Vriend heeft schulden..

30-06-2017 10:54 134 berichten
Hi dames,

Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
Alle reacties Link kopieren
Dus hij is in staat zijn schulden af te lossen door jouw inkomen ?

Volgens mij klopt daar iets niet.
Niet geschoten is altijd mis
Ik heb ook schulden, betaal ze netjes af en als ik wat meer kan afbetalen in de maand, doe ik dat ook, al is het maar 50 euro.

Van mijn partner hoef ik niet bij te dragen aan de vaste lasten, als ik maar netjes mijn schulden betaal zodat het niet erger wordt.

Maar ik ga gewoon NIET shoppen als ik geen geld heb. Of spreek met mezelf af dat ik deze maand bijvoorbeeld naar de kapper mag.
De volgende maand mag ik een spijkerbroek kopen.

Dat vraag ik dus echt niet aan mijn vriend. Ik ben al ontzettend dankbaar dat ik voorlopig geen vaste lasten hoef te betalen.

Kijk waar jouw grens ligt en aan je post te lezen, heb je die bereikt.
dit doe je toch zelf ? Gewoon niets meer voorschieten.. Voor het winkelen eerst checken of pinpas in beurs zit..
Dat studeren doe je toch om aan je toekomst te werken?
Je verpest nu alles door met deze nietsnut te wonen en je te laten gebruiken als pinautomaat.
Ga als de sodemieter op jezelf wonen en blijf alleen wonen totdat hij zijn problemen heeft opgelost.
Omdat ik ongelukkig was in mijn baan heb ik het risico genomen om het roer om te gooien, ik heb een aantal maanden, bijna een jaar, nauwelijks inkomsten gehad omdat ik in een opbouwende fase zat. Mijn vriend heeft toen de vaste lasten gedragen. Wel was hij zo lief me af en toe op een etentje o.i.d. te trakteren. Ik heb dat jaar geen kleding gekocht, ben niet naar de kapper geweest en ook de extraatjes als lunchen met vriendinnen of een koffie op het station heb ik vaarwel gezegd. Mijn vriend kon al deze dingen wel. Natuurlijk vond ik dat af en toe wel moeilijk, omdat ik het miste, maar geen haar op mijn hoofd dat ik daar geld voor zou gaan vragen. Als er dan wel wat geld binnenkwam, deed ik daar boodschappen van, of ik trakteerde mijn vriend op iets lekkers in de stad. Omdat ik dankzij hem gelukkig kon worden in mijn werk, en omdat ik hem wilde laten merken dat ik het niet voor lief nam dat hij alles betaalde.
Nu zit ik financieel beter, en kan ik (naar draagkracht) bijdragen. Ik verdien niet even veel als hij, maar ik kan een nieuwe winterjas kopen als ik die nodig heb (maar niet een van 160 euro!).

Je vriend neemt jou en je geld voor lief, en dat is krom. Je hoeft hem niet te laten verhongeren, maar al die luxe zit er voor hem niet in, die hoef jij echt niet voor hem te betalen. Praat met hem en zeg hem dat het feest voorbij is. Dat als zijn schulden zijn afbetaald, er weer ruimte is voor luxe.
black-shoes schreef:
30-06-2017 11:29
Ben ik raar als ik vraag hoe het staat met het huurcontract?
Wel de huur betalen maar als het mis gaat, om welke reden dan ook, ben ik bang dat jij zomaar met niks of nog erger met schulden die niet jouw schuld zijn, op straat staat, maar nogmaals ik kan ook heel raar zijn hoor.

Ja en wat dan??
Ben je niet veeel te snel met hem in zee gegaan??
Als je thuis weg wilde hoefde je toch niet meteen de eerste de ""beste'' vent aan te klampen, want dit is echt geen lot uit de loterij hoor!
Ik zou het voor gezien houden..
Ik zou mezelf zwaar gebruikt voelen.
Elke keer zijn pinpas vergeten.Jaja..
Ik vind hem zoiezo al niet erg snugger klinken.Wie gaat er nou als hij schulden heeft nog dure uitgaven doen?
Maar goed, daar heeft hij jou dus voor om dat te "laten" betalen.

Schulden kunnen voorkomen en daar valt best mee te leven zolang hij maar netjes betaald en hij zijn overige zaakjes op orde heeft.
Maar jou vriend gebruikt je voor geld. ( zoals ik het lees)

Ik zou snel een eigen woonruimte zoeken.En je centjes lekker in je eigen zak houden.
Ik zou ook even samen om de tafel gaan zitten en openheid in de financien. Je kan natuurlijk ook altijd even zelf de rekeningenmap erbij pakken en kijken hoe jullie er voor staan. Ik ben van samenwonen is samen delen daar is niks mis mee, maar dat moet dan wel in balans zijn. Dan een gezamelijke rekening openen voor de vaste lasten dan houd je je eigen geld. De huur die jij betaalt die zal dan ook wel op zijn naam staan..? Dan heb je verder geen poot om op te staan mocht hij je op straat zetten. Het allerbelangrijkst is nu kijken wat er bij hem uit gaat en wat hij dan over heeft. Betaalt hij nu geen eten en huur dan scheelt dat hem wel een smak geld in de maand.
En luxe artikelen als je al een schuld hebt dat moet je niet doen. Beter dat geld gebruiken om zo snel mogelijk van je schuld af te komen. Weet dat een schuld je in de toekomst ook behoorlijk kan tegenhouden om bijv een huis te kopen.
En dat je hem gebruikt hebt om samen te wonen vind ik ook raar. Hij zal het toch ook leuk hebben gevonden dat je bij hem kwam wonen of stond je van de een op de andere dag met de koffers voor de deur en zette je hem voor een onvoldwongen feit?
Er klopt iets niet.. Het kan toch nooit zo zijn dat zijn hele salaris aan het betalen van schulden op gaat? Hij heeft toch zeker nog leefgeld en hoe wilt hij de huur betalen? Het is toch zijn huurwoning en jij bent bij hem ingetrokken. Hoe betaalde hij eerst dan de huur, voordat jij bij hem introk? Is toch raar?

Mijn vriend had ook 'schulden' toen ik hem leerde kennen. Zijn 'pakkie an' maar ik heb hem wel geholpen te leren omgaan met zijn centen en zijn schulden af te lossen. Het heeft even geduurd met vallen en opstaan maar hij is wel schulden vrij. Een jas van €160 (of zelfs duurder) doet hij ook niet meer en het royaal spenderen van geld is ook gestopt. Als je vanuit huis niet goed geleerd krijgt hoe je moet omgaan met geld is dat lastig inderdaad. Je kunt hem helpen leren omgaan met geld maar je moet niet van zijn probleem jouw probleem maken. Altijd een beetje eigen regie houden maar op deze manier zorg je alleen maar voor meer problemen. Geen geld meer aan hem uitgeven jullie wonen dan wel samen maar hebben eigen inkomen en lasten. Wij hebben onze inkomens en lasten de eerste 2 jaar gescheiden gehouden en zijn toen pas, toen de schulden weg waren, een gezamenlijke huishouding gestart. Mocht er onverhoopt iets gebeuren dan kun je geheel zelfstandig en onafhankelijk je spullen pakken en weggaan zonder dat je nog moet gaan vechten over welk tafeltje of lampje jij gekocht hebt, laat staan dat je nog je geld dat je in hem geïnvesteerd hebt moet gaan terugvorderen. Dat kun je vergeten. Ik krijg tot op heden nog €3.000 van mijn ex die ik constant geld toestopte en vakanties betaalde. Ik heb mijn lesje wel geleerd, overigens was ik toen ook 22 jaar.
Zo moeilijk is het toch niet.
Trek je mond open!
Je laat het toch allemaal zelf gebeuren door niks te zeggen.
En hoe langer je niks zegt,hoe moelijker je het gaat vinden om er iets over te zeggen.
Ik vind hem een profiteur. Vraag je geld onmiddelijk terug en schiet niks meer voor.
Vaste lasten gewoon 50/50 doen, denk aan jezelf. Wat een uitzuiger zeg.
Prrrr, mauw miawwwww.
Vraag ik me ook nog af of het huis op zijn naam staat..

hoewel ik het vermoedde heb dat we de TO niet terug zullen zien..
Miss_Dizzy schreef:
30-06-2017 10:56
Niets meer voorschieten dus. Je houdt het zo zelf in stand.
Waarom betaal je trouwens de volledige huur en boodschappen? Laat zijn probleem bij hem.
Eens. Dit gaat vroeg of laat fout.

Hij vergeet steeds zijn pinpas? Help hem herinneren dat hij zijn pinpas meeneemt voordat er geshopt wordt. Als hij tegenstribbelt: "Ja, maar ik heb schulden," is het helaas pindakaas voor hem. Geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven.
World of Warcraft: Legion
Hij heeft geen geld en kan dus geen jas van 160 euro kopen, en ook geen schoenen van 100 euro.

Hoeveel inzicht heb jij in zijn financiën? Hoe heeft hij die schuld gekregen? Het klinkt alsof hij gewoon te makkelijk geld uitgeeft. Dat is een eigenschap die maar heel moeilijk aan te passen is.
Ik vind trouwens ook niet dat je hem hebt gebruikt om bij je ouders weg te komen. Dat zou zo zijn als je verder helemaal niks voor hem had gevoeld, als je gewoon op zoek was geweest naar iemand met een huis die je onderdak had kunnen verlenen en je had gedaan alsof je verliefd was zodat hij je in huis zou nemen. Zo is het helemaal niet gelopen. Je had gewoon een relatie, je was/bent oprecht verliefd, de situatie was ernaar dat je wat eerder ging samenwonen en zo is het ook gelopen. Niks gebruiken. Haal je in godsnaam niet in je hoofd dat je hierdoor bij hem in het krijt staat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
En trouwens, hoe kan al zijn geld opgaan aan het afbetalen van schulden?
Wat was er gebeurd als jij er niet was geweest?
Dan had hij dus geen huur enz. kunnen betalen?
Hij parasiteert op je.
Ga op jezelf wonen en laat niet meer van je profiteren!
hans66 schreef:
30-06-2017 11:57
Eens. Dit gaat vroeg of laat fout.

Hij vergeet steeds zijn pinpas? Help hem herinneren dat hij zijn pinpas meeneemt voordat er geshopt wordt. Als hij tegenstribbelt: "Ja, maar ik heb schulden," is het helaas pindakaas voor hem. Geld dat je niet hebt, kun je niet uitgeven.

Ja dit
TO,
Het bestaat niet dat zijn gehele salaris opgaat aan schulden. Er bestaat een beslagvrije voet, die word berekend naar je vaste lasten. Al ligt er dus beslag op zijn loon. Hij houd altijd genoeg over om zijn vaste lasten van te betalen en van te leven. Geloof me. Hij maakt misbruik van je goedheid.
Van een kale kip kun je niet plukken. Kon hij überhaupt de Ikea rekening wel betalen? Of zegt hij toe wat niet eens kan. Bespreek dat soort dingen eerst als er plannen worden gemaakt voor grote uitgaven. Nu zit je al in het patroon dat alles op jou neerkomt. Je profiteert niet van hem door bij hem te zijn ingetrokken. Eerder andersom. Jij betaalt nota bene de huur én de boodschappen!
Ga samen om tafel zitten, leg alle rekeningen enz op tafel en verdeel de vaste lasten waar jij ook gebruik van maakt. Daarvan betaal je ieder de helft, dus huur, gwl, internet/tv, gemeentebelastingen enz.
Maak een huishoudpot waarin je ieder hetzelfde bedrag stort en daarvan doe je de boodschappen. Alles wat daarna aan zijn kant overblijft kan hij afdragen aan de belastingdienst. Als ik het goed lees ligt er een loonbeslag op zijn inkomen. Dan nog moet daar een aanzienlijk deel van zijn kant op komen want je moet wel gewoon kunnen leven. Neem evt een schuldhulpverleners in de hand.
Geef eerlijk aan dat je niet blij bent met de manier waarop de dingen nu gaan. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat jij alles maar moet betalen omdat jij bij hem in bent gaan wonen. Hoe lang loopt de regeling met de belastingdienst nog?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suicideblond schreef:
30-06-2017 12:11
TO,
Het bestaat niet dat zijn gehele salaris opgaat aan schulden. Er bestaat een beslagvrije voet, die word berekend naar je vaste lasten. Al ligt er dus beslag op zijn loon. Hij houd altijd genoeg over om zijn vaste lasten van te betalen en van te leven. Geloof me. Hij maakt misbruik van je goedheid.
Inderdaad. Het kan ook nooit dat je hele inkomen daaraan opgaat. Als je echt zo ontzettend veel schulden hebt dan ga je in de schuldsanering en dan hou je alsnog genoeg geld over om je huur te betalen en te eten. Ik gok zomaar dat hij gewoon zo snel mogelijk van zijn schulden af wil en in de tussentijd liever niet zijn luxe leventje opgeeft en dat jij daar nu voor op mag draaien.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
suicideblond schreef:
30-06-2017 12:11
TO,
Ik denk, als de vriend van Hoii (de TO) openheid van zaken geeft, zijn inkomsten, zijn uitgaven, zijn schulden, zul je weten hoe de vork in de steel zit. Dan zal het zijn zoals jij het omschrijft, Suicideblond.
World of Warcraft: Legion
Met de Belastingdienst zijn goede regelingen te treffen, dus loonbeslag zou helemaal niet nodig hoeven zijn. Dat zegt eigenlijk al genoeg over hoe slecht hij met geld omgaat. Tel daarbij op dat hij een smerige profiteur is die jou bewust geld uit de zak klopt en de uitkomst is dat je geen relatie met zo iemand moet willen.
Zijn salaris gaat op aan zijn schulden. Goed dat hij die regeling heeft, maar hij is dus aan de ene kant schulden aan het wegwerken en aan de andere kant weer aan het maken. Wanneer is hij schuldvrij?
En heeft hij dan geleerd om niet zijn geld over de balk te smijten?
Ben bang van niet, ben bang dat hij door blijft gaan van jou te lenen, (lees: op jouw kosten te leven) en zijn geld opgaat aan dure onnodige dingen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven