Hekel aan bbq

22-06-2017 22:37 157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Be carefull What you wish for :hamer:
anoniem_349385 wijzigde dit bericht op 14-07-2017 14:43
96.28% gewijzigd
7102 schreef: ↑
23-06-2017 08:27
Over een half jaar zit je je te ergeren dat je een kerstmenu moet bedenken en de kerstboodschappen nog moet doen.

en voor je het weet moet je in de lente weer anderhalve maand lang asperges schillen.

That's it, ik eet alleen nog maar thuisbezorgd.

:popcorn:
Wij hebben zelf geen bbq en zal er ook nooit eentje kopen Echter, als we uitgenodigd worden, vind ik het altijd wel gezellig, kneuterig bij elkaar genieten van lekker eten een mooi weer.
Je bent een gezegend mens. Drie maanden van het jaar een klein probleempje hebben.
Wij gaan meestal in de zomer naar het water, lekker zitten op een klein strandje aan de rivier en barbecuen dan met 10 tot 20 vrienden en kids.
Eentje heeft een goede bbq en neemt die dan mee en de rest brengt allerlei eten mee en stokbrood en wat salade en sausjes.

Het is meer een soort van Amerikaanse picknick/bbq en het is altijd supergezellig.
Soms is het eten erg goed en soms is het eten wat minder, maar de gezelligheid is er altijd en daar gaat het mij om.

De bbq feestjes van onze vriendengroep zijn gewoon een heerlijke happening waar ik altijd van geniet.
Wij maken er hele gerechten op een bbq met mooi weer paar x per week. Ipv gewoon vlees erop gooien. We zijn soms heel de dag bezig of ook s nachts als we verse pulled pork eten. Ruikt ook altijd zo lekker
Eleonora-1 schreef: ↑
23-06-2017 07:44
Dat van bijvoorbeeld die 'verse salades'.
Hoeveel salades eet men helemaal?

Wat mij dus verbaasd is de hoeveelheid eten die blijkbaar op tafel moeten staan om leuk te bbq-en.

Ik doe alles low budget en heb dus een of twee soorten vlees (meestal kip en rundergehakt), dat vlees marineer ik in porties op verschillende manieren, ik maak hooguit twee sauzen en kruidenboter, en serveer verder afbakstokbrood (jawel) en bijvoorbeeld 1 salade of stukjes watermeloen.
En dan heb je echt genoeg gegeten.
Ook met z'n achten.

Mijn ervaring is dat er zo vaak veel te veel te eten is en dingen als salade blijven staan. Zeker als er meerdere bijgerechten staan blijft er veel over.
De realiteit is doorgaans dat er vooral veel vlees gegeten wordt en van al die bijzaken hoef je maar weinig op tafel te zetten.
Ja, stokbrood wil nog wel eens rap gaan.
Ik had een schaal spitskoolsalade en die is met 9 man helemaal opgegaan. 2 meloenen, bak aardbeien en een komkommer ook. 2 vers gebakken broden op, eigenlijk alles was op. Nu waren er ook 3 enorm grote eters bij hoor.
En verder hadden we per persoon 2x vis, 2x vlees en 2x gegrilde groente en een dessert.
Ik hou het eigenlijk altijd simpel, ik huur een strandje of eilandje af en terwijl de gasten (nooit meer dan 300) genieten van een goed bubbeltje kom ik dan op een boot met een gigantische bbq het strand opscheuren.
Daarna laten we de panda's en andere met uitsterven bedreigde diersoorten los en schieten we ze overhoop.
Mooie salade erbij, en goed fruit voor een zoetje.
tigri schreef: ↑
23-06-2017 08:06
hear hear!

Ik snap niet waarom mensen vinden dat barbeque synoniem is aan veel, slecht vlees, zwart geblakerd of half rauw...
Omdat dat dus blijkbaar vaak is zoals het beleefd wordt. Want zo gebeurt het dus. Zelf ook ruim ervaring mee. Leuk en gezellig, ja, lekker of goed, nah nee.
Dat ligt aan de BBQ-er in kwestie maar ja, zo is het dan wel.

Niet veel mensen kunnen überhaupt echt lekker en goed koken naar mijn mening, laat staan dat ze kunnen BBQ-en. Dat is een vak apart.
7102 schreef: ↑
23-06-2017 08:27
Over een half jaar zit je je te ergeren dat je een kerstmenu moet bedenken en de kerstboodschappen nog moet doen.
Nee, heerlijk! :yes: Ik vind dat echt heel erg leuk om te doen.
Ik zal dan ook wel snobistisch zijn, maar ik haal toch ook echt mijn neus op voor een BBQ waarbij het de bedoeling is dat ik drie of vier stuks vlees naar binnen werk en veel stokboord en drie happen sla. Helaas vindt mijn man ook dat een BBQ geen BBQ is als er niet minstens drie stukken vlees de man zijn. Verschrikkelijk. Langzamerhand begint hij in te zien dat je ook kunt barbecuen met één stuk vlees. Een goede bavet of een lekkere lamsrack, of spareribs. Of alleen hele lekkere saté. Of echt lekkere hamburgers. In plaats van inderdaad de geijkte voorgemarineerde hamburger, worst, saté, kippepoot van de appie. Die met een beetje pech inderdaad ook nog slecht klaargemaakt zijn op de BBQ.

En de grap is natuurlijk dat één stuk echt lekker vlees net zo duur is als drie of vier stukken supermarkt ellende. Wij eten alleen biologisch vlees. En ja dat is duur, en dus eten we minder vaak vlees. ben je net zoveel aan je boodschappen kwijt.

So shoot me, BBQ is echt meer dan vooral veel vlees eten en maar drie happen sla. Maar volgens mij vindt de gemiddelde Nederlander dat het geen BBQ is, als je je niet kunt volvreten met drie of vier stukken vlees.
dannas schreef: ↑
23-06-2017 09:30
Ik zal dan ook wel snobistisch zijn, maar ik haal toch ook echt mijn neus op voor een BBQ waarbij het de bedoeling is dat ik drie of vier stuks vlees naar binnen werk en veel stokboord en drie happen sla. Helaas vindt mijn man ook dat een BBQ geen BBQ is als er niet minstens drie stukken vlees de man zijn. Verschrikkelijk. Langzamerhand begint hij in te zien dat je ook kunt barbecuen met één stuk vlees. Een goede bavet of een lekkere lamsrack, of spareribs. Of alleen hele lekkere saté. Of echt lekkere hamburgers. In plaats van inderdaad de geijkte voorgemarineerde hamburger, worst, saté, kippepoot van de appie. Die met een beetje pech inderdaad ook nog slecht klaargemaakt zijn op de BBQ.

En de grap is natuurlijk dat één stuk echt lekker vlees net zo duur is als drie of vier stukken supermarkt ellende. Wij eten alleen biologisch vlees. En ja dat is duur, en dus eten we minder vaak vlees. ben je net zoveel aan je boodschappen kwijt.

So shoot me, BBQ is echt meer dan vooral veel vlees eten en maar drie happen sla. Maar volgens mij vindt de gemiddelde Nederlander dat het geen BBQ is, als je je niet kunt volvreten met drie of vier stukken vlees.
Boeit toch niks dat een ander dat snobistisch vindt?
Als liever duurder maar beter geleefd hebbend en beter smakend vlees snobistisch is dan is dat maar zo.

Ik eet geen varkensvlees, dan valt er al een heleboel BBQ vlees af want zelfs runderworst zit nog wel eens in een varkensdarm. En al dat kant en klaar spul, prima hoor als een ander er van smult. Ik vind er geen moer aan. Het smaakt allemaal hetzelfde.

Hier marineert de boel een etmaal in mijn eigen tuinkruiden, in allerlei Aziatische specerijen en/of in citroen en knoflook of in weet ik wat, en saus en kruidenboter maak ik ook zelf, want dat vind ik leuk en het lekkerste.
Daarbij heb ik net als jij aan een of twee soorten proteïne op de BBQ genoeg. Kwaliteit boven kwantiteit.
Als dat arrogant is, so be it.
Ik zie het steeds meer dat de BBQ meer inhoud dan een hamburger, stokbrood met kruidenboter en huzarensalade. Lijkt me ook best tof, urenlang lekker vlees laten garen en er dan met zijn allen genieten.

Maar zolang mijn nog heel jonge kinderen in de fase zitten dat ze niet langer dan een halfuur aan tafel willen zitten, alles omstoten en hun neus ophalen voor vlees dat geen frikandel is dan vergaat het plezier me meteen. Dus ik wacht nog even met experimenteren op de BBQ en houd het voorlopig nog even op bovengenoemde. :-) Dan genieten we met zijn allen.

Man vind het heel erg leuk om te doen maar ik vind het stiekem te veel werk voor middelmatig eten. :A:
Skull schreef: ↑
23-06-2017 09:26
Ik hou het eigenlijk altijd simpel, ik huur een strandje of eilandje af en terwijl de gasten (nooit meer dan 300) genieten van een goed bubbeltje kom ik dan op een boot met een gigantische bbq het strand opscheuren.
Daarna laten we de panda's en andere met uitsterven bedreigde diersoorten los en schieten we ze overhoop.
:lol:
:rofl:

Ik hoef ook niet zo nodig een bbq met bleke afbakstokbroden, fabriekshamburgers, geblakerde satés die van binnen nog niet gaar zijn (of nog erger; shaslick sticks met ananas ertussen :sick: ), aldi aardappelsalade en calve sauzen. Dan maar snobistisch.
Terwijl ik toch bijna al mijn boodschappen bij de Aldi doe. Daar hebben ze tegenwoordig óók bio gehakt, kip enzo. Waar ik dan zelf hamburgers en saté van maak. Verder kun je natuurlijk ook allerlei groenten prima op de bbq bereiden he. Zelfs nagerechten kun je bbq-en.

Ik vind bbq eigenlijk het leukste met een groter gezelschap. Wij zijn een klein gezin van 3, en tegen de tijd dat de bbq op zijn best is (met mooie witte kooltjes enzo, temperatuur optimaal), dan zijn we alweer bijna klaar. Maar ik vind het altijd erg gezellig, dat wel.
Nothing happens for a reason
Ik vond die geroosterde beer in giraffennek toen heel leuk gevonden.
ik vind bbqen wel lekker,maar vind het wel bizar dat er kilo's vlees naar binnen geschoven (moeten) worden.
voorheen werden wij zomers onderhand wel 3 keer per week uitgenodigd voor een bbq,en kreeg ik commentaar als ik genoeg had aan een speklapje.
sindsdien ontloop ik de bbq party's een beetje.
maar sinds vorig jaar hebben we een stacaravan op de camping,en jawel;sinds 2 maanden een bbq. zo'n buitenkeukending,op gas.
niet om wekelijks halve varkens en koeien te roosteren en verorberen,maar omdat het bij een caravan buiten gewoon veel makkelijker,lekkerder,gezelliger en relatief gezond kookt.
vlees heeft ook geen extreme hoofdrol. we roosteren groente en broodjes,poffen aardappels en variëren met vis en vlees,waarbij iedereen een normale portie vlees of vis eet.
23-06-2017 10:15
Ja dat was echt een surprise he! Dat je eerst denkt 'Oke, giraffe, geinig. Lekker ook.' en dan ineens van 'Whoah! Is dit nou.. ja, dit is.. BEER! WAAN-ZIN-NIG GEWOON!
En beer met mayo is echt goed te nassen.
23-06-2017 10:35
En beer met mayo is echt goed te nassen.
Mits je de mayo zelf maakt, van biologische citroenen en vrije uitloop eieren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Fleet schreef: ↑
23-06-2017 10:07
Ik zie het steeds meer dat de BBQ meer inhoud dan een hamburger, stokbrood met kruidenboter en huzarensalade. Lijkt me ook best tof, urenlang lekker vlees laten garen en er dan met zijn allen genieten.

Maar zolang mijn nog heel jonge kinderen in de fase zitten dat ze niet langer dan een halfuur aan tafel willen zitten, alles omstoten en hun neus ophalen voor vlees dat geen frikandel is dan vergaat het plezier me meteen. Dus ik wacht nog even met experimenteren op de BBQ en houd het voorlopig nog even op bovengenoemde. :-) Dan genieten we met zijn allen.

Man vind het heel erg leuk om te doen maar ik vind het stiekem te veel werk voor middelmatig eten. :A:
Als wij met warm weer bbq'en dan zet ik ook het badje en speelgoed neer. Kinderen mogen dan tussendoor spelen of zwemmen en als ze niet meer willen eten vind ik het ook goed. Het duurt meestal ook wel een poosje voordat het vlees gaar is of goed gerookt.
Ik had laatst turkse gehaktspiezen met yoghurtsaus gemaakt ipv hamburger, dat vonden ze allemaal lekker. Meestal is er wel een leuk alternatief voor de kinderen te bedenken.
En wanneer de kinderen lekker spelen kun je zelf experimenteren met lekkere gerechten.
Is mijn uitnodiging verloren gegaan? :D
23-06-2017 10:15
jij was er uiteraard wel bij! :@
blijfgewoonbianca schreef: ↑
23-06-2017 10:39
Mits je de mayo zelf maakt, van biologische citroenen en vrije uitloop eieren.
Hell yeah. Zeg maar nee tegen Calvé.
.
mopje74 wijzigde dit bericht op 01-03-2019 21:13
99.69% gewijzigd
dolfje schreef: ↑
23-06-2017 10:47
Is mijn uitnodiging verloren gegaan? :D
Ik heb de uitnodigingen persoonlijk met vuurwerk gedaan, misschien zat je net tv te kijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven