Lijf & Lijn alle pijlers

Ervaringen multifocale lenzen?

13-07-2017 21:28 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft er iemand ervaring met multifocale lenzen?
Ik heb ze sinds half juni en ik weet niet of ik er tevreden mee ben.
Ik heb aankomende dinsdag een controleafspraak.
2 weken geleden had ik ook al een controle en daar heb ik mijn twijfels uitgesproken.

Situatie:
Ik heb al jaren lenzen. Vroeger alleen voor veraf en sinds een jaar of 4 monovision, dat wil zeggen 1 lens om goed in de verte te zien en 1 lens om te kunnen lezen.
Nu werd het tijd voor nieuwe lenzen en ik had keuze uit multifocale lenzen of lenzen voor veraf en een leesbril daarbij.
Vanaf 10 jarige leeftijd heb ik een bril en vanaf 19 jarige leeftijd lenzen.
Ik ben nu bijna 50.

Maar nu is het zo dat ik het idee heb dat ik wazig zie in de omgeving.
Ik heb dit uiteraard aangegeven en het is een verschil van 0,25 per oog.
Lezen gaat perfect.

Opticiën raadde me aan om hetnog even tijd te geven, vandaar de nieuwe afspraak.
Eventueel kan ik nieuwe lenzen krijgen met die 0,25 verbetering maar daardoor vermindert het lezen.
Of dus nieuwe lenzen voor veraf en die leesbril.

Ik wil zo graag ervaringen horen van mensen die ook deze lenzen hebben.
Moet het gewoon nog wennen aan de manier van kijken?
Vandaag was ik in een museum en dan valt die wazigheid direct weer op.
In en om huis valt het mee maar in een vreemde omgeving merk ik het het meeste.
Waarom ben je niet bij het Monovisie systeem gebleven? Het lastige daarvan is de wenperiode, maar die heb je al jaren geleden gehad.
Ik heb al jaren Monovisie en wil niet anders. Geen bril, geen leesbril, helemaal niets, ik zie goed op alle afstanden terwijl ik bar slechte ogen heb ;-)
Joyce, de opticiën gaf aan dat bij monovision er maar een beperkt "punten" verschil mag zijn in sterkte tussen beide ogen.
En ik krijg gewoon de leeftijd dat ik met lezen meer moeite krijg.
Dus misschien is bij mij het verschil te groot.
Bij mij zou er echt teveel verschil zijn tussen dichtbij en veraf. Niet alles bestaat uit dichtbij of veraf, er zijn ook tussenafstanden van pakweg 70 cm tot 1,80 m, die ik niet goed meer zou kunnen zien met monovision.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik heb ze ook gehad maar ik vond dat ik teveel moest inleveren om in de verte te kijken. Inderdaad wazig zien in de verte, maar ik kon er ook niet echt goed mee lezen, moest nog teveel focussen.
Ik heb ze teruggegeven.
Opticien zei toen ook dat het leesgedeelte ten koste gaat van het in de verte kijken. Maar dit is wel al een aantal jaren geleden.
Niemand is onmisbaar
Ik heb ze sinds een jaar of twee en ze bevallen goed. Ik zie iets minder goed met lezen dan met een leesbril, maar dat lever ik graag in voor het gemak. Bij mij is links bewust iets minder sterk veraf gemaakt zodat ik daarmee wat beter kan lezen. Soort monovisie dus. Ik kijk vooral met m'n rechteroog, dus dat kon makkelijk zonder wazig veraf te zien. Overigens heb ik zeer slechte ogen, zit bijna op -10.
Ik kan niet goed aangeven wat ik precies wazig zie.
Ik vind het ook lastig omdat de scherpte maar 0,25 beter zou kunnen.
Dam kun je in mijn ogen (grappige woordkeuze) niet wazig zien lijkt mij.

Ik ben er ook super mee bezig.
Vandaag op het werk ook.
Het lijkt wel of ik door het midden gewoon scherp zie en als ik dan mijn hoofd stil houd en naar iets hoog op de muur kijk dan is het wazig. Als ik dan mijn hoofd verander, ik til dan mijn kin op zeg maar dan zie ik weer scherp.

Ik ben zo in twijfel of ik deze lenzen zal houden.
De opticien wilde ook 1 lens vervangen voor een 0,25 betere en de andere houden zodat er een soort van mono visie komt.
Ik heb ze ook, wil niet anders meer.
Heb jaren een bril gehad maar kon er nooit echt aan wennen.
Na de bril direct naar multifocaal gegaan, dus ervaring met andere lenzen heb ik niet.
Moest er ook best een poos aan wennen hoor maar terug naar een bril ga ik echt niet meer....
Ook geprobeerd, ik heb maar een lens, dus monovisie kan ik niet proberen.
Ik vond het bifocale niet prettig, heb uiteindelijk een lens gekregen van -4,5 ipv mijn gebruikelijke -5. Hiermee heb ik iets scherpte in de verte ingeleverd maar ben ik mijn leesbril zo goed als kwijt. Terwijl ik toch al + 2,5 gebruikte.
Het gedoe van het voortdurend zoeken naar mijn leesbril is zoveel verminderd, het is nu weer fijn om te lezen. Ik werd zo moe van dat brilletje, het gezoek maar ook het lezen erdoor. Ik word nauwelijks gehinderd door iets minder scherp zien in de verte.

Alles bij elkaar was het een langdurige zoektocht maar ik ben nu weer blij..
Dus ja misschien is dat ook nog een optie?
ambra wijzigde dit bericht op 14-07-2017 21:33
0.00% gewijzigd
Ik heb ook al een poosje multifocale lenzen, maar pas had ik een proefsetje van het huismerk van een landelijke keten ( die waar de 2e en 3e bril gratis is op het moment). Daar zag ik dus beroerd mee, wazig en moest steeds knipperen om te kunnen focussen.
Ik heb dus weer gewoon mijn vertrouwde lenzen besteld, dan maar iets duurder hoor!
Zou het verschil uitmaken of je harde of zachte lenzen hebt?
Ik heb harde lenzen.
Ik heb ook harde lenzen (en om je niet te laten zoeken, multifocaal bevalt mij goed).
Bb heisenberg, ik wil eigenlijk ook geen bril meer.
Heb jij niet het idee dat je wazig ziet?
Is jouw zicht overal even scherp?

Toen ik ze net had zei de opticien dat ik moest wennen.
Dat ik moest wennen aan het met 2 ogen tegelijk kijken.
Ik vond meteen dat ik wazig zag dus hield constant 1 hand voor een oog om te controleren welk oog de boosdoener was.
Maar dat werkt met multifocale lenzen niet. Daar moet je met 2 ogen tegelijk kijken.

Izzy, zie jij ook gewoon helemaal scherp? Niets wazig aan de randen ofzo?

X secret, mijn lenzen komen ook bij een goede opticien vandaan.
En de opticien zegt ook dat ze mooi op mijn oog liggen, ze bewegen mooi.
Dus pasvorm is niet het probleem waar het door komt.
Ik weet niet de precieze sterktes maar volgens mij zit ik niet boven -3,5 met mijn slechtste oog.

Toen ik dus die mono visie had, wist ik dat ik over het totaal plaatje minder scherp zou zien.
Misschien heb ik het voor mezelf gewoon te hoog ingeschat hoe het zou zijn.
En moet ik dat wazige gewoon accepteren.
Maar als jullie die ervaring niet hebben dan ben ik òf te pietluttig òf ik heb de verkeerde lenzen.
Ik heb geen wazig zicht aan de randen, maar ik weet ook niet of er verschillende soorten multifocale lenzen zijn. Het enige dat ik merk is dat ik iets beter zie met een leesbril, maar dat schijnt logisch te zijn, het vergrotende effect werkt beter als het iets verder van je oog af zit.

Moet je met twee ogen kijken? Mijn linkeroog wordt nl. grotendeels genegeerd (vroger niet herkend lui oog).
Met twee ogen kijken is mij verteld in ieder geval.
Je hersenenen moeten het beeld van 2 ogen tegelijk corrigeren ofzo.

Ik heb geen idee waar het verschil in zit.
Ik wil eigenlijk niet terug naar een bril.
Ik denk dat gewoon lenzen voor ver zien en een leesbril voor mij beter zal werken.
Maar mss probeer ik toch nog eerst een soort monovisie uit met multifocale lenzen.

Ik vraag me ook af of ik het principe begrijp van die multifocale lenzen.
Bij een multifocale bril zit het leesgedeelte onderin. Dat is duidelijk.
Maar hoe dat nou bij lenzen zit?
bartjes schreef:
15-07-2017 10:29
Met twee ogen kijken is mij verteld in ieder geval.
Je hersenenen moeten het beeld van 2 ogen tegelijk corrigeren ofzo.

Ik heb geen idee waar het verschil in zit.
Ik wil eigenlijk niet terug naar een bril.
Ik denk dat gewoon lenzen voor ver zien en een leesbril voor mij beter zal werken.
Maar mss probeer ik toch nog eerst een soort monovisie uit met multifocale lenzen.

Ik vraag me ook af of ik het principe begrijp van die multifocale lenzen.
Bij een multifocale bril zit het leesgedeelte onderin. Dat is duidelijk.
Maar hoe dat nou bij lenzen zit?
Voor zover ik het begreep heb je bij lenzen twee mogelijkheden; een leesdeel onderin, dat is zwaarder dus zakt automatisch naar de goede plek. En een lens met leesdeel in de buitenrand.
De laatste heb ik geprobeerd maar vond het dus ook niet fijn genoeg, net als jij. Ik heb maar 1 lens en 1 blind oog, dus met beide ogen moeten zien is geen must. Mijn opticien lag er niet wakker van dat ik maar met een oog keek tenminste.
Ik ben dus naar minder scherp (maar niet wazig, mijn beeld is glashelder) gegaan. Snap je hem nog?
Ik snap het Ambra :-D

En ik snap ook dat het bij jou geen noodzaak is om met 2 ogen te kijken. Jouw hersenen zijn gewend dat ze maar van 1 oog beeld binnen krijgen.
Ik doe er luchtig over maar voor jou is het natuurlijk andere koek.

Ik heb het inderdaad ook wazig zien en niet over minder scherp.
Toevallig bedacht ik dat vanochtend toen ik mijn lenzen nog niet in had.
Dan zie ik niet scherp maar wel overal niet scherp.
En met lenzen zie ik op bepaalde plekken wel scherp en rondom wazig.

En bij de opticien kijk je door zo'n aparaat met je kin op het "bordje" en je voorhoofd tegen de bovenkant geduwd,
Dus je oogstand is recht vooruit zeg maar.
En dan zie ik scherp.
Dat is thuis ook zo.

Ik ga overleggen over lenzen met een leesgedeelte onderin. Zo heb ik me in eerste instantie ook multifocale lenzen voorgesteld eigenlijk.
bartjes schreef:
15-07-2017 11:22
Ik snap het Ambra :-D

En ik snap ook dat het bij jou geen noodzaak is om met 2 ogen te kijken. Jouw hersenen zijn gewend dat ze maar van 1 oog beeld binnen krijgen.
Ik doe er luchtig over maar voor jou is het natuurlijk andere koek.

Ik heb het inderdaad ook wazig zien en niet over minder scherp.
Toevallig bedacht ik dat vanochtend toen ik mijn lenzen nog niet in had.
Dan zie ik niet scherp maar wel overal niet scherp.
En met lenzen zie ik op bepaalde plekken wel scherp en rondom wazig.

En bij de opticien kijk je door zo'n aparaat met je kin op het "bordje" en je voorhoofd tegen de bovenkant geduwd,
Dus je oogstand is recht vooruit zeg maar.
En dan zie ik scherp.
Dat is thuis ook zo.

Ik ga overleggen over lenzen met een leesgedeelte onderin. Zo heb ik me in eerste instantie ook multifocale lenzen voorgesteld eigenlijk.
Voor mij is het ook luchtig hoor. Ik ben geboren met maar zicht in een oog, dus weet niet beter..
In ieder geval lijkt het me duidelijk dat je terug moet naar de opticien, en overleggen over iets anders. Dit is gewoon niet het goede voor jou..
Ik heb de multifocale lenzen met een ring eromheen voor het leesgedeelte. Lijkt me verstandig om terug te gaan, dit gaat verder dan "je moet eraan wennen".
Ik ga sowieso terug naar de opticien.
Maar in mijn omgeving is er niemand waar ik ervaringen mee uit kan wisselen.
Allemaal verstokte brildragers.
En als ik het over monovisie heb,hebben ze geen idee waar het over gaat.

Bedankt voor jullie bijdragen, ik heb hier zeker wat aan.

Voel je vooral vrij om verder te reageren, misschien kom ik er in het weekend nog wel op terug.

Ik heb nu van mijn werk een artikel.meegenomem dat ik thuis ga testen om te zien of ik het zonder lenzen kan lezen.
Dit was ook de reden om te moeten bijstellen met sterkte.
bartjes schreef:
15-07-2017 09:22
Bb heisenberg, ik wil eigenlijk ook geen bril meer.
Heb jij niet het idee dat je wazig ziet?
Is jouw zicht overal even scherp?
Beide ogen zijn even slecht nl -2.25 .
Ik kan zonder lenzen uitstekend lezen, echter zodra ik in de auto stap denk ik : oei oei
Ik kan nog net aan een fietser op 10 m herkennen maar verder is het helemaal nix.
Dat is pas wazig... :whistle:

Als ik dit met lenzen vergelijk, met lenzen kan ik op 200m de verkeersborden lezen, eigenlijk is dit de juiste maatstaf natuurlijk.
Bij normale lenzen loop je dan weer tegen het probleem dat je je dashboard niet mee kan lezen :facepalm:
Ik merk bij de multifocale wel dat het me 1 seconde kost om scherp te stellen.
Maar het gemak van die dingen compenseert die 5% scherpte ruimschoots naar mijn smaak.
Even een update.

Vorige week de controle gehad en alle mogelijkheden bekeken.
En samen besloten om toch bij multifocale lenzen te blijven.
Wel kreeg ik een ander paar allebei 0,25 sterker.
Gisterochtend heb ik ze omgewisseld, en ik merkte direct verschil.
En nu zeg ik net tegen mijn man dat ik superblij ben met deze lenzen.
Ik had niet verwacht dat het zo'n groot verschil uit zou maken.
Waarschijnlijk lever ik wat lezen betreft iets in, ik heb het tot nu nog niet ondervonden maar wellicht volgende week tijdens mijn werk dat ik het merk.
Maar voor nu ben ik super tevreden.
Dus eind goed, al goed.

Bedankt voor jullie reacties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven