Menstruatie cup problemen
donderdag 13 juli 2017 om 22:58
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!
Ik heb sinds kort een diva cup en het bevalt me goed! Maar ik heb nog wel last van lekken... En het vervelendste is dat als ik wakker word meteen naar de wc moet. Het loopt er gewoon bij langs. Het klinkt misschien een beetje raar, maar het 'pruttelt' daar dan ook. Ik vind het heel vervelend. Heeft iemand advies?!

zondag 16 juli 2017 om 15:29
Ik vond ook dat ik erg bloedde tijdens mn menstruatie maar met mn cup blijkt het erg mee te vallen. Hij is steeds lang niet vol. Bij een tampon lijkt het zoveel meer!
Ik vind het ook erg prettig dat het prullenbakje in de wc niet meer zo stinkt.
@tijdschriftenverslindster: Vervelend dat je zo allergisch bent. Ik ben reageer juist op tampons en maandverband ( niet zo extreem als jij), maar het cupje is van natuurrubber en zou juist minder allergie moeten opwekken.
@tijdschriftenverslindster: Vervelend dat je zo allergisch bent. Ik ben reageer juist op tampons en maandverband ( niet zo extreem als jij), maar het cupje is van natuurrubber en zou juist minder allergie moeten opwekken.

zondag 16 juli 2017 om 15:50
Ik zie wel vaker dat mensen bekeerdrang krijgen als datgene wat ze doen of gebruiken weerstand bij anderen oproept. Of het nou over langvoeden, draagdoeken of menstruatiecups gaat. De anti's doen trouwens niet echt onder in hun fanatisme vind ik.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑16-07-2017 14:33Wat mij in het algemeen opvalt (zeg dus niet dat dat voor de users in dit topic geldt), is dat er veel cupgebruiksters zijn, waarbij je niets negatiefs over de cup mag zeggen en die een enorme bekeerdrang tentoonspreiden; zelfs Jehova's verbleken erbij.
Wat mij betreft moet iedereen gebruiken waar zij zich het beste bij voelt; of dat nu een cup, maandverband of tampons zijn.
Maar mensen die mij proberen te bekeren, op welk gebied dan ook. daar kan ik niet tegen. Vraag me serieus af waarom die vrouwen geen respect voor een ander hebben. Ik veroordeel die vrouwen toch ook niet omdat zij een cup dragen?
Voor mij geen cup; die zal er ook nooit komen.
Bedenk je maar eens het gezeur over borstvoeden, dat mensen daar echt boos over kunnen worden als je in het openbaar voedt (gewoon decent bedekt ook nog) of als je langer dan drie maanden voedt.
En als ik commentaar krijg als: vies, goor. Dan voel ik me wel in de verdediging gedrongen, vooral als het commentaar gepaard gaat met argumenten die gewoon niet waar zijn, omdat deze vrouwen nog nooit een cup gebruikt hebben.
Maar als je dan met tegenargumenten komt en voorstelt dat ze het zelf eens proberen, dan ben je ineens een fanatieke bekeerling blijkbaar.
Ik vind verder dat mensen het lekker zelf moeten weten wat ze gebruiken voor de menstruatie. Ik veroordeel niemand, maar wil andersom ook niet veroordeelt worden als vies wijf.

zondag 16 juli 2017 om 15:53
Daar ben ik juist extreem allergisch voor (levensbedreigend); net als voor veel synthetische rubbersoorten.rozegeranium schreef: ↑16-07-2017 15:29Ik vond ook dat ik erg bloedde tijdens mn menstruatie maar met mn cup blijkt het erg mee te vallen. Hij is steeds lang niet vol. Bij een tampon lijkt het zoveel meer!
Vervelend dat jij op tampons en maandverband reageert. Gelukkig heb je nu iets gevonden dat bij je past

zondag 16 juli 2017 om 16:06
Als er zulke opmerkingen komen van: gatver wat vies en dergelijke is het lastig nog respect te tonen voor die persoon. En jij veroordeelt cupgebruik niet, maar veel andere vrouwen wel. Ik vind tampons en maandverband vies, maar kom daar niet een topic over binnenvallen. Als dat bij een cuptopic gebeurt ga ik wel uitleggen waarom ik een cup veel hygiënischer en prettiger en beter voor milieu vindt.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑16-07-2017 14:33Wat mij in het algemeen opvalt (zeg dus niet dat dat voor de users in dit topic geldt), is dat er veel cupgebruiksters zijn, waarbij je niets negatiefs over de cup mag zeggen en die een enorme bekeerdrang tentoonspreiden; zelfs Jehova's verbleken erbij.
Wat mij betreft moet iedereen gebruiken waar zij zich het beste bij voelt; of dat nu een cup, maandverband of tampons zijn.
Maar mensen die mij proberen te bekeren, op welk gebied dan ook. daar kan ik niet tegen. Vraag me serieus af waarom die vrouwen geen respect voor een ander hebben. Ik veroordeel die vrouwen toch ook niet omdat zij een cup dragen?
Voor mij geen cup; die zal er ook nooit komen.

zondag 16 juli 2017 om 16:32
Is zo'n cup nou ook geschikt voor hele heftige menstruaties, type: een uur na tampon inbrengen, stroomt het bloed soms al langs de benen, en niet zo'n beetje ook?
Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n cup echt pas na 12 uur hoef te legen, dan nog wordt het voor mij af en toe rotzooien op het werk in het geval van overwerk en lange reistijd. Dus ik durf het (nog?) niet aan.

Ik kan me niet voorstellen dat ik zo'n cup echt pas na 12 uur hoef te legen, dan nog wordt het voor mij af en toe rotzooien op het werk in het geval van overwerk en lange reistijd. Dus ik durf het (nog?) niet aan.

zondag 16 juli 2017 om 16:35
mieshka, geen idee.
Tijdens mijn zware dagen, leeg ik ook veel vaker dan eens in de 12 uur en dan zit de cup echt wel behoorlijk vol.
Nu heb ik op mijn werk een fonteintje in het toilet, maar als ik op zo'n dag weg ben en niet zeker weet wat voor toilet ik kan gebruiken, dan gebruik ik gewoon tampons hoor.
Tijdens mijn zware dagen, leeg ik ook veel vaker dan eens in de 12 uur en dan zit de cup echt wel behoorlijk vol.
Nu heb ik op mijn werk een fonteintje in het toilet, maar als ik op zo'n dag weg ben en niet zeker weet wat voor toilet ik kan gebruiken, dan gebruik ik gewoon tampons hoor.
zondag 16 juli 2017 om 16:57
Die 12 uur is een maximum dat overal genoemd wordt. Je mag de cup maximaal 12 uur inhouden. Geen idee waarom dat aantal uren trouwens. Waarom niet 10 of 14?Mieshka schreef: ↑16-07-2017 16:32Is zo'n cup nou ook geschikt voor hele heftige menstruaties, type: een uur na tampon inbrengen, stroomt het bloed soms al langs de benen, en niet zo'n beetje ook?![]()
Maar op verschillende sites over de cup stond wel dat vaker legen nodig kan zijn als je hevig menstrueert. Ergens stond 'om de 2 a 4 uur, net als een tampon'. Bij mij gaat een tampon echt zo lang niet mee als het heel heftig is, maar ik denk dat een cup meer aan kan.
De cup dan legen en schoonmaken op mijn werk (op het toilet waar geen wastafeltje is) terwijl ik zo flink bloed, daar heb ik ook niet zo'n trek in.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 16 juli 2017 om 18:00
Je zou het eens kunnen proberen op 'veilige' dagen zoals in het weekend als je geen plannen hebt en in huis bent?Mieshka schreef: ↑16-07-2017 16:32Is zo'n cup nou ook geschikt voor hele heftige menstruaties, type: een uur na tampon inbrengen, stroomt het bloed soms al langs de benen, en niet zo'n beetje ook?![]()
Ik had met tampons ook wel eens heftige lekkage (maar dan was de tampon nog half wit). Met cup niet meer.
You can never have too many hats, gloves and shoes
zondag 16 juli 2017 om 18:03
Ja precies, als je er wat handigheid mee krijgt is het zo gedaan, leegkiepen en weer inbrengen, ook op je werk. Ik kan het nu met één hand.Saga_Röversdotter schreef: ↑16-07-2017 17:45In een cup gaat wel meer bloed inderdaad. Echt even uitproberen hoe lang je ermee kan doen. En ik maak m niet echt schoon op werk. Even leeggooien en met wc papiertje. Thuis doe ik m dan weer onder kraan.
(Maar ik plas er dus eerst overheen voor de hygiene, ook al vinden mensen dat raar klinken en vinden ze dat vies. Gewoon een kwestie van wennen.)
Als je alles over 'tampons verwisselen' zwart op wit gaat uittypen, zijn het ook allemaal smerige verhalen, vooral als je de prullenbakjesverhalen erin meeneemt. Een nieuweling moet daar ook aan wennen.
Net zo met de cup.
Vies, vies...? Zeker niemand hier poept ook ooit?
zondag 16 juli 2017 om 18:06
Dat is wel balen! En gelukkig ben je er blijkbaar op tijd achter gekomen. Dus condooms ook gevaarlijk voor jou?Tijdschriftenverslindster schreef: ↑16-07-2017 15:53Daar ben ik juist extreem allergisch voor (levensbedreigend); net als voor veel synthetische rubbersoorten.
Vervelend dat jij op tampons en maandverband reageert. Gelukkig heb je nu iets gevonden dat bij je past

zondag 16 juli 2017 om 18:12
nou precies, als ik de cup leeg en inbreng krijg ik wel eens bloed aan mijn vingers.....als ik een tampon verwissel ook. Boeiend, daar hebben we zeep voor.patsy--stone schreef: ↑16-07-2017 18:03Ja precies, als je er wat handigheid mee krijgt is het zo gedaan, leegkiepen en weer inbrengen, ook op je werk. Ik kan het nu met één hand.
(Maar ik plas er dus eerst overheen voor de hygiene, ook al vinden mensen dat raar klinken en vinden ze dat vies. Gewoon een kwestie van wennen.)
Als je alles over 'tampons verwisselen' zwart op wit gaat uittypen, zijn het ook allemaal smerige verhalen, vooral als je de prullenbakjesverhalen erin meeneemt. Een nieuweling moet daar ook aan wennen.
Net zo met de cup.

zondag 16 juli 2017 om 20:57
Sorry als ik niet op iedereen reageer; het forum spookt nl. steeds harder op mijn laptop, waardoor allerlei reacties door elkaar staan (qua geplaatst tijdstip).
Ik zie dus soms pas reacties verschijnen na die van mij, terwijl ze voor die van mij gepost zijn.
Ik zie dus soms pas reacties verschijnen na die van mij, terwijl ze voor die van mij gepost zijn.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 16-07-2017 21:15
23.44% gewijzigd

zondag 16 juli 2017 om 21:01
Klopt; die bekeerdrang zie je inderdaad bij meerdere thema's.Starshine-2 schreef: ↑16-07-2017 15:50Ik zie wel vaker dat mensen bekeerdrang krijgen als datgene wat ze doen of gebruiken weerstand bij anderen oproept. Of het nou over langvoeden, draagdoeken of menstruatiecups gaat. De anti's doen trouwens niet echt onder in hun fanatisme vind ik.
Bedenk je maar eens het gezeur over borstvoeden, dat mensen daar echt boos over kunnen worden als je in het openbaar voedt (gewoon decent bedekt ook nog) of als je langer dan drie maanden voedt.
En als ik commentaar krijg als: vies, goor. Dan voel ik me wel in de verdediging gedrongen, vooral als het commentaar gepaard gaat met argumenten die gewoon niet waar zijn, omdat deze vrouwen nog nooit een cup gebruikt hebben.
Maar als je dan met tegenargumenten komt en voorstelt dat ze het zelf eens proberen, dan ben je ineens een fanatieke bekeerling blijkbaar.
Ik vind verder dat mensen het lekker zelf moeten weten wat ze gebruiken voor de menstruatie. Ik veroordeel niemand, maar wil andersom ook niet veroordeelt worden als vies wijf.
Vies en goor? Kan me voorstellen dat je dan in de verdediging schiet. Maar dan zou ik je ook geen favorieten bekeerling noemen hoor

zondag 16 juli 2017 om 21:02
Begrijp dat het dan lastig is nog respectvol te blijven.Saga_Röversdotter schreef: ↑16-07-2017 16:06Als er zulke opmerkingen komen van: gatver wat vies en dergelijke is het lastig nog respect te tonen voor die persoon. En jij veroordeelt cupgebruik niet, maar veel andere vrouwen wel. Ik vind tampons en maandverband vies, maar kom daar niet een topic over binnenvallen. Als dat bij een cuptopic gebeurt ga ik wel uitleggen waarom ik een cup veel hygiënischer en prettiger en beter voor milieu vindt.
Van mij mag je vies vinden wat je wilt en gebruiken wat je wilt. Zou wat zijn als ik daar wat over te zeggen heb toch? Gaat immers om jouw lichaam.

zondag 16 juli 2017 om 22:34
Kan het niet laten om nog even te reageren.. ik lees her en der dat eroverheen plassen als steriliserend wordt bestempeld. Ik heb juist ergens gelezen dat urine steriel is.. TOT je het uitplast. Dus al na een seconde is het niet steriel meer.
Daarnaast las ik iets over het cupje legen in de wasbak.. je zit toch op de wc terwijl je hem verschoont.. Dan kan je het toch gelijk in de wc gieten? Zelf gebruik vochtig toiletpapier en gebruik alleen de wasbak om het cupje weer nat te maken voor ik 'm inbreng.
en als tip voor TO: Heb je al geprobeerd om 'm een keer om z'n as te draaien als je hem ingebracht hebt? Want misschien is om een of andere reden het vacuüm nog niet goed gelukt omdat hij bovenin nog niet goed aansluit. Als het goed is, voel je als je voorzichtig trekt dat hij echt goed vacuüm zit. Dan gebeurt het me een enkele keer dat ik doorlek, maar dat komt omdat ik dan extreem zwaar vloei (denk aan; binnen een uur met het grootste formaat tampon nóg doorlekken) en de cup echt vol zit. Normaal gesproken is dit echt niet mogelijk.
Daarnaast las ik iets over het cupje legen in de wasbak.. je zit toch op de wc terwijl je hem verschoont.. Dan kan je het toch gelijk in de wc gieten? Zelf gebruik vochtig toiletpapier en gebruik alleen de wasbak om het cupje weer nat te maken voor ik 'm inbreng.
en als tip voor TO: Heb je al geprobeerd om 'm een keer om z'n as te draaien als je hem ingebracht hebt? Want misschien is om een of andere reden het vacuüm nog niet goed gelukt omdat hij bovenin nog niet goed aansluit. Als het goed is, voel je als je voorzichtig trekt dat hij echt goed vacuüm zit. Dan gebeurt het me een enkele keer dat ik doorlek, maar dat komt omdat ik dan extreem zwaar vloei (denk aan; binnen een uur met het grootste formaat tampon nóg doorlekken) en de cup echt vol zit. Normaal gesproken is dit echt niet mogelijk.

zondag 16 juli 2017 om 23:38
maandag 17 juli 2017 om 20:20
Poep is ook vies, of vind jij van niet? Je gaat toch ook niet in je cup poepen.patsy--stone schreef: ↑16-07-2017 18:03Ja precies, als je er wat handigheid mee krijgt is het zo gedaan, leegkiepen en weer inbrengen, ook op je werk. Ik kan het nu met één hand.
Net zo met de cup.
Plas is overigens niet steriel dus je doet een nutteloos kunstje
maandag 17 juli 2017 om 21:12
dinsdag 18 juli 2017 om 08:04
Als alles goed gaat, komt mijn cup vandaag. Ik ben niet ongesteld, wat wel handig is, want dan kan ik 'droog' oefenen. Ben wel benieuwd en ik heb ondertussen wat filmpjes op youtube gekeken voor de verdere ins en outs, dus het gaat vast wel lukken.
Enige waar ik me nu wat zorgen over maak is dat ik een verkeerde variant heb besteld. Dat vond ik best lastig om te bepalen: maat, stugheid, weet ik veel. En tja, je kunt hem niet van te voren even passen.
Enige waar ik me nu wat zorgen over maak is dat ik een verkeerde variant heb besteld. Dat vond ik best lastig om te bepalen: maat, stugheid, weet ik veel. En tja, je kunt hem niet van te voren even passen.

Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
dinsdag 18 juli 2017 om 09:10
Niet té droog oefenen want dat is pijnlijktonkje schreef: ↑18-07-2017 08:04Als alles goed gaat, komt mijn cup vandaag. Ik ben niet ongesteld, wat wel handig is, want dan kan ik 'droog' oefenen. Ben wel benieuwd en ik heb ondertussen wat filmpjes op youtube gekeken voor de verdere ins en outs, dus het gaat vast wel lukken.
Enige waar ik me nu wat zorgen over maak is dat ik een verkeerde variant heb besteld. Dat vond ik best lastig om te bepalen: maat, stugheid, weet ik veel. En tja, je kunt hem niet van te voren even passen.![]()

Maak 'm even nat voor het inbrengen.
Wat leuk dat je het in ieder geval probeert, in plaats van de paar azijnpissers hierboven die het al veroordelen voordat ze weten waar ze het over hebben.
(Waarschijnlijk net als de generatie vóór ons tampons ipv maandverband supervies vond.)
Ik neem aan dat je de maat en stugheid wel uit een tabelletje hebt, bv je leeftijd en of je al een kind hebt gebaard? Ik wist het ook niet zo goed maar hij is bij mij prima. M'n vriendin had eerst een verkeerd merk dat lekte (Diva??), nu ook een Me Luna die het prima doet.
dinsdag 18 juli 2017 om 10:16