Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 6

donderdag 9 maart 2017 om 08:06
Happy new topic!!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
Hier komt 'mustachian' vandaan:
Mr. Money Mustache
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders Minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
Bespaarbalans
Eenvoudig Leven
Van heel sober naar heerlijk simpel leven
In 10 jaar financiëel onafhankelijk
Verlossende aflossers
Annemieks Mijmeringen
Geld is tijd
Valhalla Vertelt
Overgeldzaken
Leven in het nu met oog op de toekomst
Meer geld minder stress
Geld voor nop (nieuwe bespaarblog met een persoonlijk tintje)
Consuminderen
Financiëel onafhankelijk blog
Stoppen voor mijn vijftigste
Aad Actief
PorteRenee
Impulsieve Nerd
Miss Happy Money
Deel 5
Als je een leuke blog hebt om hier te linken, stuur dan een pb!
anoniem_221685 wijzigde dit bericht op 17-03-2018 12:12
50.97% gewijzigd

vrijdag 9 juni 2017 om 22:14
Roxy, ik hoop dat wij over een paar maanden ook klaar zijn en dan wil ik inderdaad ook minstens 3 jaar niets meer hoeven kopen. Waarschijnlijk gaan we tegen die tijd verhuizen naar een koophuis, dus dan moet ik er weer aan geloven. Nu scheelt het dat ik verhuizen heel leuk vind
Nu ben ik wel heel benieuwd naar je dressoir!
Die van ons kostte 3 euro. Ooit gekocht met mijn vader op een rommelmarkt en ik sleur hem al jaren mee bij elke verhuizing.

Nu ben ik wel heel benieuwd naar je dressoir!
Die van ons kostte 3 euro. Ooit gekocht met mijn vader op een rommelmarkt en ik sleur hem al jaren mee bij elke verhuizing.

vrijdag 9 juni 2017 om 22:23
Dat omschjrijft wel hoe het hier ook altijd gaat met winkelen. Ik neem me dan voor om 1 ding te kopen en kom toch weer met meer thuis.lunaleeflang schreef: ↑09-06-2017 21:23Bubblegum wat vervelend zeg. Hoop dat het nu wel goedkomt, want zo onhandig als je er telkens achteraan moet.
Hiltje leuk dat je hebt besloten om te gaan!
Wat betreft dat winkelen. Ik ging net even de stad in (is echt 3 minuten lopen voor mij), want ik wilde een dweil, microvezeldoekjes en kokosolie. Kom ik terug met 2 tassen en heb ik 65 euro uitgegeven.En dat soort dingen heb ik zo vaak hè, omdat dan in mijn hoofd zit dat ik die dingen nodig heb. En sommige dingen heb ik ook wel echt nodig. Zo kwam ik goedkope onderzetters tegen en ik had laatst al stad en land afgelopen voor neutrale onderzetters, dus deze dan maar gelijk meegenomen. En sokken die 2x zo goedkoop zijn als de sokken die ik normaal bij H&M koop. Een schepje en snoeischaar van de action, want die hadden we nog niet en missen we steeds. En ik ben gelijk langsgegaan bij de Tuinen, omdat mijn supplementen bijna op waren en ze een voor mij goede aanbieding hadden. Maar toch. Elke keer geef ik veel meer geld uit dan ik van tevoren gepland had. En daar baal ik van, ondanks dat ik deze dingen allemaal heel goed kan gebruiken.
Ik kom alleen toch ook vaker in de winkels dan ik dacht... Vandaag bijvoorbeeld ook weer. We waren bij het ziekenhuis geweest en vlak daarnaast is een winkelcentrum waar mijn man een roamler opdracht wilde doen. Dus toen was ik ook weer in de winkels en echt super in de verleiding om iets te kopen. Maar ik heb het niet gedaan.... Dus best trots op mezelf
zaterdag 10 juni 2017 om 16:17
kort na een verhuizing of een verbouwing vliegt het geld er inderdaad uit, dat herken ik ook. Daarna wordt het wel weer rustiger, dus dat wetende mag het dan wel even van mezelf. Ik blijf wel altijd kritisch kijken: is het écht nodig en betaal ik er een redelijke prijs voor?
Ik herken dan weer niet zo erg het 'hebben!' gevoel dat zoiets als pastelkleurige markers kennelijk oproepen
Heb het liefst zo min mogelijk van dat soort troepjes en accessoires want ik probeer juist spullen mijn huis uit te krijgen.
Goed van je Bumba dat je de koopdrang kon weerstaan!
Ik herken dan weer niet zo erg het 'hebben!' gevoel dat zoiets als pastelkleurige markers kennelijk oproepen

Goed van je Bumba dat je de koopdrang kon weerstaan!
zaterdag 10 juni 2017 om 16:46
Roamler is toch dat je in winkels dingen bekijkt e.d. om zo alles voor winkeliers in beeld te brengen. Dan is het toch 'gewoon' een kwestie van dit soort dingen niet meer doen. Dan hoef je dus ook al minder in winkels te komen en dus heb je al minder verleidingen.Bumba1985 schreef: ↑09-06-2017 22:23Ik kom alleen toch ook vaker in de winkels dan ik dacht... Vandaag bijvoorbeeld ook weer. We waren bij het ziekenhuis geweest en vlak daarnaast is een winkelcentrum waar mijn man een roamler opdracht wilde doen. Dus toen was ik ook weer in de winkels en echt super in de verleiding om iets te kopen. Maar ik heb het niet gedaan.... Dus best trots op mezelf
Valhalla! Where the brave may live Forever!

zaterdag 10 juni 2017 om 17:10
Het zal je misschien verbazen, maar we halen er nog aardig wat geld mee binnen. Dus daar gaan we niet mee stoppen.
zaterdag 10 juni 2017 om 18:12
Ik ga eens even de verwachte bedragen voor het stedentripje op een rijtje zetten:lunaleeflang schreef: ↑09-06-2017 11:14Ik had het niet over kamperen. Nu weet ik dat 500 voor 2 weken wel heel goedkoop is, maar ik vind persoonlijk 500 voor 3 dagen heel veel.
Bij een stedentrip ga ik altijd uit van 100 per dag. Dat betekent natuurlijk niet dat Hiltje dat ook moet doen, maar ik kan me voorstellen dat als ze zo twijfelt het een goed idee is om wel te gaan maar dan wat minder uit te geven.
- retourvlucht: 60,- euro
- treinkaartje of parkeerkosten luchthaven: 25.-
- 3 overnachtingen (Airbnb) 125,-
- Opera (als we gaan, vriendin twijfelt) 100,-
-Training Spaanse Rijschool 15,- (zie dat het rechtsteeks veel goedkoper is, bij de ticketsites kost het 40,-)
- 3 dagen eten 150,- (dus 50 per dag en dat vind ik al niet ruim voor 3 maaltijden en koffie, drankjes, snacks etc)
Komt al neer op 475,- en dan heb ik nog geen toegang tot andere musea/attracties en de metrokaart voor 3 dagen etc. Misschien dat de Airbnb wat goedkoper kan, maar dat gaat dan wel weer op aan andere dingen (wil ook Swartzwalder kirchtorte in hotel Sacher eten en misschien een keer cocktail drinken.)
Het is die opera die de prijs opdrijft. Daar nog maar eens over nadenken dan. Evt een goedkoper gewoon concert zoeken.
zaterdag 10 juni 2017 om 18:48
komen er niet nog belastingen etc. bovenop de ticketprijs voor je vlucht Hiltje? 60 euro all in lijkt mij verdacht goedkoop voor een retourvlucht naar Wenen... vaak adverteren ze met lage tarieven maar komt er dan in het laatste stadium alsnog veel bij.
leuk dat je toch gaat, ik hoop dat je er erg van geniet. 50 euro voor eten en drinken all in per dag lijkt mij voor Wenen (Oostenrijk is een vrij duur land...) ook niet erg veel idd.
Zijn er geen goedkopere operakaartjes te vinden? Er zijn altijd mensen met goede plaatsen die bv. ziek zijn of geen gebruik maken van hun abonnement. In Nederlandse theaters staan ze dan wel toe dat anderen op die plaatsen gaan zitten. Kwestie van strategisch positie kiezen in het gangpad en op het laatste moment als je ziet dat er geen mensen meer komen inschuiven.
leuk dat je toch gaat, ik hoop dat je er erg van geniet. 50 euro voor eten en drinken all in per dag lijkt mij voor Wenen (Oostenrijk is een vrij duur land...) ook niet erg veel idd.
Zijn er geen goedkopere operakaartjes te vinden? Er zijn altijd mensen met goede plaatsen die bv. ziek zijn of geen gebruik maken van hun abonnement. In Nederlandse theaters staan ze dan wel toe dat anderen op die plaatsen gaan zitten. Kwestie van strategisch positie kiezen in het gangpad en op het laatste moment als je ziet dat er geen mensen meer komen inschuiven.

zaterdag 10 juni 2017 om 23:30
Nu ben ik nog nooit in Wenen geweest, maar ik vind dat echt wel grote budgetten. Maar iedereen heeft natuurlijk een andere manier van op vakantie gaan en de een zal luxer gaan dan de ander.
Mijn ouders zijn ook elke keer veel geld kwijt, omdat ze de hele dag op het terras zitten, niet letten op de prijs van een koffie en duur gaan lunchen. Terwijl ik al snel zou kiezen voor een goedkope Airbnb en mijn lunch haal bij een bakkertje en opeet in een parkje.
Maar als je het geld kunt missen: waarom niet?
Mijn ouders zijn ook elke keer veel geld kwijt, omdat ze de hele dag op het terras zitten, niet letten op de prijs van een koffie en duur gaan lunchen. Terwijl ik al snel zou kiezen voor een goedkope Airbnb en mijn lunch haal bij een bakkertje en opeet in een parkje.
Maar als je het geld kunt missen: waarom niet?

zondag 11 juni 2017 om 07:35
Mijn man doet Roamler Works en dat is wel echt de moeite waard, verdient ongeveer 15 euro per opdracht waar hij dan zo'nhalf uurtje mee bezig is. Meestal combineert hij dat dan direct met de boodschappen, dus dan kost het geen extra reistijd.gemberpannekoek schreef: ↑10-06-2017 17:54Is het echt de moeite, die verdienste van Roamler, Bumba? en ben je er veel tijd aan kwijt?
wat moet je er eigenlijk precies voor doen?
Enige nadeel is dat erniet altijd evenveel opdrachten zijn, dus geen vaste inkomsten.

zondag 11 juni 2017 om 10:01
maandag 12 juni 2017 om 21:19
Ik ben persoonlijk wel heel benieuwd hoe je met 500 euro twee weken op vakantie kanlunaleeflang schreef: ↑09-06-2017 11:14Ik had het niet over kamperen. Nu weet ik dat 500 voor 2 weken wel heel goedkoop is, maar ik vind persoonlijk 500 voor 3 dagen heel veel.

Ik ben in mijn dagelijks leven (zonder gekke dingen te doen) al veel meer dan 250 euro per week kwijt... (niet los uitgeven, maar werkelijk alle kosten die ik maak, huis, g/w/l, verzekeringen, auto, boodschappen, andere vaste lasten, hobby etc.) Op vakantie moet je ook ergens slapen en eten en ga je ook op pad. Zelfs in een goedkoop land zoals Tsjechië kwam ik al aan de 500 euro voor een week (wel inclusief vliegreis).
dinsdag 13 juni 2017 om 09:42
ah heerlijk zuinig bezig hier,
nieuwe vloerbedekking in de hal, restant vloerbedekking schoonouders.., kadootjes voor de juffen die hun verjaardag gaan vieren gewoon van de spullen die we niet meer gebruiken maar wel leuk zijn, een pakje thee erbij en mooi inpakken, klaar!
En net 2 nieuwe eettafelstoelen via mp gekocht, heb er maar 2 nodig.. kinderen hebben hun triptraps nog, kosten in totaal 15 euro!
Wel dure reparatie auto en nieuwe stofzuiger gekocht, maar ja hoort erbij he
nieuwe vloerbedekking in de hal, restant vloerbedekking schoonouders.., kadootjes voor de juffen die hun verjaardag gaan vieren gewoon van de spullen die we niet meer gebruiken maar wel leuk zijn, een pakje thee erbij en mooi inpakken, klaar!
En net 2 nieuwe eettafelstoelen via mp gekocht, heb er maar 2 nodig.. kinderen hebben hun triptraps nog, kosten in totaal 15 euro!
Wel dure reparatie auto en nieuwe stofzuiger gekocht, maar ja hoort erbij he

dinsdag 13 juni 2017 om 10:27
Klopt, en die dure dingen kan je betalen omdat je met andere dingen zuinig doet 
Winkelen is bij mij niet echt een hobby trouwens, ik word niet blij van de prikkels. Tenzij het in een boekenzaak is haha. Ik ben tijdens het winkelen in Amersterdam wel eens een boekenzaak in 'gevlucht', even opladen terwijl ik in boeken blader. Die prikkels kan ik dan weer heel goed hebben, mijn man met Asperger juist eigenlijk niet. Hij is gek op boeken, maar in een bibliotheek, boekenwinkel oid wordt hij helemaal gek van al die titels die tegelijk in het oog springen, al die verschillende kaften en zo. Ik vind het grappig hoe mensen kunnen verschillen ... Aan de andere kant vind ik het wel heel fijn als ik iets kan kopen wat ik heel graag wil hebben, maar dan is het vaak wel iets wat ik van tevoren goed heb uitgezocht en/of echt nodig heb. Of bij de kringloop iets wat heel leuk in mijn huis past bijvoorbeeld, dat vind ik veel leuker dan het volgende Action-meuk.
Hoe duur een vakantie is, ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Een stedentrip is iets anders qua opzet dan twee weken in een huisje, en Wenen is waarschijnlijk veel duurder dan ergens op de gemeentecamping zonder voorzieningen staan, en wat tripjes goedkope musea doen. Ik heb hele toffe herinneringen aan zulke vakanties, maar van een stedentrip zou ik ook wat anders verwachten, eerder uit eten gaan en andere activiteiten doen. Dan ben je al snel meer kwijt voor een maaltijd, maar dat kan het ook helemaal waard zijn omdat het je ervaring compleet maakt. Als dat iets is wat belangrijk voor je is - en in een situatie als die van Hiltje is dat het duidelijk - is het dat geld waard. Maar ik kan me ook voorstellen dat het een twijfelpunt was.

Winkelen is bij mij niet echt een hobby trouwens, ik word niet blij van de prikkels. Tenzij het in een boekenzaak is haha. Ik ben tijdens het winkelen in Amersterdam wel eens een boekenzaak in 'gevlucht', even opladen terwijl ik in boeken blader. Die prikkels kan ik dan weer heel goed hebben, mijn man met Asperger juist eigenlijk niet. Hij is gek op boeken, maar in een bibliotheek, boekenwinkel oid wordt hij helemaal gek van al die titels die tegelijk in het oog springen, al die verschillende kaften en zo. Ik vind het grappig hoe mensen kunnen verschillen ... Aan de andere kant vind ik het wel heel fijn als ik iets kan kopen wat ik heel graag wil hebben, maar dan is het vaak wel iets wat ik van tevoren goed heb uitgezocht en/of echt nodig heb. Of bij de kringloop iets wat heel leuk in mijn huis past bijvoorbeeld, dat vind ik veel leuker dan het volgende Action-meuk.
Hoe duur een vakantie is, ligt er maar net aan wat je eisen zijn. Een stedentrip is iets anders qua opzet dan twee weken in een huisje, en Wenen is waarschijnlijk veel duurder dan ergens op de gemeentecamping zonder voorzieningen staan, en wat tripjes goedkope musea doen. Ik heb hele toffe herinneringen aan zulke vakanties, maar van een stedentrip zou ik ook wat anders verwachten, eerder uit eten gaan en andere activiteiten doen. Dan ben je al snel meer kwijt voor een maaltijd, maar dat kan het ook helemaal waard zijn omdat het je ervaring compleet maakt. Als dat iets is wat belangrijk voor je is - en in een situatie als die van Hiltje is dat het duidelijk - is het dat geld waard. Maar ik kan me ook voorstellen dat het een twijfelpunt was.
dinsdag 13 juni 2017 om 17:33
woensdag 14 juni 2017 om 15:55
Tja vakanties en prijzen ligt natuurlijk geheel aan je eisenpakket en wat je allemaal doet tijdens die vakantie. Ik heb wel eens vijf dagen Venetie gedaan voor 175 euro ofzo, inclusief het vliegticket. Maar ook wel eens een lang weekend Milaan voor ruim 400.
Leuk dat je gaat Hiltje, Wenen is een supermooie stad.
Vandaag bezuinigd, want Ziggo opgezegd en dat scheelt bakken met geld, a 55 per maand. Over drie maanden stap ik ook over naar SimOnly van mijn mobiel en ben nu aan het vergelijken. Het gaat iig alweer 20 per maand schelen. En over drie maanden tevens een cashback van 200 euro, dan weer overstappen naar een andere leverancier.
Over een maandje de Ijhallen met vriendinnen om al mijn overbodige zooi te verkopen/ weg te doen.
Voelt lekker opgeruimd zo alles op een rijtje weer te zetten.
Leuk dat je gaat Hiltje, Wenen is een supermooie stad.
Vandaag bezuinigd, want Ziggo opgezegd en dat scheelt bakken met geld, a 55 per maand. Over drie maanden stap ik ook over naar SimOnly van mijn mobiel en ben nu aan het vergelijken. Het gaat iig alweer 20 per maand schelen. En over drie maanden tevens een cashback van 200 euro, dan weer overstappen naar een andere leverancier.
Over een maandje de Ijhallen met vriendinnen om al mijn overbodige zooi te verkopen/ weg te doen.
Voelt lekker opgeruimd zo alles op een rijtje weer te zetten.
woensdag 14 juni 2017 om 16:07
We hebben dakramen laten plaatsen op zolder. Er was al wel een klein raam, maar ja, het bleef een beetje een donker hol. Sowieso kan ik er nu meer gebruik van maken (het is mijn plekje), maar het is nu ook meer een volwaardige kamer. Mochten we willen verkopen, dan is het ook interessanter voor kopers omdat wij maar 2 slaapkamers hebben op de eerste etage. Maar dat is bonus. Ik ben er zooooo blij mee!
Aanstaand weekend maar weer eens spullen op FB en marktplaats gooien. Lekker opruimen!

Aanstaand weekend maar weer eens spullen op FB en marktplaats gooien. Lekker opruimen!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 15 juni 2017 om 12:45
Zo, operatie fix-de-trap is in volle gang hier. Gisteren samen met mama de trap gefreesd (mbv een bovenfrees sleuven gemaakt voor verzonken antislipprofieltjes) en de eerste grove schuurbeurt om lijmresten van die halve maantjes eraf te krijgen. Ik verkeer in de gelukkige positie dat mijn moeder een bovenfrees heeft en kon komen helpen
Wat een werk! Maar het gaat wel mooi worden...uiteindelijk. En ook belangrijk: een stuk veiliger.
Tot nu toe zo'n 30 euro uitgegeven aan materialen (profieltjes, nieuw freesje), verf komt daar nog bij. Goeie lak is wel belangrijk op de trap, dus ik verwacht zo'n 30-60 euro erbij uit te geven (even uitrekenen hoeveel liter is precies nodig ga hebben en wat ik nog kan gebruiken van eerdere verfsessies).
Maar, vandaag echt te mooie dag om alweer de hele dag te klussen.
Ik heb tenslotte al mijn fiets een onderhoudsbeurt gegeven net, ik vind het wel even mustachian genoeg zo
Edit; voor wie zelf ook aan de slag wil met antislip op de trap: ik heb het spul op rol van 25 m gekocht, maar heb maar 11x 72 cm gebruikt dus nog een heleboel over. Stuur maar een pb'tje als je interesse hebt. Ik hoef er niks voor (behalve 4 euro verzenden dan)

Tot nu toe zo'n 30 euro uitgegeven aan materialen (profieltjes, nieuw freesje), verf komt daar nog bij. Goeie lak is wel belangrijk op de trap, dus ik verwacht zo'n 30-60 euro erbij uit te geven (even uitrekenen hoeveel liter is precies nodig ga hebben en wat ik nog kan gebruiken van eerdere verfsessies).
Maar, vandaag echt te mooie dag om alweer de hele dag te klussen.
Ik heb tenslotte al mijn fiets een onderhoudsbeurt gegeven net, ik vind het wel even mustachian genoeg zo

Edit; voor wie zelf ook aan de slag wil met antislip op de trap: ik heb het spul op rol van 25 m gekocht, maar heb maar 11x 72 cm gebruikt dus nog een heleboel over. Stuur maar een pb'tje als je interesse hebt. Ik hoef er niks voor (behalve 4 euro verzenden dan)
donderdag 15 juni 2017 om 16:49
Ik moet voor het gedoe met mijn bank/verzekering een bewijs opsturen dat het rekeningnr dat ik opgeef ook daadwerkelijk van mij is. Hoe pakken jullie dat aan? Man dacht een kopie van mijn bankpas.
En ik moet ook een kopie van een identiteitsbewijs sturen. Maar laatst zag ik bij Radar, dat dat officieel niet mag (oid niet helemaal goed gekeken)
En ik moet ook een kopie van een identiteitsbewijs sturen. Maar laatst zag ik bij Radar, dat dat officieel niet mag (oid niet helemaal goed gekeken)

donderdag 15 juni 2017 om 17:05
Bubblegum1 schreef: ↑15-06-2017 16:49Ik moet voor het gedoe met mijn bank/verzekering een bewijs opsturen dat het rekeningnr dat ik opgeef ook daadwerkelijk van mij is. Hoe pakken jullie dat aan? Man dacht een kopie van mijn bankpas.
Vaak vragen instanties dan om een cent of zo over te maken, als bewijs dat je inderdaad toegang hebt tot die rekening. Of een afschrift waarop je adres zichtbaar is. En anders inderdaad een kopie van je bankpas, ik zou het anders ook niet weten.
Voor een bank is het verplicht om een kopie van je identiteitsbewijs te sturen, zij mogen ook je BSN weten. Voor een verzekeraar (het is me niet helemaal duidelijk wie om die kopie vraagt) zou ik een kopie maken met de app KopieID (van de rijksoverheid). Je kunt daarmee privacygevoelige gegevens wegstrepen (zoals je BSN) en er meteen een watermerk op maken aan wie je die kopie gestuurd hebt. Dan kan er in ieder geval geen misbruik van gemaakt worden.
donderdag 15 juni 2017 om 20:00
Bankafschrift waar je naam en rekeningnummer zichtbaar op zijn (je transacties hoeven ze niet te zien).Bubblegum1 schreef: ↑15-06-2017 16:49Ik moet voor het gedoe met mijn bank/verzekering een bewijs opsturen dat het rekeningnr dat ik opgeef ook daadwerkelijk van mij is. Hoe pakken jullie dat aan? Man dacht een kopie van mijn bankpas.
Kopie bankpas kan ook, want daar staat dezelfde informatie op.