Vriend heeft schulden..

30-06-2017 10:54 134 berichten
Hi dames,

Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
oudebaas schreef:
30-06-2017 13:22
Waarom laat je je familie overkomen zonder legale verblijfstitel? Hadden ze niet beter kunnen blijven zitten waar ze zaten totdat alle papieren in orde waren?

Ik vind het een vreemd verhaal, maar een en ander maakt wel wat duidelijker. De vriend van TO, en ik denk ook TO zelf, komen uit een cultuur waar het individu ondergeschikt is aan het collectief. Ze zitten allebei in een krabbenmand gevangen. (In een krabbenmand trekken andere krabben de krab die er uit probeert te kruipen weer naar beneden)
Het beste zouden TO en haar vriend zich los moeten maken uit deze knellende band zodat ze gebruik kunnen maken van de positieve aspecten van een Westerse samenleving waarbij hun talenten en verdiensten vooral henzelf te goede komen in plaats van een profiterende familie.
Eens.. Dat zei ik ook tegen hem. Op papier zijn het niet eens zijn ouders en hebben ze destijds een hele constructie bedacht. Persoonlijk kom ik uit een familie waarbij alles behoorlijk koek en ei was. Ik ken geen schulden en geldproblemen in mijn familie en vind het ook wel laf om te zeggen dat ik wegga vanwege financiele zaken terwijl de relatie verder leuk is.. Ik ben gewoon in een rare situatoe terecht gekomen doordat mijn vader mij niet door wilde laten studeren en dit voor mij een snelle mogelijkheid was om in amsterdam uit huis te kunnen. Echter ben ik nu wel tot het inzicht gekomen dat dit niet zo kan en dus wil ik vandaag nog een gesprek over mij ongenoegen en hoe die op te lossen..
Alle reacties Link kopieren
Als je schulden hebt en je koopt een jas van 160 euro, dan leef je simpelweg boven je stand. Als je dan ook nog 'ns een ander hiervoor laat betalen ben je een freeloader. Easy peasy.
nosceteipsum wijzigde dit bericht op 30-06-2017 13:32
9.00% gewijzigd
julius schreef:
30-06-2017 13:27
Omdat Nederland een linksdraaiend hippieland is, waar illegaal kennelijk niet betekent dat je strafbaar bent.
"Illegaal" verblijf is nooit strafbaar, in de meeste open samenlevingen niet trouwens.. "Illegaal" is het niet in de zin van het strafrecht.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
hoii schreef:
30-06-2017 13:30
Eens.. Dat zei ik ook tegen hem. Op papier zijn het niet eens zijn ouders en hebben ze destijds een hele constructie bedacht. Persoonlijk kom ik uit een familie waarbij alles behoorlijk koek en ei was. Ik ken geen schulden en geldproblemen in mijn familie en vind het ook wel laf om te zeggen dat ik wegga vanwege financiele zaken terwijl de relatie verder leuk is.. Ik ben gewoon in een rare situatoe terecht gekomen doordat mijn vader mij niet door wilde laten studeren en dit voor mij een snelle mogelijkheid was om in amsterdam uit huis te kunnen. Echter ben ik nu wel tot het inzicht gekomen dat dit niet zo kan en dus wil ik vandaag nog een gesprek over mij ongenoegen en hoe die op te lossen..
Maar welke vader laat zijn dochter niet doorstuderen? Dat is toch van de zotte?
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
oudebaas schreef:
30-06-2017 13:33
Maar welke vader laat zijn dochter niet doorstuderen? Dat is toch van de zotte?
Tjaa.. Dat begrijp ik ook niet. Ik zal dat hem ook altijd kwalijk nemen. Vooral omdat ik (zonder te op te scheppen) best makkelijk studeer. Ik heb dan ook een startersbaan die binnen mijn branche tot de top behoort en vind het vervelend dat alles om me heen tegenzit en niet-stimulerend werkt voor mijn ontwikkeling. Leuk.. Vrouw zijn in een andere cultuur waar het als bedreiging wordt gezien als een vrouw beter presteert dan de gemiddelde man van diezelfde cultuur
hoii schreef:
30-06-2017 13:03
Persoonlijk vind ik dit niet erg als dit daadwerkelijk de reden is. Alleen weet zijn broer hier dus niet vanaf.. En vraag ik me daarom af of t wel zo is. Met het gesprek wil ik duidelijkheid creeren. Wat is de huidige gang van zaken, wat willen we bereiken en een plan van aanpak..
Nee? Dat hij zichzelf in nesten werkt vind je niet erg?
Dat je je familie helpt ok.
Maar dat doe je met het geld dat je over hebt nadat je al je verplichtingen bent nagekomen.

Allicht speelde schrik voor gezichtsverlies ook mee. En dat verklaart de dan ook meteen de dure kleren die hij zich niet kan veroorloven en toch wil kopen.

En nu doet hij hetzelfde bij jou als zijn familieleden deden met hem: geld aftroggelen om zijn behoeftes te dekken.

En als er morgen nog familie komt opdagen? Zelfde liedje?

Echt, wil je daarin meegezogen worden, zo'n familie en die man?

Ga je voor de rest van je leven politieman spelen met de hand op de knip?

Je hypothekeert je toekomst. En ik vraag me af hoe leuk en gezellig het blijft als jij begint nee te zeggen.
hoii schreef:
30-06-2017 13:39
Tjaa.. Dat begrijp ik ook niet. Ik zal dat hem ook altijd kwalijk nemen. Vooral omdat ik (zonder te op te scheppen) best makkelijk studeer. Ik heb dan ook een startersbaan die binnen mijn branche tot de top behoort en vind het vervelend dat alles om me heen tegenzit en niet-stimulerend werkt voor mijn ontwikkeling. Leuk.. Vrouw zijn in een andere cultuur waar het als bedreiging wordt gezien als een vrouw beter presteert dan de gemiddelde man van diezelfde cultuur
Daarom is het Westen rijker geworden dan landen met een collectivistische krabbenmandcultuur.... TO... Je leeft in het Westen, in een westerse cultuur. Blijf niet hangen in culturen waar het individu ondergeschikt is en waar "eer" belangrijker is dan ontwikkeling en geluk.
Waarom heb je het idee van hem geprofiteerd te hebben op het moment dat je bij hem introk? Heeft hij toen veel voor jou betaald of ben je meteen begonnen de huur te betalen? Want in dat laatste geval was samenwonen een gunst van jou en niet andersom me dunkt.
Wat een natte dweil, die vriend van je.
Als dertiger met schulden, teren op de zak van een 22-jarige, nou, chapeau, dan ben je goed bezig :facepalm:
Je gaat jezelf nu toch wel op je hoofd krabbelen of deze relatie wel zo'n goed idee is toch?

Laat hem het heen en weer krijgen en ga op jezelf wonen. Fijn je eigen plek, je eigen leven zonder die profiteur.
Succes!
hoii schreef:
Hoii,

Je leidt de aandacht prima af van het feit dat jij toch maar mooi in een hele domme valkuil ben getrapt met je al intelligentie. Dat heeft niets te maken met wel of niet mogen studeren (mogen op 22 jarige leeftijd???). Jij zit in een situatie die je zelf in stand hebt gehouden of nog steeds houdt.

Stoppen met faciliteren lijkt me een eerste stap.
Everything you see I owe to spaghetti!
Als zijn inkomen EUR 1000, -- netto is en hij veel schulden heeft, waarom gaat hij dan niet op zoek naar een vaste baan met een hoger en vooral ook stabiel inkomen.

In jullie cultuur werkt het anders, maar je mag best meer meenemen van de maatschappij waarin je leeft. Je ouders ondersteunen is leuk, mits het kan. En gezichtsverlies, ja zou kijkt jou familie erna, maar de westerse maatschappij niet. Daar is de tendens dat je een verstandige beslissing hebt genomen. Vind je vriend het wel goed dat je studeert en een carrier wil opbouwen?

Bedenk vooraf op welke vragen je antwoord wilt hebben, luister naar hem ,maar zorg ook dat hij naar jou luister. Het is geen schande als jij besluit om ruimte voor jezelf te gaan zoeken, zodat hij zijn problemen zelf op kan lossen. Een man die zijn problemen niet zelf oplost past wat mij betreft niet bij de ambitieuze vrouw die jij zegt te zijn.
Als hij als zzp'er niet voldoende verdient om 1.000 euro netto af te betalen en huur en boodschappen te betalen, dan betekent dat dat hij in loondienst zal moeten gaan en desnoods 2 banen moet nemen. Je loopt nu namelijk een enorm risico dat hij nieuwe schulden opdoet. Die blijken op zijn vroegst in mei volgend jaar.
TO, vind je het niet raar dat zijn broer hier niets van af weet? Is dit niet gewoon een leugen?
Eens met de rest: stoppen met voorschieten. Ben je je pinpas vergeten? Ik ook, kom we gaan naar huis.
Hij leeft boven zn stand. Schulden hebben en dan een jas van 160 en schoenen van 100 euro kopen?
Wij hebben geen schulden en een normaal inkomen maar ik heb nog nooit een jas van 160 euro gekocht! Altijd in de sale in januari, vorig jaar mooie jas 50% korting voor 40 euro. Doe ik zeker 3 jaar mee.
Hij moet eerst eens financieel opgevoed worden. Jij kan je straks een bult werken om hem te onderhouden.
Houd je eigen rekening en je eigen geld, want vriend is een bodemloze put.
Annapicobella schreef:
30-06-2017 13:54

Jij zit in een situatie die je zelf in stand hebt gehouden of nog steeds houdt.

Stoppen met faciliteren lijkt me een eerste stap.
Inderdaad.
Waarom ga je shoppen met hem, waarom naar Ikea met hem als je wéét dat hij geen geld heeft?

Ik vind het heel erg kwalijk: je kan nu geen spaarpotje opbouwen voor je toekomst omdat je een bodemloze put aan t vullen bent.

O, ik word hier echt zo boos van :|
hoii schreef:
kwalijk nemen ? je was zelf tenslotte al volwassen kon op kamers gaan en verder studeren,
jij liet je door je vader iets anders zeggen, je kan het hem kwalijk nemen altijd maar je zelf ook
en je bent 22 je kan zo weer studeren :facepalm:
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Dahlia74 schreef:
30-06-2017 13:55
Als zijn inkomen EUR 1000, -- netto is en hij veel schulden heeft, waarom gaat hij dan niet op zoek naar een vaste baan met een hoger en vooral ook stabiel inkomen.

In jullie cultuur werkt het anders, maar je mag best meer meenemen van de maatschappij waarin je leeft. Je ouders ondersteunen is leuk, mits het kan. En gezichtsverlies, ja zou kijkt jou familie erna, maar de westerse maatschappij niet. Daar is de tendens dat je een verstandige beslissing hebt genomen. Vind je vriend het wel goed dat je studeert en een carrier wil opbouwen?

Bedenk vooraf op welke vragen je antwoord wilt hebben, luister naar hem ,maar zorg ook dat hij naar jou luister. Het is geen schande als jij besluit om ruimte voor jezelf te gaan zoeken, zodat hij zijn problemen zelf op kan lossen. Een man die zijn problemen niet zelf oplost past wat mij betreft niet bij de ambitieuze vrouw die jij zegt te zijn.
Ik kan me vergissen maar zoals ik TO lees komt ze zelf uit een conservatief Nederlands gezin en is haar vriend inderdaad van niet-westerse komaf.
Stel vooral ook een lijst op van de uitgaven (meubels, jas, etc) die je gedaan hebt omdat hij zijn pinpas niet bij zich had.
Want eigenlijk heeft hij daarvan ook nog een schuld bij jou lopen, dus vooral goed administreren.

Verder inderdaad vooral niks meer betalen. Dan maar geen nieuwe kleding en anders kleding bij de Zeeman.
En als dat niet goed genoeg is, dan moet hij maar zijn pinpas meenemen en kijken hoe hij er komt.

Hij profiteert van jou. Het kan zijn omdat jij het toestaat door het ook daadwerkelijk voor hem te betalen en dan blijft hij het ook doen... of hij heeft van te voren het zo gespeeld om het vooral zo bij je uit te lokken dat jij zou betalen. Ik denk een beetje van allebei.
Maar dat zou nu stop gezet moeten worden. Hij mag al blij zijn dat jij huur en boodschappen betaalt, maar laat het daar bij en ga vooral niet verder meer met betalen.
mamsvan schreef:
30-06-2017 14:07
kwalijk nemen ? je was zelf tenslotte al volwassen kon op kamers gaan en verder studeren,
jij liet je door je vader iets anders zeggen, je kan het hem kwalijk nemen altijd maar je zelf ook
Hoezo 'weer studeren'? Ze ís toch ook gewoon gaan studeren? En wat moet ze zichzelf dan kwalijk nemen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
mamsvan schreef:
30-06-2017 14:07
Ik ben toch ook gaan studeren nu? Wel via een andere weg maar ik ben gaan studeren.. Ik neem het hem kwalijk dat ik een studieschuld heb en nooit de mogelijkheid heb gekregen om vanuit huis te bouwen aan een spaarcentje.. Bij ons in de cultuur is het normaal dat je studeert vanuit het huis van je ouders en je vandaaruit iets opbouwt. Dat is de gedachte die ik altijd heb gehad alleen kreeg ik van mijn vader altijd gezeik te horen.. Maar dat is een ander verhaal.
hoii schreef:
30-06-2017 13:30
Ik ken geen schulden en geldproblemen in mijn familie en vind het ook wel laf om te zeggen dat ik wegga vanwege financiele zaken terwijl de relatie verder leuk is..
Je gaat niet weg vanwege financiële zaken, je gaat weg om de manier waarop hij daarmee omgaat. Waarop hij met jou omgaat. Want hij profiteert wel degelijk van je als hij jou ALLES laat betalen en dan ook nog verwacht dat hij op jouw kosten een dure jas, dure broek, nieuwe meubels, et cetera kan kopen. Hij vindt het gewoon wel lekker makkelijk zo, want jij zegt toch nooit nee. Je bent veel te bang om laf te zijn. Echt, laf, hoe kom je erop? Wat een onzin.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Tsja... ik weet niet wat ik lees... sorry...
Ik ben zelf een vent, en ik heb nog NOOIT een vrouw iets voor me laten betalen. Mijn eer te na.
Sterker nog, ik ben volwassen en kan dus met geld omgaan en maak geen schulden.
Kom ik wel in de problemen, dan los ik die zelf op. (Ook daar heb je ballen voor...)
Je hebt te maken met een man met een bedenkelijke mentaliteit. Dat is doorgaans karakter en geen gedrag. Het eerste staat vast en het tweede kan je beinvloeden. Hier blijf je de rest van je relatie tegenaan lopen. Het gaat te gemakkelijk en indirect los jij nu af op zijn schulden. Als dit past in het beeld dat jij je van een man wenst, dan moet je er vooral mee doorgaan.
Ik vind het losers... Vergeef me de harde toon, maar ik vind dit enge gasten... Eigenlijk profiteurs... Advies?? EXIT!!
Hoe langer je hiermee doorgaat des te harder voel je je "genaaid " straks...
Met schulden kun je niet shoppen.

Jullie prioriteiten zouden moeten liggen bij de belangrijkste rekeningen (huis), dagelijkse boodschappen en aflossen. Niet bij winkelen naar overbodige zaken zoals dure kleding en meubels.

Graag je als partners en steun elkaar in die prioriteiten. Koop wat je echt nodig hebt bij de kringloop of leen spullen van vrienden die over zijn.

Stop met je vriend mee te slepen naar winkels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hoii schreef:
30-06-2017 14:12
Ik ben toch ook gaan studeren nu? Wel via een andere weg maar ik ben gaan studeren.. Ik neem het hem kwalijk dat ik een studieschuld heb en nooit de mogelijkheid heb gekregen om vanuit huis te bouwen aan een spaarcentje.. Bij ons in de cultuur is het normaal dat je studeert vanuit het huis van je ouders en je vandaaruit iets opbouwt. Dat is de gedachte die ik altijd heb gehad alleen kreeg ik van mijn vader altijd gezeik te horen.. Maar dat is een ander verhaal.
Ipv van je vader de schuld te geven over het verleden, zou ik eerder eens naar je situatie NU kijken.
Je word gebruikt.
En je laat het elke dag weer toe.
En serieus??Gezichtsverlies als je bij hem weggaat???
Hoe zien DIE mensen het dan dat jij hem kan onderhouden nu?Dat jij alles betaald? En vooral de luxe uitgaven???

Waarom betalen zijn ouders niet mee aan zijn schulden? Hij heeft ze toch voor hun gemaakt?
Mijn ouders zouden nooit accepteren dat ik geld aan hun geef waardoor ik later in de schulden kom. En als ik al in de schulden zou komen door hun, dan zouden ze er alles aandoen om mij te helpen daarmee.Wat een familie zeg.
Waarom weet zijn broer hier niks vanaf?
MissPientje schreef:
30-06-2017 13:57
TO, vind je het niet raar dat zijn broer hier niets van af weet? Is dit niet gewoon een leugen?
Dit. Een betalingsregeling met de belastingdienst duurt ook geen jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven