vriendin van mijn dochter.....

09-02-2009 16:25 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tja, hoe zal ik het zeggen.....

Mijn dochter, 7 jaar heeft een beste vriendin. Eigenlijk speelt ze met niemand anders meer.

Het meiske zit niet bij haar in de klas. Ze maakt dus bijna geen speelafspraakjes met klasgenootjes.

Het vriendinnetje een superlieve maar pittige meid, en ik merk dat mijn dochter de wat minder leuke dingen van haar overneemt. Andersom zal dat ook heus gebeuren

Nu wil ik haar niet haar beste vriendin ontnemen, maar haar stimuleren om ook eens met iemand anders te laten spelen. Dochter is het hier niet mee eens. Dus maak ik een probleem die er niet is?
Ik móest vroeger ook wel eens met vriendinnetjes spelen als ik dat niet wilde. Zo leert een kind 1. dat je niet altijd je zin kunt hebben, 2. met minder leuke mensen om te gaan en 3. die mensen waarschijnlijk uiteindelijk ook waarderen.
Gaat ze wel gewoon goed om met de kinderen uit haar klas? Dan is er geen probleem, lijkt mij. Speelafspraakjes thuis zijn gewoon een leuke bonus en als zij dat nou liever met die ene vriendin doet, goed toch? Ik zie het probleem niet tenzij je bang bent dat je kind in een sociaal isolement eindigt.
Ik heb zelf geen kinderen maar vroeger had ik ook 1 beste vriendin, vanaf mijn 2e jaar totdat ik ongeveer 13 was. We waren onafscheidelijk en af en toe ging ik wel bij een ander vriendinnetje spelen maar niet 1 was er zo leuk als mijn 'hartsvriendin'

Toen ik 13 was ging ik naar de middelbare school en we bleken toch elkaars type niet te zijn, andere interesses en we zijn elkaar uit het oog verloren. In de loop der jaren heb ik heel wat vriendschappen opgebouwd en nooit moeite gehad met het leggen van contacten (wat misschien zou kunnen omdat ik altijd maar 1 vriendin had).

Ook al heb ik dus sinds mijn 13e bijna geen contact meer gehad met die 'hartsvriendin', ik had onze vriendschap nooit willen missen en vond het erg speciaal. Ik denk dat dat voor jouw dochter ook geldt. Je kunt haar natuurlijk altijd stimuleren maar als ze écht niet wil, dan wordt het forceren en dat wil je niet lijkt me.

Hoe zit het met kinderfeestjes? Nodigt ze dan wel vriendinnetjes uit de klas uit?
Wat een onzin Linndaatje. Ik moest vroeger ook altijd mijn nichtje uitnodigen op mijn feestje, en een buurmeisje dat me altijd peste.

Omgekeerd moest ik dan ook op hun feestjes komen, want dat hadden onze ouders bedacht. Resultaat: gepest worden op een feestje waar je toch al niet naartoe wilde, maar waarvan de ouders dat wel een leuk idee vonden....

Spelen moet leuk zijn, daar moet je zin in hebben. Je kind verplichten om met kinderen te spelen waar het niet mee wil spelen lijkt me onzinnig.

Sturen kan natuurlijk wel. Maar als jij zegt 'zullen we vragen of Marietje vanmiddag bij ons komt spelen' en dochter zegt 'tief toch op, Marietje is een stomme hoer' lijkt het me niet echt zinnig om dat door te drukken.

Vind dochter Marietje ook best leuk maar had ze er niet aan gedacht, om d'r eens uit te nodigen, dan kan het geen enkel kwaad om dat eens te opperen. Of als dochter er niet echt bezwaar tegen hebt kun je daar als ouder best eens wat initiatief in nemen. Maar als ze aangeven het niet te willen zou ik het niet doordrukken. Spelen is toch geen verplicht nummer? Ze komen nog genoeg klasgenoten/collega's tegen die ze niet zelf uitkiezen.

En verbieden of ontmoedigen lijkt me ook niet zo zinvol. Vaak wisselt dat soort contacten vanzelf weer.
Nodig gewoon eens een ander kind uit. En je dochter zal dan pas weten of ze het leuk vindt of niet. Als haar sociale leven uit een heel goede vriendin bestaat dan kan het mijns inziens echt geen kwaad om daar wat meer van te maken, ook al is het onder druk van jou.

En ik vind dat Linndaatje goede punten heeft!
Tenzij het natuurlijk écht schadelijk is voor een kind om met een bepaald kind te spelen, dan is verbieden zelfs wenselijk.
quote:Eowynn_ schreef op 09 februari 2009 @ 16:38:

Wat een onzin Linndaatje. Ik moest vroeger ook altijd mijn nichtje uitnodigen op mijn feestje, en een buurmeisje dat me altijd peste.

Ik zeg ook niet dat je degene moet uitnodigen die je dochter pest. En ik zeg ook niet dat je altijd met anderen moet afspreken.

Maar ik denk wel dat het goed is voor een 7-jarige om te zien dat er andere mensen ook leuk kunnen zijn, naast die ene vriendin die gegarandeerd is. En dus niet alléén met die ene vriendin.
Dat is wat anders dan je in je eerste bericht zegt. Ik vind dat je als ouders best mag helpen om je kind z'n sociale contacten wat uit te breiden, maar dat is wat anders dan met iemand móeten spelen, zoals je in je eerste bericht neerzette.
Grappig, die verschillende reacties.

Ik had vroeger ook zelf een "beste vriendin", maar die was 1,5 jaar jonger. Mijn ouders wilden ook graag dat ik met leeftijdsgenootjes speelde, maar dat wilde ik niet (tja, van wie zou mijn dochter het hebben?)

Ik vond het maar belachelijk dat zij zich met mijn vriendjes bemoeiden.

Ik heb dus tegen mezelf gezegd dat ik mijn kinderen hun eigen vriendjes zou laten kiezen, en me er niet mee wil bemoeien.

Kennelijk zit het in de genen, en wil het nu dus wel doen. Ik ben bang dat dochter zich wat afstompt door alleen met vriendin X te spelen.

In de klas is het een meisje dat wel veel gevraagd wordt op feestjes. Maar ik merk wel dat ze op het plein soms een beetje alleen staat.

Pffff.....vind het moeilijk hier een balans in te vinden.
quote:Eowynn_ schreef op 09 februari 2009 @ 16:38:

Sturen kan natuurlijk wel. Maar als jij zegt 'zullen we vragen of Marietje vanmiddag bij ons komt spelen' en dochter zegt 'tief toch op, Marietje is een stomme hoer' lijkt het me niet echt zinnig om dat door te drukken.

Verbieden oid lijkt me ook weinig zin hebben. Ik had vroeger ook zo'n hartsvriendin en nu (20 jaar later) hebben we nog steeds contact. Niet meer op dezelfde manier als toen, maar het blijft leuk en ik heb er ook idd heel veel leuke herinneringen aan. Lekker laten dus, maar een keertje extra stimuleren of voorstellen doen lijkt me prima. Misschien is zelfs een klein groepje meisjes een idee wat aantrekkelijker is voor je dochter?
Het is maar hoe je het brengt denk ik. Als je gaat zeggen 'je moet ook met andere kinderen spelen, want alleen met X spelen is niet goed voor je' dan gaan de hakken in het zand.
Als mijn dochter 'tyf op, Marietje is een vuile hoer' zou zeggen, zou ik me pas zorgen maken, Eowynn
quote:-xxx- schreef op 09 februari 2009 @ 17:09:

Als mijn dochter 'tyf op, Marietje is een vuile hoer' zou zeggen, zou ik me pas zorgen maken, Eowynn Ook als Marietje het is?
Dat wilde ik zelf ook nog zeggen

Dikke kans dat de vriendinnetjes dan niet met dochter mogen spelen vanwege haar taalgebruik

Je snapt dat dat een grapje was, hoop ik?
Dan is het tijd voor therapie Zwieb
Hihi, als Marietje een hoer zou zijn zou ik me óók zorgen gaan maken, Eowynn
Heel herkenbaar Gussie, heb ook een dochter van 7 en een meisje uit haar vriendinnenkringetje heeft een gigantische invloed op haar en de rest...en ja met name de vervelende trekjes van haar. De ouders van het meisje hebben haar totaal niet in de hand, en aangezien ik het kind vanaf dag 1 al door had en zij dit ook wist, was ik de "grote boeman"... en vroeg zij ook altijd vooraf of ik thuis was, want dan kwam ze niet spelen.

Door "irritant" aardig tegen haar te zijn en haar zelfs een keer in een moeilijke situatie gevraagd of zij tijdens een kinderfeestje op mijn dochter wilde passen, zit ik nu weer in haar "aardige mensen"-bakje. Zie nog steeds af entoe vervelende trekjes van haar bij mijn dochtertje en corrigeer dat direct en duidelijk. Verbied je dochter a.u.b. niet on met haar om te gaan, kinderen bepalen zelf wel met wie ze om gaan, maar blijf er bovenop zitten....
Opinions just like love do not pay any bills
Borgier, het meiske X is een heel lief meisje, maar kan soms wat stiekem zijn. Daar heb ik eigenlijk het meeste moeite mee. Mijn dochter was altijd een open boek, maar gaat nu bijvoorbeeld opeens beginnen met fluisteren in gezelschap.

Maar goed, neemt niet weg dat mijn dochter af en toe ook op een bezemsteel zit hoor!

Ik zat zelf te denken eens met de ouders van X te praten, want misschien hebben zij wel hetzelfde probleem.

Maar hoe kaart je zoiets aan?
Fluisteren in gezelschap is toch heel normaal met 7. Gewoon meidengeheimen delen enzo. Is niks stiekems aan, hoort gewoon bij de leeftijd dacht ik zo.
quote:Zwieber schreef op 09 februari 2009 @ 18:12:

Fluisteren in gezelschap is toch heel normaal met 7. Gewoon meidengeheimen delen enzo. Is niks stiekems aan, hoort gewoon bij de leeftijd dacht ik zo.

Is ook weer waar, maar heb er echt een hekel aan. Ik zeg het dan ook dat ik het niet netjes vind. Geheimen bespreek je maar als je alleen bent.

Ach, volgens mij ben ik gewoon aan het zeuren. Vast last van PMS
quote:Eowynn_ schreef op 09 februari 2009 @ 16:47:

Dat is wat anders dan je in je eerste bericht zegt. Ik vind dat je als ouders best mag helpen om je kind z'n sociale contacten wat uit te breiden, maar dat is wat anders dan met iemand móeten spelen, zoals je in je eerste bericht neerzette.Ik zeg in mijn eerste bericht helemaal niks over hoe vaak en met wie... Enfin. My point was made.
kun je niet heel voorzichtig proberen haar een andere kant op te 'duwen' (zonder dat je dochter dit in de gaten heeft)? dus niet t contact met dat ene meisje gaan verbieden, maar het contact met andere meiden extra stimuleren/aanmoedigen.

is er bv een teamsport (of een andere hobby) die ze heel erg leuk vindt om te gaan doen? en zijn er meisjes uit haar klas die deze sport al beoefenen/ook willen gaan beoefenen?

mss kun je eens een klein beetje peilen bij de moeders van de meisjes uit de klas van je dochter of er kinderen zijn die bij een bepaalde club zitten/willen, en kun je op zo'n manier zorgen dat je dochter wat meer contact krijgt met de andere kinderen uit haar klas. met name een teamsport is naar mijn idee een goede manier om nieuwe vriendinnetjes te maken.

lastig lijkt me, maar wel heel belangrijk. snapte zelf ook nooit dat mn moeder vond dat ik meerdere vriendinnen moest maken dan die ene hele goede vriendin die ik had, totdat we ruzie kregen...(die vriendin en ik)

succes!
*
Een vriend van mij had dat ook met zijn dochtertje, ze speelde maar met 1 vriendinnetje en leek er verder geen te hebben. Het meisje met wie ze speelde claimde haar op school en kon dominant zijn. Verder een leuk kind.

Mijn vriend heeft zijn dochter toen op twee clubjes gedaan (sport/dans). Ze vond de clubjes zelf ook leuk en haar kring is nu ook groter geworden.

Mss is dat een idee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven