Werk & Studie alle pijlers

er (te) jong uitzien ---> nadeel!

13-11-2007 16:00 173 berichten
Hallo,



Ik vraag me af of er mensen zijn, die net als ik, er jonger uitzien dan dat ze zijn, en of diegene hierbij problemen ondervinden bij het zoeken naar een (HBO)baan?



Ik krijg namelijk weleens het gevoel dat ze mij niet aannemen omdat ik te jong en daardoor blijkbaar dus niet capabel overkom ofzo.



Ook succes verhalen zijn welkom :) Dat geeft de burger moed :)



Oja..ben 26 maar wordt vaak 20 geschat ..
Alle reacties Link kopieren
Niet klein en zeker niet slank. Echt gevalletje van uitstraling denk ik. En dan blijkbaar een die ik aan en uit kan zetten, want op congressen etc waar ik presentaties houd denken ze nooit dat ik nog heel jong ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik had met mijn oudste dochter boodschappen gedaan en achter de kassa's stonden van die lui donateurs te 'ronselen'. De beste jongen kwam op me af en vroeg: ben je al 18? :D ik was toen 31...
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook mij bekend (ik kom deze link toevallig tegen dus waarschijnlijk een van de weinige mannen ).

Meestal schat mij men rond de 29-30 in maar over 2 maanden ben ik 37. Ook ik merk dat ik niet serieus genomen wordt als men op mijn uiterlijk afgaat. Pas als ze naar mijn cijfers//rapportages/kennis kijken dan gaat er pas een hele felle lamp branden maar dan is het meestal al te laat.

Laatst spraken we op mijn werk over ieders leeftijd en schrokken de meeste mensen waaronder mijn manager toen hij hoorde dat we maar een week verschillen.

Laatst moest ik mijn ID kaart vernieuwen en gaf de medewerkster al aan dat we net zo goed mijn oude foto er op konden houden omdat ik helemaal niet was veranderd.

Het grappige is wel dat flirten met meisjes van ongeveer 21-24 geen enkel probleem is. Een vriendin vertelde me dat ik door mijn gezicht als even oud overkwam maar dat alleen mijn manier van omgang/praten duidelijk maakte dat ik ouder ben.

Mijn moeder hetzelfde verhaal, ze is nu 56 maar wordt nog altijd minimaal 10 jaar jonger ingeschat.

Mijn broertje daarintegen, die is 9 jaar jonger, toen we een keer hoog bezoek kregen dachten ze dat hij de oudste was!
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik ook zoiets, niet ik maar mijn kind van bijna 8 word veel jonger geschat.

Zij is klein en fijne. Zodra mensen aan mij vragen in welke kleuterklas ze zit of hoe het is met een tweeling (broertje is 5). Dan laat ik haar zelf antwoorden, meestal weten mensen wel genoeg als er een woordenwaterval bij haar loskomt.



Ze zal vast en zeker er later nog wel ´last´ van hebben
Alle reacties Link kopieren
Mensen hebben nu eenmaal bepaalde vooroordelen bij 'jong' (energiek, flexibel, staat open voor veranderingen) en bij 'ouder' (ervaren, maar minder flexibel en energiek). Als ik (36) eruit had gezien als 43 in plaats van als 29 had ik mogelijk niet de startersbaan gekregen die ik nu heb en dus minder makkelijk een carriereswitch kunnen maken. Dus kop op, het komt goed, als je straks wat ouder bent ga je de voordelen ervaren
Ik word ook altijd jonger geschat (ben 27), maar vind het prima. Voel me ook jonger, dus ach. Vrouwen van mijn leeftijd die al kinderen enzo hebben vind ik sowieso altijd al jaaaren ouder lijken.
Alle reacties Link kopieren
Dit doet mij denken aan mijn grootmoeder. Ze wordt 84 en in haar dorp is er een vereniging die voor de 80-plussers met de kerst een geschenkmandje brengt. In december stond er dus iemand voor haar deur met de vraag of haar moeder thuis was
Alle reacties Link kopieren
Haha, heerlijk echt een feest der herkenning dit. Ik zat al op kamers toen ik van de slager een plakje worst aangeboden kreeg. En heb ook een keer een verkoper van kunststof kozijnen aan de deur gehad die vroeg of mijn vader thuiswas, ik was toen al bijna 30! Toen ik antwoordde dat ik geen idee had omdat dit niet het huis van mijn vader was, vroeg hij of mijn man thuis was. Toen heb ik hem vriendelijk gevraagd nooit meer terug te komen.



Bij mij valt het nu overigens wel mee hoor. Ik zie eruit als een jonge moeder maar ben midden 30, ik vind het nu prima.



Als je er ouder uit wilt zien, spelen kleding en kapsel wel een rol trouwens. Je zou aan je kapper kunnen vragen of er een kapsel bestaat wat jou wat ouder laat lijken en je wellicht in kledingwinkels kunnen laten adviseren voordat je kleding koopt om op sollicitatiegesprek te gaan.



En verder gewoon van genieten hoor, er komt een tijd dat je het geweldig vindt!
Alle reacties Link kopieren
Poe, hier ook een feest der herkenning!

Ik ben 24, nog niet eens zo oud dus, maar ik moet in heel veel situaties nog mijn rijbewijs/ID kaart te voorschijn halen als ik alcohol/sigaretten koop of als ik een kroeg binnen wil. Irritant, maar verder niet zo'n ramp.



Ik ben wel altijd bang dat ik niet voor vol word aangezien bij sollicitaties. Ik ben klein (1.60), heb een gemiddelde bouw maar een rond gezicht en ik kom niet echt 'sterk' en 'vrouwelijk' over. Ik heb altijd wel een klein beetje make-up op maar verder ben ik qua stijl wel wat stoerder. Daar baal ik soms wel eens van.



Maar blijf positief, als we boven de 40 zijn genieten we er alleen maar van toch? Zowel mijn oma als vader worden ook nog steeds 10 jaar jonger geschat .
Alle reacties Link kopieren
Haha heel herkenbaar! Ik ben 25 maar veel schatten mij jonger, begin 20 en soms weleens 18. Ik lijk niet alleen qua gezicht jong maar ik ben ook klein (1.60) en tenger gebouwd. Mijn ouders worden vaak 10 jaar jonger geschat (ze verven beide hun haren hahah).



Bij solliciteren baal ik wel van dat ik jonger uitziet. Ik heb het gevoel dat mensen mij als een onschuldig, naief meisje zien en dus mij niet capabel vinden voor de job. Ik zoek een baan in de sector waar veel mannen werken, dus dat maakt het nog moeilijker.



Maargoed zoals anderen zeggen ik zal later wel de voordelen van merken
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er ook altijd jonger uit gezien. Eigenlijk ben ik daar altijd blij mee geweest: het leven gaat toch al zo hard, dus laat mijn lichaam en gezicht maar zo lang mogelijk jong blijven. Met solliciteren geen problemen gehad: zodra ik mijn ideeën uitlegde kwam ik blijkbaar bewust en ontwikkeld genoeg over.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal.

We zijn nu weer tien jaar verder.
En voor mij is er niks veranderd.
Ik zie er nog steeds veel te jong uit.
Ik ben nu 57. Men schatte mij onlangs 35.

Groeten Gerrie47
Ik ben 40+ en word ook geregeld de zus van mijn oudste dochter genoemd. Of eind 20 geschat.
Ik vind het wel lollig.
Als ze me s'morgens zien als ik net wakker ben piepen ze wel anders. :rofl:
Ik ben 40 en toen ik vorig jaar in mijn nieuwe baan begon werd mij serieus bij meelopen gevraagd of ik nog thuis woonde en of het mijn eerste baan of stageplek was.... :rofl: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eind 20, net begonnen bij nieuwe baan en iedereen dacht dat ik 20 ofzo was haha.
Ik vind niet zo erg, als je dan fouten maakt wordt er gedacht: ach, is net van school, moet nog veel leren ;-) dan dat je al jaren werkervaring hebt.
Robinson schreef:
16-07-2017 09:18
Ik vind niet zo erg, als je dan fouten maakt wordt er gedacht: ach, is net van school, moet nog veel leren ;-) dan dat je al jaren werkervaring hebt.
Hahahahahaha ja zo kunnen we het ook bekijken!!!
Ik ben 26, toen ik begon op mijn werk 2,5 jaar geleden kreeg ik steeds de vraag "hoelang mijn stage nog ging duren" op zo'n toontje alsof ik in het middelbaar zat... In kledingwinkels vragen ze "of ik mijn studentenkaartje mee heb". 1x kreeg ik een shock-reactie in een winkel. Ik draag een trouwring van een overleden familielid dat me zeer dierbaar was. De verkoopster vond het abnormaal dat ik op zo'n jonge leeftijd getrouwd was. De horror sprak uit haar ogen, ze dacht dat ik uitgehuwelijkt was ofzo voor ik de legitieme leeftijd van 18 had bereikt. :')

Ik vind het al bij al nog wel een compliment, het enige wat me er enorm aan stoort is dat sommige mensen me onderschatten. Ze denken dat ik een dom poppetje ben dat nog groen ziet achter haar oren. Of erger: mijn chef en oudere collega die zich opstellen als een soort ouderfiguur. Ik beschik gelukkig over zeer grove, scherpzinnige humor, heeft altijd zo'n grappig shockeffect op mensen die me niet kennen.
Alle reacties Link kopieren
Het probleem was altijd dat niemand mij serieus nam en mijn tijdslijn omzette in iets dat toch absoluut niet kon zijn gebeurd. Ik had een heel gesprek met een toenmalige collega en hij bleef mij het hele gesprek heel raar aankijken. De volgende dag kwam de aap uit de mouw: Hoe kon ik al zoveel hebben meegemaakt, terwijl ik max 23 jaar kon zijn. Ik ben daar best onzeker van geworden. Want niet alleen ben ik een heel eerlijk persoon, ook ben ik nogal heel erg serieus. Collega bood trouwens zijn excuses aan toen hij hoorde dat ik toch echt 6 jaar ouder was. Maar het heeft me wel een deuk gegeven.
Zijn het niet gewoon heel vaak loze complimentjes?
Alle reacties Link kopieren
Ik wordt al heel mijn leven te jong geschat. Door verschillende factoren, denk ik. Zo heb ik een jong gezicht, ben klein en tenger. Ook ben ik niet zo'n vrouwelijk type en houd niet van make-up, jurken en rokken.
Nu ben ik 32, maar moet me bij de drankenzaak nog legitimeren. Bij het zwembad-entree werd dit jaar nog gevraagd: "Boven de 16 of nog geen 16?" Ik ben het gewend. In de zin dat het al vaak gevraagd is. Maar gevoelsmatig vind ik het niet leuk. Alsof je er op een bepaalde manier uit hoort te zien.
Het ligt er wel aan hoe het gezegd wordt. "Jij ziet er nog goed uit voor je leeftijd." Klinkt vriendelijker als "Echt waar? Je bent nog zo klein."
Ik heb ook niet echt volwassen dingen bereikt. Geen relatie, geen kinderen, geen carrière.
Alle reacties Link kopieren
Ik word ook altijd 10+ jaar jonger geschat. Heerlijk. Love it. :jump:
Ach, wat zeg je zelf als iemand je vraagt zijn/haar leeftijd te schatten?
Wat je echt denkt?
Of wat de ander graag wil horen?
Alle reacties Link kopieren
karin12345 schreef:
16-07-2017 19:46
Ach, wat zeg je zelf als iemand je vraagt zijn/haar leeftijd te schatten?
Wat je echt denkt?
Of wat de ander graag wil horen?
ja hoor, is heel leuk om op je 20 te horen dat je 13 lijkt :blob:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
karin12345 schreef:
16-07-2017 16:59
Zijn het niet gewoon heel vaak loze complimentjes?
Waarom is het een compliment om er jonger uit te zien?
Omdat de hele maatschappij geobsedeerd is door jeugd? Belachelijk.
Piratesse schreef:
16-07-2017 19:51
Waarom is het een compliment om er jonger uit te zien?
Omdat de hele maatschappij geobsedeerd is door jeugd? Belachelijk.
Of het nou wel een obsessie is of niet, het is gewoon zo dat de meeste mensen graag jonger geschat willen worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven