Geld & Recht alle pijlers

Huis kopen met BKR

15-07-2017 12:24 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag en misschien kunnen jullie mij helpen door middel van andere verhalen & tips.

Wij staan op het punt een huis te kopen. Nu is het zo dat ik een BKR registratie heb. ( nog niet helemaal afbetaald ).
Mijn vriend heeft geen schulden, helemaal niks. Wel weet hij van mijn BKR registratie. Wij hebben geen samenlevingscontract, helemaal niks. Dit willen we pas regelen bij de notaris (mits alles rond is)

Omdat mijn vriend geen schulden heeft kan hij de hypotheek op zijn naam krijgen. Maar dan willen we het zeg maar zo de hypotheek op zijn naam en het huis op beide namen? Nu weet ik niet of dat kan omdat ik een BKR heb.

Of moet het huis dan ook op zijn naam?

Xx Mntjee
Alles gebeurd met een reden
Of allebei op de hypotheek- èn eigendomsakte, of op beide aktes alleen je vriend. Hij zou wel gek zijn als hij jou wel mede-eigenaar maakt, maar niet mede-schuldenaar bij de bank. Iets met lusten en lasten.
What doesn't kill you gives you a set of unhealthy coping mechanisms and a dark sense of humor.
Is de BKR positief of negatief? Ik heb ook een BKR registratie (bijna iedereen) door de hypotheek.
Ontzettend veel mensen hebben een BKR-registratie. Je staat daar namelijk ook geregistreerd als je meer dan 500 euro rood mag staan op je bankrekening. Een BKR-registratie betekent absoluut niet dat je geen hypotheek of andere lening meer kunt afsluiten.
Pas bij een negatieve BKR wordt het lastig. En de BKR is negatief als je betalingsachterstanden hebt bijv. Als je keurig je maandelijkse termijnen betaalt, is je BKR niet negatief.

Je schuld kan wel van invloed zijn op de hoogte van het bedrag wat je maximaal voor de hypotheek kunt lenen.
Mijn BKR is negatief. Dit komt omdat ik in het verleden mijn studie niet kon betalen. Inmiddels ben ik hem aan het afbetalen.

De hypotheek zou op 107,500 komen. Dit kan mijn vriend op 1 salaris krijgen. Die van hem dus.
Maar als ik buiten beeld blijf moet het kunnen toch? Het huis & hypotheek op zijn naam.

Ik bedoel we nu samen in een huurhuis, maar hebben samen niks op papier staan geen samenlevingscontract, niks.
Als je het huis ook op jouw naam wilt, vind ik het wel zo netjes als je ook de hypotheek op beide namen zet. Vraag bij de hypotheekverstrekker gewoon na of dit mogelijk is. Ik verwacht geen enkel probleem, aangezien je vriend dit ook zonder jou kan betalen, en jij netjes aan het afbetalen bent.
Inderdaad niet alleen de hypotheek op zijn naam, maar dan ook het huis. Je betaalt dan niet mee aan de aflossing op de woning, de rente kun je wel aan meebetalen, dat is eigen keuze. Daarnaast is het dan verstandig om een eigen spaarpot op te bouwen, voor als de relatie uitgaat en jij dus op straat komt te staan.

In een samenlevingscontract kun jee verblijfsbeding opnemen. Daarnaast is een testament verstandig, zodat jij erfgenaam wordt en in de woning kunt blijven als je vriend overlijd.
mntjee schreef:
15-07-2017 12:24
Omdat mijn vriend geen schulden heeft kan hij de hypotheek op zijn naam krijgen. Maar dan willen we het zeg maar zo de hypotheek op zijn naam en het huis op beide namen?

Hij zou wel gek zijn als hij dat zou doen. Als jullie verstandig zijn koopt hij dat huis alleen. Dan is er ook geen gedoe met uitkopen en overschrijven enzo als jullie ooit weer uit elkaar zouden gaan.
Je betaalt dan uiteraard wel gewoon netjes mee aan alle lasten, uitgezonderd de aflossing van de hypotheek.
Klopt dat doen we nu inderdaad ook ik ben hier bij in komen wonen en ik betaal aan alle kosten mee. Dus het beste inderdaad gewoon alles op zijn naam & ik even buiten beeld
mntjee schreef:
15-07-2017 12:55
Klopt dat doen we nu inderdaad ook ik ben hier bij in komen wonen en ik betaal aan alle kosten mee. Dus het beste inderdaad gewoon alles op zijn naam & ik even buiten beeld

Realiseer je dat dit niet iets wat je zomaar even terugdraait later hè? Dus je blijft dan niet 'even' buiten beeld, maar eerder 'altijd'.

Als jij het niet samen wil kopen/bezitten is dat prima, maar waarom wil je dat? Waarom wil jij geen mede-eigenaar van het huis worden en samen op de hypotheekakte? Nogmaals: als je alles afgewogen hebt prima als het je keuze is, maar ik krijg het idee dat je je er nauwelijks in verdiept hebt en een beetje 'zomaar' een keuze maakt.
Heb je een uitdraai van het BKR? En welke instantie heeft je daar aangemeld? Studie niet kunnen betalen, daarom vraag ik het.
Staat er echt een "A" achter het bewuste krediet in de BKR-uitdraai?

Huis op twee namen en hypotheek op 1 naam moet je vriend niet willen. En werkt de geldverstrekker ook niet aan mij.
Want dan hebben ze wel iemand in het huis wonen, bij wie ze niets kunnen vorderen.

Op papier is je vriend dus alleenstaand en hij gaat in zijn eentje een huis kopen. Lijkt me enige mogelijkheid op dit moment.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
mntjee schreef:
15-07-2017 12:35
Mijn BKR is negatief. Dit komt omdat ik in het verleden mijn studie niet kon betalen. Inmiddels ben ik hem aan het afbetalen.

De hypotheek zou op 107,500 komen. Dit kan mijn vriend op 1 salaris krijgen. Die van hem dus.
Maar als ik buiten beeld blijf moet het kunnen toch? Het huis & hypotheek op zijn naam.

Ik bedoel we nu samen in een huurhuis, maar hebben samen niks op papier staan geen samenlevingscontract, niks.
Dan kan jouw inkomen niet meegenomen worden en wordt dus het bedrag wat jullie kunnen lenen automatisch lager.
Tr0tter schreef:
15-07-2017 12:48
Hij zou wel gek zijn als hij dat zou doen. Als jullie verstandig zijn koopt hij dat huis alleen. Dan is er ook geen gedoe met uitkopen en overschrijven enzo als jullie ooit weer uit elkaar zouden gaan.
Je betaalt dan uiteraard wel gewoon netjes mee aan alle lasten, uitgezonderd de aflossing van de hypotheek.
.
Het is wel te hopen dat de partner van TO nooit iets ernstigs overkomt.
Overlijd de partner dan staat TO op straat.
Niet geschoten is altijd mis
Het maakt een groot verschil of de BKR-registratie negatief of positief is. Bij een negatief BKR wordt er geen lening uitgeschreven op jouw naam. Bij een 'gewone' BKR, door lening of hypotheek, kun je wel een hypotheek krijgen, maar minder door de schuld die openstaat. Zolang de BKR niet negatief is kan er nog veel mogelijk zijn.
Bitje93 schreef:
15-07-2017 13:53
.
Het is wel te hopen dat de partner van TO nooit iets ernstigs overkomt.
Overlijd de partner dan staat TO op straat.
Tenzij ze direct ook een testament regelen, als ze bij de notaris zijn om het samenlevingscontract te regelen.

TO, wat wil je eigenlijk? Uit je antwoorden lees ik dat jij de hypotheek niet op je naam wilt? Heb je dan al bedacht wat je wel of niet meebetaalt aan de hypotheek?
Hij kan het huis kopen en hypotheek afsluiten.

Daarna trouwen in gemeenschap van goederen en je wordt alsnog eigenaar van huis en (!) hypotheek.
Je kunt de hypotheek wel op je naam krijgen, maar waarschijnlijk telt alleen het inkomen van je vriend mee bij berekening van de maximale hypotheek. De bank heeft liever twee schuldenaren dan een, dus ik verwacht niet dat ze hier moeilijk over doen.
Je zal die schuld moeten aflossen of ze nemen hem mee in de berekening van het maximaal te lenen bedrag. En dat kan wel eens vies tegenvallen.

Als die beide opties er niet zijn dan zul je de hypotheek en het huis op zijn naam moeten laten zetten en dan hopen dat hem niets overkomt. Ook bij uit elkaar gaan heb je dan nergens recht op.

Misschien eens bij een financieel adviseur vragen wat de mogelijkheden zijn.
Boogschutter10 schreef:
15-07-2017 14:22
Hij kan het huis kopen en hypotheek afsluiten.

Daarna trouwen in gemeenschap van goederen en je wordt alsnog eigenaar van huis en (!) hypotheek.
Dan moeten ze op korte termijn trouwen. Vanaf 1 januari 2018 veranderd deze wetgeving. Alle bezittingen en schulden van voor het trouwen blijven buiten de boedel.
Dahlia74 schreef:
15-07-2017 15:00
Dan moeten ze op korte termijn trouwen. Vanaf 1 januari 2018 veranderd deze wetgeving. Alle bezittingen en schulden van voor het trouwen blijven buiten de boedel.
Na 1 januari kun je er ook voor kiezen om in gemeenschap van goederen te trouwen.
Wij doen het op deze manier omdat ik een negatief BKR registratie heb. Inmiddels ben ik bezig met de afbetaling, maar lijkt dit de enige mogelijkheid.

We hebben ons goed laten informeren en gesprekken bij verschillende banken gehad. Zodra de financiering rond is zouden we alles kunnen regel bij de notaris, samenlevingscontract etc.
_Marana_ schreef:
15-07-2017 13:56
Tenzij ze direct ook een testament regelen, als ze bij de notaris zijn om het samenlevingscontract te regelen.

TO, wat wil je eigenlijk? Uit je antwoorden lees ik dat jij de hypotheek niet op je naam wilt? Heb je dan al bedacht wat je wel of niet meebetaalt aan de hypotheek?
Onderling hebben wij afspraken gemaakt over betalen etc. Bij een notaris willen we belangrijke dingen op papier laten zetten
Boogschutter10 schreef:
15-07-2017 15:19
Na 1 januari kun je er ook voor kiezen om in gemeenschap van goederen te trouwen.
Jazeker, je kunt nog steeds trouwen in gemeenschap van goederen. Alleen die gemeenschap is anders dan nu. Dus hetgeen je voor het trouwen bezit wordt niet meer automatisch gemeenschappelijk eigendom net als de aanwezige schulden. Wil je dit anders, dan moet je dus naar de notaris en trouw je dus onder voorwaarden.
Dahlia74 schreef:
15-07-2017 17:23
Jazeker, je kunt nog steeds trouwen in gemeenschap van goederen. Alleen die gemeenschap is anders dan nu. Dus hetgeen je voor het trouwen bezit wordt niet meer automatisch gemeenschappelijk eigendom net als de aanwezige schulden. Wil je dit anders, dan moet je dus naar de notaris en trouw je dus onder voorwaarden.
Ook volledige gemeenschap van goederen zoals het nu is blijft mogelijk, zie deze link: https://zorgelooschscheiden.nl/blogs/sc ... -goederen/
(de rest van de pagina gaat dan weer over scheiden, dus wel een beetje raar)
Maar als je naar de notaris gaat kun je dus afspreken dat het huis + de hypotheek na het huwelijk wel in de gemeenschap van goederen valt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven