Geef jij fooi? (Horeca)
vrijdag 23 juni 2017 om 00:56
Hoi!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
Ik open dit topic omdat ik net ergens iets lees over fooi geven in cafe's en restaurants.
Sommigen doen dit per definitie niet, 'want in Nederland verdient horeca personeel genoeg'. Anderen doen het alleen als de service echt super was. Weer anderen laten gewoon het wisselgeld liggen omdat al die muntjes irritant zijn.
Ik werk zelf in de horeca, en heb het geluk best veel fooi te mogen ontvangen. Bij ons wordt het eens per maand verdeeld, onder al het personeel, inclusief keukenpersoneel en afwassers. Dat gaat via een ingewikkeld puntensysteem waarin ik als manager bijvoorbeeld meer krijg het bedienend personeel. Maar iemand die er langer dan een jaar werkt krijgt weer meer dan ik (ik ben er pas 6 maanden)..
Voor mij en mijn team is fooi krijgen een beloning; je doet je werk beter dan verwacht wordt dus. Het is nooit een verwachting, maar wel een bevestiging dat je je werk goed doet en de gast meer dan tevreden hebt gemaakt.
Hoe dan ook, zo geef ik zelf ook fooi. Als ik zie dat het personeel keihard rent en alles doet om mij blij te maken geef ik 12.5% van de rekening. Als ik gewoon heel tevreden ben wat minder en als ik ontevreden ben gewoon niks.
Dus; geven jullie fooi en zo ja waarom, en zo nee waarom niet?
Ik kijk uit naar de reacties!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
maandag 3 juli 2017 om 09:33
Dat is wat ik zie bij vluchten en wat ik hoor van een vriendin die stewardess is.YouWish schreef: ↑03-07-2017 04:24Sorry ik zie je dit nu voor de tweede keer schrijven en vraag me af hoe je daar in godsnaam bij komt? Ik ben stewardess en mocht ik door 3 van de 300 passagiers bedankt worden is dat nog veel.
En dat we in de eerste plaats voor veel belangrijkere dingen aanwezig zijn dan een hapje en drankje weten 9 Vd 10 passagiers ook niet. Die zien ons letterlijk als 'een serveerster in de lucht.' Dus hoezo een andere relatie?
Nee we krijgen nooit fooi (geeft niet) nee ik word amper/nooit uitgebreid bedankt. En ja ook wij werken ons een slag in de rondte om goede service te bieden, elke keer weer. Dat is gewoon je werk!
Kadanz heeft dus wel degelijk gelijk in deze.
Als je even de rest van mijn post leest zie je dat ik zeg dat het wellicht iets met de setting te maken heeft, dat ik het ook een interessant voorbeeld vind om over na te denken én dat het niet altijd logisch is. Mijn bericht was dus gewoon een beetje hardop nadenken.
Hoef je niet zo gepikeerd over te zijn.
maandag 3 juli 2017 om 09:47
Safrat heeft hierin min of meer gelijk.kadanz schreef: ↑03-07-2017 08:54
Het is dus een heel logische vraag of serveersters in Nederland onder het minimum worden betaald wanneer jij beweert dat er rekening gehouden wordt met fooien. In Nederland is dat NIET zo voor zover ik kan zien. Althans, het minimumloon is uiteindelijk gegarandeerd. Een serveerster is niet van mij afhankelijk voor een eerlijk loon.
Als dit volgens jou niet klopt dan hoor ik dat graag.
Deze site legt het aardig uit. https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/belon ... ten/fooien
In de uitvoeringsregeling loonbesluit is geregeld dat een werkgever in een beroep waarin fooien gegeven worden minder dan het minimumloon kan betalen. Hij moet dat wel loonbelasting betalen over het bedrag wat hij en de werknemer schatten dat er aan fooien betaald wordt.
In theorie kan er dus minder dan het minimumloon betaald worden omdat een werknemer fooien krijgt en het loon hiermee wordt aangevuld tot minimaal het minimumloon. Ik ben het in de praktijk nog nooit tegen gekomen. Het is een omslachtige regeling en omdat er loonbelasting moet worden afgedragen over het hele bedrag aan fooien niet alleen het verschil tussen het loon en het minimumloon kost het de werkgever vaak meer dan gewoon minimumloon betalen.
Volgens mij kun je er in de praktijk veilig vanuit gaan dat horecawerknemers het minimumloon krijgen maar misschien heeft iemand anders hier wel ervaring met dat dit gebeurt.
maandag 3 juli 2017 om 10:03
Gepikeerd? Ik leg je gewoon uit dat je ongelijk hebt. Waarom ben ik dan gelijk gepikeerd?MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 09:33Dat is wat ik zie bij vluchten en wat ik hoor van een vriendin die stewardess is.
Als je even de rest van mijn post leest zie je dat ik zeg dat het wellicht iets met de setting te maken heeft, dat ik het ook een interessant voorbeeld vind om over na te denken én dat het niet altijd logisch is. Mijn bericht was dus gewoon een beetje hardop nadenken.
Hoef je niet zo gepikeerd over te zijn.
Ik vraag me oprecht af op wat voor vluchten jij zit waar passagiers de Crew uitgebreid bedanken. Misschien dat je vriendin vakantievluchten doet ofzo? Op de gemiddelde KLM vlucht vol zakenlui en allerlei transits ben je al blij als ze je überhaupt gedag zeggen tijdens het uitstappen.
En waarom zou 'uitgebreid bedanken' in deze setting wel genoeg moeten zijn en in de horeca niet?
maandag 3 juli 2017 om 10:10
Dat is juist precies wat ik zeg en wat safrat achterwege laat te zeggen. Geeft nietZwartvlekje schreef: ↑03-07-2017 09:47Safrat heeft hierin min of meer gelijk.
Deze site legt het aardig uit. https://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/belon ... ten/fooien
In de uitvoeringsregeling loonbesluit is geregeld dat een werkgever in een beroep waarin fooien gegeven worden minder dan het minimumloon kan betalen. Hij moet dat wel loonbelasting betalen over het bedrag wat hij en de werknemer schatten dat er aan fooien betaald wordt.
In theorie kan er dus minder dan het minimumloon betaald worden omdat een werknemer fooien krijgt en het loon hiermee wordt aangevuld tot minimaal het minimumloon. Ik ben het in de praktijk nog nooit tegen gekomen. Het is een omslachtige regeling en omdat er loonbelasting moet worden afgedragen over het hele bedrag aan fooien niet alleen het verschil tussen het loon en het minimumloon kost het de werkgever vaak meer dan gewoon minimumloon betalen.
Volgens mij kun je er in de praktijk veilig vanuit gaan dat horecawerknemers het minimumloon krijgen maar misschien heeft iemand anders hier wel ervaring met dat dit gebeurt.
Nogmaals, wat de serveerster met haar baas afspreekt over haar salaris is niet onze zaak. Ze kunnen er rekening mee houden dat er wordt getipt, prima, maar voor mij als klant is dat irrelevant. Een tip of fooi is en blijft een extraatje. In Nederland wordt er in ieder geval minimumloon verdiend en dat is prima.
maandag 3 juli 2017 om 10:11
Gedag zeggen ben ik al helemaal tevreden mee hoor!Blondie456 schreef: ↑03-07-2017 10:05Ik heb ook nog nooit een stewardess bedankt bij het verlaten van het vliegtuig en heb dat andere mensen ook nooit zien doen. Wel netjes gedag zeggen.
maandag 3 juli 2017 om 10:34
kadanz schreef: ↑03-07-2017 08:54Het minimumloon is juist cruciaal, dat je dat niet snapt in deze discussie verbaast me.
Jij hamert er op dat de werkgever rekening houdt met tips bij het bepalen van loon. Dat mag, dat kan, daar is niks mis mee. Echter, als ik ergens ga eten, dan interesseert het me niet wat voor salaris het personeel verdient, dat is iets tussen het personeel en de baas, zolang dat maar een eerlijk salaris is. Dus of ik wel of niet tip is volstrekt onafhankelijk van wat de serveerster afgesproken heeft met haar baas!
Een eerlijk salaris kan ook van alles zijn, ook dat is iets tussen werkgever en werknemer.
Daar maak ik slechts één uitzondering op: het minimumloon.
Het is dus een heel logische vraag of serveersters in Nederland onder het minimum worden betaald wanneer jij beweert dat er rekening gehouden wordt met fooien. In Nederland is dat NIET zo voor zover ik kan zien. Althans, het minimumloon is uiteindelijk gegarandeerd. Een serveerster is niet van mij afhankelijk voor een eerlijk loon.
Als dit volgens jou niet klopt dan hoor ik dat graag.
MaryCrawley schreef: ↑02-07-2017 21:40In de horeca wordt er zeker wel met het loon rekening gehouden dat er fooi bijkomt. Zowel door de werkgevers als werknemers.
minnimouse schreef: ↑02-07-2017 23:31Het minimumloon is gewoon wettelijk verplicht. En verder; behoorlijk stom want je weet nooit of en wanneer je fooi krijgt.
safrat schreef: ↑02-07-2017 23:40Dat bedoelt ze niet. In de horeca kan de werkgever ook besluiten dat de fooi bij het inkomen hoort en dan krijgen ze minder betaald. Dat is gewoon een bepaalde constructie. Ze betalen daar dan ook belasting over. Ik weet alleen niet of dat een fictief bedrag is of dat het gaat om het echte bedrag. Volgens mij is het een schatting.
Als het buiten de werkgever omgaat mag de werkgever zich totaal niet met de fooi bemoeien. Hij is dan alleen kassier.
Ik hamer nergens op. Ik noem 1 keer dat sommige werkgevers fooi bij het inkomen tellen en dat ze dan minder betaald krijgen. Jij leest in minder betaald blijkbaar dat ze in totaal minder betaald krijgen, maar ik bedoelde eigenlijk dat ze minder geld krijgen van de werkgever omdat het fooi dat compenseert. Dat leek me zelf wel duidelijk.
Sowieso ging het er mij om dat sommige werkgevers wel degelijk rekening houden met fooi. Dat was ook de discussie en niet of ze überhaupt het minimum loon ontvangen. Ik schrijf toch ook: dat bedoelt ze niet. Of die constructie vaak voorkomt: ik heb geen idee. Ik weet daar verder niets van, maar ik weet wel dat werkgevers en werknemers daar rekening mee houden. Daar ging het om.
Je kan dan wel een artikel plakken, maar dat artikel is - hoewel best interessant - totaal niet relevant.
Al met al zie ik wel de verwarring, maar na 2 keer schrijven dat het mij niet ging om minimumloon had je toch beter moeten weten.
maandag 3 juli 2017 om 11:19
Ik bedank elke stewardess en of piloot die bij de deur staat als ik het vliegtuig uit ga. Als ik voor eten/drinken moet betalen omdat dat niet bij de vlucht inbegrepen zit dan geef ik fooi, maar als ik het me goed herinner werd dit de laatste keer gewoonweg niet aangenomen. Mag je misschien geen fooi aannemen? Ik zeg dit wederom niet om mezelf op de borst te kloppen maar gewoon om aan te geven dat er dus wel mensen zijn die dit doen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
maandag 3 juli 2017 om 11:51
Een stewardess bedank ik ook altijd voor de goede zorgen.
Een fooi moet je wat mij betreft wel verdienen, vind ik zeker niet vanzelfsprekend. Ik ben in het buitenland eerder geneigd een fooi te geven dan in Nederland. Als ik pin, pin ik de fooi er niet bij, maar geef ik die contant. Mijn man geeft uit principe geen fooi. Juist vanwege het minimumloon in Nederland.
Een fooi moet je wat mij betreft wel verdienen, vind ik zeker niet vanzelfsprekend. Ik ben in het buitenland eerder geneigd een fooi te geven dan in Nederland. Als ik pin, pin ik de fooi er niet bij, maar geef ik die contant. Mijn man geeft uit principe geen fooi. Juist vanwege het minimumloon in Nederland.
maandag 3 juli 2017 om 12:03
Jeetje, bepaal jij wat wel en niet de discussie is?safrat schreef: ↑03-07-2017 10:34Ik hamer nergens op. Ik noem 1 keer dat sommige werkgevers fooi bij het inkomen tellen en dat ze dan minder betaald krijgen. Jij leest in minder betaald blijkbaar dat ze in totaal minder betaald krijgen, maar ik bedoelde eigenlijk dat ze minder geld krijgen van de werkgever omdat het fooi dat compenseert. Dat leek me zelf wel duidelijk.
Sowieso ging het er mij om dat sommige werkgevers wel degelijk rekening houden met fooi. Dat was ook de discussie en niet of ze überhaupt het minimum loon ontvangen. Ik schrijf toch ook: dat bedoelt ze niet. Of die constructie vaak voorkomt: ik heb geen idee. Ik weet daar verder niets van, maar ik weet wel dat werkgevers en werknemers daar rekening mee houden. Daar ging het om.
Je kan dan wel een artikel plakken, maar dat artikel is - hoewel best interessant - totaal niet relevant.
Al met al zie ik wel de verwarring, maar na 2 keer schrijven dat het mij niet ging om minimumloon had je toch beter moeten weten.
Ik ga de discussie niet overdoen mijn punt is na drie keer heel duidelijk denk ik, behalve voor jou.
Voor de laatste keer dan: voor mij is het niet relevant wat een serveerster afspreekt met haar baas. Daar hoef ik geen rekening mee te houden als ik fooi. Waarom heb ik al drie keer uitgelegd, maar dat vind jij blijkbaar buiten de discussie...
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 03-07-2017 12:05
9.10% gewijzigd
maandag 3 juli 2017 om 12:05
Je toon kwam nogal gepikeerd over. "Hoe ik daar in godsnaam bij kwam". Nou, via een bevriende stewardess en mijn eigen ervaring en ik vlieg heel veel. Jouw ervaring is anders. Dat kan, ook prima. In behoorlijk wat culturen wordt er geapplaudiseerd bij de landing. Dat is ook niet nodig maar wel een vorm van waardering. Zo heeft elke setting eigen 'normen'.YouWish schreef: ↑03-07-2017 10:03Gepikeerd? Ik leg je gewoon uit dat je ongelijk hebt. Waarom ben ik dan gelijk gepikeerd?
Ik vraag me oprecht af op wat voor vluchten jij zit waar passagiers de Crew uitgebreid bedanken. Misschien dat je vriendin vakantievluchten doet ofzo? Op de gemiddelde KLM vlucht vol zakenlui en allerlei transits ben je al blij als ze je überhaupt gedag zeggen tijdens het uitstappen.
En waarom zou 'uitgebreid bedanken' in deze setting wel genoeg moeten zijn en in de horeca niet?
En ik zeg dus ook helemaal niks over dat het dan wel of niet "genoeg is". Als je mijn berichten leest zeg ik juist dat fatsoensnormen niet per se logisch beredeneerbaar maar mensen in verschillende settings verschillend gedrag vertonen. Bij een buschauffeur geef je ook geen fooi maar is het wel normaal om goedemiddag en bedankt te zeggen.
maandag 3 juli 2017 om 12:18
Wat is veel vliegen? Meer dan een stewardess en anderen uit de luchtvaartbusiness die uitleggen dat je een ietwat vertekend beeld heb? Wat MaryCrawley zegt klopt gewoon. Van zakenlui krijg je hooguit een knikje en dat pas vaak nadat jij ze gedag hebt gezegd. Op een doorsneevlucht krijg je van 60% na enige aanmoediging misschien een simpele 'thank you', 20% negeert je het liefst, 10% is oprecht dankbaar om wat voor reden dan ook en 10% verwijt je dat ze de slechtste vlucht ooit hebben gehad. Wederom om wat voor reden dan ook.MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 12:05Je toon kwam nogal gepikeerd over. "Hoe ik daar in godsnaam bij kwam". Nou, via een bevriende stewardess en mijn eigen ervaring en ik vlieg heel veel. Jouw ervaring is anders. Dat kan, ook prima. In behoorlijk wat culturen wordt er geapplaudiseerd bij de landing. Dat is ook niet nodig maar wel een vorm van waardering. Zo heeft elke setting eigen 'normen'.
En ik zeg dus ook helemaal niks over dat het dan wel of niet "genoeg is". Als je mijn berichten leest zeg ik juist dat fatsoensnormen niet per se logisch beredeneerbaar maar mensen in verschillende settings verschillend gedrag vertonen. Bij een buschauffeur geef je ook geen fooi maar is het wel normaal om goedemiddag en bedankt te zeggen.
Dat klappen na de landing is alles behalve uit waardering. Het is een mengeling van opluchting, vakantiestress, bijgeloof en kuddegedrag.
Ik ken ook een stewardes die denkt dat zij op elke vlucht het leven van haar passagiers ingrijpend beïnvloed heeft. Ik laat haar maar in die waan.
maandag 3 juli 2017 om 12:27
Ik vlieg meerdere malen per week en mijn werk is luchtvaart-gerelateerd. Meer dan een stewardess is het vast niet maar ik zeg niet zomaar wat.kadanz schreef: ↑03-07-2017 12:18Wat is veel vliegen? Meer dan een stewardess en anderen uit de luchtvaartbusiness die uitleggen dat je een ietwat vertekend beeld heb? Wat MaryCrawley zegt klopt gewoon. Van zakenlui krijg je hooguit een knikje en dat pas vaak nadat jij ze gedag hebt gezegd. Op een doorsneevlucht krijg je van 60% na enige aanmoediging misschien een simpele 'thank you', 20% negeert je het liefst, 10% is oprecht dankbaar om wat voor reden dan ook en 10% verwijt je dat ze de slechtste vlucht ooit hebben gehad. Wederom om wat voor reden dan ook.
Dat klappen na de landing is alles behalve uit waardering. Het is een mengeling van opluchting, vakantiestress, bijgeloof en kuddegedrag.
Ik ken ook een stewardes die denkt dat zij op elke vlucht het leven van haar passagiers ingrijpend beïnvloed heeft. Ik laat haar maar in die waan.![]()
Verder zeg ik toch ook niet dat zij ongelijk heeft? Ik zeg dat mijn ervaring anders is. Ik bedank de crew altijd bij uitstappen en ik zie andere passagiers dat ook doen.
Hoe dan ook, is het verder niet relevant of het bedanken wel of niet gebeurt. We zijn het er immers allemaal over eens dat een stewardess over het algemeen niet getipt wordt toch?
Het punt is dat verschillende settings voor verschillend gedrag zorgen. En daar was ik hardop over aan het nadenken.
Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom het argument "anderen krijgen het ook niet" uberhaupt een reden is om geen fooi te geven in de horeca.
maandag 3 juli 2017 om 12:29
Waarom neem je een flesje wijn mee op visite? Waarom maak je een beleefdheidspraatje met de bakker? Waarom leg je 10 cent bij als de persoon voor je die net mist bij de boodschappen? Waarom eet je netjes met mes en vork bij een diner?
Allemaal zaken die niet per se logisch zijn, maar gewoon normaal/sociaal gedrag.
Fooi geven is precies zoiets.
En daarom is het heel raar om een wetenschappelijke uitleg te willen over waarom de serveerster wel en de stewardess niet. Omdat daar andere normen voor gelden, dat is geen exacte wetenschap, dat is menselijk gedrag.
Aan mij vragen waarom ik wel fooi geef is net zoiets als vragen waarom ik opsta voor een ouder persoon in de bus. Omdat ik dat fatsoenlijk en netjes en volstrekt normaal vind. En niet omdat ik het anderen 'niet gun' of omdat ik het zelf vast ook krijg, of dat soort zaken.
Allemaal zaken die niet per se logisch zijn, maar gewoon normaal/sociaal gedrag.
Fooi geven is precies zoiets.
En daarom is het heel raar om een wetenschappelijke uitleg te willen over waarom de serveerster wel en de stewardess niet. Omdat daar andere normen voor gelden, dat is geen exacte wetenschap, dat is menselijk gedrag.
Aan mij vragen waarom ik wel fooi geef is net zoiets als vragen waarom ik opsta voor een ouder persoon in de bus. Omdat ik dat fatsoenlijk en netjes en volstrekt normaal vind. En niet omdat ik het anderen 'niet gun' of omdat ik het zelf vast ook krijg, of dat soort zaken.
maandag 3 juli 2017 om 12:33
maandag 3 juli 2017 om 12:38
Ik bedank de crew ook, maar dat relateer ik helemaal niet aan het al dan niet tippen van een serveerster. Dat zijn toch heel andere zaken? Ik bedank de serveerster ook altijd. Daarnaast krijgt ze soms fooi. Bij de stewardess blijft het bij een bedankje. Ook bij jou blijkbaar!MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 12:27Ik vlieg meerdere malen per week en mijn werk is luchtvaart-gerelateerd. Meer dan een stewardess is het vast niet maar ik zeg niet zomaar wat.
Verder zeg ik toch ook niet dat zij ongelijk heeft? Ik zeg dat mijn ervaring anders is. Ik bedank de crew altijd bij uitstappen en ik zie andere passagiers dat ook doen.
Hoe dan ook, is het verder niet relevant of het bedanken wel of niet gebeurt. We zijn het er immers allemaal over eens dat een stewardess over het algemeen niet getipt wordt toch?
Het punt is dat verschillende settings voor verschillend gedrag zorgen. En daar was ik hardop over aan het nadenken.
Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom het argument "anderen krijgen het ook niet" uberhaupt een reden is om geen fooi te geven in de horeca.
Wat het tweede betreft, niemand hier heeft beweerd dat een serveerster geen tip moet krijgen. De vraag is waarom sommigen hier het onfatsoenlijk vinden om in de ene setting niet te tippen terwijl fooi ze in een andere setting ze volledig koud laat. Dat lijkt volkomen willekeurig.
Dus draai het niet om.
maandag 3 juli 2017 om 12:41
Nee, in dit geval was het een discussie-tje tussen Minnie en Mary. Jij kan dat betrekken op het grote geheel, maar het is wel prettig dat je dan niet allerlei foute conclusies aan mijn post verbindt.kadanz schreef: ↑03-07-2017 12:03Jeetje, bepaal jij wat wel en niet de discussie is?
Ik ga de discussie niet overdoen mijn punt is na drie keer heel duidelijk denk ik, behalve voor jou.
Voor de laatste keer dan: voor mij is het niet relevant wat een serveerster afspreekt met haar baas. Daar hoef ik geen rekening mee te houden als ik fooi. Waarom heb ik al drie keer uitgelegd, maar dat vind jij blijkbaar buiten de discussie...
Jouw toon vind ik best naar. Beetje vijandig. Ik ga er verder ook niet meer op reageren. De wil om dingen te begrijpen is er blijkbaar niet.
maandag 3 juli 2017 om 12:42
Als een taxichauffeur helemaal meegaat naar de slaapkamer om mijn koffers te dragen, ja, dan verdient hij fooi.
Als een stewardess extra moeite gedaan heeft om mijn gezin bij elkaar te laten zitten, daarbij mijn kinderen ook nog eens een uur lang bezig houdt, en hun trolley van achter het vliegtuig ophaalt, ja dan zou ik geneigd zijn te tippen.
Als de kamermeid mijn kamer toch elke dag picco bello schoonmaakt ondanks dat ik elke keer tot diep in de middag het bordje Do Not Disturb heb laten hangen, dan tip ik.
Als ik op een terras een biertje bestel en krijg, dan word ik geacht te tippen. Dat doe ik meestal ook, onder maatschappelijke druk. Dat terwijl ze het, in tegenstelling tot het bovenstaande, totaal niet verdiend heeft.
Als een stewardess extra moeite gedaan heeft om mijn gezin bij elkaar te laten zitten, daarbij mijn kinderen ook nog eens een uur lang bezig houdt, en hun trolley van achter het vliegtuig ophaalt, ja dan zou ik geneigd zijn te tippen.
Als de kamermeid mijn kamer toch elke dag picco bello schoonmaakt ondanks dat ik elke keer tot diep in de middag het bordje Do Not Disturb heb laten hangen, dan tip ik.
Als ik op een terras een biertje bestel en krijg, dan word ik geacht te tippen. Dat doe ik meestal ook, onder maatschappelijke druk. Dat terwijl ze het, in tegenstelling tot het bovenstaande, totaal niet verdiend heeft.
maandag 3 juli 2017 om 12:50
Beetje vijandig? Vind je het gek? Je schoffeerde me herhaaldelijk vannacht, ik moest me echt inhouden om netjes te antwoorden. Maar goed, blokkeer me maar, soms heb je forummers waar je niets mee kan.safrat schreef: ↑03-07-2017 12:41Nee, in dit geval was het een discussie-tje tussen Minnie en Mary. Jij kan dat betrekken op het grote geheel, maar het is wel prettig dat je dan niet allerlei foute conclusies aan mijn post verbindt.
Jouw toon vind ik best naar. Beetje vijandig. Ik ga er verder ook niet meer op reageren. De wil om dingen te begrijpen is er blijkbaar niet.
maandag 3 juli 2017 om 12:53
Ik vind het niet prettig en niet gepast als bediening laat merken tafelgesprekken te beluisteren en zich vervolgens gaat bemoeien met het onderwerp van gesprek.-Bladora- schreef: ↑03-07-2017 01:51Als wij gasten horen praten over een tripje naar de Zaanse Schans (ik noem maar wat) dan bellen we de conciërge op om een route planning te maken, en tips te geven wat te zien/doen. Vanavond hoorde ik toevallig dat gasten hun 37e anniversary vierden. Die kregen dus een dessert met Happy 37th anniversary geschreven op het bord en een glaasje champagne van het huis. De dankbaarheid met tranen in de ogen en de verraste reactie van de gast is voor mij veel belangrijker dan de fooi hoor! Die gaven ze ook wel, maar daarom doe ik dit niet. Mijn werk is mensen een goede tijd bezorgen, en ik vind dat ook leuk om te doen. Ff nog een kopje gember thee op de kamer laten bezorgen, omdat de gast zei een griepje onder de leden te hebben, even die routebeschrijving naar .... bij de rekening insteken omdat je de gast erover hoorde praten.
maandag 3 juli 2017 om 13:02
Grappig, er zijn juist meerdere mensen die expliciet zeggen dat ze principieel geen fooi geven omdat ze het zelf ook niet krijgen, omdat ze het onzin vinden, omdat anderen het ook niet krijgen en omdat in NL toch al minimumloon geldt. Dat valt mij al het hele topic op en dat vind ik gek. Geen van die zaken is voor mij namelijk relevant bij het fooi geven.kadanz schreef: ↑03-07-2017 12:38Ik bedank de crew ook, maar dat relateer ik helemaal niet aan het al dan niet tippen van een serveerster. Dat zijn toch heel andere zaken? Ik bedank de serveerster ook altijd. Daarnaast krijgt ze soms fooi. Bij de stewardess blijft het bij een bedankje. Ook bij jou blijkbaar!
Wat het tweede betreft, niemand hier heeft beweerd dat een serveerster geen tip moet krijgen. De vraag is waarom sommigen hier het onfatsoenlijk vinden om in de ene setting niet te tippen terwijl fooi ze in een andere setting ze volledig koud laat. Dat lijkt volkomen willekeurig.
Dus draai het niet om.
Er zijn dus wel mensen die zeggen dat een serveerster geen tip hoeft te krijgen, en daar reageer ik al de hele tijd op. Ik draait het niet om, dat is voor mij nou juist dé vraag en hetgene ik opvallend vind aan dit topic.
Wel grappig dat je dat zegt want ik heb juist het idee dat jij het steeds omdraait. Niet onaardig bedoeld verder, wij kijken daar kennelijk tegenovergesteld naar.
Ik heb in ieder geval al herhaaldelijk uitgelegd dat voor mij fatsoensnormen niet per se logisch zijn. Net als met mes en vork eten. Daar is dus geen wetenschappelijke exacte uitleg voor, behalve dan een andere setting. Een afhankelijkheidsrelatie met veiligheidspersoneel zoals een stewardess en medisch personeel leent zich niet tot tippen. Verder zijn fatsoensnormen duidelijk ook een gevoelskwestie.
Verder was ik het niet die over de stewardessen begon he, dus ik ben ook niet de persoon die dat aan elkaar relateerde. Wat mij betreft is of een stewardess ook fooi krijgt zelfs totaal irrelevant.
anoniem_305255 wijzigde dit bericht op 03-07-2017 13:15
5.22% gewijzigd
maandag 3 juli 2017 om 13:07
Een ego-dingetje dus
Hoe ging die uitdrukking ook al weer? Kleine pikkies hebben lange tenen?
maandag 3 juli 2017 om 13:24
Ik vind het toch interessant dat jij uitgaat van een fatsoensnorm terwijl tippen volgens mij toch echt een gewoonte is en niet meer dan dat. Zo maak je het wel heel erg beladen. Immers, als ik niet tip dan ben ik in jouw ogen gelijk onfatsoenlijk. Gierig vind ik dan nog een compliment!MaryCrawley schreef: ↑03-07-2017 13:02Grappig, er zijn juist meerdere mensen die expliciet zeggen dat ze principieel geen fooi geven omdat ze het zelf ook niet krijgen, omdat ze het onzin vinden, omdat anderen het ook niet krijgen en omdat in NL toch al minimumloon geldt. Dat valt mij al het hele topic op en dat vind ik gek. Geen van die zaken is voor mij namelijk relevant bij het fooi geven.
Er zijn dus wel mensen die zeggen dat een serveerster geen tip hoeft te krijgen, en daar reageer ik al de hele tijd op. Ik draait het niet om, dat is voor mij nou juist dé vraag en hetgene ik opvallend vind aan dit topic.
Wel grappig dat je dat zegt want ik heb juist het idee dat jij het steeds omdraait. Niet onaardig bedoeld verder, wij kijken daar kennelijk tegenovergesteld naar.
Ik heb in ieder geval al herhaaldelijk uitgelegd dat voor mij fatsoensnormen niet per se logisch zijn. Net als met mes en vork eten. Daar is dus geen wetenschappelijke exacte uitleg voor, behalve dan een andere setting. Een afhankelijkheidsrelatie met veiligheidspersoneel zoals een stewardess en medisch personeel leent zich niet tot tippen. Verder zijn fatsoensnormen duidelijk ook een gevoelskwestie.
Verder was ik het niet die over de stewardessen begon he, dus ik ben ook niet de persoon die dat aan elkaar relateerde. Wat mij betreft is of een stewardess ook fooi krijgt zelfs totaal irrelevant.
Hoe dan ook, ik lees die posts toch anders. Het accent ligt niet op het misgunnen van fooi, het accent ligt op de vraag: waarom zij wel als ik niet. Een wezenlijk verschil. Neem mezelf, ik misgun echt niemand z'n fooi. Betekent dat dat ik geen vragen mag stellen over het waarom van die fooi?