Jaren 60 - 70

28-06-2017 17:32 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve mensen. Ik vroeg me af.. Hoe was het leven in de jaren 60 en 70 ? (voor wie deze tijd heeft meegemaakt ) Is het waar dat veel dingen beter/anders waren? Bijvoorbeeld hoe mensen met elkaar omgingen?

Wat missen jullie het meest aan vroeger ?

Ik was vroeger altijd verslaafd aan de verhalen die mijn oma vertelde over de hippe tijd en de vrouwen met ''suikerspin'' haar en ga zo maar door.
Uiteraard waren er ook wat slechte kanten aan vroeger, neem ik aan.
Ik ben heel erg geïnteresseerd in jullie ervaringen, zowel goed als slecht. :) :lol: :loveit:
Als ik weer eens een gammel product vastheb, iets lees over een aanslag of merk hoezeer onaardig gedrag geaccepteerd word... ja, dan denk ik wel eens dat het vroeger beter was (ik ben zelf een kind van de jaren tachtig). Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Bijvoorbeeld de geneeskunde staat nu veel verder dan toen. Ik denk wel dat er in die tijd meer gelegenheid tot gezelligheid was (minder drukte, mensen die meer tijd hadden voor elkaar, sterkere gemeenschappen die enerzijds verstikkend konden zijn maar die ook een warm vangnet boden) maar als je iets ergs overkwam dan was je wel echt de pineut. Je wil bijvoorbeeld geen aanrijding meemaken in een hoop blik uit de jaren zestig...
Pluisi schreef:
28-06-2017 18:01
Je kreeg pas een fiets als je naar de middelbare ging (geen nieuwe hoor).
Moeders bemoeide zich nooit met school en huiswerk (daar had ze niet eens tijd voor).
1 tv beneden, en Pa bepaalde waar we naar keken. TV begon trouwens pas om 19.00 uur. Overdag had je alleen testbeeld. Alleen op woensdagmiddag en zaterdagmiddag een kinderprogramma.
Dat klinkt wat minder :( maar het is goed dat er ook naar de slechte kanten wordt gekeken. Bedankt voor je aanvulling :)
Aan iedereen die voor 1980 geboren is!
Hoe is het mogelijk dat de kinderen uit de jaren '40, '50, '60 en '70 vandaag de dag nog steeds leven?

Wij dronken water uit de tuinslang, en NIET uit een flesje.
We deelden één flesje priklimonade met vier vrienden, en niémand is hierdoor gestorven.
We aten snoep, en dronken limonade met veel suiker, maar we hadden geen overgewicht. We waren namelijk altijd aan het buitenspelen!
We hadden geen kindersluitingen op medicijnen, deuren of kastjes - en tijdens het fietsen hadden we nooit helmen op.
We hadden geen Playstations, Nintendo's, X-boxen, überhaupt geen videospellen, geen kabel-TV, geen surround sound, geen telefoons, computers en geen internet...
WIJ HADDEN VRIENDEN, en speelden daarmee buiten!

De afgelopen 50 jaar was er een explosie aan innovatie en nieuwe ideeën. We hadden vrijheid, we lieten dingen mislukken, we waren succesvol en namen onze verantwoordelijkheden, en we leerden daarmee omgaan!

En JIJ bent er daar één van! GEFELICITEERD!
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 18:06
0.25% gewijzigd
verhalenverteller schreef:
28-06-2017 17:57
Ik ben 15 jaar (alweer bijna 16 :-D ) en ik weet dat ik die tijd nooit heb mee gemaakt, maar ik begrijp je helemaal. Zeker wat mobieltjes en tablets betreft. Ik kreeg mijn eerste mobieltje op mijn 14de (puur omdat het moest) voor school. Wat je beschrijft over hoe mensen met elkaar omgaan klopt ook helemaal. Ik voel me soms echt verdrietig hierdoor. Alles lijkt wel een wedstrijd. op school doen kinderen heel gemeen als je niet up to date bent met de mode enzo. Ik ben liever met mijn oma dan dat ik uitga en mensen mij slecht aan kijken omdat ik mezelf ben
Haha, ik was op die leeftijd (ik ben ongeveer twee keer zo oud) op zaterdagavond ook meestal bij oma in plaats van op stap zoals mijn leeftijdsgenoten. Heerlijk vond ik dat, lekker kneuteren. En op zondagmiddag ook vaak, dan kwam er een vriendin van oma, heerlijk mens, samen kaarten.

Overigens zijn er heus nog wel mensen die wel van gezellig samenzijn houden zonder vast geplakt te zitten aan hun mobiel, je moet ze alleen vinden. Hoe ouder je wordt, hoe meer het er worden. Op jouw leeftijd is het voor de meesten toch belangrijk om erbij te horen.
Cateautje schreef:
28-06-2017 18:04
Aan iedereen die voor 1980 geboren is!
Hoe is het mogelijk dat de kinderen uit de jaren '40, '50, '60 en '70 vandaag de dag nog steeds leven?

Wij dronken water uit de tuinslang, en NIET uit een flesje.
We deelden één flesje priklimonade met vier vrienden, en niémand is hierdoor gestorven.
We aten snoep, en dronken limonade met veel suiker, maar we hadden geen overgewicht. We waren namelijk altijd aan het buitenspelen!
We hadden geen kindersluitingen op medicijnen, deuren of kastjes - en tijdens het fietsen hadden we nooit helmen op.
We hadden geen Playstations, Nintendo's, X-boxen, überhaupt geen videospellen, geen kabel-TV, geen surround sound, geen telefoons, computers en geen internet...
WIJ HADDEN VRIENDEN, en speelden daarmee buiten!

De afgelopen 50 jaar was er een explosie aan innovatie en nieuwe ideeën. We hadden vrijheid, we lieten dingen mislukken, we waren succesvol en namen onze verantwoordelijkheden, en we leerden daarmee omgaan!

En JIJ bent er daar één van! GEFELICITEERD!

Heel mooi geschreven :)
Er was geen islam in Nederland.
Pari_Daryayi schreef:
28-06-2017 18:08
Haha, ik was op die leeftijd (ik ben ongeveer twee keer zo oud) op zaterdagavond ook meestal bij oma in plaats van op stap zoals mijn leeftijdsgenoten. Heerlijk vond ik dat, lekker kneuteren. En op zondagmiddag ook vaak, dan kwam er een vriendin van oma, heerlijk mens, samen kaarten.

Overigens zijn er heus nog wel mensen die wel van gezellig samenzijn houden zonder vast geplakt te zitten aan hun mobiel, je moet ze alleen vinden. Hoe ouder je wordt, hoe meer het er worden. Op jouw leeftijd is het voor de meesten toch belangrijk om erbij te horen.
Haha oma's zijn altijd gezellig! vind ik dan.. :-P) Tja.. op mijn leeftijd is het moelijk om iemand te vinden die minstens uur zonder mobieltje kan. Ik vind het niet slecht, wel jammer..het is zo als het is. De tijd gaat verder en mensen/dingen veranderen. Ik moet het leren accepteren maar ik zal denk ik nooit veranderen :biggrin: wel zal ik me aanpassen, zo als ik nu al doe.
anoniem_349542 wijzigde dit bericht op 28-06-2017 18:16
0.64% gewijzigd
28-06-2017 17:57
Alles lijkt wel een wedstrijd. op school doen kinderen heel gemeen als je niet up to date bent met de mode enzo.
Volgens mij is dit trouwens niet alleen iets van deze tijd, maar hoort het bij de leeftijd.
Cateautje schreef:
28-06-2017 18:16
Niet zelf geschreven hoor. :)
Oh hihi :biggrin:
28-06-2017 18:08
Heel mooi geschreven :)
Niet zelf geschreven hoor. :)
Ik kreeg pas voor mijn 12e verjaardag een horloge.
Het is nog steeds een raadsel voor mij dat ik op tijd was voor het avondeten. We speelden vaak op straat.
Kinder tv was er alleen op woensdag, zaterdag en zondagmiddag en pas na 15.30. Daarvoor moest je jezelf vermaken (zonder internet en smartphone, lang leve de bordspelen).
Pari_Daryayi schreef:
28-06-2017 18:15
Volgens mij is dit trouwens niet alleen iets van deze tijd, maar hoort het bij de leeftijd.
Ik weet het natuurijk niet, maar volgens mij heb je ook gelijk hoor. Maar het lijkt nu allemaal een beetje erger, het is voor mij en velen gewoon NIET leuk om naar school te gaan, niet door de toetsen en het huiswerk, maar gewoon puur door de mensen. Als je er niet bijhoort dan woord je gepest, en als je niet mee pest wordt je ook gepest.. :(

En de leraren.. Ik begrijp niet waarom er nog mensen zijn die docent willen worden. van de 1 uur les die we hebben wordt er maar een half uur gebruikt voor echt les. de rest van de tijd probeert de docent iedereen stil te krijgen, wat niet lukt. Heel vervelend
[/quote][/quote]
Plein18 schreef:
28-06-2017 18:20
Ik kreeg pas voor mijn 12e verjaardag een horloge.
Het is nog steeds een raadsel voor mij dat ik op tijd was voor het avondeten. We speelden vaak op straat.
Kinder tv was er alleen op woensdag, zaterdag en zondagmiddag en pas na 15.30. Daarvoor moest je jezelf vermaken (zonder internet en smartphone, lang leve de bordspelen).
''lang leve de bordspelen'' Ik moest hier wel om lachen, maar ik begrijp, nu ik dit lees, dat het niet altijd even leuk was wat betreft jezelf vermaken.
Ik kreeg een Gouden Horloge op mijn Eerste Communie.
Mocht hem alleen nooit dragen, alleen bij Speciale Gelegenheden.

We speelden altijd buiten, er was geen tv overdag of ander eng technisch spul. En niet geheel onbelangrijk: we lázen! Daarom hebben we correct Nederlands geleerd.

Op zaterdagavond keken we Eén van de Acht of de Berend Boudewijn Show.
Dan kreeg je een glaasje grenadine en een bakje tupperware met chips.

Op maandagavond was er gedoe want op Ned 1 was Daktari (voor pa en kinderen) en op Ned 2 Peyton Place (voor de moeders). Meer zenders waren er niet, laat staan een VCR.
Dat was science fiction.
28-06-2017 18:28
[/quote]

''lang leve de bordspelen'' Ik moest hier wel om lachen, maar ik begrijp, nu ik dit lees, dat het niet altijd even leuk was wat betreft jezelf vermaken.
[/quote]

Foutje, lieve kind.
We vermaakten ons áltijd! Zonder al die nieuwlichterij van tegenwoordig.
We speelden en praatten met elkaar. We hadden live contact.

Het was fijn.
vlaamsevink schreef:
28-06-2017 18:03
Als ik weer eens een gammel product vastheb, iets lees over een aanslag of merk hoezeer onaardig gedrag geaccepteerd word... ja, dan denk ik wel eens dat het vroeger beter was (ik ben zelf een kind van de jaren tachtig). Maar dat is natuurlijk niet het hele verhaal. Bijvoorbeeld de geneeskunde staat nu veel verder dan toen. Ik denk wel dat er in die tijd meer gelegenheid tot gezelligheid was (minder drukte, mensen die meer tijd hadden voor elkaar, sterkere gemeenschappen die enerzijds verstikkend konden zijn maar die ook een warm vangnet boden) maar als je iets ergs overkwam dan was je wel echt de pineut. Je wil bijvoorbeeld geen aanrijding meemaken in een hoop blik uit de jaren zestig...
Heel erg mooi geschreven, mijn oma vertelde mij zo wat hetzelfde als wat jij beschrijft wat betreft het omgaan met elkaar vroeger.

''Als ik weer eens een gammel product vast heb, iets lees over een aanslag of merk hoezeer onaardig gedrag geaccepteerd word... ja, dan denk ik wel eens dat het vroeger beter was'' Hier heb je ook heel erg gelijk in :( Deze tijd heeft veel verbeteringen, maar er zijn ook net zo veel dingen die verbeterd kunnen worden. naar mijn mening
Verhalenverteller, dingen die jij schrijft horen soms ook typisch bij de middelbare schooltijd. Ik ging in de jaren '90 naar school (heel anders, nog geen mobieltjes, ouderwetse krijt-schoolborden, geen beamers) en toen lag de focus ook erg op mode en 'erbij horen' . Toen ik ging studeren was dat echt veel minder en later in werksituaties heb ik mensen ook niet meer zo kritisch megemaakt op alles wat een ander draagt/doet/meeneemt etc.

Dus dat zal voor jou ergens na 2020 ook wel weer meevallen ;-)

Verder leuk topic. Heb zelf die jaren niet meegemaakt, denk dat het ook heel erg verschilt waar je opgroeide. Platteland of stad, boeren of hippies, etc.
Je kunt méér.
28-06-2017 18:38
Foutje, lieve kind.

Het was fijn.
[/quote]

Echt!? Ik ben zo blij dat jullie wel een leuke tijd hebben mogen mee maken! Dat jullie het woord gezelligheid hebben gekend. Ik wordt hier zo gelukkig van, om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Maar ik wordt er ook een beetje heel erg jaloers van haha. :biggrin: Kon je nou maar is terug in de tijd.. pff.. Al is het maar voor heel even.
[/quote]

Lees nou maar het topic: de ouderensoos.
2 delen, de link naar deel 1 staat in de OP.
yasmijn schreef:
28-06-2017 18:30
[/quote]

Foutje, lieve kind.

Het was fijn.
[/quote]

Echt!? Ik ben zo blij dat jullie wel een leuke tijd hebben mogen mee maken! Dat jullie het woord gezelligheid hebben gekend. Ik wordt hier zo gelukkig van, om jullie verhalen en ervaringen te lezen. Maar ik wordt er ook een beetje heel erg jaloers van haha. :biggrin: Kon je nou maar is terug in de tijd.. pff.. Al is het maar voor heel even.
RockOla schreef:
28-06-2017 17:48
Ze vind de tijd nu veel harder, er wordt weinig rekening meer met elkaar gehouden vind zij.

Het kan aan mij liggen, maar we houden minder rekening met elkaar lijkt het wel. Staan niet zo snel voor elkaar klaar ook. Ik herinner me dat dat toch beter was vroeger.
Toen hier vorige week een buurtgenootje plots geopereerd moest worden terwijl haar man net een dag of wat op reis was, stond er binnen no-time een klein legertje buurtgenoten klaar om met elkaar de dagelijkse zorg over te nemen. Dus dat niet meer voor elkaar klaar staan herken ik echt niet.
Moon-Alisa schreef:
28-06-2017 18:34
Verhalenverteller, dingen die jij schrijft horen soms ook typisch bij de middelbare schooltijd. Ik ging in de jaren '90 naar school (heel anders, nog geen mobieltjes, ouderwetse krijt-schoolborden, geen beamers) en toen lag de focus ook erg op mode en 'erbij horen' . Toen ik ging studeren was dat echt veel minder en later in werksituaties heb ik mensen ook niet meer zo kritisch megemaakt op alles wat een ander draagt/doet/meeneemt etc.

Verder leuk topic. Heb zelf die jaren niet meegemaakt, denk dat het ook heel erg verschilt waar je opgroeide. Platteland of stad, boeren of hippies, etc.
Dat gedoe van je moet erbij horen door bepaalde kleding te dragen is begonnen in de jaren 80. Daarvoor was dat niet zo.
Als ik me goed herinner is het begonnen met de Nikes.
Moon-Alisa schreef:
28-06-2017 18:34

Nou dan hoop ik dat 2020 snel komt! :proud: Haha tja, je hebt gelijk. deze leeftijd is niet makkelijk. Jammer eigenlijk, het zou een van de mooiste tijden van je leven moeten zijn. Dat is het voor mij op dit moment helaas niet, maarja, hopelijk later wel haha ;) :shame:
willem1959 schreef:
28-06-2017 18:14
Er was geen islam in Nederland.
In de jaren '60 kwamen de eerste migranten uit Turkije en Marokko naar NL (of meer specifiek, vroegen wij hen om hierheen te komen) dus dat klopt niet.
Cateautje schreef:
28-06-2017 18:39
Dat gedoe van je moet erbij horen door bepaalde kleding te dragen is begonnen in de jaren 80. Daarvoor was dat niet zo.
Als ik me goed herinner is het begonnen met de Nikes.
Mwah Cateautje, in onze tijd was je 'blues' of 'soul' (begin en midden jaren 70)
Iets ertussen was er geloof ik niet. En je wilde erbij horen.
yasmijn schreef:
28-06-2017 18:41
Mwah Cateautje, in onze tijd was je 'blues' of 'soul' (begin en midden jaren 70)
Iets ertussen was er geloof ik niet. En je wilde erbij horen.
Ik hoorde bij beide en heb er nooit iets van gemerkt dat dat niet kon.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven