Geld & Recht alle pijlers

Geef jij fooi? (Horeca)

23-06-2017 00:56 726 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.

Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.

Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..

Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.

Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.

Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?

Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik ben blij met horecamedewerkers - ze staan er in het weekend, op bloedhete dagen als je geen zin hebt om te koken, met de feestdagen, ... Dus gelukkig zijn er mensen die dit werk met hart en ziel doen. Ook zijn er - net als in elke beroepsgroep - mensen die het slecht doen, er met de pet naar gooien.
Dus soms geef ik wel fooi - soms niet. Hangt van de bediening af, maar ook van mijn algemene zin of van de toestand van mijn portemonnee :) Ik ben daar niet zo heel principieel voor of tegen.
Of iemand me dan al/niet gierig vindt, is al helemaal niet mijn probleem.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Ah, ik vertoon dus ook nog eens abnormaal onfatsoenlijk gedrag, naast dat ik gierig ben. Omdat ik geen fooien geef. Wat een achterlijke discussie wordt dit zeg.
helmadepelma schreef:
04-07-2017 06:50
TO, eigenlijk zouden ze je moeten aanmelden voor een lintje met Koningsdag.
Jammer dat je niet je dure hotel mag noemen.
Je slaat jezelf graag op de borst, althans zo komt dat bij mij over. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening.

Het feit dat jij het service lijkt te vinden om ongevraagd gesprekken af te luisteren, is voor mij geen service.
Als ik iets zou willen weten dan vraag ik dat zelf wel bij de receptie.

Ook is het je blijkbaar gelegen om dan ook te vermelden, dat als je alleen ergens gaat eten of drinken men denkt dat je vlogster of wat bent.
Zit je dan te corrigeren of horeca gerelateerde op en aanmerkingen te maken, dat zij dat dan blijkbaar denken? Zodat ze je wat meer vertroetelen ofzo?

De openingstijden topic klonk aardig, maar ik heb de indruk (nu praat ik vanuit mezelf ) dat het mijn inziens neerkomt op eigenpijperij!
Kijk mij eens goed werken etc..oke als jij je werk goed doet is dat heel fijn. Voor de klant /gast. Maar het is wel je werk waar je voor gekozen hebt.
Dat je ook nog meedeelt in de fooi tsja , daar denk ik negatief over.
En dat je meer uren maakt dan in het contract. ..uhmm is nietin probleem.

En laten we wel zijn,de meeste van ons hier komen niet in deze dure hotels/horeca.
En wat je schreef over wie wat verdient , denk ik dat je prima salaris krijgt .

En fooi is idd niet verplicht, het is een overgewaaid iets en een ieder is daar vrij in.
Afijn hier laat ik het maar bij.
Nou ja zeg! Wat een negatieviteit hier zeg. Bah.

Ik heb echt alleen gezegd dat men dat denkt als je alleen uit eten gaat. Niks meer en niks minder. Jij geeft daar jouw invulling aan. Ik ga gewoon graag alleen uit eten, is dat erg?

Man man, eigenpijperij nog wel. Ik probeer echt alleen maar uit te leggen wat wij doen, omdat er zo'n negatief beeld over de horeca bestaat. Wat een vervelende toon. Jammer.
-Bladora- schreef:
04-07-2017 11:08
Nou ja zeg! Wat een negatieviteit hier zeg. Bah.

Ik heb echt alleen gezegd dat men dat denkt als je alleen uit eten gaat. Niks meer en niks minder. Jij geeft daar jouw invulling aan. Ik ga gewoon graag alleen uit eten, is dat erg?

Man man, eigenpijperij nog wel. Ik probeer echt alleen maar uit te leggen wat wij doen, omdat er zo'n negatief beeld over de horeca bestaat. Wat een vervelende toon. Jammer.
Bladora trek je er niks van aan. Ik lees bij jou liefde voor het vak en plezier in je werk

Dan zijn er mensen die het horecavak leuk vinden en dan is het weer niet goed. Azijntopic is dit geworden

In de meeste restaurants waar ik kom is de bediening leuk, eten op tafel "smijten' herken ik niet. Natuurlijk zijn er mensen die gewoon vriendelijk hun werk doen, en er zijn echte horeca beesten, die het in zich hebben

Ik heb maar 1 hele slechte ervaring en dat was in Portugal, een visschotel gekregen, de helft van de vis was gecremeerd, de groente was loeihard, de rest van de vis was taai en de friet was maar half doorbakken. Kok kwam erbij, heel verontwaardigd want iedereen vond zijn eten lekker, hij kreeg nooit klachten... Het was een toeristenrestaurantje, dus ik kan me voorstellen als het dan slecht is dat je eet en weggaat omdat je er toch nooit meer terugkomt.
We kwamen er niet uit...kok liep gewoon weg. Toen zijn we ook maar gewoon weggegaan zonder te betalen

:loveit:

Verder al vaak heerlijk en fijn uit eten gegaan

Het einige wat ik soms vervelend vind is als we binnenkomen in een van de lekkerste pizzeria's hier in de buurt, het personeel groet ons, bazin zit vaak aan de bar (komt ook al raar over bazin die niks zit te doen) en dat mens keurt niemand een blik waardig. Als ze fatsoen heeft groet ze al haar gasten, daar eet ze tenslotte van
-Bladora- schreef:
03-07-2017 13:42
Onze gasten vinden dat juist geweldig. En dat is naar mijn inziens ook waar service verlenen verder gaat dan voedsel en drinken op tafel neerplempen, wat veel mensen hier denken/vinden wat de horeca doet.

Het is denk ik maar net wat je verwacht en gewend bent. Ik vind het geen bemoeien, en leef ook niet in de illusie dat de bediening in een restaurant niks van mijn gesprekken opvangt. Dus als ik in een vreemde stad een gesprek met een vriendin heb over waar we daarna heen gaan En ik krijg dan een leuk advies van de bediening vind ik dat alleen maar top.

Kijk als ze me relatieadvies gaan geven over mijn klote relatie en eikel van een vriend die nooit in het weekend thuis is en de slechte seks die we hebben, dat is een ander verhaal. Maar dat soort gesprekken daar doe je uiteraard niks mee. Je hoort zoveel in dit beroep dat je prima weet waarop in te spelen en te reageren en waarop niet.
Ik weet niet waar je werkt, maar ik zou er niet heen gaan in ieder geval.
pipootje schreef:
04-07-2017 12:38
Ik weet niet waar je werkt, maar ik zou er niet heen gaan in ieder geval.
Nou ik wel! Bladora klinkt als iemand met hart voor het werk en een prima instelling!
Lacuba schreef:
04-07-2017 16:51
Nou ik wel! Bladora klinkt als iemand met hart voor het werk en een prima instelling!
Eens! Wat een onnodige negativiteit weer, man man man.

Klinkt leuk hoor Bladora, ik snap dat het waarschijnlijk te herkenbaar wordt, anders zou ik vragen om het adres :).
Hmm, wat is gastvrijheid? Doen wat de gast vraagt of juist vooruit lopen op die vraag en initatief tonen?
Ook een leuke discussie waard! Die heb ik een tijdje geleden overigens ook gevoerd op mijn werk (ja, horeca! Hartstikke leuk!) Dat was naar aanleiding van deze column: http://www.missethoreca.nl/horeca/blog/ ... -101272586

Ik snap je wel Bladora. Je wilt de gast verrassen, meer geven dan ze verwachten en helemaal in de watten leggen. Doe/probeer ik ook te doen waar mogelijk.

Een concierge hebben we hier niet, maar voor die extra service hoef je echt niet persé naar 5-sterren zaken. Subtiel een folder op tafel leggen omdat je (inderdaad, we zijn niet doof) een gesprek opvangt over dat ene museum of tips geven over routes en parkeren. Dat is toch alleen maar leuk en attent? (Niet negatief naar jou, Bladora. Allesbehalve! Ik lees jouw stukjes met een grote grijns van herkenning)

Je mengen in een relatieruzie of andersoortige discussie is natuurlijk not-done. Zakelijke details, of financiële zaken ofzo, die aan tafel worden besproken, gaan het ene oor in en het andere weer uit. Maar als je opvangt dat iemand jarig is, er iets anders gevierd wordt of dat mensen juist ergens ontzettend verdrietig over zijn en je kunt hen op basis hiervan verrassen/een hart onder de riem steken, waarom zou je dat dan laten?
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Essie78 schreef:
04-07-2017 22:39
Hmm, wat is gastvrijheid? Doen wat de gast vraagt of juist vooruit lopen op die vraag en initatief tonen?
Ook een leuke discussie waard! Die heb ik een tijdje geleden overigens ook gevoerd op mijn werk (ja, horeca! Hartstikke leuk!) Dat was naar aanleiding van deze column: http://www.missethoreca.nl/horeca/blog/ ... -101272586

Ik snap je wel Bladora. Je wilt de gast verrassen, meer geven dan ze verwachten en helemaal in de watten leggen. Doe/probeer ik ook te doen waar mogelijk.

Een concierge hebben we hier niet, maar voor die extra service hoef je echt niet persé naar 5-sterren zaken. Subtiel een folder op tafel leggen omdat je (inderdaad, we zijn niet doof) een gesprek opvangt over dat ene museum of tips geven over routes en parkeren. Dat is toch alleen maar leuk en attent? (Niet negatief naar jou, Bladora. Allesbehalve! Ik lees jouw stukjes met een grote grijns van herkenning)

Je mengen in een relatieruzie of andersoortige discussie is natuurlijk not-done. Zakelijke details, of financiële zaken ofzo, die aan tafel worden besproken, gaan het ene oor in en het andere weer uit. Maar als je opvangt dat iemand jarig is, er iets anders gevierd wordt of dat mensen juist ergens ontzettend verdrietig over zijn en je kunt hen op basis hiervan verrassen/een hart onder de riem steken, waarom zou je dat dan laten?
Omdat dat blijkbaar afluisteren en bemoeienis is volgens sommigen hier....

Tja, de tranen in de ogen van de vrouw waarvan we 'afluisterden' dat ze met haar man hun 25e jubileum vierden, en waar we een leuk dessert bordje voor maakten en een glas champagne gaven, waren vast tranen van pure woede over het opvangen/beluisteren van dit gegeven.

Leuk Essie78 dat je mijn stukjes net een grijns van herkenning leest :)

Voor heel veel anderen hier, ik verbaas me zo over die negatieve houding!

Vanavond nog wezen eten in een klein hip Italiaans tentje. De vrouw in de bediening was alleen en rende zich rot. Alles duurde wel lang, heel lang. maar het eten was heerlijk, ze gaf goed wijnadvies en was vooral heel lief. Dus wel fooi gegeven, omdat ik vind dat ze die waardering verdient.

Maar goed als je niet in de horeca werkt snap ik ook wel dat je het anders ziet.
Het lijkt me heel moeilijk om dat juist aan te voelen. Maar goed, het is dan ook jouw vak.
Ik verwacht van bedienend personeel dat ze zich discreet opstellen. Ik kom er immers om te eten en te drinken met mijn mensen, niet om het over koetjes en kalfjes te hebben met de serveerster, de barman, of de baas. Verder dan 'wat kan ik voor u inschenken' en 'kan ik nog wat voor u doen' hoeft het echt niet te gaan.

Anderen zijn wellicht meer om aandacht verlegen, maar je moet dat dus echt aanvoelen. Ik zou enigszins verbaasd zijn als er uit het niets een foldertje op m'n tafel verschijnt naar aanleiding van een gesprek met mijn vriendin.
Oke ik heb het hele topic niet gelezen maar je opent het topic met een simpele vraag of iemand fooi geeft. Daar kun je toch gewoon ja/nee/soms op antwoorden? (Ik mis de poll!)
En klaar.

Nu zijn jullie 700 reacties verder.
Mensen hoeven het toch ook niet per se eens te worden?

Ik geef geen fooi. Althans niet in Nederland. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ben ik nu slecht?
Vivo per lei
DuploPanda schreef:
05-07-2017 10:17
Oke ik heb het hele topic niet gelezen maar je opent het topic met een simpele vraag of iemand fooi geeft. Daar kun je toch gewoon ja/nee/soms op antwoorden? (Ik mis de poll!)
En klaar.

Ik geef geen fooi. Althans niet in Nederland. Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Ben ik nu slecht?
Niet slecht hoor maar volgens een aantal hier ben je wel gierig, onfatsoenlijk en heb je zelfs geen geld om uit te gaan.

:rofl:
Nou dan zal er vast een speciaal plekje in de hel gereserveerd zijn voor mensen zoals ik.
Vivo per lei
Naast mij :high5:
nbk schreef:
23-06-2017 02:12
De druk voor iemand die net slim genoeg is om af te wassen is net zo hoog als voor jou.
De enige reden dat jij akkoord gaat met zestig uur werk tegenover achtendertig uitbetaald, is dat je hoopt en verwacht dat dit zich ooit zal uitbetalen in de vorm van een hogere of betere functie, een investering dus.

Geheel eens, daarom vind ik een punten systeem werkelijk belachelijk.
ongeacht functie hoort iedereen gewoon hetzelfde bedrag aan fooi te krijgen vind ik.
Ik heb 5 jaar geleden in een soort winkel/eetcafe gewerkt en daar deed juist de manager niet mee, dat wilde hij niet omdat hij al meer verdiende dan het 'vloerpersoneel ' maar de rest werkt gelijkwaardig verdeeld.

Als ik tevreden ben met de service geef ik áltijd fooi, vooral in restaurants, op vakantie, kamermeisje in een hotel, of als ik ergens anders goed behandeld ben.
wished- wijzigde dit bericht op 05-07-2017 16:43
1.15% gewijzigd
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Wat een topic.. Ik heb genoten van alle reacties.. zal ik meteen iedereen even wat fooi geven als bedankje voor het leuke lezen ;-)

Ik geef zelf meestal wel fooi. Niet altijd als ik even een colaatje drink op een terrasje maar zeker wel voor lunch en diner, tenzij ik de bediening of het eten slecht vind. Maar dat meld ik dan ook altijd wel. Ik denk er eigenlijk niet over na. Ik let ook niet op hoeveel ik precies geef. Meestal gewoon een mooie afronding. Als ik zou ontdekken dat het fooi voor de baas is en niet voor al het personeel ( wat mij betreft verdient een bordenwasser net zoveel fooi als bediening of kok) dan zou ik daar geen fooi meer geven. De baas krijgt al betaald adhv de rekening.
Overigens vind ik ook dat Bladora leuk en passievol over haar werk praat. Ik zou van zo'n behandeling zeker genieten.

Verder vind ik er niks van als mensen die geen fooi geven. Ik vind het niet gierig of asociaal. Je bent daar in NL (gelukkig) helemaal vrij in. Buiten dat ik ook niet in de portemonnee van een ander kan kijken. Niet uit eten kunnen gaan omdat je geen geld hebt voor fooi vind ik onzin.
DuploPanda schreef:
05-07-2017 10:17
En klaar.

Ik vind je niet slecht, fooi is vrijwillig en geen verwachting.

Als elk topic hier met ja/nee beantwoord werd medens een poll, en er was geen plaats voor discussie, dan kon het forum wel opdoeken toch? Die discussies zijn juist leuk! Wel jammer dat het hier er af en toe een beetje veneinig aan toe gaat maar soit.
-
anoniem_313295 wijzigde dit bericht op 10-07-2017 22:29
Reden: Zwangere hormonen gierden door m'n lijf. Sorry.
99.81% gewijzigd
By-Kir schreef:
10-07-2017 22:24
-
Ben wel heel benieuwd wat je horrormonen je ingaven :proud:
Als het eten lekker was en de ober/serveerster ook, dan ben ik niet te beroerd om diep in de buidel te tasten. Als t eten niet smaakte of de serveerster me niet aanstaat dan ga ik lekker lopen klagen en eis ik korting. Werkt altijd prima!
Zucht door dit topic voel ik me ongelofelijk ongemakkelijk de laatste tijd als ik een kleine fooi geef. Laatst pizza besteld, het was 14.50 en ik zei laat die 50 cent maar zitten. Toen dacht ik ineens aan dit topic, dat "laat maar zitten" schijnbaar denigrerend klinkt bij een klein bedrag. Toen hij zat te kloten met zijn muntjes zei ik "doe anders maar 4 euro terug" dus 1.50 fooi (ik betaalde met 20). En weer voelde dat eigenlijk zelfs als gierig.

Ik weet dus niet meet wie het hier zei van dat "laat de rest maar zitten klinkt denigrerend", maar hartelijk bedankt, het plezier van fooi geven is nu best wel vernaggeld. Ik zit nu telkens te denken of diegene me niet gierig vindt omdat ik "laat maar zitten" zeg bij slechts 50 cent. Terwijl ik ook helemaal niks had kunnen geven. Wat moet ik in hemelsnaam dan zeggen? :rofl:

Nou sorry maar ik ga geen 4.50 fooi geven op een pizza bestelling. Jammer dan. Nogmaals bedankt :puh:
''The sea, once it casts its spell, holds on in its net of wonder forever.''
Possa schreef:
11-07-2017 21:29
Als het eten lekker was en de ober/serveerster ook, dan ben ik niet te beroerd om diep in de buidel te tasten. Als t eten niet smaakte of de serveerster me niet aanstaat dan ga ik lekker lopen klagen en eis ik korting. Werkt altijd prima!
Getsie, dit vind ik dan ook weer verschrikkelijk..
Possa schreef:
11-07-2017 21:29
Omdat de serveerster jou niet aanstaat EIS je korting?
Over bizar gesproken!
Het ligt echt aan het persoon.
Hier in Nederland hebben de meeste obers/serveersters geen 'passie' in hun werk. Ze doen hun werk en that's it. Ik ben meerdere keren naar Canada geweest (zo'n land waar tipping bijna verplicht is) maar daar heb je obers/serveersters die echt passie tonen en hun werk doen met een smile. Ik heb een keer een grote tip gegeven naar een Native American type die wat vertelde over hoe hij jong was, verder leuke gesprekken mee gehad, zelfs nog gratis ijs gekregen als dessert. Met zo'n instelling krijg je dan ook je tips binnen. Hier in Nederland vind ik het altijd allemaal zo droog en saai, alles volgens het boekje en heb ik totaal men nocht niet om een fooi te geven.

1x in nederland gedaan naar een leuke dame die erg beleefd was was dood gelukkig met een kleine fooi. Was ook een week na de vakantie in Canada, de reactie zelf was wel een herhaling vatbaar maar helaas nooit weer een gezellig ober/serveerster gehad in de twee jaar tijd.
Als een serveerster hier dingen over haar jeugd gaat vertellen tegen een wildveemde wordt dat als ongewenst en grensoverschrijdend gezien. In Canada is het opeens cool, zéker als het om een native American gaat kennelijk.
De zaken waar ik kom in Nederland is de service overigens meestal prima. Ik ken restaurants waar ze echt goede service verlenen, dat zijn ook meestal de betere restaurants. In een La Cubanita-keten is dat vaak weer minder, dat weet je van te voren. Daar staan veel jongeren met een weekendbaan, dus nee dat is niet hun passie. Logischerwijs. Maar ik ken meerdere restaurants en cafés waar je behoorlijk in de watten wordt gelegd. Dus de stelling dat horecamedewerkers allemaal geen passie hebben voor hun werk, is gewoonweg niet waar.
En op een overvol terras is het gewoon soms bikkelen, dan heb je echt geen tijd om gezellig bij te beppen over je privéleven tegenover de gast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven