Leuke geschiedenisweetjes

12-06-2017 23:44 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier meer liefhebbers van geschiedenis? Ik vind de grotere bekendere zaken interessant, maar ook de kleinere die bijvoorbeeld een benaming/oorsprong verklaren.

Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen

Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)

"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

lollypopje schreef:
13-06-2017 23:58
Over de leerplichtwet van 1901. Ik moest even de details googlen.

Deze leerplichtwet bepaalde dat kinderen voortaan zes jaar onderwijs moeten volgen. De wet wordt aangenomen met 50 tegen 49 stemmen. Als graaf Francis Schimmelpenninck, een
antirevolutionair kamerlid en tegenstander van de leerplicht, niet van zijn paard was gevallen, had de leerplicht nog veel langer op zich laten wachten.
Van wikipedia " Het paard is verstandiger dan zijn meester zeiden voorstanders van de leerplichtwet."

Er staat hier nog ergens een studieboek in de kast met informatie over de leerplicht. Zal het morgen eens voor de dag halen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

nlies schreef:
14-06-2017 00:10
Nee daar kon de zeeman van begraven worden als hij aan het andere eind van de wereld overleed. Goud was altijd inwisselbaar en ter plekke een betaalmiddel
(zo heb ik het tenminste gehoord)
Ja, zo dacht ik ook dat het was.
In een van de molens op Kinderdijk (Werelderfgoed)leefde een gezin met 13 kinderen. De familie Hoek. Moeder Hoek wilde een van haar kinderen in veiligheid brengen en kreeg zelf een dodelijke klap van een molenwiek. Het zal wel begin 20e eeuw gebeurd zijn. Ze werd slechts 42. Op het wereldtoneel niet erg relevant, maar ik vind het toch een indrukwekkend verhaal.
Belasting op deuren en vensters was ooit een vorm van onroerend goed belasting, een directe belasting ingevoerd omdat het verhogen van de inkomstenbelasting niet in goede aarde zou vallen en deze vorm van belastingheffing vrij gemakkelijk was te heffen en te controleren. In Nederland trad de belasting op deuren en vensters op 1 januari 1812 in werking, na de val van de onafhankelijkheid. Napoleon veroverde grote delen van Europa en het Franse belastingstelsel werd ook in Nederland ingevoerd (de belasting op deuren en vensters werd ingevoerd "bij Keizerlijk Decreet van 21 oktober 1811"). Het Franse belastingstelsel hield o.m. in dat de inkomsten voor de overheid werden vastgesteld (bijvoorbeeld 2 miljoen gulden uit de belasting op deuren en vensters), dat per provincie en gemeente een omslag volgde en daarmee het bedrag per deur/venster vaststond. Er was veel verzet tegen de nieuwe belastingen, maar zelfs na de intrede van koning Willem I in 1815 bleef de belasting bestaan.
Deze vorm van belastingheffing wordt vaak "vensterbelasting" of "raambelasting" genoemd. Soms wordt gesproken over "ramen- en deurenbelasting".

Er werden veel ramen dichtgemetseld :proud:
Xervy schreef:
14-06-2017 00:44
Belasting op deuren en vensters was ooit een vorm van onroerend goed belasting, een directe belasting ingevoerd omdat het verhogen van de inkomstenbelasting niet in goede aarde zou vallen en deze vorm van belastingheffing vrij gemakkelijk was te heffen en te controleren. In Nederland trad de belasting op deuren en vensters op 1 januari 1812 in werking, na de val van de onafhankelijkheid. Napoleon veroverde grote delen van Europa en het Franse belastingstelsel werd ook in Nederland ingevoerd (de belasting op deuren en vensters werd ingevoerd "bij Keizerlijk Decreet van 21 oktober 1811"). Het Franse belastingstelsel hield o.m. in dat de inkomsten voor de overheid werden vastgesteld (bijvoorbeeld 2 miljoen gulden uit de belasting op deuren en vensters), dat per provincie en gemeente een omslag volgde en daarmee het bedrag per deur/venster vaststond. Er was veel verzet tegen de nieuwe belastingen, maar zelfs na de intrede van koning Willem I in 1815 bleef de belasting bestaan.
Deze vorm van belastingheffing wordt vaak "vensterbelasting" of "raambelasting" genoemd. Soms wordt gesproken over "ramen- en deurenbelasting".

Er werden veel ramen dichtgemetseld :proud:
En om deze reden heeft het Limburgse dorpje Thorn zoveel witte huizen:

Onder de Fransen kreeg Thorn zwaar te lijden. Toen kreeg Thorn ook zijn kenmerkende witte kleur. Nadat de adellijke dames in 1794 gevlucht waren, voerden de Fransen een belasting in op basis van de omvang van de ramen. De arme bevolking, vaak wonend in grote panden, die voorheen hadden toebehoord aan rijke lieden, kon deze niet opbrengen. Om de hoogte van de belastingaanslag te beperken, metselde men de ramen dicht. Met het doel deze bouwsporen (“littekens van de armoede”) te verbergen, werden de huizen wit gekalkt.[2]
TrueColours schreef:
13-06-2017 21:43
Ten tijde van de VOC waren specerijen zoals peper erg duur, vandaar dat wij nog altijd iets wat erg veel kost 'peperduur' noemen.
Het werd zelfs in kisten van goud vervoerd vertelde zo'n museumacteur. Witte peper was duurder dan zwarte ivm bewerkingsproces.
Een baksteen is nooit alleen
Cateautje schreef:
14-06-2017 00:15
Ja, zo dacht ik ook dat het was.
Zou je denken?
Ik weet niet hoor, als een zeeman overleed was dat doorgaans op zee. Het lichaam werd dan in zee gegooid. Ik kan me voorstellen dat de kapitein dan de gouden oorring eraf haalt voor de weduwe.
Als de zeeman overleed omdat het schip gewoon verging, dan was er helaas niks.

Maar ik zou het niet weten, dit lijkt mij het meest logische.
even het mysterie van de oorring verder uitgediept:
Een man die een oorring droeg behoorde ook vroeger tot een duidelijk bepaalde beroepsgroep of een sociale laag. Oorringen werden vooral gedragen door schippers en vissers. Ze hadden daarmee een duidelijke bedoeling: zouden ze om het leven komen en op een verre kust aanspoelen, dan zou de plaatselijke bevolking hen kunnen begraven met de opbrengst van het oorgoud. Een sieraad dus als een begrafenisverzekering! Er was trouwens nog een tweede reden om een ring of knopje in het oor te dragen en die had alles met de gezondheid te maken. Het volksgeloof wilde dat met het dragen van een oorring het gezichtsvermogen, immers zo belangrijk voor de zeeman, kon worden verbeterd. Een ziek orgaan, zo dacht men in de vorige eeuw, kan beter worden gemaakt door in de omgeving ervan een wondje te maken dat met een stukje goud of zilver open werd gehouden. De pijn die daaruit ontstond zou de kwade kantjes van het zieke orgaan weghalen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Starshine-2 schreef:
14-06-2017 17:46
Zou je denken?
Ik weet niet hoor, als een zeeman overleed was dat doorgaans op zee. Het lichaam werd dan in zee gegooid. Ik kan me voorstellen dat de kapitein dan de gouden oorring eraf haalt voor de weduwe.
Als de zeeman overleed omdat het schip gewoon verging, dan was er helaas niks.

Maar ik zou het niet weten, dit lijkt mij het meest logische.
Er werd niet op zee begraven, maar op land en dat kost nu eenmaal geld.
Het is al vanaf mijn kindertijd dat ik weet dat die oorring voor begrafenissen wordt gebruikt.

Dit heb ik gevonden op Wikipedia. Niet mijn favoriete site, maar goed:

Zeelieden
Het dragen van een gouden oorring door zeelieden werd oorspronkelijk als een soort verzekering beschouwd. Als men zou verdrinken en ergens op een onbekende plek zou aanspoelen, zou van de verkoop van de ring de begrafenis bekostigd kunnen worden.
Tegenwoordig worden deze ringen nog steeds gedragen, onder andere door de vissers van het eiland Texel, maar eerder als traditie.
In de Sovjettijd was het qua levensmiddelen een armoe voor veel Russen. Alles volgens het systeem en daardoor waren veel artikelen schaars en/of helemaal niet te krijgen. Wanneer ze dan in Europa kwamen, verbaasden ze zich over de volle schappen hier. De mensen moesten hier wel enorm arm zijn, dat ze dat allemaal zo lieten liggen en kennelijk niet konden kopen.
Verlang naar wat je al hebt
Cateautje schreef:
14-06-2017 18:00
Er werd niet op zee begraven, maar op land en dat kost nu eenmaal geld.
Het is al vanaf mijn kindertijd dat ik weet dat die oorring voor begrafenissen wordt gebruikt.

Dit heb ik gevonden op Wikipedia. Niet mijn favoriete site, maar goed:

Zeelieden
Het dragen van een gouden oorring door zeelieden werd oorspronkelijk als een soort verzekering beschouwd. Als men zou verdrinken en ergens op een onbekende plek zou aanspoelen, zou van de verkoop van de ring de begrafenis bekostigd kunnen worden.
Tegenwoordig worden deze ringen nog steeds gedragen, onder andere door de vissers van het eiland Texel, maar eerder als traditie.
Ah okay, Ja dat is ook wel logisch.
las ik gister op FB is wel een heel verhaal

Grootste grachtenpand: het huis van de kanonnenkoningen Trip

De wapenhandelaars Trip behoorden tot de rijkste Amsterdammers van de Gouden Eeuw. Zij verkochten zowel wapens aan de Nederlanders als aan de vijand: de Spanjaarden. Zaken zijn zaken. Aan de Kloveniersburgwal 29 staat hun imponerende stadspaleis, het grootste van de grachtengordel.

De broers Louis en Hendrick Trip wilden hun rijkdom tonen door het allergrootste, rijkste en mooiste stadspaleis te laten bouwen. Ze probeerden zelfs het stadhuis op de Dam te overtroeven. In 1662 was het 22 meter brede woonhuis aan de Kloveniersburgwal 29 klaar. Het is nog altijd het grootste grachtenpand, maar dat valt nooit zo op want er is geen open ruimte omheen. De meeste huizen in Amsterdam zijn tegen elkaar aangebouwd.

Op het dak staan twee schoorstenen in de vorm van kleine kanonnen. En op de gevel staan twee gekruiste kanonslopen. De gevel is indrukwekkend en gebouwd van Bentheimer zandsteen. Het interieur werd rijk versierd door belangrijke kunstenaars. De broers waren trots op hun winstgevende zaak.

Wapenhandelaren voor de vrede
Het beeldhouwwerk op de gevel beeldt het motto 'Uit oorlog komt vrede voort' uit. De gebroeders Trip presenteerden zich als 'wapenhandelaren voor de vrede'. De familie Trip had eerst een zaak in wapens in Dordrecht. Hun oom Elias was al een steenrijk en machtig handelaar, mede door uitstekende contacten met Zweden. Hij was aangetrouwde familie van de andere Dordtse kanonnenkoning Louis de Geer, die later ook een prachtig grachtenpand in Amsterdam bewoonde.

Het ging de broers met hun handel in 'wapenen, geschut, cogels, en amonitie van oorloge' voor de wind. De handel liep van kogels tot harnassen, van geweren tot hele oorlogsschepen. De wapenhandelaars maakten al snel deel uit van de Amsterdamse elite en Louis werd zelfs één van de vier burgemeesters van Amsterdam.

Sexy lingerie
Een pikant detail. Schuin aan de overkant, aan de Kloveniersburgwal 26, staat één van de smalste huizen van de stad. Het is maar 2,37 meter breed, en gebouwd in dezelfde stijl als het Trippenhuis in opdracht van de familie Trip. Mogelijk is dat gedaan door nazaat Matthias Trip, die het liet bouwen voor zijn schoonmaakster met wie hij een affaire had. Zijn vrouw wilde zijn minnares niet meer in huis hebben. De schoonmaakster begon daar een 'winckeltje in soetigheden'. Nu zit er in het Kleine Trippenhuis een winkel voor sexy lingerie.

Wetgevend lichaam
Ook de verdere geschiedenis van het door architect Vingboons ontworpen pand is bijzonder. Het Trippenhuis speelt een rol in de Nederlandse geschiedenis. Vanaf 1808 zaten er openbare instellingen in. Het werd eigendom van de staat. In 1809 zat zelfs het 'wetgevend lichaam' een soort Tweede Kamer - van Nederland tijdelijk in het Trippenhuis. Het was een uitzonderlijke periode dat de nationale politiek deels in Amsterdam werd gevormd. Vanaf 1816 kwam het Rijks Museum in het gebouw; pas in 1885 verhuisde de Nachtwacht naar het huidige Rijksmuseum. De Nachtwacht zou nog verstopt zijn geweest onder een tapijt waar Napoleon overheen liep, opdat hij het meesterwerk niet zou zien en stelen.

Kennis en creativiteit
Sinds 1812 gebruikte de voorloper van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen het Trippenhuis. Nog steeds is de Akademie van Wetenschappen - onder andere een belangrijk adviesorgaan van de regering - de gebruiker van het gebouw. Volgens de Akademie zijn 'Kennis en creativiteit de belangrijkste grondstoffen voor welzijn en welvaart'. Een heel ander motto dan 'Uit oorlog komt vrede voort'.

Afbeelding
Relax we're all crazy, it's not a competition
Leuk Rouge, de volgende keer als ik weer eens in Amsterdam ben, zal ik er een kijkje nemen.
Veel panden zijn overigens zo smal omdat belasting al naar gelang breedte van de gevel werd geheven.

Mijn zoon vertelde me dit:
In de honderdjarige oorlog dreigde de Fransen om bij alle Engelsen hun middelvinger af te hakken. Dit is immers de vinger waarmee zij hun lowbow aanspanden. De Engelse wonnen de oorlog en lieten de Fransen steeds zien dat ze hun middelvinger nog hadden. Zo is het 'vieze vingertje ' een beledigend vingertje geworden
Volgens mij is dat een andere beledigende vinger. In Engeland is het heel onbeschoft om je wijs- en middelvinger op te steken. Zeg maar het v-teken maar dan met de rug van je hand naar de ander gekeerd. En dat komt van dat boogschieten.

De middelvinger is ouder: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_finger
Fluithaas schreef:
17-06-2017 23:09
Volgens mij is dat een andere beledigende vinger. In Engeland is het heel onbeschoft om je wijs- en middelvinger op te steken. Zeg maar het v-teken maar dan met de rug van je hand naar de ander gekeerd. En dat komt van dat boogschieten.

De middelvinger is ouder: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_finger
Dat van de middelvinger is gewoon een van de versies. Mijn verhaal gaat echt over de middelvinger. ....
“In de honderdjarige oorlog waren de Fransen soldaten – voor aanvang op de slag van Azincourt in 1415 – er vast van overtuigd ze de Engelsen zouden verslaan. De Fransen namen zich voor om de middelvingers van álle Engelse soldaten – die zij zouden vangen – af te snijden… Luguber idee maar er was goed nagedacht over zo’n gruweldaad. Zonder middelvinger zou het voor de Engelse soldaten namelijk voor altijd onmogelijk zijn om de bogen van de – destijds fameuze – Engelse Longbow’s over te halen. Deze beroemde Longbow’s werden gemaakt van originele Engelse Yew Trees (soort taxusboom) en de manier van de boog spannen, noemden de Engelsen ‘plucking the Yew’ of verkort ‘Pluck Yew’…

Tot de grote verbazing van de Fransen waren het echter niet zij maar de Engelsen, die de slag wonnen en hiermee begon een enorme treitercampagne tegen de verliezers. Zodra de Engelse soldaten een Fransman zagen, wuifden ze met hun middelvingers en riepen: ‘Look, we can still pluck yew! Omdat ‘pluck yew’ nogal moeilijk uit te spreken was vanwege de dubbele medeklinkers , veranderde de P al snel in een F en werd ‘Pluck Yew’ weldra ‘Fuck Yew’ als er een middelvinger-saluut werd gegeven. (Bron: Ray Johnson, mei 2015)
kopjekoffie70 schreef:
17-06-2017 21:50
Leuk Rouge, de volgende keer als ik weer eens in Amsterdam ben, zal ik er een kijkje nemen.
Veel panden zijn overigens zo smal omdat belasting al naar gelang breedte van de gevel werd geheven.
als je aan de overkant staat kan je bijna de scheiding zien van het grote huis, echt heel grappig
Soleggiato schreef:
14-06-2017 00:10
Nee, dat ging over een verbod op kinderarbeid. Nou ja, onder de 12 dan.
Verbod op fabrieksarbeid onder de 12.
Op het land en in winkels mochten de kinderen nog gewoon werken
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik kwam erop door die quote over huisjes.
In de gevel van het Victoria hotel in Amsterdam zie je twee huizen. Toen het hotel gebouwd werd wilden de eigenaren niet verkopen en is er om ze heen gebouwd.
https://hart.amsterdam/nl/page/53343/he ... oria-hotel
Afbeelding

Het boek Publieke Werken van Thomas Rosenboom gaat hier deels over.
de bikini is vernoemd naar het eilandje Bikini in de grote oceaan, tijdens de lancering wilde geen enkel model het kledingstuk showen omdat het onzedig zou zijn, Louis Réard moest uiteindelijk beroep doen op een naakt danseres.
rouge__ wijzigde dit bericht op 08-07-2017 21:40
1.94% gewijzigd
Starshine-2 schreef:
22-06-2017 08:32
Ik kwam erop door die quote over huisjes.
In de gevel van het Victoria hotel in Amsterdam zie je twee huizen. Toen het hotel gebouwd werd wilden de eigenaren niet verkopen en is er om ze heen gebouwd.
https://hart.amsterdam/nl/page/53343/he ... oria-hotel
Afbeelding

Het boek Publieke Werken van Thomas Rosenboom gaat hier deels over.
Hé, dat is toen ook gebeurd met de V&D en vdPigge in Haarlem

Afbeelding
Rouge__ schreef:
08-07-2017 17:37
de bikini is vernoemd naar het eilandje Bikini in de grote oceaan, tijdens de lancering wilde geen enkel model het kledingstuk showen omdat het onzedig zou zijn, Louis Réard moest uiteindelijk beroep doen op een naakt danseres.
Ben nu wel benieuwd waar de Bermuda naar vernoemd is...
Magister schreef:
09-07-2017 10:49
Ben nu wel benieuwd waar de Bermuda naar vernoemd is...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bermuda#Trivia
Naar het eiland Bermuda zijn de Bermudashorts genoemd, kortweg 'bermuda'.
de reden was: omdat er op bikini de atoombom was getest en Louis Réard hoopte dat het zou inslaan als een bom

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven