Vriend heeft schulden..
vrijdag 30 juni 2017 om 10:54
Hi dames,
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
Ik wil even het een en ander kwijt.. Wat ik van jullie wil? Misschien advies? Hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zal in iedergeval bij het begin beginnen. Bijna 2 jr geleden raakte ik aan de praat met mijn huidige vriend via facebook. We hebben nummers uitgewisseld en het klikte gewoon. Dat hij eigenlijk 12 jaar ouder is dan ik maakte mij niet eens echt uit. Ik net 22 jaar oud en op het punt om mijn hbo opleiding af te ronden. Ik wilde graag doorstuderen maar werd vanuit huis tegengehouden. Dit besproken met mijn vriend die de ultime oplossing had: ik kon bij hem intrekken! Allemaal heel leuk en aardig en we hebben geen ruzies.. Ik ben inmiddels helemaal opgenomen in zijn familie alleen loop ik dus tegen het volgende aan. (hier is hij overigens vanaf het begin eerlijk over geweest). Hij heeft schulden bij de belastingdienst. Hij heeft een regeling getroffen en heeft daarnaast ook andere regelingen waardoor zijn salaris elke maand opgaat aan deze schulden. Nu heb ik toegezegd dat ik de huur wil betalen en de boodschappen voor mijn rekening wil nemen. (ik werk 4 dagen en studeer een dag) en ik kom nu elke maand net uit met de kosten. Alleen heb ik het gevoel dat hij financieel een beetje profiteert.. Als we gaan shoppen vergeet hij altijd zijn pinpas. Gisteren gingen we naar de ikea voor meubels die hij zou betalen was hij -je raadt het al- zijn pinpas vergeten. Hierdoor gaat al mijn spaargeld op aan zijn dingen (jas van 160 eur, schoenen van 100 eur, telefoonherstelling 60 eur noem het maar op) en het begint me een beetje te irriteren. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik hiermee om moetgaan. Ik heb hem immers ook een beetje gebruikt om bij mijn ouders weg te gaan (we woonden binnen een halfjaar samen). En bespreken doe ik ook en dan zegt hij ja ik maak het wel over.. Alleen heeft hij dat geld niet dus gebeurt dat ook nooit. Met als gevolg dat al mijn geld opgaat aan hem en ik zelf bijna niks aan mezelf besteed..
vrijdag 30 juni 2017 om 14:32
Daarnaast is je schuldig voelen geen reden om een relatie aan te houden.
Hij was er zelf ook bij, dus voel je zeker niets verplicht.
Hij vraagt er kennelijk nogal wat voor terug...
Ga wat zinnigs doen met je mooie opleiding, verdien lekker geld en bouw een lekker leven op. Stop met deze bodemloze put.
Leuke mannen zat...!
Pak de regie!!
Hij was er zelf ook bij, dus voel je zeker niets verplicht.
Hij vraagt er kennelijk nogal wat voor terug...
Ga wat zinnigs doen met je mooie opleiding, verdien lekker geld en bouw een lekker leven op. Stop met deze bodemloze put.
Leuke mannen zat...!
Pak de regie!!
vrijdag 30 juni 2017 om 14:32
Ik had even over de 1 dag studeren heen gelezen, las het eerder wel maar toen ik las dat ze het haar vader kwalijk nam schoot mij dat in verkeerde keel gat,. Ze had ook op kamers kunnen gaan desnoods buiten Amsterdam.. maar goed dat is een ander onderwerp..
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
vrijdag 30 juni 2017 om 14:41
Maar goed to
Je vriend is 34 jaar, laat zijn vriendin van 22 zijn jas en schoenen en vaste lasten betalen ! Is dat niet een ontzettend afknapper
Het feit dat die zijn pinpas "vergeet" zegt mij dat die wel degelijk wat heb te besteden
Ik ben benieuwd of een gesprek echt help.. ik zou je alleen adviseren om niet in deze wespennest te steken..
Hij maakt gebruik van je en je laat t doe
Je vriend is 34 jaar, laat zijn vriendin van 22 zijn jas en schoenen en vaste lasten betalen ! Is dat niet een ontzettend afknapper
Het feit dat die zijn pinpas "vergeet" zegt mij dat die wel degelijk wat heb te besteden
Ik ben benieuwd of een gesprek echt help.. ik zou je alleen adviseren om niet in deze wespennest te steken..
Hij maakt gebruik van je en je laat t doe
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
vrijdag 30 juni 2017 om 14:54
Hij heeft een leuk, jong en naïef slachtoffer gevonden via Facebook die alles voor hem betaald. Zijn huur, zijn boodschappen en zelfs zijn luxe-artikelen. Echt dat je hier intrapt. Ongelooflijk dom. Maar goed, daar kom je hopelijk op tijd achter, hopelijk voordat je door je hele spaargeld heen bent.
Wat ik nu zou doen: Voorstellen om zelf op kamers te gaan en aan je studie te werken. Desnoods te gaan latten, als je het niet definitief wilt afsluiten. Je kunt je ouders wel overal de schuld van geven, maar je bent volwassen zeg, kom op, Duizenden studenten moeten zelf hun studie en hun woning bekostigen.
Wat ik nu zou doen: Voorstellen om zelf op kamers te gaan en aan je studie te werken. Desnoods te gaan latten, als je het niet definitief wilt afsluiten. Je kunt je ouders wel overal de schuld van geven, maar je bent volwassen zeg, kom op, Duizenden studenten moeten zelf hun studie en hun woning bekostigen.
vrijdag 30 juni 2017 om 14:54
Wat doet iemand met schulden in de Ikea? Als er echt niks meer is om op te zitten, dan ga je naar de kringloop. Besef dat de schulden van je vriend door de maatschappij betaald worden. Het minste wat je dan kunt doen is je best doen om deze snel af te betalen in plaats van je 22-jarige vriendin voor jouw financiële wanbeleid op te laten draaien.
Hij is 34. Oud genoeg om zijn zaakjes zelf te regelen. Ik zou het wel weten. Weg ermee.
Hij is 34. Oud genoeg om zijn zaakjes zelf te regelen. Ik zou het wel weten. Weg ermee.
vrijdag 30 juni 2017 om 15:05
Je zegthoii schreef: ↑30-06-2017 14:12Ik ben toch ook gaan studeren nu? Wel via een andere weg maar ik ben gaan studeren.. Ik neem het hem kwalijk dat ik een studieschuld heb en nooit de mogelijkheid heb gekregen om vanuit huis te bouwen aan een spaarcentje.. Bij ons in de cultuur is het normaal dat je studeert vanuit het huis van je ouders en je vandaaruit iets opbouwt. Dat is de gedachte die ik altijd heb gehad alleen kreeg ik van mijn vader altijd gezeik te horen.. Maar dat is een ander verhaal.
. In Nederland, waar jij en je ouders leven, is dit niet normaal. Je leeft in Nederland, jouw familie is hier bewust gaan wonen. Zeg culturele eigenaardigheden uit andere delen van de wereld vaarwel. Je zult er niet gelukkiger door worden, je zult er juist door beperkt worden.Bij ons in de cultuur is het normaal....
"Bij ons.... " zou "bij mij in Nederland" moeten zijn, en niet een een of ander ver land dat je ouders achter hebben gelaten omdat het hier kennelijk beter is. En hier is het onder andere beter omdat wij geen beklemmende culturele ketenen dragen.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
vrijdag 30 juni 2017 om 15:14
Tja, tis maar wat je leuk noemt. Ik vind het weinig respectvol om je vriendin zulke dure uitgaven voor je te laten bekostigen omdat je er zelf het geld niet voor hebt.hoii schreef: ↑30-06-2017 13:30Eens.. Dat zei ik ook tegen hem. Op papier zijn het niet eens zijn ouders en hebben ze destijds een hele constructie bedacht. Persoonlijk kom ik uit een familie waarbij alles behoorlijk koek en ei was. Ik ken geen schulden en geldproblemen in mijn familie en vind het ook wel laf om te zeggen dat ik wegga vanwege financiele zaken terwijl de relatie verder leuk is.. Ik ben gewoon in een rare situatoe terecht gekomen doordat mijn vader mij niet door wilde laten studeren en dit voor mij een snelle mogelijkheid was om in amsterdam uit huis te kunnen. Echter ben ik nu wel tot het inzicht gekomen dat dit niet zo kan en dus wil ik vandaag nog een gesprek over mij ongenoegen en hoe die op te lossen..
Wat voor een toekomst zie je met hem, heb je daar wel eens over nagedacht? Ik heb het gevoel datj e alleen maar bij hem blijft wegens zijn familie, jouw familie, een misplaatst beeld van lafheid en eer ofzo. Maar niet omdat je nu zo hartstikke gek op hem bent dat je graag een leven met hem wilt opbouwen. Laat staan dat je daar met hem serieuze, opbouwende gesprekken over hebt.
vrijdag 30 juni 2017 om 17:24
Niet om te zeiken, maar hoe kom je aan een schuld van 8000 euro bij de belastingdienst? Dat lukt toch bijna alleen wanneer je voor jezelf werkt en niets zelf afdraagt?pamelacourson schreef: ↑30-06-2017 11:16Ik vraag me af wat voor en hoeveel schulden dat dan zijn. Ik heb vroeger eens een schuld van 8000 euro bij de Belastingdienst gehad en verdiende niet genoeg om dat zomaar terug te betalen. Ik heb toen een regeling getroffen waarbij ik 200 euro per maand terugbetaalde en verder is het verrekend met de inkomstenbelasting die ik terugkreeg. Heeft even geduurd, maar toen was ik er vanaf en ik kon ondertussen prima rondkomen.
Heeft hij een enorme schuld of misschien andere schulden waar jij niets vanaf weet?
Dat je vriend niets te makken heeft klopt niet, met zoiets wordt altijd rekening gehouden dat je nog moet leven.
vrijdag 30 juni 2017 om 17:51
Als ik jou was, zou ik nog eens goed navragen hoe hij zo'n schuld bij de Belastingdienst heeft gekregen. Heeft het wellicht toch te maken met het feit dat hij zzp'er is?
Omdat hij schulden heeft maar jullie wel samen een huishouden runnen, vind ik het eigenlijk niet vreemd als jij inzicht krijgt in de uren die hij per maand kan factureren. Wisselen die uren maandelijks of hoe zit dat bij hem?
Als hij maandelijks duizend euro moet aflossen, had hij zonder jou ook gewoon huur, eten, telefoon, verzekering, etc. moeten betalen. Maar daar heeft hij geen geld voor, zegt hij. Apart verhaal.
Sommigen zijn nu eenmaal niet zo goed met geld en misschien is jouw vriend ook wel zo'n type. Dan staat jou met hem nog een hoop ellende te wachten.
Daarbij is het voor bepaalde types heel gewoon dat degene die geld heeft, betaalt. In dit geval ben jij dat overduidelijk.
Gezichtsverlies naar jouw familie: Als je bij je vriend weggaat, hoef je je ouders toch helemaal geen reden op te geven? Je werkt vier dagen in de week dus jij kunt met jouw netwerk wel ergens een kamer, zolder, gedeelde woning vinden lijkt me. Daarbij ben je bijna afgestudeerd.
Er moet echt iets gebeuren, anders mag jij binnenkort weer meubelen, nieuwe schoenen en een winterjas (van 160 euro) voor hem betalen. Lijkt me geen goed plan!
Omdat hij schulden heeft maar jullie wel samen een huishouden runnen, vind ik het eigenlijk niet vreemd als jij inzicht krijgt in de uren die hij per maand kan factureren. Wisselen die uren maandelijks of hoe zit dat bij hem?
Als hij maandelijks duizend euro moet aflossen, had hij zonder jou ook gewoon huur, eten, telefoon, verzekering, etc. moeten betalen. Maar daar heeft hij geen geld voor, zegt hij. Apart verhaal.
Sommigen zijn nu eenmaal niet zo goed met geld en misschien is jouw vriend ook wel zo'n type. Dan staat jou met hem nog een hoop ellende te wachten.
Daarbij is het voor bepaalde types heel gewoon dat degene die geld heeft, betaalt. In dit geval ben jij dat overduidelijk.
Gezichtsverlies naar jouw familie: Als je bij je vriend weggaat, hoef je je ouders toch helemaal geen reden op te geven? Je werkt vier dagen in de week dus jij kunt met jouw netwerk wel ergens een kamer, zolder, gedeelde woning vinden lijkt me. Daarbij ben je bijna afgestudeerd.
Er moet echt iets gebeuren, anders mag jij binnenkort weer meubelen, nieuwe schoenen en een winterjas (van 160 euro) voor hem betalen. Lijkt me geen goed plan!
vrijdag 30 juni 2017 om 19:49
.Invisible10 schreef: ↑30-06-2017 14:29Dit. Een betalingsregeling met de belastingdienst duurt ook geen jaren.
.
Ik denk dat, wanneer je een schuld van 8000 hebt bij de belastingdienst en je hebt een regeling dat je 1000 per maand aflost dat je er in 8 maanden vanaf bent
Dit gok ik zo maar hoor.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 30 juni 2017 om 20:49
Ik gok dat je dan wat langer bezig bent, want de belastingdienst rekent rente
vrijdag 30 juni 2017 om 21:05
Dat schreef ze toch, dat hij zzp-er is. Hij zal wel al zijn inkomsten hebben uitgegeven, geen loonbelasting, geen omzetbelasting, tikt best snel aan hoor.
Maar 8000 euro ben je ook zo weer vanaf, als je nu al je inkomsten afdraagt. Iets klopt er niet aan zijn verhaal...
vrijdag 30 juni 2017 om 23:26
Het lijkt wel alsof je overal een antwoord op hebt?
Je zegt dat de relatie verder leuk is? Ik vraag me dan echt wat is er leuk aan is? Je zegt dat je soort van gedwongen bent om uit huis te gaan. Je partner die echt een stuk ouder is, is zwaar onvolwassen want hij heeft schulden en hij profiteert van jou?
Je bent nog zo jong en hoort te leven en te genieten. Maar zit alleen maar alles te betalen voor een ander.. Even serieus, je hebt echt een roze bril op? Ik vraag me echt af wat er nu zo leuk is aan de relatie?
JIJ kan nu nog een keus maken! Want je bent nog jong! Dus leef en ga ervoor! Wil jij nog studeren dan kan je dat nu doen! Wil jij ergens anders wonen dan zoek je een plek voor jezelf! Maar hou op met excuses maken en hem te verdedigen. Hoe je het went of keert HIJ profiteert van jou! En jij laat dat toe! Dat je dat niet inziet.. onbegrijpelijk maar over een paar jaar zal je misschien begrijpen wat wij hier allemaal bedoelen.
Je zegt dat de relatie verder leuk is? Ik vraag me dan echt wat is er leuk aan is? Je zegt dat je soort van gedwongen bent om uit huis te gaan. Je partner die echt een stuk ouder is, is zwaar onvolwassen want hij heeft schulden en hij profiteert van jou?
Je bent nog zo jong en hoort te leven en te genieten. Maar zit alleen maar alles te betalen voor een ander.. Even serieus, je hebt echt een roze bril op? Ik vraag me echt af wat er nu zo leuk is aan de relatie?
JIJ kan nu nog een keus maken! Want je bent nog jong! Dus leef en ga ervoor! Wil jij nog studeren dan kan je dat nu doen! Wil jij ergens anders wonen dan zoek je een plek voor jezelf! Maar hou op met excuses maken en hem te verdedigen. Hoe je het went of keert HIJ profiteert van jou! En jij laat dat toe! Dat je dat niet inziet.. onbegrijpelijk maar over een paar jaar zal je misschien begrijpen wat wij hier allemaal bedoelen.
zaterdag 1 juli 2017 om 10:43
Dan lees jij iets wat ik niet zie staan.._Marana_ schreef: ↑30-06-2017 21:05Dat schreef ze toch, dat hij zzp-er is. Hij zal wel al zijn inkomsten hebben uitgegeven, geen loonbelasting, geen omzetbelasting, tikt best snel aan hoor.
Maar 8000 euro ben je ook zo weer vanaf, als je nu al je inkomsten afdraagt. Iets klopt er niet aan zijn verhaal...
zaterdag 1 juli 2017 om 10:47
Er staat nergens dat de schuld € 8000 is. En ja, de belastingdienst vraagt hoge bedragen en verrekent een en ander. Als het om toeslagen gaat, mag je er maximaal 2 jaar over doen.