ervaringen bam-moeders?

26-06-2017 16:04 617 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo
anoniem_349580 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 18:27
Reden: Dit geldt niet meer
94.59% gewijzigd
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:25
Ik ben niet jaloers! Jaloezie is echt iets wat hier niks mee te maken heeft!

Als iemand vraagt is een bruiloft duur? Dan kan je ook antwoorden dat hangt van verschillende dingen af.

Of je in je eentje een kind opvoedt hangt ook van heel veel dingen af.

Heb je een sociaal netwerk?
Ben je zelf gezond?
Heb je geld genoeg om af en toe wat hulp in te kopen?

Etc.
Alles wat je noemt geldt ook voor stellen die een kind krijgen.
Het enige verschil in dit topic is dat hier vrouwen zitten die zonder partner een kind krijgen.

En ik denk dat bams dit soort dingen van tevoren veel beter overdenken en regelen dan de meeste stellen.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Hahaha, dochter is nog maar 1,5 en heel klein voor dr leeftijd dus echt nog een kindje, vandaar dat ik het over kindjes heb. Maar uiteindelijk heb je gelijk natuurlijk, het zijn kinderen.

Waarom ik twijfel? Ik denk vooral omdat het moederschap en me aanpassen aan 1 kind me in het begin enorm zwaar is gevallen. Het was zo anders dan ik me had voorgesteld, ik vond dat heel moeilijk. Nu gaat het goed en geniet ik van een relatief makkelijk kind. Misschien moet ik dat gewoon koesteren ipv dat 'op het spel te zetten' en voor een tweede te gaan. En dat gevoel dat ik altijd meerdere kinderen heb gewild, dat ken ik niet. Dus die kriebel die met ik voor de eerste had, die heb ik nu niet.

Dat van het CB herken ik overigens ook niet, ik heb niets dan lof voor ons CB.
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:17
Ja maar een kind zonder partner zegt toch niks over de rest van de omgeving? Er wordt gevraagd of het zwaar is. Ik denk dat dat van veel dingen afhankelijk is. Bijvoorbeeld of je ouders in de buurt hebt.

Ik dacht vroeger toen ik nog geen kinderen had dat alleenstaande moeders ook alles alleen moesten doen tot ik begreep hoeveel vaak de ouders wel niet doen voor hun kleinkinderen! Ik was vorig jaar met mijn kind op een camping en er waren superveel opa's en oma's met hun kleinkinderen.

Als je dat allemaal hebt is het zo zwaar nog niet.
Ben je alleenstaand moeder of bewust alleenstaand moeder?

Ik denk dat het verschil in zwaarte tussen bij bv Mobo235 en mij eerder zit in het feit dat er tussen mijn dochters maar krap 2 jaar zit. Dat mijn dochter een laat opgemerkte koemelkallergie bleek te hebben etc.
Praktisch gezien is het wrsch zwaarder in je eentje, want jij bent altijd degene die er 's nachts uit moet als er wat is, daar helpt meestal zelfs een netwerk niet bij.
Maar hoe zwaar je dat vindt hangt weer enorm van jezelf af.
Toch is juist het gebruik moeten maken van netwerk een van de dingen waardoor ik twijfel over een tweede. Zonder opvang voor je eerste kan dat gewoon eigenlijk niet.
Solomio schreef:
22-07-2017 20:25
Daarbij zie ik ook bij mijn getrouwde vriendinnen dat opa's en oma's vaak meehelpen, dat is niet voorbehouden aan de alleenstaande ouders.
Verschil bij mijn vrienden, zie ik dan ook nog dat die twee sets opa & oma hebben of juist helemaal geen opa & oma, omdat die zijn overleden..
Frizz schreef:
22-07-2017 20:30
Toch is juist het gebruik moeten maken van netwerk een van de dingen waardoor ik twijfel over een tweede. Zonder opvang voor je eerste kan dat gewoon eigenlijk niet.
Alleen tijdens de bevalling had ik opvang voor mijn oudste nodig, dat was wel te regelen.
Verder had ik helemaal geen groot netwerk, maar wel de mazzel dat kinderen toen nog naar de kinderopvang konden voor een redelijke prijs, ook als je minder werkte. Hoe dat nu is weet ik niet precies, maar wel dat dat veel lastiger is geworden.
Maar hoe zie je dat dan voor je BAM moeder worden? Want de vader kan ook een rol spelen he? Of op latere leeftijd. Tegenwoordig bestaan anonieme donoren ook niet meer dus kan het kind later achterhalen wie de vader is. Misschien is het een idee om graag een kindje te willen met een man die ook een kinderwens heeft maar geen relatie met jou wil of jij met hem. Dan heeft het kind een papa en een mama en kan je dingen delen.
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:36
Maar hoe zie je dat dan voor je BAM moeder worden? Want de vader kan ook een rol spelen he? Of op latere leeftijd. Tegenwoordig bestaan anonieme donoren ook niet meer dus kan het kind later achterhalen wie de vader is. Misschien is het een idee om graag een kindje te willen met een man die ook een kinderwens heeft maar geen relatie met jou wil of jij met hem. Dan heeft het kind een papa en een mama en kan je dingen delen.
Heb je het topic een beetje gelezen? Er schrijven hier diverse vrouwen die bam zijn. Dus als je wilt weten hoe dat werkt: lees even een beetje terug.
Het bestaat al, en kan op vele manieren.
Chica-1983 schreef:
22-07-2017 20:27
Misschien moet ik dat gewoon koesteren ipv dat 'op het spel te zetten' en voor een tweede te gaan. En dat gevoel dat ik altijd meerdere kinderen heb gewild, dat ken ik niet. Dus die kriebel die met ik voor de eerste had, die heb ik nu niet.
Ik herken wel wat je zegt, bij mij is het gevoel ook wel "waardeer wat je hebt", een 2e gaat er hier niet komen maar ook al zou het een optie zijn dan weet ik niet of ik het zou durven, de twijfel van stel dat er iets mis gaat? Verstoor ik de balans niet etc. weegt toch wel zwaar. Bovendien ben ik eind 30 dus dat speelt ook mee.
Ik heb echt heel veel respect voor alleenstaande moeders - jullie zijn allemaal toppertjes! Ben zelf niet alleenstaand maar heb een partner die voor zijn werk veel weg is. Familie in het buitenland en ivm werk vaak verhuisd dus ook geen vast netwerk van vrienden dichtbij ofzo.

1 kind vond ik prima te doen, vooral ook veel genieten.

Op de tweede had ik me aardig verkeken. Er zit net geen 2 jaar tussen de jongens , het eerste jaar was in allerlei opzichten verschrikkelijk en ik had niemand in de buurt om écht op terug te vallen. Wat ben ik blij dat dat voorbij is. Ja het was te doen, we hebben het allemaal overleefd. Maar nee, leuk was het niet.
Jongste is inmiddels bijna 2 en het begint nu leuk te worden. We wonen inmiddels ook weer redelijk in de buurt van familie die ik lbij nacht en ontij kan bellen - en wat een ongelofelijke luxe is dat.

Zoals hier ook al is aangekaart zou ik dus idd wel rekening houden met je netwerk, maar ook het leeftijdsverschil tussen de kinderen. Zo kort achterelkaar is gewoon niet makkelijk, je hebt handen en ogen tekort. Als oudste iets zelfstandiger is wordt het alweer makkelijker. MAar goed het blijft altijd een gok, je weet nooit wat de tweede voor temperament heeft, of hij helemaal gezond is etc. Kan me dus heel goed voorstellen dat mensen het bij 1 kind houden en ik heb eerlijk gezegd ook zeker een jaar lang spijt gehad van mijn tweede. Inmiddels niet meer, maar als ik het opnieuw zou doen zou ik er meer leeftijdsverschil tussen laten zitten en zorgen voor een vertrouwde omgeving (ipv verhuizen) zodat ik een betere achtervang had
Buxushaag schreef:
22-07-2017 20:36
Huh wat een aparte opmerking! Je bent dus duidelijke geen BAM moeder. Ben je gescheiden en alleenstaand?

Mijn dochters hebben geen vader. Ook niet over een jaar of 12. Als ze willen kunnen ze op zoek naar de donor. Die is inderdaad traceerbaar, maar hun vader zal het niet zijn. Je hoort momenteel veel kinderen van een anonieme donor in het nieuws die op zoek gaan naar hun donor. Er zijn ook kinderen, die hier helemaal niet nieuwsgierig naar zijn, maar die hoor je niet. Beide is prima, maar het blijft een donor. Een ontzettend aardige man, die zijn zaad gegeven heeft zonder wederzijdse verplichtingen.
Solomio schreef:
22-07-2017 20:35
Alleen tijdens de bevalling had ik opvang voor mijn oudste nodig, dat was wel te regelen.
Verder had ik helemaal geen groot netwerk, maar wel de mazzel dat kinderen toen nog naar de kinderopvang konden voor een redelijke prijs, ook als je minder werkte. Hoe dat nu is weet ik niet precies, maar wel dat dat veel lastiger is geworden.
Mijn oudste kon overdag een dagje extra naar de opvang. 's avonds en 's nachts was ze bij mijn vader, die verder nog nooit heeft opgepast en ook daarna niet meer. Ging gelukkig goed haha. Mijn moeder was bij mij tijdens de bevalling. Tenminste ze ging even snel heen en weer om thuis te eten en mijn oudste dochter even te zien..... en miste bijna de bevalling haha. Net op tijd terug gelukkig.

Kinderopvang is nog steeds prima geregeld. Als je niet te veel verdiend, dan krijg je ontzettend veel terug. Pas als je meer dan 70.000 euro per jaar verdiend moet je ontzettend veel zelf betalen. Daar zit ik dus lang niet aan. Ik betaal geloof ik 250 euro per maand zelf voor twee kinderen en dat compenseert weer prima met het kindgebonden budget. Daar houd ik zelfs van over.
Hebben jullie je tweede kraamtijd dan ook zonder netwerk gedaan? Want dat was vooral wat ik bedoelde.
Ik werd de eerste keer kramen al helemaal iebelig van het feit dat men het niet veilig vindt een kramende vrouw alleen te laten.

Ik merk zelf dat zoon en ik een perfecte balans hebben met z'n tweeën. Ik weet zeker dat dat ook komt omdat ik de rust en tijd heb om op hem in te tunen. Maar met twee wordt dat natuurlijk een stuk lastiger. Ik denk dat een gezinsdynamiek met twee kinderen ook heel anders is dan met eentje. Maar jeeeeeee ik vind baby's en kinderen zó leuk.
Ik vind het geweldig om te lezen hoe goed het jullie allemaal lukt, zelfs met een tweede kind erbij! Ik vraag me af, hoe doen jullie dit financieel? Ik verdien 2OOO euro maar twijfel al of ik één kindje ga kunnen onderhouden. Ik heb een eigen huis, dit kost me elke maand 620 euro. Ik hoef nu niet te weten wat jullie verdienen, ik vraag me gewoon af of jullie regelmatig geldzorgen hebben. Sorry als ik de nadruk leg op de negatieve kant, probeer gewoon een realistisch beeld te krijgen.
Frizz schreef:
23-07-2017 10:24
Hebben jullie je tweede kraamtijd dan ook zonder netwerk gedaan? Want dat was vooral wat ik bedoelde.
Ik werd de eerste keer kramen al helemaal iebelig van het feit dat men het niet veilig vindt een kramende vrouw alleen te laten.

Ik merk zelf dat zoon en ik een perfecte balans hebben met z'n tweeën. Ik weet zeker dat dat ook komt omdat ik de rust en tijd heb om op hem in te tunen. Maar met twee wordt dat natuurlijk een stuk lastiger. Ik denk dat een gezinsdynamiek met twee kinderen ook heel anders is dan met eentje. Maar jeeeeeee ik vind baby's en kinderen zó leuk.
Niet veilig om een kramende vrouw alleen te laten? Heb ik nog nooit gemerkt.
Ik had overdag een aantal uren kraamzorg, mijn moeder kwam soms en verder was ik alleen met de twee kinderen. En dan had ik ook nog een keizersnede gehad. Ging best, als je tenminste kunt accepteren dat veel dingen nog niet lukken.
skipper2 schreef:
23-07-2017 10:36
Ik vind het geweldig om te lezen hoe goed het jullie allemaal lukt, zelfs met een tweede kind erbij! Ik vraag me af, hoe doen jullie dit financieel? Ik verdien 2OOO euro maar twijfel al of ik één kindje ga kunnen onderhouden. Ik heb een eigen huis, dit kost me elke maand 620 euro. Ik hoef nu niet te weten wat jullie verdienen, ik vraag me gewoon af of jullie regelmatig geldzorgen hebben. Sorry als ik de nadruk leg op de negatieve kant, probeer gewoon een realistisch beeld te krijgen.
Ik heb een uitkering die net iets meer is dan het sociaal minimum. En ja, ik heb af en toe geldzorgen.
Maar ik vind geld gelukkig heel onbelangrijk en kan met kinderbijslag en vakantiegeld altijd net de gaten weer dichten.
Dat denk ik ook Frizz, dat de gezinsdynamiek erg veranderd bij meerdere kinderen. Dat kan leuk zijn, maar je weet niet van te voren hoe dat uitpakt. Daar zit hem bij mij echt de twijfel over een tweede. Grappig dat ook jij Jiggles dat herkend.

Geldzorgen heb ik niet. Ben zelfs bezig met een nieuw huis bouwen waar we eind van dit jaar naartoe gaan verhuizen. Ik verdien goed, dus hoef me over geld gelukkig geen zorgen te maken. Wat wel handig is om te doen Skipper, is om voordat je de keuze maakt en aantal dingen uit te zoeken. Hoeveel uur wil je gaan werken en hoeveel verdien je dan nog. Dan uitrekenen hoeveel opvang je nodig gaat hebben en wat dat gaat kosten. Daarmee kun je op toeslagen.nl uitrekenen hoeveel toeslagen je krijgt. Verder even bij de belastingdienst dan uitzoeken hoeveel combinatiekorting je krijgt. Dan heb je een redelijk plaatje van je toekomstige financiële situatie denk ik.
skipper2 schreef:
23-07-2017 10:36
Netto of bruto? Netto is prima te doen, bruto weet ik niet wat je dan over houdt. Ook met een duurder huis (mijn kosten zijn ongeveer 800 pm) . Je gaat ook kindgebonden budget krijgen, kinderbijslag krijgen en bij je jaarlijkse inkomsten belasting ineens veel terug ontvangen.
Frizz schreef:
23-07-2017 10:24

De kraamtijd kon ik inderdaad niet door zonder hulp van mijn moeder. Bij beide kinderen had ik flink bekkeninstabiliteit en kon ik in het begin helemaal niet lopen. Dan is het erg fijn om iemand om je heen te hebben.

De eerste 24 uur alleen slapen worden sowieso afgeraden vanwege bloedingen. Dat kan gevaarlijk zijn.
zoeter schreef:
23-07-2017 10:10
Huh wat een aparte opmerking! Je bent dus duidelijke geen BAM moeder. Ben je gescheiden en alleenstaand?

Mijn dochters hebben geen vader. Ook niet over een jaar of 12. Als ze willen kunnen ze op zoek naar de donor. Die is inderdaad traceerbaar, maar hun vader zal het niet zijn. Je hoort momenteel veel kinderen van een anonieme donor in het nieuws die op zoek gaan naar hun donor. Er zijn ook kinderen, die hier helemaal niet nieuwsgierig naar zijn, maar die hoor je niet. Beide is prima, maar het blijft een donor. Een ontzettend aardige man, die zijn zaad gegeven heeft zonder wederzijdse verplichtingen.
Daar heb jij niks over te zeggen. Wie weet ervaren jouw kind en de donor dat totaal anders wanneer ze elkaar eindelijk mogen ontmoeten na 16 jaar verplichte anonimiteit.
L0t schreef:
23-07-2017 12:13
Daar heb jij niks over te zeggen. Wie weet ervaren jouw kind en de donor dat totaal anders wanneer ze elkaar eindelijk mogen ontmoeten na 16 jaar verplichte anonimiteit.
Pardon? Je hebt hier niets toe te voegen.
zoeter schreef:
23-07-2017 12:23
Pardon? Je hebt hier niets toe te voegen.
Als het eindelijk zover is dat een kind zijn donor mag ontmoeten, dan ligt het geheel aan de situatie en de klik die beiden voelen hoe het contact verder zal verlopen. Als beide wel die vader-kind-band voelen, (wat regelmatig gebeurt), dan is dat zo en dan kunnen ze zelf wel bepalen hoe ze de relatie vorm gaan geven.

In sommige gevallen loopt het uit op een supersterk band waarbij vader en kind het idee hebben de jaren in te willen halen die hen zijn ontnomen.
L0t schreef:
23-07-2017 12:34
Als het eindelijk zover is dat een kind zijn donor mag ontmoeten, dan ligt het geheel aan de situatie en de klik die beiden voelen hoe het contact verder zal verlopen. Als beide wel die vader-kind-band voelen, (wat regelmatig gebeurt), dan is dat zo en dan kunnen ze zelf wel bepalen hoe ze de relatie vorm gaan geven.

In sommige gevallen loopt het uit op een supersterk band waarbij vader en kind het idee hebben de jaren in te willen halen die hen zijn ontnomen.
Je spreekt uit ervaring hoor ik. Fijn hoor iemand, die er zoveel verstand van heeft. :bonk:
Zou je alsjeblieft je eigen topic willen openen om de wereld jouw fantastische eigen denkwijzes te leren. HIer gaat het nu weer volledig offtopic en dat is echt niet nodig.
interessant artikel: [url} https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/17/ee ... 5-a1566962 [/url] en https://www.trouw.nl/opinie/mijn-ouders ... ~a57942ba/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven