Geluidsoverlast buurman

29-06-2017 23:26 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben hier al langere tijd lid, maar omdat ik vrij herkenbaar ben als je meerdere topics die ik gestart heb bij elkaar ziet, heb ik een nieuwe nick voor dit topic gemaakt.

Al een paar maanden ervaar ik geluidsoverlast van mijn buurman.
Dit gaat om gillen, schreeuwen, "oergeluiden" en gebonk.

Ik heb het even aangekeken in de hoop dat het over zou gaan. Maar helaas.

Hij doet dit 20minuten per dag enkele keren, en ook 's nachts.
Het levert mij vrij veel spanning op en kost me mijn (nacht)rust.

Ik lees op internet dat het dan wenselijk is om zelf het gesprek aan te gaan met de veroorzaker in kwestie. Maar mede omdat zijn uitstoten vrij agressief van aard zijn/klinken, durf ik dit niet. Ook omdat mijn redenatie is, dat wanneer hij zelf niet snapt dat dit ongepast gedrag is,
het weinig zal uithalen met hem in gesprek te gaan. Wel heb ik een (vriendelijk) briefje in de bus gedaan.
( Ja dat is wellicht slap van mij, maar ik heb zelf een angststoornis en ptss en de paniek schiet erg hoog.)

Nu heb ik vorige week de woningstichting gemaild, en deze mevrouw vertelde me dat ze met de begeleidster van de buurman in gesprek zou gaan.
Vandaag belde ze echter weer, en gaf nu aan dat ze niks gingen doen(vanuit de woningstichting), en dat ik zelf zijn begeleidster moest contacten.
"Ik leg het bij jou neer" waren haar (woningstichtingmevrouw) woorden.
De begeleidster is van het regionaal autisme centrum.

Ik vroeg mij af wat jullie hiervan vinden.
Persoonlijk vind ik het niet fijn.
Ik heb niks met die begeleidster van doen, en vind dat dit met de woningstichting opgelost moet worden.
De buurman houd zich niet aan de leefregels. Nu mag ik het gaan oplossen met iemand die waarschijnlijk partijdig is en een hand boven zijn hoofd gaat houden.
Dit vul ik zelf in, maar het zit me ondertussen zo ontzettend hoog dat ik mijn kalmering verhoogd vanwege de paniek en onrust en spanning die het me geeft.

Ik ben bang dat ze me gaat zeggen verdraagzamer of toleranter te moeten zijn en begrip voor de buurman moet hebben. Ik heb haar gegoogled en daar kwamen meerdere stukken naar voren waarin ze strijdt voor meer begrip voor mensen met autisme.
Ik zit hier nu echt vol spanning en paniek en kan er niet meer zo goed tegen.
Wat adviseren jullie?.
litalily wijzigde dit bericht op 29-06-2017 23:31
Reden: Toevoeging
1.77% gewijzigd
Mening van een woonbegeleidster ( die ook genoeg klachten heeft gehoord vanuit buren op het werk..) Probeer echt contact te zoeken met zijn begeleider. Desnoods geef je aan dat de Ptss en dat dit juist nog lastiger is als je een buurman heeft die geluidsoverlast produceert. En nee begeleiders staan niet altijd aan de kant van de client, ook voor mensen met een beperking kan dit een leerpunt zijn en kunnen ze iets van leren over omgaan met buren/ geluidsoverlast..

Succes!

Sorry niet alles gelezen.. Zie dat je al contact heb gehad met begeleidster! Toppertje!!
Probeer het te zien als een overwinning! Je ben opgekomen voor jezelf.
Dank je wel Zomerelfje! :-D
Leuke naam heb je:)
Dihnand schreef: ↑
30-06-2017 22:49

Heel vreemd dat de Woningbouwvereniging jouw klacht niet serieus neemt.
Wat een nonsens, hoezo nemen ze haar klacht niet serieus? Omdat ze niet met drie auto's daarheen vliegen en die man zijn huis uitgooien? Je moet ergens beginnen met zulke klachten, en dat is zo laagdrempelig mogelijk in gesprek gaan. Werkt dat niet, dan weer een stap verder. TO ervaart deze klachten al even, dus het zit haar hoog. Maar de woningstichting is net voor het eerst door haar geïnformeerd hè, voor hen begint het pas. Daar zit gevoelsmatig wel een verschil in, maar niet serieus nemen vind ik echt nonsens.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Per vandaag gaat deze wet in.

https://www.gemeente.nu/ruimte-milieu/l ... op-1-juli/

Hopelijk levert dat in de praktijk ook echt wat op
Bel een keer de politie als het midden in de nacht gebeurt. En ja, die komen echt wel. Spreek uit ervaring.
Eze schreef: ↑
30-06-2017 21:25
Grapjas. Jij begon er heel stellig over dat er geen regels waren voor de situatie waarin TO zit. Die zijn er dus wel, want zoals je zelf nu aangeeft: woningbouwverenigingen hebben daarvoor protocollen. En ook al verschillen die, stap 1 is steeds; probeer het zonder tussenkomst van de woningbouw te regelen.
TO riep vanaf het begin dat ze dat niet wilde en door haar ptss niet kon, en dat het op het bordje van de woningbouwvereniging hoorde.
Daar kan ik me best wat bij voorstellen, maar het is meten met twee maten om voor zichzelf wel een uitzondering te claimen vanwege haar beperking, en tegelijk heel rechtlijnig te zijn als het om de buurman gaat.

Dat ze het ondertussen wel gedaan heeft, is natuurlijk heel dapper.
Oké, als ik voorbij ga aan de volgende feiten:
- een woningbouwverenging heeft een protocol hoe zij omgaan met dit soort situaties en welke acties zij ondernemen, dit is geen verplichting voor de acties die hun klanten ondernemen. Het geeft alleen de mogelijkheden en beperkingen aan waaraan de woningbouw zich conformeert.
- niet alle woningbouwverenigingen dezelfde protocollen hanteert.
- het klanten vrijstaat om acties te ondernemen die zij passend vinden bij de situatie, zoals politie bellen, maatschappelijk werk inschakelen of misschien wel gewoon de woningbouw vragen om advies hoe te handelen.
- er geen wetgeving is hoe de burger MOET handelen bij overlast en / of vermeende agressie.
- houden aan wetgeving en handelen op basis van gewenste omgangsvormen (oftewel onuitgesproken moraal en verwachtingen).
- ieder mens vanuit zijn eigen beperkingen en mogelijkheden andere acties kan en zal ondernemen.
- en nog wel een paar punten...

dan zou ik je eventueel heel erg misschien gelijk kunnen geven.

Gelukkig ben ik blij dat ik niet met jouw waarheid hoef te leven en dat er veel meer oplossingen zijn die in basis een andere eerste stap kennen dan jij aangeeft dat die MOET zijn. Sterker nog. TO geeft aan dat de woningbouw inzake dit heerschap een heel ander advies geeft. En toch wil je gelijk.

En voor TO ben ik blij dat ze gehandeld heeft zoals ze gehandeld heeft: advies vragen, afwegingen maken, actie ondernemen.
Luna_ schreef: ↑
30-06-2017 16:00
Verschil is wel dat haar buurman overlast veroorzaakt en zij niet... Dus ik vind je redenering niet echt kloppen.
Mooi gezegd:)

LitaLily, hoe gaat het nu met de nachtelijke geluidsoverlast van je buurman?
Leuk hoor, Genie, die lange lijst met bullets. Je mist alleen zo compleet het punt, dat het volkomen ondergeschikt wordt wat je allemaal aan miskleunen maakt in de details. TO meet met twee maten. Dat is het punt. Ze vraagt wel om begrip voor haar eigen situatie en vindt het ook reuze lief als ze dat krijgt, maar begrip voor de buurman is er niet. 0,0. Beperking of niet, die man moet gewoon de straat maar op gezet worden. En met een woonbegeleider die, heel algemeen, vraagt om begrip voor autisten wil ze van het begin af aan eigenlijk niet praten.

Ik heb ervaring met overlast van een buurman die agressief klinkt (en het in mijn geval ook was), dus ik weet wat dat kan doen met bijvoorbeeld je gevoel van veiligheid in je eigen huis. Heel terecht dat TO aan de bel trekt. Maar buurmans beperkingen zijn zeker wel relevant voor hoeveel en hoe snel er wat aan gedaan kan worden. Ze noemt zelf het voorbeeld van een huilbaby: die geven ook vaak overlast voor de buren, en gezien de beperkingen van die baby hebben de buren daar maar mee te dealen, met een beetje pech voor een behoorlijke periode. Het zou TO zelf ook helpen als ze zich realiseert dat het vanwege de beperkingen van de buurman vermoedelijk niet reeel is te verwachten dat het na één gesprek met zijn begeleider in één klap voor altijd rustig gaat zijn. Goede kans dat dat gewoon niet haalbaar is, ook niet als buurman en begeleider zich wel degelijk inspannen om een oplossing te vinden. Een beetje begrip maakt dan ook haar eigen leven makkelijker.
01-07-2017 11:08
Leuk hoor, Genie, die lange lijst met bullets. Je mist alleen compleet het punt. TO meet met twee maten. Ze vraagt wel om begrip voor haar eigen situatie en vindt het ook reuze lief als ze dat krijgt, maar begrip voor de buurman is er niet. 0,0. Beperking of niet, die man moet gewoon de straat maar op gezet worden. En met een woonbegeleider die, heel algemeen, vraagt om begrip voor autisten wil ze van het begin af aan eigenlijk niet praten.

Ik heb ervaring met overlast van een buurman die agressief klinkt (en het in mijn geval ook was), dus ik weet wat dat kan doen met bijvoorbeeld je gevoel van veiligheid in je eigen huis. Heel terecht dat TO aan de bel trekt. Maar buurmans beperkingen zijn zeker wel relevant voor hoeveel en hoe snel er wat aan gedaan kan worden. Ze noemt zelf het voorbeeld van een huilbaby: die geven ook vaak overlast voor de buren, en gezien de beperkingen van die baby hebben de buren daar maar mee te dealen, met een beetje pech voor een behoorlijke periode. Het zou TO zelf ook helpen als ze zich realiseert dat het vanwege de beperkingen van de buurman vermoedelijk niet reeel is te verwachten dat het na één gesprek met zijn begeleider in één klap voor altijd rustig gaat zijn. Goede kans dat dat gewoon niet haalbaar is, ook niet als buurman en begeleider zich wel degelijk inspannen om een oplossing te vinden. Een beetje begrip maakt dan ook haar eigen leven makkelijker.
Tja, dat jij niet wil lezen dat er geen sprake is van meten met 2 maten, dat jij niet wil lezen dat TO heel veel begrip voor de buurman heeft, dat jij niet wil lezen dat ze wel wil praten maar haar eigen beperkingen kent en daarmee ook de risico's goed kan inschatten, dat jij niet wil lezen dat TO nergens schrijft dat de buurman de straat op wordt gezet, dat alles maakt dat jij degene bent die het punt mist. Maakt niet uit hoor. Als je zo graag jouw gelijk wil hebben, bij deze. Have fun with it.

Oh en wat betreft haar voorbeeld. Dat gebruikt TO om te illustreren dat ze begrip heeft. Dat ze juist begrijpt dat het voor alle betrokkenen zwaar is en niet leuk. Het verschil is echter heel groot:
Een baby kan zich op geen enkele andere manier laten horen, het kan domweg niet op een andere manier communiceren.
Een volwassen persoon met een aandoening die onder begeleiding zelfstandig deelneemt aan de maatschappij, daarvan mag je verwachten dat deze in staat is zich aan de wetgeving te houden. En als deze dat niet kan dat er dan samen gekeken moet worden naar oplossingen, bij voorkeur die helpend zijn aan een zelfstandige invulling van het leven. En TO laat zien samen aan oplossingen te willen werken. Ze kiest er alleen voor om niet over haar eigen grenzen heen te gaan, om haar eigen risico te bepreken en om vanuit gezamenlijkheid te werken.

Maar zoals je wil, je hebt gelijk :there:
TO, hoe is het vannacht gegaan?
En ik heb je een pb gestuurd. De wegen van het forum zijn echter ondoorgrondelijk, dus geen idee of deze aankomt. Bij mij blijft deze in het uitvak staan...
Dit soort begripvolle Posts bedoel je, Genie? Waarin TO helemaal niet schrijft dat de buurman zijn huis maar uit moet?
LitaLily schreef: ↑
30-06-2017 01:17
Als hij er geen controle over heeft moet hij hier niet wonen en terug gaan naar het wooncentrum speciaal voor mensen met autisme vind ik. Als hij zich niet kan gedragen en zich niet aan de regels houden. Hij is nu WEER bezig.
Dan is het maar een gefaald project om hem zelfstandig te laten wonen.
Verhuizen denk ik inderdaad aan mocht het gesprek morgen niet goed gaan.
Waarschijnlijk doen ze toch geen fluit.
01-07-2017 11:39
Dit soort begripvolle Posts bedoel je, Genie? Waarin TO helemaal niet schrijft dat de buurman zijn huis maar uit moet?
Zucht lezen in de context is heel moeilijk. Een post eruit halen en de rest niet willen zien is oftewel koppigheid oftewel dommigheid. In het eerste geval kun je er nog iets aan doen, in het tweede misschien alleen via een cursus begrijpend lezen, maar is al moeilijker.

Je hebt gelijk :there:
GenieInABottle schreef: ↑
01-07-2017 12:31
Zucht lezen in de context is heel moeilijk. Een post eruit halen en de rest niet willen zien is oftewel koppigheid oftewel dommigheid. In het eerste geval kun je er nog iets aan doen, in het tweede misschien alleen via een cursus begrijpend lezen, maar is al moeilijker.

Je hebt gelijk :there:
Wat je zegt, Genie. Lezen is lastig. En dan gaat het in jouw geval niet eens om begrijpend lezen, maar om technisch lezen. Als je nog eens begint bij het begin van het topic, lukt het je misschien wel. Succes!
01-07-2017 11:39
.
.
Inderdaad. Wat een nare, op de zaken vooruitlopende, intolerante post was dat. :nope:
01-07-2017 12:53
Wat je zegt, Genie. Lezen is lastig. En dan gaat het in jouw geval niet eens om begrijpend lezen, maar om technisch lezen. Als je nog eens begint bij het begin van het topic, lukt het je misschien wel. Succes!
Dank je dat je even zelf heel duidelijk hebt gemaakt dat je de technieken die in basis bij leren lezen horen begrijpt, technisch lezen ben je idd heel goed in, nu de rest nog. Het komt nog wel goed met je. Ik heb er alle vertrouwen in.

Hieronder nog even de uitleg wat technisch lezen is:

Lezen zonder het te begrijpen, kan dat?

Bij technisch lezen wordt het lezen even los beschouwd van de inhoud. Het is mogelijk een tekst technisch perfect te kunnen lezen zonder te begrijpen waarover het gaat.

Dat klinkt misschien vreemd, maar het is een verschijnsel dat heel normaal is. Hoeveel begrijp je zelf van wetenschappelijke teksten vol medisch of technisch jargon of van gebruiksaanwijzingen bij ingewikkelde apparaten? Toch zal het meestal geen probleem vormen om de woorden te lezen.(bron:thuisonderwijs.nl)
Eze en hetvrijewoord, ik heb nu al meerdere malen uitgelegd dat ik niet met twee maten meet. Ik heb heus wel begrip voor hem. Ook dat heb ik uitgelegd. Daar wordt voor het gemak dan maar overheen gelezen door jullie. En dan krijg ik commentaar op mijn intolerante post..
Kunnen jullie je voorstellen, nacht na nacht krijsen, gillen, bonken op de muren en hard schelden, dat ik ontzettend slaapgebrek heb, gebrek aan rust, vol spanning en onrust zit, herbelevingen hiervan krijg, paniekaanvallen hiervan krijg, dat ik aan mijn taks zit en daardoor een intolerante post heb geplaatst?.
Jezus mina zeg.
Ja zoals genie zegt, jullie hebben gelijk hoor, ik moet maar wat verdraagzamer zijn en meer begrip hebben. Veel plezier met jullie gelijk.

Gisternacht was het redelijk rustig, ik hoorde hem wel, maar het was gelukkig geen hard gegil.

Genie, ik zal naar mijn inbox kijken!. Ik heb nog nooit pb's verstuurd of ontvangen en mss heb ik dat nog niet aanstaan, even kijken hoe dat werkt:).
litalily wijzigde dit bericht op 01-07-2017 21:20
2.57% gewijzigd
Ja ik heb je pb ontvangen!:)
Ik zal zo reageren, ik ga nu eerst even boodschappen doen!.
Ik heb je teruggeschreven, hoop dat het gelukt is want het staat niet in mijn outbox.
Kennelijk heeft begeleidster al met hem gesproken, fijn dat er sl wat verbetering is.

Ja die betreffende post was heel naar van jou. En het bij voorbaat niet vertrouwen van betreffende begeleidster is gewoon jou aan te rekenenen niet iemand anders.

Verder snap ik prima wat niet slapen met je doet en dat geluidsoverlast heel vervelend is en dat dat moet stoppen. Je bereikt echter over het algemeen (en zeker hier) meer met een proportionele aanpak in plaats van meteen de big guns in te schakelen.
Ik heb ook zoiets gehad.... Seniele bejaarde man die onder me woonden. Ook van die rare geluiden OEHOEHOE SJAKAKKAKKAKA schreeuwden hij dan.... Hij was overigens best agressief toen ik hem er op aansprak. Maar ja ik had geen zin in dat gezeur en heb er echt werk van gemaakt. Meerdere keren de woningcorporatie opgebeld en die stuurden toen de wijkagent langs...

Die seniele man deed alleen hetzelfde toen de wijkagent hem aansprak. Ook dreigen met van alles.
Paar weken later was hij weg. Naar een zorginstelling wat ik begrepen heb. Note: Ik heb er wel echt achter aan gezeten.
Pff hetvrijewoord, ik word echt een beetje moe van jou, je leest mijn eerdere posts helemaal niet eens?!.
Met je "meteen de big guns inschakelen". Ik heb de woningstichting gebeld voor ADVIES.
En ik kreeg te horen om ZELF NIET EERST ALLEEN IN GESPREK TE GAAN.
Lees het eerst voordat je met je oordelen en gezwam over een proportionele aanpak aankomt zijveren.
En mijn post was heel naar en gemeen en intolerant, het zal wel, ik vind nog steeds dat hij hier niet hoort te wonen als hij doorgaat. Dat zijn de regels, dat is de wet, je wordt je huis uitgezet als je dergelijke overlast veroorzaakt, klaar.
En nee dat hoeft niet meteen, er kan eerst naar oplossingen gezocht worden, maar als het doorgaat hoort hij in dat speciale centrum, en dat vind ik nog steeds. Een naar mens ben ik!!
Dank je wel Skipper, ik ga er nu ook echt werk van maken en blijf erachteraan zitten mocht het niet ophouden.
Ik ga nu voor mijzelf opkomen.
LitaLily schreef: ↑
01-07-2017 18:18
Pff hetvrijewoord, ik word echt een beetje moe van jou, je leest mijn eerdere posts helemaal niet eens?!.
Met je "meteen de big guns inschakelen". Ik heb de woningstichting gebeld voor ADVIES.
En ik kreeg te horen om ZELF NIET EERST ALLEEN IN GESPREK TE GAAN.
Lees het eerst voordat je met je oordelen en gezwam over een proportionele aanpak aankomt zijveren.
En mijn post was heel naar en gemeen en intolerant, het zal wel, ik vind nog steeds dat hij hier niet hoort te wonen als hij doorgaat. Dat zijn de regels, dat is de wet, je wordt je huis uitgezet als je dergelijke overlast veroorzaakt, klaar.
En nee dat hoeft niet meteen, er kan eerst naar oplossingen gezocht worden, maar als het doorgaat hoort hij in dat speciale centrum, en dat vind ik nog steeds. Een naar mens ben ik!!
.
.
Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk.
Jij vond het belachelijk dat woningbouw zich niet meteen ermee ging bemoeien. Begeleidster is inmiddels niet meer partijdig dus?

Het was vrij snel duidelijk dat je slechts ja knikkers en medelijden hier zoekt. Succes ermee, je gaat het nodig hebben.
Ik vond het niet fijn dat de woningstichting mij naar zijn begeleidster stuurde en geen neutrale bemiddelaar van de woningstichting ja.
Mag dat niet?. Is het raar dat ik bang was dat zij hem de hand boven het hoofd zou houden?. Mag ik dat in twijfel trekken of een voorkeur hebben?.
Maar ik heb daar geen heisa van gemaakt en heb mij daarnaar gevoegd.
Dus wat wil je nou?.
Ik zocht advies.
litalily wijzigde dit bericht op 01-07-2017 19:50
8.47% gewijzigd
Nou ja, je zag al wel allerlei beren op de weg die je zelf bedacht had hè. Ben blij voor je dat die begeleider het goed op lijkt te pakken hoor, maar in het begin van dit topic had je er -zonder reden- nou niet ècht vertrouwen in.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven