Werk & Studie alle pijlers

2 tussenjaren?

06-07-2017 12:45 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik zit een beetje in een dubio. Deze zomer zal ik gaan afstuderen en vervolgens direct vertrekken om vrijwilligerswerk te gaan doen in Europa voor een jaar lang (in een ander vakgebied dan waar ik voor studeer). Hier heb ik ontzettend veel zin in en kijk er echt naar uit. Het liefst zou ik na dat jaar een jaar op reis gaan. Azië, Zuid-Amerika/Midden-Amerika en Oceanië wil ik erg graag naar toe. Waar ik over twijfel is voornamelijk of ik, als ik na twee jaar terug ben, wel een baan kan vinden. Ik heb zelf het idee dat ik er dan te lang ben uit geweest. Ik moet nog beginnen met werken dan..

Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Heeft iemand van jullie 2 tussenjaren gehad na het studeren en hoe verliep dat?
Ik hoor het graag :)
Met vrijwilligerswerk verdien je toch niets, heb je dan wel genoeg geld om daarna nog een jaar lang te reizen?
Even een pragmatische vraag: heb je wel het geld om er twee jaar tussenuit te gaan?
En je hoeft niet nu al te beslissen hè, je kunt ook over een half jaar beslissen.
Nou ja je kunt natuurlijk gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je diploma is waardevast wat dat betreft dus het maakt niet uit of je op je 25e of 35e begint.
Alhoewel, misschien als je afgestudeerd bent in sociale media heb je een achterstand op recent afgestudeerden daar sociale media veranderen met de dag.

Wat ik me echter wel afvraag: waar ga je alles van betalen?
Vivo per lei
Ik denk dat het heel moeilijk gaat zijn om relevant werk te vinden. Je hebt dan immers 2 jaar geleden je diploma gehaald en in de tussentijd geen relevante werkervaring opgedaan.

Waarom zou een werkgever jou aannemen en niet een pas afgestudeerde die alle kennis nog vers in het geheugen heeft zitten?

Je gaat je na die 2 jaar dan moeten bijscholen. Zonde van het geld straks en de tot nu toe gemaakte investeringskosten om jou nu op te leiden.

Mijn advies: ga eerst werken, sparen voor die trip, en neem na een paar jaar onbetaald verlof oid.
Zou het vrijwilligerswerk laten zitten (levert geen geld op) en gewoon je jaar gaan reizen.
Is het vrijwilligerswerk goed voor je CV? Je schrijft dat het in een ander vakgebied is, maar wellicht ontwikkel je er wel bepaalde persoonlijke vaardigheden mee? Anders zou ik ook overwegen om alleen te gaan reizen en geen vrijwilligerswerk te gaan doen. Reiservaring is ook positief. Je bent een jaar lang op jezelf aangewezen, moet improviseren, leert mensen uit allerlei culturen kennen etc.
Pfoe, waarom 2 volle jaren weg? Daarmee zet je wel héél veel on hold. En waarom specifiek dit plan? Het klinkt niet erg slim. Waarom geen vrijwilligerswerk in een relevantere richting voor je carrière? Waarom in dat jaar erna niet 'gewoon' gaan werken in de richting van je diploma in plaats van gewoon rond reizen? Denk goed na over je plan alsjeblieft.

Het zou op mij als werkgever inderdaad slecht overkomen als ik dit op een CV zou zien.
Ik vind twee jaar wel heel veel. Maar het ligt er ook aan wat je studeert, en hoe snel je vakgebied zich ontwikkelt.
Waarom geen vrijwilligerswerk meer gericht op je vakgebied?
En ook ik vraag me af hoe je dit alles gaat bekostigen.
Met het vrijwilligerswerk ontwikkel ik mezelf wel inderdaad op persoonlijk vlak en qua competenties. In mijn vakgebied zijn er geen vrijwilligersprojecten te vinden en wat ik nu ga doen voor vrijwilligerswerk heeft mijn interesse ook heel erg en past bij mijn waarden.

Het meeste twijfel ik inderdaad of het slim is om daarna nog op reis te gaan. Aan de ene kant wil ik het zo graag, aan de andere kant lijkt het mij niet handig. Geld speelt hierbij geen rol, ik kan het financieren.
Ik vraag mij af of als ik later een jaar er tussen uit ga (of half jaar of paar maanden), dit dan niet slecht op mijn cv staat. Volgens mij willen ook niet alle werkgevers dat je er een langere tijd tussenuit gaat of wel?
Als je het kunt bekostigen lijkt mij onbetaald verlof opnemen tijdens een baan waar je al een tijdje werkt absoluut de betere optie. Maar nogmaals: waarom meteen 2 jaar? Waarom kun je niet wachten en het spreiden? Je gaat nu al een jaar weg.. Dat is prachtig lijkt me en een ervaring waarop je een tijd kunt teren. Het is niet zo dat als je werkt, het onmogelijk is om nog te reizen hoor.
Het is voor starters tegenwoordig best lastig een baan te vinden. Als je pas 2 jaar na je afstuderen op zoek gaat, waarschijnlijk nog lastiger. Ik zou denk ik rustig rondkijken, en als je een geweldige baan ziet en krijgt, eventueel je plannen wijzigen.
Als je al een tijdje werkervaring hebt, is er (half) jaar eruit om te reizen minder erg denk ik. Dat zou dan ook 1 jaar ipv 2 jaar zijn.
Maar nogmaals, het ligt eraan wat je gestudeerd hebt en wat voor baan je zoekt, en wat je ambities zijn.
Ik vraag me met ruim 10 jaar werkervaring al af of het slim is om er tussenuit te gaan, maar als net afgestudeerde was het niet eens in me opgekomen (maar wellicht geen vergelijking want ik wilde mn studieschuld afbetalen, een huis kopen etc). Aan de andere kant, wanneer je terugkomt en je zou buiten je vakgebied aan de slag moeten / onder je niveau moeten gaan werken, zou je dat erg vinden? Is het financieel ook haalbaar wanneer je niet gelijk aan de slag kunt? Van de antwoorden op die vragen zou ik het ook laten afhangen.
Waarom ga je niet 3 maanden die vrijwillige stage doen en daarna 9 maanden lekker op wereldreis?
Ik zou dit nu nog niet beslissen. Eerst maar eens kijken hoe het vrijwilligerswerk je bevalt en daarna kijken of je nog een jaar wilt reizen. Misschien heb je dat vrijwilligerswerk na 3 maanden al gezien, of bevalt het zo goed en kun je daar betaald blijven... Who knows?

Verder is angst een slechte raadgever. Ik zou niet thuisblijven vanwege je CV.
every journey starts with a single step
Afhankelijk wat voor diploma je hebt. In de zorg kun je na twee jaar prima nog een baan vinden maar er zijn genoeg beroepen waar dit niet mogelijk is.
Als je eenmaal vast zit in 'n baan is het vaak ook lastiger om voor langere tijd (onbetaald) verlof te nemen, dus als je het nu kan betalen nu je nog geen vaste lasten zoals 'n huis hebt, lekker gaan en genieten! Je moet nog lang genoeg aan de slavernij deelnemen.
Wat je ook mee moet wegen is dat het niet eenvoudig is om weer te reintegreren in de maatschappij als je er zo lang uit bent geweest. De dagelijkse dingen en routine. Veel mensen vinden dit lastig na een wereldreis, laat staan na zo'n lange afwezigheid.
redbulletje schreef:
06-07-2017 14:36
Als je eenmaal vast zit in 'n baan is het vaak ook lastiger om voor langere tijd (onbetaald) verlof te nemen, dus als je het nu kan betalen nu je nog geen vaste lasten zoals 'n huis hebt, lekker gaan en genieten!
+1
prinses30 wijzigde dit bericht op 06-07-2017 17:27
Reden: .
7.98% gewijzigd
patchouli_ schreef:
06-07-2017 15:18
Wat je ook mee moet wegen is dat het niet eenvoudig is om weer te reintegreren in de maatschappij als je er zo lang uit bent geweest. De dagelijkse dingen en routine. Veel mensen vinden dit lastig na een wereldreis, laat staan na zo'n lange afwezigheid.
Maar jezelf al gelijk vastleggen aan 'n dagelijkse routine die TO misschien nog wel tot haar 70e moet zien uit te zingen is ook wel heel erg deprimerend. Zou de dag plukken zolang 't kan.
Lekker gaan! Geniet ervan! Je moet nog 45+ jaar werken, kan er best twee jaar vanaf. Wel inderdaad niet verwachten dat je gelijk de ideale baan hebt bij terugkomst, maar daar ben je nu ook niet van gegarandeerd.
Als ik mezelf maar liefst 2 jaar zelfstandig financieel zou kunnen redden dan had ik die sabbatical absoluut genomen.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Poeh, twee jaar ertussen uit is wel erg lang.

In hoeverre dit na twee jaar je baankansen beperkt hang erg af van studie en vakgebied. In hoe verre veroudert je kennis in twee jaar? Hoe zijn de baankansen überhaupt?

Houd er wel rekening mee dat je na twee jaar freewheelen stevige extra concurrentie hebt: én van fris afgestudeerden én van 'collega studenten' die inmiddels twee jaar werkervaring hebben.

Beide hebben zo z'n voordelen voor een werkgever. Zelf zou ik niet zo snel iemand aannemen die gelijk na het afstuderen er twee volle jaren er tussen uit is geweest. Niet alleen omdat anderen net een streepje voor hebben (fresh van de studie, of inmiddels enigszins 'door de wol geverfd'), maar vooral ook omdat ik als werkgever nog wel de nodige potentiële 'reïntegratie' en 'acclimatisatie' hobbels zie na twee jaar lang yolo.

Mijn advies: ga een jaar (of nog beter: een half jaar) fijn vrijwilligerswerk doen, werk vervolgens een paar jaar in je vakgebied en neem dan ontslag / een sabbatical om te gaan reizen.
SaveAngie schreef:
06-07-2017 18:16
Als ik mezelf maar liefst 2 jaar zelfstandig financieel zou kunnen redden dan had ik die sabbatical absoluut genomen.
En ik ook. Anytime, of ik nou 1 jaar, 2 jaar 10 of 20 jaar werkervaring had.
Renaissance_ schreef:
06-07-2017 19:13
En ik ook. Anytime, of ik nou 1 jaar, 2 jaar 10 of 20 jaar werkervaring had.
Precies :high5:
When they go low, we go high. (M.Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven