HBO V
zondag 11 juni 2017 om 17:05
Hoi!
Ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen en HBO V te gaan doen (deeltijd).
Nu is het zo dat ik bij mijn huidige werkgever (waar ik al ruim 12 jr werk) een vaste aanstelling heb en het dus best een behoorlijke stap is.
Daarnaast heb ik ook 2 jonge kinderen en ben ik nu gewend om maar drie dagen te werken.
Ik ben me ervan bewust dat ik mijn huidige baan dan moet opgeven, omdat ik dan moet gaan werkplekleren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
-moet je persé 36 uur werken?
-ik kan op de site van de HAN niet ontdekken hoevaak per week je naar school gaat wanneer je kiest voor deeltijdopleiding. (Of is dit in de avond?)
-ik ben mij ervan bewust dat je onderaan begint..maar stel ik kan werkplekleren in een ziekenhuis...met wat voor salaris moet ik dan ongeveer rekening houden (ik ben HBO geschoold...welliswaar heel ander vakgebied) en 31 jaar. Ik las dat het salaris per werkgever/ziekenhuis verschilt, maar heeft iemand van jullie een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden qua salaris/vergoeding?
Ik heb nog wel 1001 vragen. Deze week ga ik naar de opendag/avond, maar hoop hier alvast wat mensen te "spreken" die het leuk vinden mij het een en ander te kunnen vertellen (uit ervaring).
Groetjes Lola
Ik zit eraan te denken om mij om te laten scholen en HBO V te gaan doen (deeltijd).
Nu is het zo dat ik bij mijn huidige werkgever (waar ik al ruim 12 jr werk) een vaste aanstelling heb en het dus best een behoorlijke stap is.
Daarnaast heb ik ook 2 jonge kinderen en ben ik nu gewend om maar drie dagen te werken.
Ik ben me ervan bewust dat ik mijn huidige baan dan moet opgeven, omdat ik dan moet gaan werkplekleren.
Heeft iemand hier ervaring mee?
-moet je persé 36 uur werken?
-ik kan op de site van de HAN niet ontdekken hoevaak per week je naar school gaat wanneer je kiest voor deeltijdopleiding. (Of is dit in de avond?)
-ik ben mij ervan bewust dat je onderaan begint..maar stel ik kan werkplekleren in een ziekenhuis...met wat voor salaris moet ik dan ongeveer rekening houden (ik ben HBO geschoold...welliswaar heel ander vakgebied) en 31 jaar. Ik las dat het salaris per werkgever/ziekenhuis verschilt, maar heeft iemand van jullie een beetje een idee waar ik rekening mee moet houden qua salaris/vergoeding?
Ik heb nog wel 1001 vragen. Deze week ga ik naar de opendag/avond, maar hoop hier alvast wat mensen te "spreken" die het leuk vinden mij het een en ander te kunnen vertellen (uit ervaring).
Groetjes Lola
maandag 12 juni 2017 om 23:38
dinsdag 13 juni 2017 om 10:51
Leuk topic Lola! Ik denk er ook al jaren over maar vanwege diverse redenen nooit de stap gezet. Belangrijke reden is de enorme terugval in salaris, maar dat zou de komende jaren wel op te lossen zijn ivm gewijzigd inkomen van partner. Ben nu zwanger van de derde dus op de 'korte termijn' gaat het niet lukken, maar ik lees mee!
Overigens worden er in het ziekenhuis in mijn woonplaats geen werk/leer-plekken aangeboden, dus ik zal dan verder weg moeten kijken.
Overigens worden er in het ziekenhuis in mijn woonplaats geen werk/leer-plekken aangeboden, dus ik zal dan verder weg moeten kijken.
dinsdag 13 juni 2017 om 11:24
Laat je niet ontmoedigen door je leeftijd, er zijn veel tekorten en je moet nog tot je 67 ste doorwerken dus tijd genoeg.
Wat je je moet realiseren is dat je in het ziekenhuis op de meeste afdelingen bijna 24/7 beschikbaar moet zijn. Ik mag per week een dienst aanvragen en daarnaast een of twee andere wensen per maand. Ook als je part time werkt is dat met kleine kinderen best een gedoe.
Wat je je moet realiseren is dat je in het ziekenhuis op de meeste afdelingen bijna 24/7 beschikbaar moet zijn. Ik mag per week een dienst aanvragen en daarnaast een of twee andere wensen per maand. Ook als je part time werkt is dat met kleine kinderen best een gedoe.
dinsdag 13 juni 2017 om 14:57
Inderdaad goed om mee rekening te houden Marretje! En zo denk ik ook, wellicht ben ik pas 40 als ik klaar ben maar dan moet ik nog best een tijd. 
Helaas is de duale variant voor mij niet mogelijk, de HU biedt die alleen aan voor MBO-V studenten en dat heb/ben ik niet. Dan zou deeltijd een optie zijn. Alleen dan praktisch: zeg je dan direct bij aanvang je vaste baan op, ook al ga je in het begin 'maar' 1 dag per week naar school? Stage speelt pas later. En hoe zit het dan met inkomen?
Helaas is de duale variant voor mij niet mogelijk, de HU biedt die alleen aan voor MBO-V studenten en dat heb/ben ik niet. Dan zou deeltijd een optie zijn. Alleen dan praktisch: zeg je dan direct bij aanvang je vaste baan op, ook al ga je in het begin 'maar' 1 dag per week naar school? Stage speelt pas later. En hoe zit het dan met inkomen?
dinsdag 13 juni 2017 om 15:20
Ik ga vanavond naar een voorlichtingsavond van de HHS. Vorige keer werd verteld dat je:
- een vaste aanstelling voor 24 uur moest hebben (voor de deeltijdvariant)
- garantie op begeleiding door een begeleider op HBO niveau
Ik ga het zelf naast een fulltime baan doen van 32 uur, en ga richting de vijftig. Mijn grote voordeel is dat ik mijn sociale verplichtingen de komende dagen hier om heen kan bouwen. Dat kan niet iedereen.
Overigens is aan de HHS de inschrijftermijn al voorbij.
- garantie op begeleiding door een begeleider op HBO niveau
Ik ga het zelf naast een fulltime baan doen van 32 uur, en ga richting de vijftig. Mijn grote voordeel is dat ik mijn sociale verplichtingen de komende dagen hier om heen kan bouwen. Dat kan niet iedereen.
Overigens is aan de HHS de inschrijftermijn al voorbij.
dinsdag 13 juni 2017 om 16:40
En moet dat dan een opleidingsgerelateerde aanstelling zijn? Dus in een zhs bijvoorbeeld?Dymphnatam schreef: ↑13-06-2017 15:20Ik ga vanavond naar een voorlichtingsavond van de HHS. Vorige keer werd verteld dat je:
-
dinsdag 13 juni 2017 om 20:52
Ja, aangezien je ook praktijkopdrachten moet maken, onderzoeken moet kunnen doen, etc. Daar heb je gewoon een baan in het werkveld voor nodig.
Die 24 uur is aan de HHS trouwens, ik weet niet of andere hogescholen ook andere eisen hebben.
Overigens werd vanavond verteld dat ze in de zorg echt staan te springen om hoger opgeleide medewerkers. Als je echt gemotiveerd bent om dit te gaan doen, dan zou dit het juiste moment voor je zijn. Niet alleen qua opleiding, maar ik kreeg ook de indruk dat werkgevers heel toeschietelijk zijn in allerlei praktische oplossingen en tegemoetkomingen naar leerlingen, om maar personeel te kunnen krijgen. Dat is althans zoals het verhaal op mij overkwam. De onderhandelingspositie is dus goed, als je dt zou willen.
woensdag 14 juni 2017 om 02:20
Ik wil even opmerken dat toen ik aan de MBOV begon, in mijn groep van 25 leerlingen vrijwel iedereen bij de introductie zei dat ze op de kinder- of kraamafdeling wilden werken.
Van de 25 hebben 19 hun diploma gehaald.
Nu zijn we 15 jaar verder en hebben we laatst een reünie gehad, toen bleek dat slechts één van die 19 op een couveuse-afdeling werkt, niemand op de kraam, niemand op de kinderafdeling.
Pin je dus niet teveel vast op die werkvelden, tijdens de opleiding kan je heel goed ontdekken dat er veel interessantere werkvelden zijn, ook dingen waar je misschien nog niet eerder aan gedacht hebt. Als je aan het begin van mijn opleiding tegen me had gezegd dat ik met heel veel plezier in een verpleeghuis zou gaan werken, dan had ik je hard uitgelachen, maar toch zit ik daar nu alweer 7 jaar en vind ouderenzorg echt heel erg boeiend!
Van de 25 hebben 19 hun diploma gehaald.
Nu zijn we 15 jaar verder en hebben we laatst een reünie gehad, toen bleek dat slechts één van die 19 op een couveuse-afdeling werkt, niemand op de kraam, niemand op de kinderafdeling.
Pin je dus niet teveel vast op die werkvelden, tijdens de opleiding kan je heel goed ontdekken dat er veel interessantere werkvelden zijn, ook dingen waar je misschien nog niet eerder aan gedacht hebt. Als je aan het begin van mijn opleiding tegen me had gezegd dat ik met heel veel plezier in een verpleeghuis zou gaan werken, dan had ik je hard uitgelachen, maar toch zit ik daar nu alweer 7 jaar en vind ouderenzorg echt heel erg boeiend!
woensdag 14 juni 2017 om 09:39
Maar ik kom never nooit aan een baan in een zhs (oid) voor minimal 24 uur aangezien ik 0,0 ervaring heb in die sector en nu iets heel anders doe (secretaresse). Dat zou voor mij dus niet haalbaar zijn.Dymphnatam schreef: ↑13-06-2017 20:52Ja, aangezien je ook praktijkopdrachten moet maken, onderzoeken moet kunnen doen, etc. Daar heb je gewoon een baan in het werkveld voor nodig.
Die 24 uur is aan de HHS trouwens, ik weet niet of andere hogescholen ook andere eisen hebben.
woensdag 14 juni 2017 om 10:27
Ik ben het helemaal eens met Snowy haar woorden. Het klopt inderdaad dat bijna iedereen vooraf aan de opleiding zegt kinderen, kraamzorg ziekenhuis. Je hebt veel meer thuiszorg, ggz, verpleeghuis, gehandicaptenzorg, verzorgingshuis. Verzorgende ig werken ook allemaal in deze werkvelden.
Ik zij zelf voordat ik aan de opleiding tot verpleegkundige begon dat ik nooit in de thuiszorg zou gaan werken. Altijd maar alleen. Waar werk ik nu? Met heel veel plezier in de thuiszorg. Wat je daar allemaal niet ziet. Kan een ziekenhuis niet tegenop. (in mijn ogen dan)
Ik zij zelf voordat ik aan de opleiding tot verpleegkundige begon dat ik nooit in de thuiszorg zou gaan werken. Altijd maar alleen. Waar werk ik nu? Met heel veel plezier in de thuiszorg. Wat je daar allemaal niet ziet. Kan een ziekenhuis niet tegenop. (in mijn ogen dan)
woensdag 14 juni 2017 om 11:02
Maar hoe denk je dan dat omscholen in zijn werk gaat? Ik was 32 toen ik de zorg in ging. Ook met 0,0 ervaring. En ik kwam meteen om in het werk.
Ik denk dat enthousiasme en leergierigheid op dit moment hoger ingrschat worden dan ervaring. Misschien juist wel.
woensdag 14 juni 2017 om 14:05
Ikzelf vond werken i een ziekenhuis vreselijk. Je kunt nooit een echt band opbouwen met je zorgvragers. Een praatje links of rechts, dat is het wel. Ben je drie dagen vrij geweest, dan is de helft van je patienten al weer weg en liggen er andere. Dat hoor je ook in de gesprekken terug. Patienten zijn vaak "die liesbreuk op kamer 7" of zo. Zó onpersoonlijk....
woensdag 14 juni 2017 om 17:10
Dat is dus precies wat ik ook tegen het ziekenhuis heb. Er wordt vooral gekeken naar de ziekte, niet naar de zieke. In de ouderenzorg bouw je veel meer een band op, ken je de bewoners beter en kan je, met alles wat je van ze weet aan persoonlijke geschiedenis, echt wat doen voor hun kwaliteit van leven.Dymphnatam schreef: ↑14-06-2017 14:05Ikzelf vond werken i een ziekenhuis vreselijk. Je kunt nooit een echt band opbouwen met je zorgvragers. Een praatje links of rechts, dat is het wel. Ben je drie dagen vrij geweest, dan is de helft van je patienten al weer weg en liggen er andere. Dat hoor je ook in de gesprekken terug. Patienten zijn vaak "die liesbreuk op kamer 7" of zo. Zó onpersoonlijk....
woensdag 14 juni 2017 om 17:24
Of eerst MBO-V in BBL-variant, dat kan soms wel met 24 uur werken en dan de HBO-V erachter aan. Als je een werkgever hebt die in je wil investeren, dan betaalt de werkgever het instellingsgeld en kan je de HBO-V deels binnen werktijd doen.
woensdag 14 juni 2017 om 21:46
Die zullen er vast zijn, maar voor HBO-V ken ik ze niet. Bovendien, maar dat is mijn persoonlijke mening!, is verpleegkunde niet iets wat je in theorie kan leren en pas jaren later in de praktijk. Het is moeilijk om je een voorstelling te maken van de kwetsbaarheid van de patiënten als je dat niet direct ziet, hetzelfde geldt voor verpleegtechnische handelingen en wondzorg. Een skills-lab is echt anders dan een een echt mens om in te prikken. Je zal niet de eerste zijn die er toch niet tegen blijkt te kunnen, die alle ellende mee naar huis neemt. Daarom is het goed om vanaf het begin stages te lopen of een baan in de zorg te hebben.