Gezondheid alle pijlers

Acné problemen

21-06-2017 19:51 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ik ben hier een nieuweling op het forum en heb eigenlijk mijn account aangemaakt om mijn verhaal bij jullie kwijt te kunnen.

Ik struggle al sinds mijn 11de met acné (of is het nou acne?). Inmiddels ben ik al 20j oud, en in die 9 jaartjes heeft het voor een flinke deuk in mijn zelfvertrouwen gezorgd. Ondanks dat ik iemand ben met de ingesteldheid van tevreden en gelukkig zijn met de zaken hoe dat ze zijn en heel zelfverzekerd ben over de rest van mijn lichaam (al weet ik dat het niet perfect is uiteraard).

Maar met acné was dat helemaal anders: altijd make-up gedragen om het te verbergen, duuuizenden (dit is volgens mij zelfs nog een understatement :) ) producten uitgeprobeerd maar tevergeefs, ik werd er helemaal gek van.

Twee jaartjes geleden ongeveer, werd mijn huid een stuk beter. Ik had nog wel puistjes, maar deze waren veel minder in aantal en kwamen vooral tevoorschijn bij stressperiodes en maandstonden. 'Oef, het is eindelijk voorbij', dacht ik. Haha niet dus. 4 maanden geleden ongeveer heb ik een serieuze acné-uitbraak ervaren. Zo ernstig heb ik het nog nooit gehad en zelfs ook nog nooit bij iemand gezien. Mijn gezicht was HE-LE-MAAL vol. Het waren dikke, rode bulten eerst onderhuids en dan staken ze uit met superveel pus. Een ramp was het.

Weer allerlei producten voorgeschreven gekregen door de dermatoloog, maar weer tevergeefs. Nadat ook mijn regels heel onregelmatig werden, heb ik een bezoekje gebracht aan de gynaecoloog. Na wat bloed- en andere testjes werd mij dus verteld dat mijn prolactinegehalte verhoogd was. Ik moest dus een scan voor mijn hypofyseklier gaan doen om een eventuele goedaardige tumor op te sporen (gelukkig was dat niet het geval). Ik moet jullie denk ik niet vertellen dat het superlang duurt vooraleer je een afspraak krijg voor zo'n scan. Dus in tussentijd was wel zeker 80% van mijn puisten terug verdwenen.

Het grote probleem dat ik nu heb, is dat ik er extreme littekens aan heb overgehouden. Overal heb ik rode plekken en gaatjes. Ik dacht altijd littekens zijn beter dan de puisten zelf, wel er werd mij by the hard way bewezen dat dat niet zo is. Ondertussen heb ik van mijn gynaecoloog de dianepil gekregen tegen de puisten, maarja die zijn al wel terug weg.

Weet er iemand een effectief middel tegen acné-littekens (van medium tot ernstige vorm)? Bestaat er zelfs zo'n wondermiddel dat jouw littekens als sneeuw voor zon doet verdwijnen? Ik hoor het graag.

Als ik het nu teruglees, zie ik dat het een heel lange tekst geworden is dus hierbij mijn excuses daarvoor. Ook wil ik allen die het helemaal gelezen daarvoor bedanken!

Groetjes,

Misses_Coffee
Eventueel naar een huidtherapeut? Ik zou er zo min mogelijk op smeren voordat je weer verstopte poriën hebt.
Ik worstel ook al sinds mijn puberteit met dit probleem (ben nu 29). Vanochtend heb ik mijn laatste pilletje van een antibioticakuur van een half jaar geslikt (doxycycline). Dit i.c.m. trouw elke dag Differin gel smeren... Mijn huid is onwijs opgeknapt in dit half jaar! Ben nu benieuwd of het zo blijft... Maar ik vrees het ergste :(
Ho sorry, je vraagt natuurlijk helemaal niet meer naar een middel tegen de acne, maar tegen de littekens. Ik moet zeggen dat bovenstaand regime mijn littekens ook sterk heeft verminderd!

En ik heb laatst uit Frankrijk een tube creme met een lichte dosis retinol (vitamine a) meegenomen, dat schijnt ook goed te werken! Maar ik heb het nog niet geprobeerd...
@Chirpy

Daar heb ik al aan gedacht en ook wat erover opgezocht. Maar heb gezien dat de behandelingen die uitgevoerd worden een huidtherapeut al snel tot hoge bedragen oplopen. Ik studeer nog en heb geen vaste job, dus ben bang dat ik het me niet zal kunnen veroorloven. Weet je toevallig of dat zulke behandelingen gedekt worden door de ziekenkas?

@diablorojo

Ja die antibiotica heb ik ook gekregen een paar jaar geleden. Hij werkt uitstekend alleen kwamen bij mij de puistjes na een tijdje weer terug. Ik hoop dat dat bij u niet zo gaat zijn!

Ik zal wat opzoeken over die retinol, in mijn geval is alles het proberen waard :).
Geen tips voor de littekens.
Maar ik las dat je de diane pil krijgt. Er is volgens mij aardig wat ophef over de diane pil geweest ivm trombose, en wordt niet meer voorgeschreven aan nieuwe patienten. En in andere landen al helemaal geschrapt.
De yasmine moet ook helpen tegen acne, misschien is het het waard om er naar te kijken?
Acne is bij mij overgegaan door het gebruik van een goede exfoiliant (kijk voor info info op de website van Jetske Ultee) en het gebruik van tretinoine.

Ik had na het verdwijnen van de acne geen "kraters" maar elke puist die er ooit had gezeten was wel een pigmentvlek geworden. Ik was dus helemaal gespikkeld. Nu is dit nog nauwelijks zichtbaar door eerst een aantal kuren microdermabrassie en daarna het gebruik van hydroquinone creme. Dit alles onder begeleiding van een arts van een privekliniek.

Meer dan 10 jaar dermatologie heeft mij niets opgeleverd, dus uiteindelijk ben ik een privekliniek binnengestapt en die hadden het in 1,5 jaar voor elkaar.
Na mijn bevallingen had ik er ook tijdelijk last van. Ik ben toen reinigings tonic en facewash gaan gebruiken voor rode vlekken en mee eters van de tuinen. Elke ochtend en avond even reinigen en ik was er na een half jaartje van af!
Dankjulliewel allemaal voor de tips.
Mijn vriendin heeft laserbehandelingem en (een soort)? Peelings gehad via en met haar dermatoloog vanuit het ziekenhuis en haar littekens zijn bijna helemaal weg. Dus ik zou bij je dermatoloog checken!
dont be afraid to build youre own path
Wat waren de prijzen van de laserbehandeling die jouw vriendin heeft gedaan?
Hi Misses_Coffee,

Je kan meerdere dingen doen tegen de acne maar ook zeker tegen de littekens.
Je kan bij je Dermatoloog vragen om een Roaccutaan kuur. Dit is ontzettend heftig en ze geven het niet zo maar. Je mag onder geen beding zwanger raken tijdens die kuur en kort na die kuur. Wel knapt je huid er van op! Je huid wordt een stuk gladder.
Ik heb de Roaccutaan behandeling bij dokter Gerwen gedaan in Bergen op Zoom. Hij schijnt 1 van de beste Dermatologen van NL te zijn. Ik moest voor hem elke keer een uur heen en een uur terug rijden vanaf mijn woonplaats, het was het waard.

Wat ook goed kan helpen zijn peelings, een Pumkin peeling (maakt je huid voornamelijk rustiger) en een TCA peeling, maakt je huid gladder en frisser en haalt het grove van een litteken weg. Wel moet je de TCA peeling een aantal keren herhalen. Ik doe dit 3x per jaar en dan 3x in 6 weken tijd (om de 2 weken), dus totaal 9 keer per jaar.

Hopelijk heb je er iets aan.

Succes!
@dromepretje mag ik vragen bij welke kliniek je was? Mag ook via PB
Griet1983 schreef:
22-06-2017 16:28
Hi Misses_Coffee,

Je kan meerdere dingen doen tegen de acne maar ook zeker tegen de littekens.
Je kan bij je Dermatoloog vragen om een Roaccutaan kuur. Dit is ontzettend heftig en ze geven het niet zo maar. Je mag onder geen beding zwanger raken tijdens die kuur en kort na die kuur. Wel knapt je huid er van op! Je huid wordt een stuk gladder.
Ik heb de Roaccutaan behandeling bij dokter Gerwen gedaan in Bergen op Zoom. Hij schijnt 1 van de beste Dermatologen van NL te zijn. Ik moest voor hem elke keer een uur heen en een uur terug rijden vanaf mijn woonplaats, het was het waard.

Wat ook goed kan helpen zijn peelings, een Pumkin peeling (maakt je huid voornamelijk rustiger) en een TCA peeling, maakt je huid gladder en frisser en haalt het grove van een litteken weg. Wel moet je de TCA peeling een aantal keren herhalen. Ik doe dit 3x per jaar en dan 3x in 6 weken tijd (om de 2 weken), dus totaal 9 keer per jaar.

Hopelijk heb je er iets aan.

Succes!
Dankjewel mop! En tuurlijk heb ik er iets aan :)

Roaccutaan heb ik ook geprobeerd. Net zoals ik zei in mijn beginpost, echt bijna elk spul die tegen acne zou moeten helpen, heb ik geslikt of op mijn huid gesmeerd. Roaccutaan werkte averechts bij mij, de acne werd juist heviger waardoor ik ermee stopte.

Nu zijn mijn puisten wel grotendeels terug verdwenen, gelukkig! Maar ja die littekens zijn eigenlijk even vervelend.

Over TCA peelings heb ik ook van verschillende mensen heel positieve ervaringen gehoord. Ik gebruik momenteel een product op basis van tetracycline, ik hoop dat het helpt. Zo niet, zal ik een chemische peeling of een laserbehandeling overwegen.
Ah ik snap precies hoe je je voelt.
Ik heb roaccutane geslikt waardoor ik nu geen puistjes meer heb, maar na de kuur ook littekentjes. Ik heb toen van la roche posay facewash,creme en een tonjic gebruikt speciaal voor littekens door acne. Heeft mij er van de vlekjes/littekens vanaf geholpen, maar ik had geen diepe littekens.. hoop dat je er wat aan hebt!
Hi,

Fijn dat je er wellicht iets aan hebt!

TCA peelings blijf ik elk jaar doen. Ik merk dat mijn huid er frisser en zachter van wordt. Ook gelukkig weinig vervelende bijwerkingen. Na een paar dagen ga je vervelen maar that's it! Belangrijk is dat je voor de TCA peeling je huid gaat voorbereiden (met een gel insmeren), een week lang voor het slapen. Ik weet niet waar je woont maar ik doe de TCA peeling in het ziekenhuis in Hilversum, het Tergooi ziekenhuis en de huid afdeling heet daar EMC. Top mensen, erg deskundig en vriendelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven