"Blankere" mbo school
dinsdag 4 juli 2017 om 19:16
Hoi,
Ik woon in omgeving Den Haag en wil beginnen met een nieuwe MBO-opleiding in de zorg. Ik ben opzoek naar een MBO school waar er een betere verhouding van Nederlandse leerlingen en leerlingen met een andere afkomst is. Naar eerdere ervaringen merkte ik dat ik geen aansluiting had in een klas met alleen leerlingen van een andere afkomst en voelde me echt niet op m'n plek gezien de andere ook erg extravert en druk waren, terwijl ik meer introvert ben.
En nee ik ben niet racistisch, ik had op de basisschool en middelbare een gemengde klas en daar vond ik het gewoon fijn. Bij m'n vorige opleiding voelde ik me toch behoorlijk buiten de boot, de meiden waren in het algemeen gewooon aardig maar hadden een klik met z'n alle en merkte toch teveel cultuur verschil.
Ik woon in omgeving Den Haag en wil beginnen met een nieuwe MBO-opleiding in de zorg. Ik ben opzoek naar een MBO school waar er een betere verhouding van Nederlandse leerlingen en leerlingen met een andere afkomst is. Naar eerdere ervaringen merkte ik dat ik geen aansluiting had in een klas met alleen leerlingen van een andere afkomst en voelde me echt niet op m'n plek gezien de andere ook erg extravert en druk waren, terwijl ik meer introvert ben.
En nee ik ben niet racistisch, ik had op de basisschool en middelbare een gemengde klas en daar vond ik het gewoon fijn. Bij m'n vorige opleiding voelde ik me toch behoorlijk buiten de boot, de meiden waren in het algemeen gewooon aardig maar hadden een klik met z'n alle en merkte toch teveel cultuur verschil.
dinsdag 4 juli 2017 om 19:42
Ik snap het wel, Astridbaby.
Een gemengde klas werkt prettiger, dan een klas, waarbij je de enige van een bepaalde komaf bent, Nederlands, Pools, Turks, Surinaams, maakt niet uit. Enige mate van herkenning en anderzijds verschil, waardoor uitwisseling mogelijk is, werkt goed bij een opleiding.
Mijn buurmeisje is van het MBO gegaan. Ze werd, als Nederlands meisje, in een overwegend, Turks, Marokkaanse klas, ontzettend gediscrimineerd en gepest. De schoolleiding deed er niets aan.
Ze gaat na de zomer met een opleiding beginnen, met meer gemengde klassen.
Geen ervaring met MBO's in Den Haag. Ik hoop dat je een geschikte school vind.
Een gemengde klas werkt prettiger, dan een klas, waarbij je de enige van een bepaalde komaf bent, Nederlands, Pools, Turks, Surinaams, maakt niet uit. Enige mate van herkenning en anderzijds verschil, waardoor uitwisseling mogelijk is, werkt goed bij een opleiding.
Mijn buurmeisje is van het MBO gegaan. Ze werd, als Nederlands meisje, in een overwegend, Turks, Marokkaanse klas, ontzettend gediscrimineerd en gepest. De schoolleiding deed er niets aan.
dinsdag 4 juli 2017 om 19:45
Dan zoek je eerst via google het aantal opleidingen Mbo-Zorg in omgeving Den Haag.
BV https://www.rocmondriaan.nl/zorg
Daarna ga je bellen/mailen met de vraag hoe de verhouding zwart en blank is, omdat je ervaring je leert dat je niet thuisvoelt op een compleet zwarte school.
BV https://www.rocmondriaan.nl/zorg
Daarna ga je bellen/mailen met de vraag hoe de verhouding zwart en blank is, omdat je ervaring je leert dat je niet thuisvoelt op een compleet zwarte school.
dinsdag 4 juli 2017 om 20:55
Ging er wel van uit dat er in een werkomgeving geen geroddel en buitensluiting vanwege cultuurverschillen meer is, zoals dat nog op scholen gebeurd.Het-groepje schreef: ↑04-07-2017 20:38Maar hoe wil jij dan werken in deze stad als je je niet eens staande kunt houden in een leeromgeving met alle culturen?
Oprechte vraag.
Deze leerlingen worden je collega's.
En nog even terug op dat je naar school gaat voor jezelf, ik zou graag wat meer vrienden zou hebben, gezien mijn vrienden van de basisschool en minderbare school allemaal ergens anders zitten nu of al heel druk hebben met vrienden van hun studie. Omdat ik me de afgelopen jaren zo eenzaam voelde en ook wel eens ongelukkig voelde maak ik er nu best veel zorgen om.
Ik dacht al aan het mailen, maar was een beetje bang dat dat slecht of racistisch zou overkomen en dat het een rare vraag is.
dinsdag 4 juli 2017 om 20:59
Een werkomgeving verschilt niet heel erg van een schoolomgeving. Helaas. Je kunt beter nu leren ermee om te gaan en voor jezelf op te komen.Astridbaby schreef: ↑04-07-2017 20:55Ging er wel van uit dat er in een werkomgeving geen geroddel en buitensluiting vanwege cultuurverschillen meer is, zoals dat nog op scholen gebeurd.
En nog even terug op dat je naar school gaat voor jezelf, ik zou graag wat meer vrienden zou hebben, gezien mijn vrienden van de basisschool en minderbare school allemaal ergens anders zitten nu of al heel druk hebben met vrienden van hun studie. Omdat ik me de afgelopen jaren zo eenzaam voelde en ook wel eens ongelukkig voelde maak ik er nu best veel zorgen om.
Ik dacht al aan het mailen, maar was een beetje bang dat dat slecht of racistisch zou overkomen en dat het een rare vraag is.
Ik zou open dagen bezoeken, dan krijg je wel een beeld van een school. Meeloopdagen doen.
woensdag 5 juli 2017 om 10:11
Bij mij was het juist andersom en er is altijd gezegd dat ik me niet moest aanstellen en dat het aan mij lag. Ik moest me aanpassen. En het is goed gekomen. Contact maken heeft eigenlijk niks met cultuur te maken. Ja het is makkelijker en soms fijner, maar je kan ook ontzettend buiten de groep vallen in een klas met veel Nederlandse leerlingen. Ik heb les gegeven in een gemengde klas, en geloof me die lln waren allemaal hetzelfde hoor.Warrique schreef: ↑04-07-2017 19:42Ik snap het wel, Astridbaby.
Maar goed als je je niet prettig voelt moet je vooral zoeken naar een andere school. Zoek je een mbo opleiding met overwegend veel meiden of zitten er ook jongens in de klas? Denk dat dat namelijk ook wel uitmaakt.
woensdag 5 juli 2017 om 10:17
Contact maken heeft alles met cultuur te maken. Mensen zoeken mensen om zich heen die hetzelfde zijn als zij, waar ze zich in herkennen. Er moet een bepaalde mate van hetzelfde-zijn zijn voor mensen een relatie kunnen opbouwen. Als er te weinig hetzelfde-zijn is, bouwen mensen geen relatie op. En als mensen altijd in een omgeving zijn met mensen waarmee ze geen relatie kunnen opbouwen, ontneem je ze een van de psychologische basisvoorwaarden voor normaal en productief functioneren: sociale verbondenheid. Als leerlingen of studenten die in een klas niet ervaren lijdt hun leren daaronder. Je kunt daarom ook niet stellen dat studenten 'er voor zichzelf zitten' en 'dat contact maken niks met cultuur te maken heeft'. Zo werken mensen nu eenmaal niet.
woensdag 5 juli 2017 om 10:52
Eens de achtergrond speelt zeker wel een belangrijke rol in contact tussen mensen. Dat zie je niet alleen met cultuur maar met elke mogelijke variatie in achtergrond. De gemiddelde chirurg of rechter heeft geen langdurige werkeloze tokkies als vrienden en visa versa. Mensen zoeken mensen op waar ze iets gemeen mee hebben. Dat past misschien niet bij het idee dat sommige hebben over hoe gezellig we het met elkaar (moeten/kunnen) hebben, maar het beeld dat iedereen het met iedereen kan vinden omdat we allemaal mensen zijn is gewoon een utopie. Dan ga je voorbij aan het normale functioneren van de mens. De neiging mensen op te zoeken die op jou lijken is gewoon een instinct (dat was ooit nodig omdat je anders vermoord werd door een andere stam of in je uppie tegen wilde dieren moest vechten) en dat haal je er niet uit. Net zo goed als je een kat niet kan leren geen muizen te vangen. Natuurlijk kun je mensen leren zich niet vijandig op te stellen tegenover andere maar je kunt niet afdwingen dat mensen elkaar ook echt leuk vinden en het goed met elkaar kunnen vinden.Pantax schreef: ↑05-07-2017 10:17Contact maken heeft alles met cultuur te maken. Mensen zoeken mensen om zich heen die hetzelfde zijn als zij, waar ze zich in herkennen. Er moet een bepaalde mate van hetzelfde-zijn zijn voor mensen een relatie kunnen opbouwen. Als er te weinig hetzelfde-zijn is, bouwen mensen geen relatie op. En als mensen altijd in een omgeving zijn met mensen waarmee ze geen relatie kunnen opbouwen, ontneem je ze een van de psychologische basisvoorwaarden voor normaal en productief functioneren: sociale verbondenheid. Als leerlingen of studenten die in een klas niet ervaren lijdt hun leren daaronder. Je kunt daarom ook niet stellen dat studenten 'er voor zichzelf zitten' en 'dat contact maken niks met cultuur te maken heeft'. Zo werken mensen nu eenmaal niet.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
woensdag 5 juli 2017 om 11:01
Ik vind het helemaal geen rare vraag.Astridbaby schreef: ↑04-07-2017 20:55Ging er wel van uit dat er in een werkomgeving geen geroddel en buitensluiting vanwege cultuurverschillen meer is, zoals dat nog op scholen gebeurd.
Gewoon mailen/bellen naar de school om te vragen hoe de verhouding nederlandse afkomst/buitenlandse afkomst is.
En als ze het een wel een rare vraag vinden op die school, dan weet je dus ook gelijk dat je je daar niet moet inschrijven!
woensdag 5 juli 2017 om 11:37
Goede post! net als die van Pantax.MwTheelepel schreef: ↑05-07-2017 10:52Eens de achtergrond speelt zeker wel een belangrijke rol in contact tussen mensen. Dat zie je niet alleen met cultuur maar met elke mogelijke variatie in achtergrond. De gemiddelde chirurg of rechter heeft geen langdurige werkeloze tokkies als vrienden en visa versa. Mensen zoeken mensen op waar ze iets gemeen mee hebben. Dat past misschien niet bij het idee dat sommige hebben over hoe gezellig we het met elkaar (moeten/kunnen) hebben, maar het beeld dat iedereen het met iedereen kan vinden omdat we allemaal mensen zijn is gewoon een utopie. Dan ga je voorbij aan het normale functioneren van de mens. De neiging mensen op te zoeken die op jou lijken is gewoon een instinct (dat was ooit nodig omdat je anders vermoord werd door een andere stam of in je uppie tegen wilde dieren moest vechten) en dat haal je er niet uit. Net zo goed als je een kat niet kan leren geen muizen te vangen. Natuurlijk kun je mensen leren zich niet vijandig op te stellen tegenover andere maar je kunt niet afdwingen dat mensen elkaar ook echt leuk vinden en het goed met elkaar kunnen vinden.
woensdag 5 juli 2017 om 11:48
Daar heeft ze toch weinig aan, buitenlands is nogal breed. Verschillen tussen iemand uit een arbeidersgezin en iemand uit een rijk gezin zijn waars even groot als verschillen tussen iemand uit Twente en uit Duitsland.miedo schreef: ↑05-07-2017 11:01Ik vind het helemaal geen rare vraag.
Gewoon mailen/bellen naar de school om te vragen hoe de verhouding nederlandse afkomst/buitenlandse afkomst is.
En als ze het een wel een rare vraag vinden op die school, dan weet je dus ook gelijk dat je je daar niet moet inschrijven!
woensdag 5 juli 2017 om 11:53
Kortom je maakt contact met mensen waar je iets gemeen mee denkt te hebben, ipv mensen daadwerkelijk te leren kennen door contact met ze te maken...Pantax schreef: ↑05-07-2017 10:17Contact maken heeft alles met cultuur te maken. Mensen zoeken mensen om zich heen die hetzelfde zijn als zij, waar ze zich in herkennen. Er moet een bepaalde mate van hetzelfde-zijn zijn voor mensen een relatie kunnen opbouwen. Als er te weinig hetzelfde-zijn is, bouwen mensen geen relatie op. En als mensen altijd in een omgeving zijn met mensen waarmee ze geen relatie kunnen opbouwen, ontneem je ze een van de psychologische basisvoorwaarden voor normaal en productief functioneren: sociale verbondenheid. Als leerlingen of studenten die in een klas niet ervaren lijdt hun leren daaronder. Je kunt daarom ook niet stellen dat studenten 'er voor zichzelf zitten' en 'dat contact maken niks met cultuur te maken heeft'. Zo werken mensen nu eenmaal niet.
Heeft verder niets te maken met vooroordelen, eenkennigheid, kortzichtigheid en/of gebrek aan initiatief...
woensdag 5 juli 2017 om 12:03
Dat is wat hetzelfde-zijn is: mensen waarmee je denkt dat je iets gemeen hebt. Jouw eigen interpretatie van en ervaring met het contact met de ander is immers het enige waar je je oordeel op kun baseren. Dat heeft niets met vooroordelen of eenkennigheid te maken - of misschien wel, maar dat waardeoordeel dat deze woorden bevat is onnodig en verandert ook niets aan het proces. Er is gemeenschappelijkheid nodig voor waardevol contact. Dat kun je stom en kortzichtig vinden, maar dat is verder niet van invloed op het mechanisme. Mensen werken nu eenmaal zo.
woensdag 5 juli 2017 om 12:08
Wij herschikken hier de klassen om dit te voorkomen. Dit jaar een nogal dominante groep meiden van een bepaalde afkomst, die zijn uit elkaar gehaald.
Verder zijn ze te opportunistisch om heel erg buiten te sluiten.
Mo heeft een auto, jasper een laptop, Omer is goed in dit vak en bij Giovinny kunnen we bij haar ouders in het restaurant zitten en gratis eten, dus dat is nu het clubje bijvoorbeeld.
woensdag 5 juli 2017 om 12:25
Jouw waarheid is niet de mijne. Zekere gezien de totale contradictie die uit je antwoord spreekt. Waar is interpretatie op gebaseerd? Op realiteit? Op waarheden? Op kennis?...Pantax schreef: ↑05-07-2017 12:03Dat is wat hetzelfde-zijn is: mensen waarmee je denkt dat je iets gemeen hebt. Jouw eigen interpretatie van en ervaring met het contact met de ander is immers het enige waar je je oordeel op kun baseren. Dat heeft niets met vooroordelen of eenkennigheid te maken - of misschien wel, maar dat waardeoordeel dat deze woorden bevat is onnodig en verandert ook niets aan het proces. Er is gemeenschappelijkheid nodig voor waardevol contact. Dat kun je stom en kortzichtig vinden, maar dat is verder niet van invloed op het mechanisme. Mensen werken nu eenmaal zo.
Zelfs het waardeoordeel wat je bespeurt is een interpretatie, een projectie... Exact waar ik het over heb. Onbekend maakt onbemind. Inteelt is niet bepaald evolutie of groei...
donderdag 6 juli 2017 om 09:12
Als ik hier met mijn "van dezelfde " afkomst collega een keer een praatje maak op de gang wordt ik met argwaan aangekeken. Het wordt niet uitgesproken, maar ik weet wat ze denken. Volgens mij voelen mensen zich er stiekem niet prettig bij.Pantax schreef: ↑05-07-2017 10:17Contact maken heeft alles met cultuur te maken. Mensen zoeken mensen om zich heen die hetzelfde zijn als zij, waar ze zich in herkennen. Er moet een bepaalde mate van hetzelfde-zijn zijn voor mensen een relatie kunnen opbouwen. Als er te weinig hetzelfde-zijn is, bouwen mensen geen relatie op. En als mensen altijd in een omgeving zijn met mensen waarmee ze geen relatie kunnen opbouwen, ontneem je ze een van de psychologische basisvoorwaarden voor normaal en productief functioneren: sociale verbondenheid. Als leerlingen of studenten die in een klas niet ervaren lijdt hun leren daaronder. Je kunt daarom ook niet stellen dat studenten 'er voor zichzelf zitten' en 'dat contact maken niks met cultuur te maken heeft'. Zo werken mensen nu eenmaal niet.
Wat jij zegt gaat in tegen het hele integratie gebeuren. Integratie mislukt dus.
Weet je dat vond ik nog wel het ergste van mijn basisschool bijvoorbeeld. Je mocht bij wijze van niet eens kijken naar je vriendinnetje van dezelfde afkomst, want dat zou niet goed zijn voor je ontwikkeling en integratie. Vooral uit elkaar houden. Mijn god als ik eraan terug denk was het eigenlijk een kleine gevangenis. Maar dat wil niet zeggen dat hetzelfde zijn altijd cultuur/afkomst gerelateerd is.