Afval scheiden; op een klein flatje; hoe dan?
donderdag 15 juni 2017 om 21:33
Ja, ik snap dat je papier bij papier, glas bij glas, gft bij gft doet etc. Maar hoe doen jullie in de praktijk? Wij wonen in een appartementje met drie kamers (open keukentje) 1 slaapkamer voor ons en de kleine slaapt in de andere. Met passen en meten door een handige schoonvader hebben we wel heel (berg)ruimte gelukkig.
We deden eigenlijk nooit echt aan afval scheiden (glas wel maar verder eigenlijk niet) maar dat is een beetje aso natuurlijk, dus ik wil het wel gaan doen.
Hebben jullie praktische tips? Klein flatje dus, geen bakken, alles moet in de ondergrondse containers. Klein washok, daar past nu net een kratje voor het glas. En dan ook nog zo dat de kleine er niet bij kan, want die sjouwt alles wat ie kan vinden door het hele huis
En alles naar de schuur brengen (we wonen 5 hoog) is ook niet echt handig....
We deden eigenlijk nooit echt aan afval scheiden (glas wel maar verder eigenlijk niet) maar dat is een beetje aso natuurlijk, dus ik wil het wel gaan doen.
Hebben jullie praktische tips? Klein flatje dus, geen bakken, alles moet in de ondergrondse containers. Klein washok, daar past nu net een kratje voor het glas. En dan ook nog zo dat de kleine er niet bij kan, want die sjouwt alles wat ie kan vinden door het hele huis
donderdag 15 juni 2017 om 21:37
Glaswerk in een tas aan de kapstok, als je naar beneden gaat gelijk meenemen. Idem met oud papier, bij naar buiten gaan gelijk meenemen, juist met die ondergrondse containers hoef je er niet lang mee te blijven zitten.
En dan nog een duo-bin, ene helft voor plastic andere voor restafval.
Ik ga voor kwantiteit.
donderdag 15 juni 2017 om 21:39
Ik ben student en in de keuken staan bij mij twee kleine prullenbakken naast elkaar, eentje voor plastic, eentje voor restafval. In mijn stad wordt groenafval niet los ingezameld, maar anders zou ik zo'n klein fruitbakje op het aanrecht hebben. Voor papier heb ik vaak een envelop/kartonnen verpakking tijdelijk op de grond tegen de muur staan, dat is misschien wel heel studentikoos
Weet niet of het met kind ideaal is maar qua ruimte moet het echt overal kunnen als het in mijn studentenkeukentje kan! Is ook een prullenbak in een lade/kast niet haalbaar? Ik ken mensen die in de keuken een la/deurtje opentrekken en dan drie bakken daarin hebben met verschillende kleur vuilniszak als extra geheugensteuntje
En deurtjes zijn makkelijk dicht te houden voor kinderen met zo'n haakje!
donderdag 15 juni 2017 om 21:40
Waar je nu je vuilnisbak hebt?
https://www.bol.com/nl/p/joseph-joseph- ... 0057194169
Deze is wel handig en mooi (vind ik) maar duur!
donderdag 15 juni 2017 om 21:44
Die Ikea bakken zijn echt enorm!Promethium schreef: ↑15-06-2017 21:37Hebben jullie nu een grote vuilnisbak staan?
De ikea heeft van die bakken waarin je afval kunt sorteren, die kun je op elkaar stapelen, dus dat zou wellicht wel passen.
![]()
Maar zoiets, kleiner formaat, of zo´n dubbele afvalbak dus. Voor plastic en restafval.
Glas heb je nu in washok. Dan alleen nog een plastic/stoffen tas voor papier aan de kapstok. En die gewoon regelmatig legen.
donderdag 15 juni 2017 om 21:45
Wat een goede tips! Ik ga schoonpa eens even lief aankijken of we iets in de keukenkastjes kunnen verzinnen. En die laatste is inderdaad mooi en vooral handig Reisa! Wel duur voor een vullisbak. Misschien dat schoonpa iets dergelijks zelf kan maken. (of ik laat hem aan schoonmama zien, dan staat ie morgen in huis
)
Ik wist van het bestaan van zulke vuilnisbakken niet eens af.
Ik wist van het bestaan van zulke vuilnisbakken niet eens af.
vrijdag 16 juni 2017 om 06:43
Wij wonen ook in een klein driekamerappartement en scheiden alles. We hebben een dubbele prullenbak in het kastje onder de gootsteen voor gft- en restafval. In een grote keukenla een zak voor plastic, blik en drankenkartons, in het washok een bak voor oud papier. Glas staat op de grond in het washok, dat nemen we elke keer mee als we richting winkelcentrum gaan. Klein chemisch afval verzamelen we in de berging beneden, maar dat komt niet zo vaak voor. Juist omdat we ondergrondse containers hebben hoeven als die prullenbakjes niet zo groot te zijn, omdat we ze kunnen legen wanneer we willen.
vrijdag 16 juni 2017 om 07:21
Bartele_Broekzak schreef: ↑15-06-2017 21:37Glaswerk in een tas aan de kapstok, als je naar beneden gaat gelijk meenemen. Idem met oud papier, bij naar buiten gaan gelijk meenemen, juist met die ondergrondse containers hoef je er niet lang mee te blijven zitten.
Wij hadden alleen een ondergrondse container voor restafval en de rest moest naar plekken waar ik nooit kwam, dus dat zou hier helemaal niet handig zijn geweest.
Ik deed toen echt niet aan afvalscheiding. 1 prullenbak stond al in weg.