Vriend heeft schulden..
vrijdag 30 juni 2017 om 10:54
Hi dames,
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
vrijdag 30 juni 2017 om 12:29
Ik heb geen idee of hij van jou profiteert, maar vind het bijzonder dat jij dat ook niet weet. Dat doet mij denken dat je hem op zn blauwe ogen gelooft als hij je zegt dat hij schulden heeft en dus geen geld.
Ik zou openheid vragen en als ie moeilijk doet, eisen. Laat hem maar aantonen hoeveel schulden hij heeft, hoeveel hij aflost en hoe het in godsnaam mogelijk is dat ie niet eens geld overhoudt voor de huur.
Ik zou openheid vragen en als ie moeilijk doet, eisen. Laat hem maar aantonen hoeveel schulden hij heeft, hoeveel hij aflost en hoe het in godsnaam mogelijk is dat ie niet eens geld overhoudt voor de huur.
vrijdag 30 juni 2017 om 12:31
Op zich is in de schulden zitten geen ramp. het kan iedereen overkomen. Waar het om gaat is wat de persoon er aan doet om er uit te geraken en of de persoon wat doet aan de onderliggende oorzaken van die schulden.
Wel belangrijk vind ik dat als je een partner met schulden bijstaat dat deze ook volledig inzicht geeft in de situatie.
Wel belangrijk vind ik dat als je een partner met schulden bijstaat dat deze ook volledig inzicht geeft in de situatie.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
vrijdag 30 juni 2017 om 12:34
Je betaalt zijn huur, boodschappen en dure kleding? Goeie deal voor hem! Met een partner zoals jij zou ik ook mijn pinpas thuis laten.
Je doet dit zelf, zolang jij blijft betalen blijft hij zijn pinpas 'vergeten'.
En daarbij: een man die zo van jou profiteert is geen leuke partner. Je verdient beter.
Je doet dit zelf, zolang jij blijft betalen blijft hij zijn pinpas 'vergeten'.
En daarbij: een man die zo van jou profiteert is geen leuke partner. Je verdient beter.
vrijdag 30 juni 2017 om 12:39
Hoi dames,
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat jullie over het algemeen gelijk hebben en ik zal vanavond ook aan tafel gaan zitten om te zeggen dat ik niet blij ben met de situatie. Hij is zzp'er en heeft nu een regeling van 1000 eur per maand. Een behoorlijk bedrag dus.. Ik kom zelf uit een vrij conservatieve familie en dat ik ben samenwonen ansich is al een dingetje. Als ik nu al weg bij hem ga, denk ik dat ik in de familie nog meer scheve gezichten krijg en weggaan is dus echt mijn laatste optie. Ik heb hem vorige week zijn bkr laten opvragen. En daar stonden geen zaken op waar ik niet vanaf wist. Voordat wij samenwoonden woonde meneer bij zijn ouders. Ook zijn ouders zijn vrij conservatief en geacepteerd worden bij hem in de familie was een hele uitdaging.. Behalve de financiele kant heb ik het echt heel leuk met hem, alleen bereikt dit langzamerhand echt mijn grens. Vanavond dus maar een gesprek aangaan..
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat jullie over het algemeen gelijk hebben en ik zal vanavond ook aan tafel gaan zitten om te zeggen dat ik niet blij ben met de situatie. Hij is zzp'er en heeft nu een regeling van 1000 eur per maand. Een behoorlijk bedrag dus.. Ik kom zelf uit een vrij conservatieve familie en dat ik ben samenwonen ansich is al een dingetje. Als ik nu al weg bij hem ga, denk ik dat ik in de familie nog meer scheve gezichten krijg en weggaan is dus echt mijn laatste optie. Ik heb hem vorige week zijn bkr laten opvragen. En daar stonden geen zaken op waar ik niet vanaf wist. Voordat wij samenwoonden woonde meneer bij zijn ouders. Ook zijn ouders zijn vrij conservatief en geacepteerd worden bij hem in de familie was een hele uitdaging.. Behalve de financiele kant heb ik het echt heel leuk met hem, alleen bereikt dit langzamerhand echt mijn grens. Vanavond dus maar een gesprek aangaan..
vrijdag 30 juni 2017 om 12:46
Dat je niet bij hem weg wil omdat je de relatie nog een kans wil geven, daar zou ik me iets bij voor kunnen stellen, maar dat je blijft omdat je familie er mogelijk iets van zou kunnen vinden, daar begrijp ik geen ene hol van. Je bent thuis weggegaan omdat je daar belemmerd werd in het zetten van stappen, om ze vervolgens alsnog de kans te geven je te belemmeren in het zetten van stappen.
Dan vinden ze toch lekker iets? So what? Als jij in je eentje twee personen kunt onderhouden dan kun je ook jezelf onderhouden, dus dan ben je verder helemaal niet afhankelijk van je familie. Iets vinden doen ze toch wel, want jij leidt een leven dat zij niet voor ogen hadden.
Met zijn ouders heb je al helemaal niks te maken.
En natuurlijk is het 'voor de rest leuk'. Als je de negatieve kanten buiten beschouwing laat is het altijd leuk.
Maar hij maakt ondertussen wel misbruik van je en dat is níet leuk.
Ik zou echt op mezelf gaan wonen en dan eventueel een latrelatie. Jouw en zijn familie hebben daar geen zak mee te maken.
Dan vinden ze toch lekker iets? So what? Als jij in je eentje twee personen kunt onderhouden dan kun je ook jezelf onderhouden, dus dan ben je verder helemaal niet afhankelijk van je familie. Iets vinden doen ze toch wel, want jij leidt een leven dat zij niet voor ogen hadden.
Met zijn ouders heb je al helemaal niks te maken.
En natuurlijk is het 'voor de rest leuk'. Als je de negatieve kanten buiten beschouwing laat is het altijd leuk.
Maar hij maakt ondertussen wel misbruik van je en dat is níet leuk.
Ik zou echt op mezelf gaan wonen en dan eventueel een latrelatie. Jouw en zijn familie hebben daar geen zak mee te maken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
vrijdag 30 juni 2017 om 12:46
Wat ik ook belangrijk zou vinden om te weten is hoe deze schulden zijn ontstaan. Door geen belasting af te dragen maar wel dure dingen voor zichzelf kopen? Dan is het niet goed prioriteiten weten te stellen. En als jij nu voor hem alles betaalt zal hij hier niets van leren. Gezichtsverlies tegenover jouw en zijn familie belangrijker dan zorgen voor een schuldenvrije toekomst? Zou me voor vanaf m'n 22e jaar met schuldenproblematiek worstelen meer schamen.
vrijdag 30 juni 2017 om 12:53
Ik vind de angst voor gezichtsverlies van je familie wel de slechtste reden die je kunt verzinnen om een relatie voort te zetten. Alsof je een radartje bent en geen individu. Als je van je vriend houdt en denkt dat jullie elkaar gelukkig kunnen maken dan is DAT een reden om je relatie een kans te geven. Zo niet, probeer dan eigen woonruimte te vinden en je niks aan te trekken van wat anderen er van denken.hoii schreef: ↑30-06-2017 12:39Hoi dames,
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
vrijdag 30 juni 2017 om 12:54
Je blijft toch niet bij hem vanwege eventuele negatieve reacties van beide families? Meid, je bent 22! Je hebt je hele leven nog voor je. Zo zonde om bij iemand te blijven die op je parasiteert.
Hij lijkt me erg uitgekookt. Jou alle vaste lasten laten betalen terwijl hij zijn schulden aflost... En je nog laten betalen voor zijn andere shit ( o.a. dure kleding! ) ook. Ik mag toch ook hopen dat hij meer verdient dan 1000 euro per maand als ZZP'er? Hij kan echt meer bijdragen. En dan bedoel ik niet alleen zijn eigen kleding betalen..
Hij lijkt me erg uitgekookt. Jou alle vaste lasten laten betalen terwijl hij zijn schulden aflost... En je nog laten betalen voor zijn andere shit ( o.a. dure kleding! ) ook. Ik mag toch ook hopen dat hij meer verdient dan 1000 euro per maand als ZZP'er? Hij kan echt meer bijdragen. En dan bedoel ik niet alleen zijn eigen kleding betalen..
anoniem_345475 wijzigde dit bericht op 30-06-2017 13:00
0.28% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 13:00
Inderdaad. Je hebt alles goed voor elkaar: je hebt een goede baan, een (bijna) afgeronde opleiding, spaargeld, je bent nog jong, je kunt alle kanten op, maar je laat van alle kanten toe dat mensen op de rem trappen. Is het je familie niet, dan is het wel je vriend. Je hoort toch gewoon lekker lol te hebben, uit te gaan met vriendinnen, te reizen met vriendinnen, te genieten van het net op eigen benen staan en lekker alles zelf kunnen beslissen, toch niet verantwoordelijk gemaakt te worden voor de financiële shit van een veel oudere vriend en intussen ook nog je leven laten bepalen door je familie?Raresnijboon schreef: ↑30-06-2017 12:54Je blijft toch niet bij hem vanwege eventuele negatieve reacties van beide families? Meid, je bent 22! Je hebt je hele leven nog voor je. Zo zonde om bij iemand te blijven die op je parasiteerd.
Ik vind het echt zó zonde. Dit is juist zo'n leuke tijd! Vrij om te gaan en te staan waar je wil, zelf kunnen beslissen, maar nog niet de verantwoordelijkheid van een gezin. Die tijd komt nooit meer terug. Echt, kies voor jezelf.
susan wijzigde dit bericht op 30-06-2017 13:01
2.86% gewijzigd
Don't waste your time on jealousy,
vrijdag 30 juni 2017 om 13:02
Als je vertelt waarom je bij hem weggaat, zullen de gezichten niet zo scheef zijn, denk ik.hoii schreef: ↑30-06-2017 12:39Hij is zzp'er en heeft nu een regeling van 1000 eur per maand. Een behoorlijk bedrag dus.. Ik kom zelf uit een vrij conservatieve familie en dat ik ben samenwonen ansich is al een dingetje. Als ik nu al weg bij hem ga, denk ik dat ik in de familie nog meer scheve gezichten krijg en weggaan is dus echt mijn laatste optie.
World of Warcraft: Legion
vrijdag 30 juni 2017 om 13:03
Naar zijn zeggen zijn alle schulden ontstaan doordat hij zijn ouders (die uit het buitenland hierheen zijn gekomen) moest bijstaan omdat zij hier tijdelijk niet legaal verbleven en dus geen inkomen hadden. Hierdoor heeft hij schulden van 2012 tm 2016 nog lopen omdat hij in deze tijd zijn familie moest bijstaan. Niet alleen in nederland maar ook de achtergebleven famieleden. Persoonlijk vind ik dit niet erg als dit daadwerkelijk de reden is. Alleen weet zijn broer hier dus niet vanaf.. En vraag ik me daarom af of t wel zo is. Met het gesprek wil ik duidelijkheid creeren. Wat is de huidige gang van zaken, wat willen we bereiken en een plan van aanpak..
vrijdag 30 juni 2017 om 13:04
Voortaan niet meer betalen, dan laat je de spullen maar achter bij de kassa en loop je weg. Is vervelend voor het winkelpersoneel, maar nog niet zo vervelend als dat het voor jou is. Momenteel wordt er namelijk gewoon misbruik gemaakt van de situatie door hem en hij komt er elke keer weer mee weg. Klinkt alsof vriend zelf dus nog steeds zo conservatief is als een berberse geitenhoeder, de hele dag theeleuten terwijl de vrouwen en kinderen het daadwerkelijke werk doen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 30 juni 2017 om 13:11
Nou gewoon, door vijf jaar geen belasting te betalen en het geld dat je daarmee uitspaart naar je ouders over te maken. Dat zou jij toch ook met liefde doen voor je ouders?
vrijdag 30 juni 2017 om 13:13
vrijdag 30 juni 2017 om 13:13
Hij is "ZZP-er". Dus het kan best zo zijn dat hij zijn bruto inkomsten heeft besteed aan bijvoorbeeld zoiets als, Donaties voor het dure familiegraf, levenskosten voor zijn ouders, etc. waardoor hij geen geld had om zijn inkomstenbelastingen te betalen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
vrijdag 30 juni 2017 om 13:22
Waarom laat je je familie overkomen zonder legale verblijfstitel? Hadden ze niet beter kunnen blijven zitten waar ze zaten totdat alle papieren in orde waren?hoii schreef: ↑30-06-2017 13:03Naar zijn zeggen zijn alle schulden ontstaan doordat hij zijn ouders (die uit het buitenland hierheen zijn gekomen) moest bijstaan omdat zij hier tijdelijk niet legaal verbleven en dus geen inkomen hadden. Hierdoor heeft hij schulden van 2012 tm 2016 nog lopen omdat hij in deze tijd zijn familie moest bijstaan. Niet alleen in nederland maar ook de achtergebleven famieleden. Persoonlijk vind ik dit niet erg als dit daadwerkelijk de reden is. Alleen weet zijn broer hier dus niet vanaf.. En vraag ik me daarom af of t wel zo is. Met het gesprek wil ik duidelijkheid creeren. Wat is de huidige gang van zaken, wat willen we bereiken en een plan van aanpak..
Ik vind het een vreemd verhaal, maar een en ander maakt wel wat duidelijker. De vriend van TO, en ik denk ook TO zelf, komen uit een cultuur waar het individu ondergeschikt is aan het collectief. Ze zitten allebei in een krabbenmand gevangen. (In een krabbenmand trekken andere krabben de krab die er uit probeert te kruipen weer naar beneden)
Het beste zouden TO en haar vriend zich los moeten maken uit deze knellende band zodat ze gebruik kunnen maken van de positieve aspecten van een Westerse samenleving waarbij hun talenten en verdiensten vooral henzelf te goede komen in plaats van een profiterende familie.
oudebaas wijzigde dit bericht op 30-06-2017 13:25
25.78% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 13:25
Nobel dat hij zo goed voor z'n familie zorgt! Alleen minder dat hij dat betaalt van jouw centen. En een broer die ook nog eens nergens van weet? Ik zeg: WEGWEZEN!! Beter nu gezichtsverlies omdat je een relatie verbreekt (wat ik niet zo zie maar meer als moedig) dan gezichtsverlies door je verdere leven te slijten met een profiteur en leugenaar. Echt meid: waar wacht je nog op?
ririanneke wijzigde dit bericht op 30-06-2017 13:26
0.13% gewijzigd
vrijdag 30 juni 2017 om 13:25
Ik zou de 'we' vervangen door 'hij'. Het zijn zijn schulden, niet de jouwe.hoii schreef: ↑30-06-2017 13:03Naar zijn zeggen zijn alle schulden ontstaan doordat hij zijn ouders (die uit het buitenland hierheen zijn gekomen) moest bijstaan omdat zij hier tijdelijk niet legaal verbleven en dus geen inkomen hadden. Hierdoor heeft hij schulden van 2012 tm 2016 nog lopen omdat hij in deze tijd zijn familie moest bijstaan. Niet alleen in nederland maar ook de achtergebleven famieleden. Persoonlijk vind ik dit niet erg als dit daadwerkelijk de reden is. Alleen weet zijn broer hier dus niet vanaf.. En vraag ik me daarom af of t wel zo is. Met het gesprek wil ik duidelijkheid creeren. Wat is de huidige gang van zaken, wat willen we bereiken en een plan van aanpak..
Vergeet je niet te vragen hoe het mogelijk is dat hij nu geen besteedbaar inkomen heeft?
vrijdag 30 juni 2017 om 13:27
Omdat Nederland een linksdraaiend hippieland is, waar illegaal kennelijk niet betekent dat je strafbaar bent.