Gezondheid alle pijlers

bijnieruitputting

16-07-2017 08:10 23 berichten
Wie heeft er ervaring met bijnieruitputting en wat helpt nou ECHT om hier weer bovenop te komen. Ik zie op internet zoveel verschillende supplementen en vitamines dat ik door de bomen het bos niet meer zie!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-07-2017 10:31
Reden: Offtopic
98.76% gewijzigd
bijnieruitputting krijg je van langdurige stress. Zoek dus op wat helpt tegen langdurige stress/burnout. Het is geen vitamine tekort, het is een te hoog cortisolniveau in je lichaam. Dat moet dalen.

Dus weg bij dat VIVA forum, ga wandelen, ga fietsen, ga ontstressen.
Heb niet de diagnose bijnieruitputting (diagnose burn-out), maar het boek bijnieruitputting van James L Wilson werd mij aangeraden. Het is niet zo dat hier heel veel nieuws instaat, maar door mij aan het dagschema te houden waarin meerdere ontspanningsmomenten zijn verwerkt, op voeding te letten (geen suikers, cafeïne, gefrituurd eten, fruit als ontbijt etc), oppassen energievreters, dat mijn energieniveau wel heel langzaam omhoog gaat en dat ik een dip sneller overkom. Als supplement nam ik reeds een multivitamine en omega 3 pilletje. In het boek wordt hoge dosering vit C aangeraden.
Heb je daadwerkelijk de diagnose bijnieruitputting gekregen? Als het om heel zware bijnieruitputting gaat, kan het lang duren voor je lichaam zich recupereert.
Always believe that something wonderful is about to happen.
Wellicht is het handig om eerst te vertellen wat je zelf in de afgelopen jaren hebt gedaan om hiervan te 'genezen', zodat men je niet weer dezelfde tips als in je eerdere topic uit 2014 hoeft te geven.

Het lijkt me overigens raadzaam om (opnieuw) naar een huisarts te gaan met je klachten, want als het na bijna 3 jaar nog niets beter is geworden, zou je denken dat er een echte medische oorzaak moet zijn.
Modeterm?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
16-07-2017 08:34
Modeterm?
Geen idee of het een modeterm is, maar het bestaat alleen in de alternatieve geneeskunde op de manier waarop TO het bedoelt. Mocht ze namelijk de ziekte van Addison hebben, dan zou er na 3 jaar allang een behandeling zijn opgestart. Het niet behandelen van deze ziekte is namelijk potentieel dodelijk.
Marie1888 schreef:
16-07-2017 08:49
Geen idee of het een modeterm is, maar het bestaat alleen in de alternatieve geneeskunde op de manier waarop TO het bedoelt. Mocht ze namelijk de ziekte van Addison hebben, dan zou er na 3 jaar allang een behandeling zijn opgestart. Het niet behandelen van deze ziekte is namelijk potentieel dodelijk.
Dit dus.
Ik open dit topic met het idee dat iemand met de ziekte van Addison dat geopend heeft.
En dat terwijl ik toch al heel lang hier op Viva rondloop en dus beter had moeten weten.
:facepalm:

En TO: wat echt helpt is nog even verder lezen op internet en begrijpen dat het begrip bijnieruitputting zoals jij het gebruikt onzin is. Een snellere genezing dan dat vind je nergens.
If you doubt yourself, you're not alone. Everyone doubts you.
Week 11 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
16-07-2017 08:54
Dit dus.
Ik open dit topic met het idee dat iemand met de ziekte van Addison dat geopend heeft.
En dat terwijl ik toch al heel lang hier op Viva rondloop en dus beter had moeten weten.
:facepalm:

En TO: wat echt helpt is nog even verder lezen op internet en begrijpen dat het begrip bijnieruitputting zoals jij het gebruikt onzin is. Een snellere genezing dan dat vind je nergens.
Gekkie! Je vergeet mijn rode hoedje endezo....
Bijnieruitputting is geen officiële ziekte. Als je een bijniercrisis of Addisonse crise bedoelt, moet je naar je endocrinoloog.

Bijnieruitputting is een zogenaamde modeterm. Geen enkel onderzoek wijst erop dat het daadwerkelijk iets is dat als ziekte kan worden beschouwd.

Stress voorkomen en verhelpen is de enige truc. Dat stress slecht voor je is, is geen verrassing, dus een goede regelmaat, goede voeding en een gezonde dosis beweging met eventueel hulp van een psycholoog of coach is nooit een slecht idee.
Exact. En tuurlijk moet je van die 'dokter' dure suplementen en kruidenbullshit kopen. Anders word je noet beter.
Perzina schreef:
16-07-2017 09:24
Exact. En tuurlijk moet je van die 'dokter' dure suplementen en kruidenbullshit kopen. Anders word je hij niet beter.
;-D
Van stress waar je geen adequaat antwoord op hebt kan je wel degelijk uitgeput raken. Eerst omdat je de problemen hoe dan ook wil oplossen, en later omdat je suf en gelaten wordt en een gevoel van mislukking in je hersens wordt gegrift.

Dus ik denk dat je het eigenlijk daarover hebt TO. Een bezoek aan je huisarts kan nooit kwaad.
Veel mensen schijnen juist in de weekeinden en op vakantie ziek te worden, omdat dan eindelijk de cortisolproductie (je lichamelijke antwoord op stress) minder wordt en je lijf daardoor uit kan zieken.
-Suze- schreef:
16-07-2017 09:01
Gekkie! Je vergeet mijn rode hoedje endezo....
Ik vergeet het niet, ik negeer het.
Ik geloof namelijk niet in rode hoedjes, ik geloof in alumimium hoedjes.
Marie1888 schreef:
16-07-2017 08:49
Idd, daar is een ACTH test voor nodig.
Als je slaapapneu hebt, dan raken je bijnieren ook uitgeput. Doordat je ademhaling een aantal keren per uur stopt en je daarna snakkend naar adem hapt (net alsof ie verdrinkt) maak je adrealine aan en krijgen je bijnieren een opdonder. De arts in het ziekenhuis heeft ons er uitvoering over verteld. Helemaal onzin lijkt het me dus niet.
yoshe schreef:
16-07-2017 09:48
Als je slaapapneu hebt, dan raken je bijnieren ook uitgeput. Doordat je ademhaling een aantal keren per uur stopt en je daarna snakkend naar adem hapt (net alsof ie verdrinkt) maak je adrealine aan en krijgen je bijnieren een opdonder. De arts in het ziekenhuis heeft ons er uitvoering over verteld. Helemaal onzin lijkt het me dus niet.
Maar dan los je het dus op door je slaapapneu aan te pakken en niet door overpriced niet werkende supplementen te nemen.
vienna29 schreef:
16-07-2017 08:21
Heb niet de diagnose bijnieruitputting (diagnose burn-out), maar het boek bijnieruitputting van James L Wilson werd mij aangeraden. Het is niet zo dat hier heel veel nieuws instaat, maar door mij aan het dagschema te houden waarin meerdere ontspanningsmomenten zijn verwerkt, op voeding te letten (geen suikers, cafeïne, gefrituurd eten, fruit als ontbijt etc), oppassen energievreters, dat mijn energieniveau wel heel langzaam omhoog gaat en dat ik een dip sneller overkom. Als supplement nam ik reeds een multivitamine en omega 3 pilletje. In het boek wordt hoge dosering vit C aangeraden.
Heb je daadwerkelijk de diagnose bijnieruitputting gekregen? Als het om heel zware bijnieruitputting gaat, kan het lang duren voor je lichaam zich recupereert.
:thumbsup:
LOEP ME MAAR aub.
jopee schreef:
bijnieruitputting krijg je van langdurige stress. Zoek dus op wat helpt tegen langdurige stress/burnout. Het is geen vitamine tekort, het is een te hoog cortisolniveau in je lichaam. Dat moet dalen.

precies,maar alles met mate, ga niet telkens over je grens, breng structuur aan je leven en eet en drink gezond.
LOEP ME MAAR aub.
yoshe schreef:
16-07-2017 09:48
Slaapapneu zorgt voor algehele uitputting vanwege het feit dat je slaapcycli verstoord zijn. Dat dat ook hormonale invloed heeft is duidelijk, maar bijnieruitputting is geen medisch erkende aandoening, behalve in het geval van de ziekte van Addison.
jopee schreef:

Forummen kan enorm ontspannend zijn.
De internist kan het gehalte cortisol vaststellen (het stofje dat bijnieren aanmaken) en bij een afwijkend resultaat tabletten voorschrijven. Die men langere tijd moet innemen.

Apneu kan zeker voor uitputting zorgen, maar of dat met bijnieruitputting te maken heeft weet ik niet.

Forummen kan ontspannend werken als je enkel en alleen reageert en of meeleest op ontspannende onderwerpen. Zoek geen rel topics op. Ga voor het slapen gaan niet op de pc. Het blauwe licht van het scherm is ook niet bevorderlijk voor je rust.
LOEP ME MAAR aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven