HBO V
zondag 11 juni 2017 om 17:05
Hoi!
Ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen en HBO V te gaan doen (deeltijd).
Nu is het zo dat ik bij mijn huidige werkgever (waar ik al ruim 12 jr werk) een vaste aanstelling heb en het dus best een behoorlijke stap is.
Daarnaast heb ik ook 2 jonge kinderen en ben ik nu gewend om maar drie dagen te werken.
Ik ben me ervan bewust dat ik mijn huidige baan dan moet opgeven, omdat ik dan moet gaan werkplekleren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
-moet je persé 36 uur werken?
-ik kan op de site van de HAN niet ontdekken hoevaak per week je naar school gaat wanneer je kiest voor deeltijdopleiding. (Of is dit in de avond?)
-ik ben mij ervan bewust dat je onderaan begint..maar stel ik kan werkplekleren in een ziekenhuis...met wat voor salaris moet ik dan ongeveer rekening houden (ik ben HBO geschoold...welliswaar heel ander vakgebied) en 31 jaar. Ik las dat het salaris per werkgever/ziekenhuis verschilt, maar heeft iemand van jullie een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden qua salaris/vergoeding?
Ik heb nog wel 1001 vragen. Deze week ga ik naar de opendag/avond, maar hoop hier alvast wat mensen te "spreken" die het leuk vinden mij het een en ander te kunnen vertellen (uit ervaring).
Groetjes Lola
Ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen en HBO V te gaan doen (deeltijd).
Nu is het zo dat ik bij mijn huidige werkgever (waar ik al ruim 12 jr werk) een vaste aanstelling heb en het dus best een behoorlijke stap is.
Daarnaast heb ik ook 2 jonge kinderen en ben ik nu gewend om maar drie dagen te werken.
Ik ben me ervan bewust dat ik mijn huidige baan dan moet opgeven, omdat ik dan moet gaan werkplekleren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
-moet je persé 36 uur werken?
-ik kan op de site van de HAN niet ontdekken hoevaak per week je naar school gaat wanneer je kiest voor deeltijdopleiding. (Of is dit in de avond?)
-ik ben mij ervan bewust dat je onderaan begint..maar stel ik kan werkplekleren in een ziekenhuis...met wat voor salaris moet ik dan ongeveer rekening houden (ik ben HBO geschoold...welliswaar heel ander vakgebied) en 31 jaar. Ik las dat het salaris per werkgever/ziekenhuis verschilt, maar heeft iemand van jullie een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden qua salaris/vergoeding?
Ik heb nog wel 1001 vragen. Deze week ga ik naar de opendag/avond, maar hoop hier alvast wat mensen te "spreken" die het leuk vinden mij het een en ander te kunnen vertellen (uit ervaring).
Groetjes Lola
zondag 11 juni 2017 om 18:32
Voor de HAN weet ik het niet precies, maar op de hogescholen die ik ken is het deeltijd propedeuse halen 2 avonden per week, en tijdens de 1,5 jaar die dat duurt moet je 6 weken 32 uur stage lopen in verschillende vakgebieden. De stages worden dan door de opleiding geregeld.
Als je dan de propedeuse behaald hebt kun je solliciteren voor een leerwerkplek waar je 32 uur moet werken (onregelmatig en niet boven de bezetting zoals als stagiaire) en ga je daarnaast 1 dag naar school. Een enkele leerwerkplaats biedt trouwens ook contracten voor 24 uur aan. Die leerwerkplekken zijn hier vooral in het ziekenhuis, in de psychiatrie, in de ouderenzorg en in de wijkverpleging. Het salaris staat in de betreffende CAO, en er zal vermoedelijk geen rekening gehouden worden met je eerdere (niet relevante?) opleiding. Die schooldag wordt trouwens meestal wel uitbetaald, en je krijgt natuurlijk je onregelmatigheidstoeslag en je studiekosten vergoed.
Als je dan de propedeuse behaald hebt kun je solliciteren voor een leerwerkplek waar je 32 uur moet werken (onregelmatig en niet boven de bezetting zoals als stagiaire) en ga je daarnaast 1 dag naar school. Een enkele leerwerkplaats biedt trouwens ook contracten voor 24 uur aan. Die leerwerkplekken zijn hier vooral in het ziekenhuis, in de psychiatrie, in de ouderenzorg en in de wijkverpleging. Het salaris staat in de betreffende CAO, en er zal vermoedelijk geen rekening gehouden worden met je eerdere (niet relevante?) opleiding. Die schooldag wordt trouwens meestal wel uitbetaald, en je krijgt natuurlijk je onregelmatigheidstoeslag en je studiekosten vergoed.
zondag 11 juni 2017 om 18:58
Oh bedankt voor de snelle reacties..32 uur en daarnaast nog 1 dag in de week naar school, (dus 40 uur en daarnaast nog het leren en maken van verslagen^ doen van onderzoeken), wordt wel erg veel denk ik voor mij. Helemaal omdat ik nu maar 3 dagen werk en er een kindje bij is gekomen.
Het liefst ga ik werken in een ziekenhuis. ..(kinder- of kraamafdeling). Ik zal tijdens de openavond eens informeren of er leerwerkplekken zijn waar 24 uur ook mogelijk is.
Of zou t handiger zijn om MBO V te doen (wellicht beter te combineren met mijn 2 kinderen) en dan daarna intern cursussen gaan volgen/ aantekeningen te gaan halen?
Weet iemand of MBO V ook in deeltijdvorm te doen is?
Het liefst ga ik werken in een ziekenhuis. ..(kinder- of kraamafdeling). Ik zal tijdens de openavond eens informeren of er leerwerkplekken zijn waar 24 uur ook mogelijk is.
Of zou t handiger zijn om MBO V te doen (wellicht beter te combineren met mijn 2 kinderen) en dan daarna intern cursussen gaan volgen/ aantekeningen te gaan halen?
Weet iemand of MBO V ook in deeltijdvorm te doen is?
zondag 11 juni 2017 om 19:02
Tegenwoordig kom je met HBO V eerder in het ziekenhuis (en op veel andere plaatsen) dan met de MBO V, in ieder geval hier in de randstad. De MBO kun je wel vanaf het eerste moment op een leerwerkplaats doen, dus dan wordt je direct leerling verpleegkundige en ga je die ene dag naar school. Ik zou je twijfels zeker bespreken op de open avond, op de hogeschool zelf weten ze altijd meer.
zondag 11 juni 2017 om 19:06
als je dat niet ziet zitten, 32 uur en daarnaast studie en leren, raad ik je aan nog wat jaar te wachten.
ik ken geen enkele instelling die 24 uur accepteert maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Toch zul je ook dan nog zeker 1 dag studie moeten doen en daarnaast reflectieverslagen schrijven enz. meer dan 32 uur per week dus.
als je heel makkelijk leert kun je misschien voorkomen dat je buiten school en werktijd nog veel moeten doen. en verslagen en dergelijke kun je in de avond doen, als de kinderen slapen.
ook een kinderaantekening verwacht (in ons ziekenhuis) dat je tijdens je opleiding minstens 32 uur werkt ivm de continuïteit en het leren.
het salaris is Cao gebonden en niet relevante werkervaring geeft je niet veel. ze begrijpen heus dat je niet voor een leerlingsalaris wil gaan werken, maar voor jou ook 10 anderen en je moet nu eenmaal wat inleveren om te komen waar je wilt zijn. het is nog niet zo makkelijk dus :-/
ik ken geen enkele instelling die 24 uur accepteert maar dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Toch zul je ook dan nog zeker 1 dag studie moeten doen en daarnaast reflectieverslagen schrijven enz. meer dan 32 uur per week dus.
als je heel makkelijk leert kun je misschien voorkomen dat je buiten school en werktijd nog veel moeten doen. en verslagen en dergelijke kun je in de avond doen, als de kinderen slapen.
ook een kinderaantekening verwacht (in ons ziekenhuis) dat je tijdens je opleiding minstens 32 uur werkt ivm de continuïteit en het leren.
het salaris is Cao gebonden en niet relevante werkervaring geeft je niet veel. ze begrijpen heus dat je niet voor een leerlingsalaris wil gaan werken, maar voor jou ook 10 anderen en je moet nu eenmaal wat inleveren om te komen waar je wilt zijn. het is nog niet zo makkelijk dus :-/
zondag 11 juni 2017 om 19:22
Bedankt weer voor t reageren
Ik begrijp dat veel bedrijven niet voor minder dan 32 uur willen gaan...he..lastig!
Ik ga het tijdens de informatieavond zeker nog even vragen.
En goal: voor die kinderaantekening kun je toch pas gaan als je de opleiding HBo V hebt afgerond toch (dit had ik begrepen)? Of doe je dat tijdens de opleiding?
Misschien moet ik idd jaartje wachten..of 2 jaar...als de oudste naar de basisschool gaat. Alleen ben ik nu natuurlijk al niet meer de jongste...dus ergens heb ik t gevoel dat ik niet nog langer moet wachten :s
Ik ga het tijdens de informatieavond zeker nog even vragen.
En goal: voor die kinderaantekening kun je toch pas gaan als je de opleiding HBo V hebt afgerond toch (dit had ik begrepen)? Of doe je dat tijdens de opleiding?
Misschien moet ik idd jaartje wachten..of 2 jaar...als de oudste naar de basisschool gaat. Alleen ben ik nu natuurlijk al niet meer de jongste...dus ergens heb ik t gevoel dat ik niet nog langer moet wachten :s
zondag 11 juni 2017 om 19:34
nee hoor, je hebt gelijk. de kinderaantekening is een aanvullende opleiding. Ik bedoelde ermee te zeggen dat er waarschijnlijk altijd een periode komt dat je meer moet werken, maar dat kan natuurlijk tijdelijk zijn.lovelola schreef: ↑11-06-2017 19:22Bedankt weer voor t reagerenIk begrijp dat veel bedrijven niet voor minder dan 32 uur willen gaan...he..lastig!
Ik ga het tijdens de informatieavond zeker nog even vragen.
En goal: voor die kinderaantekening kun je toch pas gaan als je de opleiding HBo V hebt afgerond toch (dit had ik begrepen)? Of doe je dat tijdens de opleiding?
Misschien moet ik idd jaartje wachten..of 2 jaar...als de oudste naar de basisschool gaat. Alleen ben ik nu natuurlijk al niet meer de jongste...dus ergens heb ik t gevoel dat ik niet nog langer moet wachten :s
zodra je je opleiding hebt afgerond kunt je minder gaan werken.. laat je zeker goed informeren met wat er mogelijk is. en kijk ook of er wat mogelijkheden zijn met familie en vrienden. Ik heb (een andere, wel in de zorg) opleiding gevolgd en ben zelfs tijdens die opleiding bevallen. na 10 weken stond ik er weer en de oppas moest wat vaker aanrukken, maar het wss tijdelijk wist ik en daardoor kon ik doorzetten voor wat ik echt wou doen
zondag 11 juni 2017 om 19:50
maandag 12 juni 2017 om 08:43
Dat is niet waar! In mijn regio (randstad) veel ziekenhuizen waar veel mbo-v verpleegkundigen werken.SuzanneSuus schreef: ↑11-06-2017 19:52Veel, zo,niet de meeste zh, werken met HBO-vpk en nauwelijks tot niet met mbo-vpk en zijn stages minimaal 32 uur
Ik zou me goed laten informeren bij de opleidingen, wellicht is even wachten dan beter
Zelf mbo opgeleid en daarna de intensive care opleiding gedaan.
Je kan de opleiding soms met een 24-28 uur contract, maar de opleiding duurt dan langer. Stage plaatsen zijn in ziekenhuizen moeilijk te vinden.
Succes!
maandag 12 juni 2017 om 09:18
Als je in een zh wil werken niet., puur omdat de meeste ( maar niet alle) zh met hbo-vpk'en werken.
Maar ik heb ff gezocht naar mbo-vpk op,eidingen, hier vond ik het duidelijk uitgelegd:
https://www.mboamersfoort.nl/opleiding/ ... egkundige/
Ik ga er even vanuit dat de opleidingen er landelijk min of meer hetzelfde uitzien
Qua uren zou dat dus voor jou wel kunnen. Je zou dan altijd nog de HBO-V kunnen doen daarna.
Je kunt bij zh'en je omgeving kunnen kijken of er met mbo-vpk'en wordt gewerkt.
Je bent zelf een theepot
maandag 12 juni 2017 om 09:38
Even offtopic, maar ik wil me ook graag laten omscholen tot fysio (ben me nu aan het oriënteren). Mag ik vragen hoe en waar?
maandag 12 juni 2017 om 10:10
Haiiii ik ga naar thim van der laan. Als ik dat mag zeggen hier. Zij hebben een deeltijd opleiding waarvan je 1 a 2 avonden theorie krijgt en 1 praktijk les dag dit kan op vrijdag of zaterdag deze leg je vast word ook tevens je mentor dag. Ze raden je aan max 30 uur er naast te werken in je baan( ik werk nu als assistent bij de tandarts) 4e jaar moet je 2 x 20 weken stage lopen en thesis schrijven.
maandag 12 juni 2017 om 14:25
Even los van hoe de opleiding en stages eruit zien... als je toevallig uit het onderwijs komt let dan op, want dan betaal je instellingscollegegeld (vele malen meer dan het wettelijk collegegeld).
Verder ontvang je geen kinderopvangtoeslag bij een deeltijdstudie.
Ik heb hier een tijd geleden ook veel over uitgezocht. En aangezien ik zelfs naast de deeltijdstudie haast niet kon blijven werken (vanwege de onregelmatige uren voor de stage) en ik instellingscollegegeld moest betalen, bleek het uiteindelijk niet haalbaar
Iets anders waar ik achter kwam, bij de enige deeltijdstudie waar ik voor in aanmerking zou komen, kon je geen ziekenhuisstage lopen. Tenzij je dit zelf geregeld kreeg. Maar die plekken waren allemaal bezet voor voltijdstudenten van andere opleidingen. Dit was overigens niet bij de HAN.
Succes!
Verder ontvang je geen kinderopvangtoeslag bij een deeltijdstudie.
Ik heb hier een tijd geleden ook veel over uitgezocht. En aangezien ik zelfs naast de deeltijdstudie haast niet kon blijven werken (vanwege de onregelmatige uren voor de stage) en ik instellingscollegegeld moest betalen, bleek het uiteindelijk niet haalbaar
Iets anders waar ik achter kwam, bij de enige deeltijdstudie waar ik voor in aanmerking zou komen, kon je geen ziekenhuisstage lopen. Tenzij je dit zelf geregeld kreeg. Maar die plekken waren allemaal bezet voor voltijdstudenten van andere opleidingen. Dit was overigens niet bij de HAN.
Succes!
maandag 12 juni 2017 om 21:26
Ohh super leuk! Begin je in september? Ik zag dat ze ook sportfysio aanbieden, dat lijkt me ook heel interessant!Lavendel2 schreef: ↑12-06-2017 10:10Haiiii ik ga naar thim van der laan. Als ik dat mag zeggen hier. Zij hebben een deeltijd opleiding waarvan je 1 a 2 avonden theorie krijgt en 1 praktijk les dag dit kan op vrijdag of zaterdag deze leg je vast word ook tevens je mentor dag. Ze raden je aan max 30 uur er naast te werken in je baan( ik werk nu als assistent bij de tandarts) 4e jaar moet je 2 x 20 weken stage lopen en thesis schrijven.
@ TO, is duaal een optie zodat je naast werkervaring opdoen ook al geld verdient?
maandag 12 juni 2017 om 21:37
Ja dat hebben ze ook idd! Ik ga de reguliere doen ik start september
TO duaal is idd ook een optie in het ziekenhuis?
maandag 12 juni 2017 om 21:54
Ja helaas wel..
Wat mbo v betreft (zoals ik hier in de omgeving ben tegengekomen) dit kon alleen in deeltijd (bbl variant waarbij je werkt en een dag per week naar school moet) als je al ervaring in de zorg hebt.
Wat betreft de ziekenhuizen; hier in de omgeving worden zowel mbo als Hbo vpk aangenomen.
De weg er naartoe is heel heel lang. En zeker als je je wilt specialiseren. En dus ook nog erg duur.
Ik wil je helemaal niet ontmoedigen- ik ben in mijn zoektocht ook mensen tegengekomen die de stap wel hebben gezet. En die het haalbaar vonden. Maar wel allemaal vanuit een andere situatie dan de mijne (en mijn situatie lijkt erg op die van jou) en voor mij is het echt onhaalbaar gebleken. Met veel pijn in mijn hart ben ik dat idee voorlopig los aan het laten.
Een echt hele andere optie die ik tegenkwam- maar ook zeker met de nodige haken en ogen- is de opleiding VIG. Daar kun je wel aan de bbl variant beginnen zonder eerdere ervaring. Maar het is mbo niveau 3 (mbo v is niv 4) en je doet dus echt een flinke stap terug! Qua niveau en salaris. Je kunt met dat diploma werken in de ouderenzorg of kraamzorg. Niet in het zkh overigens..
Lees gerust eens de door mij geopende topics door; ik kreeg veel behulpzame reacties!