Trek......

zaterdag 10 juni 2017 om 15:49
Ik ben laatst maar weer eens op de weegschaal gaan staan en ik schrok me te pletter. Zeker een kilo of 10 er af is nodig voor een gezond gewicht. Dus ik ben aan de lijn maar vind het ongelooflijk moeilijk. Hou van lekker eten en eerlijk gezegd ook nogal van snoep. Ik baal van mijn overgewicht, ik vind het niet mooi staan en tegelijkertijd kost het me dus heel veel moeite om af te vallen. Herkenbaar? Tips om "the spirt" vast te houden?

zaterdag 10 juni 2017 om 16:40
Herkenbaar! Ik ben nu ook weer flink aan het opletten sinds pasen en gelukkig nu 8,5 kilo eraf
Ik ben vooral bewustere keuzes aan het maken. Dus onbewerkt voedsel kiezen ipv bewerkt. En 2 a 3 keer in de week sporten
Je kan goed zelf muffins/wraps/pizza etc zelf maken met "gezondere" ingrediënten zoals speltmeel.
Ga vooral Google naar lekkere recepten en kies voor natuurlijke producten zonder toegevoegingen. En ga geen hele voedingsgroepen uit je dieet verbannen, want dan zitten je kilo's er zo weer aan als je normaal gaat eten

Ik ben vooral bewustere keuzes aan het maken. Dus onbewerkt voedsel kiezen ipv bewerkt. En 2 a 3 keer in de week sporten

Je kan goed zelf muffins/wraps/pizza etc zelf maken met "gezondere" ingrediënten zoals speltmeel.
Ga vooral Google naar lekkere recepten en kies voor natuurlijke producten zonder toegevoegingen. En ga geen hele voedingsgroepen uit je dieet verbannen, want dan zitten je kilo's er zo weer aan als je normaal gaat eten

zaterdag 10 juni 2017 om 17:03
Het is inderdaad even volhouden, maar uiteindelijk ga je ook ervaren dat gezonde keuzes wennen. Ik kan bijvoorbeeld 's avonds heerlijk op de bank zitten met snoeptomaatjes i.p.v. chips. Het niet in huis halen scheelt bij mij ook al veel.
Daarnaast stel ik mezelf altijd de vraag als ik lekkere trek heb.. "hoelang ga ik er plezier van hebben, over een kwartiertje niet meer hoor."
Daarnaast stel ik mezelf altijd de vraag als ik lekkere trek heb.. "hoelang ga ik er plezier van hebben, over een kwartiertje niet meer hoor."
Chocolate is the answer, who cares what the question is..

zaterdag 10 juni 2017 om 17:32
Waarom is speltmeel gezonder?M_W schreef: ↑10-06-2017 16:40Herkenbaar! Ik ben nu ook weer flink aan het opletten sinds pasen en gelukkig nu 8,5 kilo eraf![]()
Ik ben vooral bewustere keuzes aan het maken. Dus onbewerkt voedsel kiezen ipv bewerkt. En 2 a 3 keer in de week sporten![]()
Ga vooral Google naar lekkere recepten en kies voor natuurlijke producten zonder toegevoegingen. En ga geen hele voedingsgroepen uit je dieet verbannen, want dan zitten je kilo's er zo weer aan als je normaal gaat eten![]()
Maar het helpt inderdaad om wat gezonde, lekkere recepten op te zoeken. En niet te spastisch doen en jezelf niks gunnen waardoor je uit eindelijk uit de band springt. En beseffen dat het niet zo 1-2-3 geregeld is, dus je verwachtingen ook daarop aanpassen. Slow and steady wins the race! Dus doe iets wat je goed kan volhouden en zet dat door. Als je meer kan bewegen zet dat ook vooral in. Het is in het begin ook echt een kwestie van gewoontes doorbreken.
zaterdag 10 juni 2017 om 17:34
Niet nu ineenkeer je perfect aan een dieet willen houden, want je vindt het moeilijk en het gevolg is dat je juist een groter verlangen naar ongezond eten krijgt.
Ik zou "substitueren", oftewel gewoon vervangen - zodra je jezelf betrapt op iets wat je doet wat slecht voor je is, spreek je met jezelf af wat je voortaan in die situatie doet en doe je dat.
Voorbeelden:
* overal met de bus of auto heen --> altijd fietsen is niet realistisch, dus vervang de gewoonte met: als het mooi weer is en dichtbij met de fiets, anders eerder uitstappen of auto ver parkeren en laatste stuk lopen.
* tijdens het boodschappen veel snacks kopen --> van te voren een boodschappenlijst maken, lekkere dingen alleen spontaan meenemen als er geen verzadigde vetten en/of toegevoegde suikers inzitten.
In het begin zal je nauwelijks afvallen maar er zal een gezondere levensstijl ontstaan, waarin je veel makkelijker dingen kan ondernemen om gewicht te verliezen (heftige workout doen) zonder dat het er meteen weer bij schiet als je een keer niet gaat.
Moet je wel echt echt een gezonde leefstijl willen hebben. En dus niet alleen maar zo snel mogelijk de kilo's willen zien verdwijnen. Begin eens met je dagelijkse behoeften opzoeken (koolhydraten, onverzadigd vet, etc) en dan op de verpakking van iets kijken als je het eet. Dan besef je ineens wat je je lichaam aandoet als je de halve zak apenkoppen leeg eet. Niet dat je dat nooit nooit nooit meer zal doen, maar veel minder onverschillig uit macht der gewoonte en dus veel minder vaak.
Ik zou "substitueren", oftewel gewoon vervangen - zodra je jezelf betrapt op iets wat je doet wat slecht voor je is, spreek je met jezelf af wat je voortaan in die situatie doet en doe je dat.
Voorbeelden:
* overal met de bus of auto heen --> altijd fietsen is niet realistisch, dus vervang de gewoonte met: als het mooi weer is en dichtbij met de fiets, anders eerder uitstappen of auto ver parkeren en laatste stuk lopen.
* tijdens het boodschappen veel snacks kopen --> van te voren een boodschappenlijst maken, lekkere dingen alleen spontaan meenemen als er geen verzadigde vetten en/of toegevoegde suikers inzitten.
In het begin zal je nauwelijks afvallen maar er zal een gezondere levensstijl ontstaan, waarin je veel makkelijker dingen kan ondernemen om gewicht te verliezen (heftige workout doen) zonder dat het er meteen weer bij schiet als je een keer niet gaat.
Moet je wel echt echt een gezonde leefstijl willen hebben. En dus niet alleen maar zo snel mogelijk de kilo's willen zien verdwijnen. Begin eens met je dagelijkse behoeften opzoeken (koolhydraten, onverzadigd vet, etc) en dan op de verpakking van iets kijken als je het eet. Dan besef je ineens wat je je lichaam aandoet als je de halve zak apenkoppen leeg eet. Niet dat je dat nooit nooit nooit meer zal doen, maar veel minder onverschillig uit macht der gewoonte en dus veel minder vaak.

zaterdag 10 juni 2017 om 17:40
zaterdag 10 juni 2017 om 18:00
Gewoon je hersens gebruiken. Niks mis met af en toe een snack of een extra tussendoortje. Maar je stopt het zelf in je eigen mond. Ben er wel een beetje klaar mee, dat gedoe van "ja maar, ik kan er niet aan weerstaan en het lukt me niet". Grow a spine.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!