2 tussenjaren?
donderdag 6 juli 2017 om 12:45
Hoi,
Ik zit een beetje in een dubio. Deze zomer zal ik gaan afstuderen en vervolgens direct vertrekken om vrijwilligerswerk te gaan doen in Europa voor een jaar lang (in een ander vakgebied dan waar ik voor studeer). Hier heb ik ontzettend veel zin in en kijk er echt naar uit. Het liefst zou ik na dat jaar een jaar op reis gaan. Azië, Zuid-Amerika/Midden-Amerika en Oceanië wil ik erg graag naar toe. Waar ik over twijfel is voornamelijk of ik, als ik na twee jaar terug ben, wel een baan kan vinden. Ik heb zelf het idee dat ik er dan te lang ben uit geweest. Ik moet nog beginnen met werken dan..
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Heeft iemand van jullie 2 tussenjaren gehad na het studeren en hoe verliep dat?
Ik hoor het graag
Ik zit een beetje in een dubio. Deze zomer zal ik gaan afstuderen en vervolgens direct vertrekken om vrijwilligerswerk te gaan doen in Europa voor een jaar lang (in een ander vakgebied dan waar ik voor studeer). Hier heb ik ontzettend veel zin in en kijk er echt naar uit. Het liefst zou ik na dat jaar een jaar op reis gaan. Azië, Zuid-Amerika/Midden-Amerika en Oceanië wil ik erg graag naar toe. Waar ik over twijfel is voornamelijk of ik, als ik na twee jaar terug ben, wel een baan kan vinden. Ik heb zelf het idee dat ik er dan te lang ben uit geweest. Ik moet nog beginnen met werken dan..
Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Heeft iemand van jullie 2 tussenjaren gehad na het studeren en hoe verliep dat?
Ik hoor het graag
donderdag 6 juli 2017 om 19:29
Ik zeg niet dat het je moet tegenhouden, maar dat je het moet meewegen in je beslissing.redbulletje schreef: ↑06-07-2017 17:44Maar jezelf al gelijk vastleggen aan 'n dagelijkse routine die TO misschien nog wel tot haar 70e moet zien uit te zingen is ook wel heel erg deprimerend. Zou de dag plukken zolang 't kan.
donderdag 6 juli 2017 om 22:59
Ik zou zeggen doen. Weetje, als je nooit risicos neemt in het leven kom je uiteindelijk ook niet verder of krijg je later misschien wel spijt van keuzes die je niet gedaan hebt.
Ik ben nu een maand terug van een jaar reizen, en ben expres paar maanden voordat ik zou terugkomen gaan solliciteren omdat ik niet wist of ik snel werk zou vinden.
Uiteindelijk eerste sollicitatie gelijk aangenomen in mijn vakgebied en op niveau. Heb nu 5 jaar mijn diploma, daarna wel gewerkt maar niet echt heel relevant werk ofzo.
Wat ik wel merk, ik vind het best wel moeilijk om weer in die routine te zitten, op reis beleef je je leven veel intenser, ook qua emoties enz. Veel tijd voor alles, om na te denken over dingen. Nu heb ik eigenlijk dat het voelt alsof mn leven aan me voorbij trekt.
En wat ik ook merk en niet had verwacht ofzo, mn geheugen is best achteruit gegaan. Gaat nu gelukkig heel stuk beter, maar moest alles opschrijven, herhalen etc.
Denk echt dat het een vooroordeel is hoor dat je niet snel werk vindt. Denk juist dat het heel positief is. Stressbestendig,oplossinggericht,flexibel, allemaal eigenschappen die een werkgever graag ziet en je leert op reis.
Los van dit, 2 jaar is overigens wel heel lang, op een gegeven moment krijg je ook verzadiging, en reizen is niet altijd leuk. Elke dag nieuwe mensen, zelfde oppervlakkige kletspraatjes, gedoe met simpele dingen, met spullen sjouwen, altijd onderweg zijn,stress met vervoer en slaapplekken
Ik ben nu een maand terug van een jaar reizen, en ben expres paar maanden voordat ik zou terugkomen gaan solliciteren omdat ik niet wist of ik snel werk zou vinden.
Uiteindelijk eerste sollicitatie gelijk aangenomen in mijn vakgebied en op niveau. Heb nu 5 jaar mijn diploma, daarna wel gewerkt maar niet echt heel relevant werk ofzo.
Wat ik wel merk, ik vind het best wel moeilijk om weer in die routine te zitten, op reis beleef je je leven veel intenser, ook qua emoties enz. Veel tijd voor alles, om na te denken over dingen. Nu heb ik eigenlijk dat het voelt alsof mn leven aan me voorbij trekt.
En wat ik ook merk en niet had verwacht ofzo, mn geheugen is best achteruit gegaan. Gaat nu gelukkig heel stuk beter, maar moest alles opschrijven, herhalen etc.
Denk echt dat het een vooroordeel is hoor dat je niet snel werk vindt. Denk juist dat het heel positief is. Stressbestendig,oplossinggericht,flexibel, allemaal eigenschappen die een werkgever graag ziet en je leert op reis.
Los van dit, 2 jaar is overigens wel heel lang, op een gegeven moment krijg je ook verzadiging, en reizen is niet altijd leuk. Elke dag nieuwe mensen, zelfde oppervlakkige kletspraatjes, gedoe met simpele dingen, met spullen sjouwen, altijd onderweg zijn,stress met vervoer en slaapplekken
zaterdag 8 juli 2017 om 10:26
Daar heb je gelijk in. Mag ik vragen wat zij inmiddels doet? Werkt ze wel in het buitenland? Of had ze zoveel spaargeld dat ze 4 jaar weg kon?lunaleeflang schreef: ↑06-07-2017 22:04Je weet toch niet hoe het gaat lopen. Een kennis van mij ging een half jaar reizen na haar afstuderen. Inmiddels zijn we 5 jaar verder en heeft ze slechts één jaar in Nederland gewerkt, verder is ze alleen maar op reis geweest.
zaterdag 8 juli 2017 om 10:35
Dat is slim! Hoe heb je het solliciteren aangepakt vanuit het buitenland? Brief schrijven e.d. lukt gewoon, maar het gesprek heb je dat via skype/telefoon oid gedaan of ben je daarvoor terug gekomen?Robinson schreef: ↑06-07-2017 22:59Ik zou zeggen doen. Weetje, als je nooit risicos neemt in het leven kom je uiteindelijk ook niet verder of krijg je later misschien wel spijt van keuzes die je niet gedaan hebt.
Wat gek dat je geheugen achteruit is gegaan. Fijn dat het nu weer beter gaat!
2 jaar vind ik inderdaad ook best wel lang. Dat is ook een reden dat ik twijfel. Ben ook bang dat als ik wel twee jaar weg ben en ik terug kom geen vrienden enzo meer over heb omdat ik die zo weinig heb gezien dan.
zaterdag 8 juli 2017 om 17:35
Wat is dat voor rare vraag. Gaat veel planning aan vooraf, veel sparen. De mensen die ik heb ontmoet hebben zoiets echt als droom gehad en zijn geen impulsieve beslissingen.
To: Via internet mn brief en cv verzonden, zij wilden gesprek voeren via skype, maar omdat ik toevallg voor een week naar NL zou komen en zij die week tijd hadden hebben we in die week 2 gesprekken gepland.
Maar wat ik wel denk, probeer niet zo vast te houden aan die 2 jaar. Misschien ben je het na een halfjaar al wel hartstikke beu. Laat het gewoon op je afkomen
Als dit iets is wat je heel graag wil, laat je niet tegenhouden, maar ga voor je eigen geluk. Ik heb op persoonlijk vlak veel geleerd, is mij uiteindelijk waardevoller geweest.
Werk komt wel weer daarna, maak je nog niet druk daarover. Deed ik ook, maar nu heb ik best spijt daarvan
zaterdag 8 juli 2017 om 22:40
Wellicht kun je na 2 jaar voor jezelf starten? Of je start direct al voor jezelf. Het hangt van je vakgebied af, maar er zijn er genoeg die in het buitenland voor Nederland werkt. Oftewel de digitale nomaden. Zo kun je en reizen en ondertussen werken. Wanneer je terugkomt heb je en gewerkt(goed voor je cv) en je hebt veel gezien. En dan kan je terug in Nederland bepalen of je bij je werkgever gaat werken of toch (weer) voor jezelf.
Iets met 2 vliegen in een klap.
Iets met 2 vliegen in een klap.
zaterdag 8 juli 2017 om 22:44
Echte vrienden blijven wel. Een goeie vriend van mij heeft 3 jaar rondgereisd en bij terugkomst is het nog steeds een goeie vriend van mij. De rest is de moeite niet. Weet je dat ook direct weer.Foodisgood schreef: ↑08-07-2017 10:35
2 jaar vind ik inderdaad ook best wel lang. Dat is ook een reden dat ik twijfel. Ben ook bang dat als ik wel twee jaar weg ben en ik terug kom geen vrienden enzo meer over heb omdat ik die zo weinig heb gezien dan.
zondag 9 juli 2017 om 11:13
Levenservaring. Verse kennis van een opleiding is maar relatief: er is nooit een perfecte match tussen wat een werkgever nodig heeft en wat opleidingen afleveren. Een diploma is slechts een onderdeel van de criteria om iemand aan te nemen.
zondag 9 juli 2017 om 11:20
Natuurlijk mag je een pb sturen 
En je vraag over vrienden, ik heb ze allemaal nog. Je hebt op veel plekken gewoon internet. Ik had ook altijd dingen te vertellen dus volgens mij vonden ze dat juist ook alleen maar leuk
Ik zie ook geen reden waarom je vrienden zou kwijtraken, je gunt vrienden dit toch ook? Ik heb er ook bijgekregen zelfs.
En je vraag over vrienden, ik heb ze allemaal nog. Je hebt op veel plekken gewoon internet. Ik had ook altijd dingen te vertellen dus volgens mij vonden ze dat juist ook alleen maar leuk
Ik zie ook geen reden waarom je vrienden zou kwijtraken, je gunt vrienden dit toch ook? Ik heb er ook bijgekregen zelfs.