo ben ik meerdere keren dus goedkoop op vakantie geweest en dan let ik echt niet heel erg op mijn uitgaven ofzo. Maar in Krakau, Budapest en dat soort steden kun je voor 4 euro uit eten. En in Berlijn betaal je bijvoorbeeld ook maar 12-15 euro als je uit eten gaat. Musea zijn vaak gratis of heel goedkoop in veel steden in Europa. Ontbijt en lunch haal ik vaak bij een bakkertje of winkeltje. Hoewel ik in Berlijn wel altijd ergens ga ontbijten: heel Berlijn gaat op zondagochtend de deur uit voor een ontbijtje. Die zijn vaak erg goedkoop.

Dus ik denk dat bij die week Tsjechië de vliegreis het vooral duur maakte. Of sliep je in een duurder hotel?
In Tsjechië was het een week lang paardrijden, dat maakte het duur :biggrin: maar voor een ruitervakantie was het juist weer heel goedkoop :lol:
Ik denk dat ik ook andere dingen doe dan jij als ik op vakantie ben. Jij noemt nu steden op. Ik ben meer buiten de steden te vinden. Maar ik vind vakantie al snel best veel geld. Bijvoorbeeld een weekje Griekenland met een vriendin. Voor 400 euro had ik vliegticket en appartement. Daarnaast nog eens 400 euro uitgegeven. Dan zit je al op 800 euro voor een week. En dan heb ik niet eens hele gekke dingen gedaan (vind ik zelf). Autohuur, benzine (veel rondgereden, dingen bezichtigd, gewandeld), entreegelden, elke avond uit eten (maar altijd voor 10-20 euro), ontbijt en lunch via de supermarkt en ik ben toen ook een middag gaan paardrijden.
Rondreizen (Djoser, Fox, Shoestring etc) zijn ook zeker wel 800-1000 euro per week omgerekend, als het niet duurder is, afhankelijk van de bestemming.
Het hoeft voor mij echt niet duur te zijn. Ik vind kamperen ook echt superleuk, maar dat is toch iets wat ik niet doe in mijn eentje met een tent. Dat is iets te primitief :proud: Ik ga wel eens met iemand mee die een caravan heeft. Wel zelf in een tentje slapen, maar verder toch iets meer comfort.

Ik ben wel benieuwd wat anderen aan hun vakantie uitgeven en wat ze daarvoor doen :)
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar twe weken superluxe vakantiewoning in Spanje, incl zwembad, 1100 euro. Twee vliegtickets, 400 euro. Twee weken autohuur, ik dacht 200 euro. Gemiddeld ter plekke een paar tientjes per dag aan eten, drinken, entrees.
Ik reken vaak op 100 euro pppd alles incl. (2 volwassen, geen kind). Dat is een ruim budget moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heaven or hell, een gastouder is ook nog een optie. Die rekent, hier in de regio iig, wat je afneemt op het kwartier nauwkeurig.
Dat scheelt wellicht ook weer wat, want als je vriend dan thuis is, hoeft hij/zij er niet naartoe en betaal je dus ook niks...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nu ook 1 inkomen. Ongeveer modaal. Wonen in een koophuis in Noord-nederland. 2 kinderen van 5 en 7 (allebei jongens). Zwemlessen is idd duur, hier kost dat ongeveer 35 euro per maand. De totale kosten zijn afhankelijk van hoe lang je kind erover doet. Reken op 2 jaar voor ABC. Qua sport en muziekles, je mag 1 ding doen, en dat moet aangeboden worden hier in het dorp. Kosten zijn 150 euro per kind per jaar. Daar komt dan nog de kleding overheen, maar ook dat gaat budget. En de jongste wil nu op dezelfde sport als oudste, dus hij kan dingen nadragen. WIj hebben met onze vereniging ook nog het geluk dat de shirts van de vereniging zijn. Zag ook teams waar ieder kind een shirt had met de eigen naam. Dat betekent dat je bijna ieder seizoen een nieuw shirt moet. Onze vereniging gebruikt de shirt meerdere jaren. Voor lage inkomens is er ook nog het sportfonds, alleen komen wij daar niet voor in aanmerking door ons koophuis met overwaarde.
Schoolreis kost hier 25 euro per kind. Kamp in groep 8 kost 70 euro. Pas op de middelbare school krijg je te maken met de echt dure schoolreizen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Wij hopen dat we in ieder geval ook de studie en het rijbewijs van de kinderen kunnen betalen.

Daarnaast heb je met een laag inkomen ook recht op kindgebondenbudget. De inkomensgrens daarvan is niet te bepalen omdat dat afhankelijk is van het aantal kinderen en de leeftijd daarvan. Daarvan zou je zelf nog een proefberekening kunnen maken.

Qua kinderopvang zou ik echt de gastouder overwegen. Kinderopvangtoeslag wordt bepaalt op het aantal uren wat de minst werkende partner verdiend. Gastouder is vaak ook goedkoper dan een KDV en ook flexibeler.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een gastouder zoeken Heaven, als je op zoek bent naar zulke flexibele opvang. Verder denk ik dat jouw kosten voor opvang van 0-4 ongeveer gelijk zullen zijn met kosten voor zwemles, schoolreisje, etc. daarna. Dus je moet natuurlijk wel ergens dat geld vandaar toveren, maar het hoeft niet dubbel. Ik kan me voorstellen dat als je nu net rondkomt dat je je zorgen maakt, want gratis is een kind zeker niet. Zuur ook dat in jouw situatie werken niet of nauwelijks meer geld in het laatje brengt dan thuiszitten. Al snap ik je berekening niet helemaal dat werken met een kind jullie je halve maandinkomen kan kosten t.o.v. niet werken. Reken je dan niet wat al te somber?

En wat is het vooruitzicht met jouw ziekte: kan dat nog beter worden, of zal het juist in de toekomst nog slechter gaan? Is/blijft in je eentje voor een kind zorgen wel mogelijk? Ik zou dat namelijk ook niet onderschatten. Ik vind in mijn eentje voor een kind zorgen (zeker bij een type zoals mijn oudste) een heel stuk inspannender en belastender dan een dag op mijn werk.
Heavenorhell: Ik werk zelf als gastouder aan huis en ben enorm flexibel, omdat ik voor één gezin werk. Ik weet de dagen vaak pas een of twee weken van tevoren en de precieze tijden pas de dag van tevoren. En voordat ik officieel gastouder was, deed ik dit werk als student. En met mij vele anderen. Vaak zijn die veel flexibeler en ook goedkoper. Dus ik zou het in die hoek zoeken HeavenorHell!

Ik heb zelf via deze organisatie gewerkt: https://www.oppasstudent.nl/
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 22-06-2017 13:09
8.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gastouder had ik nog helemaal niet aan gedacht! Dat zou inderdaad een heel stuk schelen. De reden waarom opvang zou duur zou zijn als ik mijn werktijden niet zou kunnen aanpassen is omdat ik dan vijf volle dagen zou moeten afnemen en maar kinderopvangtoeslag voor 120 uur per maand zou krijgen. In mijn huidige functie denk ik dat de kans klein is dat aanpassen van werktijden zou lukken, iemand anders is daardoor in een arbeidsconflict verzeild geraakt en mijn baas heeft me specifiek aangenomen omdat ik kinderloos ben en daardoor flexibel. Maar met een gastouder zou dat waarschijnlijk een stuk beter te plannen zijn.

@Marana: die klus naast zijn baan pasgeleden is inderdaad zoiets, 30 uur werken in een weekend op een evenement waarvoor hij door een kennis was gevraagd. Wel twee dagen op locatie slapen, maar voor een hoger salaris dan zijn normale baan. Hij werkt al vrij veel, maar af en toe een extra weekend kan wel. Als hier wat meer klussen uitrollen, zou hij minder kunnen gaan werken in zijn vaste baan, maar dan moet er nog wel wat buffer bij. Die is nu ongeveer 8000, op een maandelijks vast inkomen van 2200 netto. Hij heeft nu een vast contract voor 30 uur, die evenementen gaan op tijdelijk contract of op zzp-basis. We verdienen allebei evenveel in onze vaste banen (netto 1100) maar ik krijg dat voor 20 uur op vaste dagen en hij voor 30 uur onregelmatig. (We werken allebei regelmatig overuren, maar die reken ik niet mee). Daarnaast is hij wekelijks wisselend 8-16 uur kwijt aan zijn eigen zaak in de creatieve sector. Daar komt nog geen geld uit, maar er hoeft ook geen geld meer bij. De bedoeling is dat er hier in de toekomst wel geld uitkomt. Die evenementenklus heeft hij zelf aangepakt om zijn buffer wat te verhogen, maar ik voel me wel bezwaard om te vragen of hij nóg meer wil werken terwijl ik zelf maar 20-30 uur kan werken in de week.

Qua gezondheid: dat blijft moeilijk. Het zou ook heel goed mogelijk zijn dat we medisch gezien helemaal geen groen licht krijgen. Het perspectief in mijn ziekte is heel onzeker. Vroeger was dat erg slecht, maar er wordt veel onderzoek gedaan en er komen veel nieuwe medicijnen op de markt. Ik verwacht dat ik het nog mee ga maken dat het mogelijk wordt mijn ziekte genezen, niet op korte termijn, maar over een jaar of twintig, dertig. Mede dankzij die nieuwe medicatie gaat mijn gezondheid wel erg vooruit de laatste jaren. Ik ben op mijn 16e ziek geworden en al vrij snel daarna kon ik nog maar heel weinig. Nu meer dan tien jaar later heb ik een opleiding achter de rug, een baan, een huishouden en dat gaat allemaal best goed. Ik heb van jongs af aan altijd een hele sterke kinderwens gehad, maar die altijd onderdrukt vanwege mijn gezondheid. Nu ik vooruit ga in gezondheid speelt die wens toch steeds sterker op. Het besluit is nog lang niet definitief genomen. Naast de financiën en de medische kant ben ik ook zeker vooruit aan het plannen hoe het zou moeten als ik er alleen voor zou komen te staan. Vriend heeft al een levensverzekering hoger dan de hypotheek en die zullen we waarschijnlijk verhogen als er een kind zou komen. Ik laat bewust mijn inschrijving bij de woningbouw in de stad waar mijn moeder woont lopen zodat ik in dat geval bij haar in de buurt zou kunnen gaan wonen (al onze ouders wonen 60 km verderop in andere richtingen). Mijn moeder is nog gezond, rond de 60 en het is onwaarschijnlijk dat er andere kleinkinderen zouden komen dan van mij, broer en zus zijn bewust kinderloos. Maar 100% zekerheid heb je natuurlijk nooit.

Al met al krijg ik wel steeds meer respect voor al die mensen die op een lager inkomen toch een gezin opvoeden. Ik weet dat zowel mijn ouders als schoonouders een lager inkomen hadden dan wij nu en daar zelfs meerdere kinderen mee opvoedden. Ik heb geen idee hoe ze dat deden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven