Tips licht pakken/reizen

23-07-2017 20:37 19 berichten
Hoi!

Ik voel me een beetje een blondje met dit topic, maar wellicht kan ik beter jullie tips vragen dan zelf het wiel uitvinden voor de 100e keer.

Ik ben nooit lang weggeweest, max 3 weken op een camping ofzo. En nu komt m'n droom eindelijk uit: ik mag voor m'n werk rondreizen in een zuid-Europees land, en vertrek halverwege augustus (lees: warm). Ik ga weg voor twee maanden en moet veel reizen (vliegtuig, OV en/of auto), waardoor het wordt aangeraden om licht te pakken. Alleen... het is geen vakantie, maar werk. Dus ik moet er wel enigszins representatief uitzien, alleen kan ik niet veel meenemen. En dan is twee maanden toch best een tijdje. Ik blijf soms 1 dag, soms een paar dagen ergens, maar nooit langer dan een (mid)week.

Dus voor de reizigers onder ons: hebben jullie tips om licht te pakken/reizen? Wat zijn echte go/nog go's?

Ik logeer veelal in studio's of hotels zoals het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Leg alles wat je denk nodig te hebben op je bed, en halveer dat.

Neem dingen mee die goed te combineren zijn. Dus niet een topje mee dat maar bij 1 broek past.
Donkere kleding, waar je niet zo snel vlekker op ziet.

Kleding dat makkelijk met de hand gewassen kan worden. Kun je in de avond wassen en is in de ochtend droog.
Persoonlijk vind ik het niet veel uitmaken of je voor een week of een jaar op reis gaat. Juist als je langer gaat zul je toch regelmatig moeten wassen. Warm weer betekent iig luchtige kleding. 5 dunne bloesjes/topjes nemen minder plek in als 1 jasje.
Zorg voor spullen die je goed kunt combineren en je makkelijk (bijelkaar) kunt wassen. Op kleding met print of iig gekleurd zie je niet elk vlekje, 1-2 jasjes (afhankelijk van of je in pak moet of niet, maar ook tegen evt. kou) en verschillende dingetjes voor daaronder / accessoires zodat je er niet altijd hetzelfde uitziet.
Komt goed uit dat je naar een warm land gaat, jasje/ blazer doe je aan in het vliegtuig en verder hoef je hooguit een poncho mee. Paar gympies aan, paar hakken mee. Jurkjes zijn net en wegen niks. Als ik een op lange reis ga, neem ik 8 verschoningen mee en laat ik mijn spullen wekelijks wassen door het hotel of een wasserette. Ik heb dan altijd een kleine rugzak, want ik wordt chaggerijnig van dat gesjouw met een zware tas - en toch zitten er altijd een paar hakken extra bij en iets sjieks. Als je iets extra's nodig hebt, koop je dat gewoon daar.
Draag je nu veel jurkjes, die kan je goed meenemen! Met een jurk heb je maar 1 kledingstuk voor een outfit, en anders meteen 2 of wel 3. Fijne jurkjes om te dragen en snel te wassen en drogen zijn die van Studio Anneloes en LaDress.
oh en vaak doe ik wat dikkere kleren aan bij vluchten of reis tussen 2 hotels. Dat kan soms wat warm zijn, maar vind ik prettiger dan een zware tas/ koffer en wachten op ruimbagage op de vluchthaven.
oh ik vind (alleen) jurkjes trouwens niet handig voor zoiets want ook als er maar 1 deel vies is moet het hele ding in de was, en je kunt niet combineren. Met top/rok/broek ben je veel flexibeler.
Ik zou ook de LaDress jurkjes aanraden. Na het dragen hang je ze uit in de badkamer, je neemt een warme douche, en ze zijn weer als nieuw.
Voor 12 maanden reizen had ik net zoveel bij me als voor 3 weken vakantie. Je kan de hele tijd tussendoor wassen, en je hebt eigenlijk maar een paar favoriete items die je telkens weer aan wilt.

Kies kleding die soepel en koel zit, weinig weegt (dus liever geen spijkerbroek), die niet zo heftig kreukt (dus linnen is ook niet handig). Zwart is al gauw representatief, bijvoorbeeld een zwarte tricot flodderboek (beetje een harembroek maar niet met laag kruis) kan netjes of kan vakantie-achtig. Ik heb ook een zwart tricot rokje van de Hema dat perfect is voor op vakantie. Hooguit vijf shirtjes met korte mouwen of raglan-mouwtjes is echt wel genoeg. Bijvoorbeeld de kortmouwige truitjes van King Louie zijn hartstikke netjes én leuk.
Maximaal twee lange broeken (waarvan je er eentje al in vliegtuig draagt), twee of drie korte dingen zoals rokje of korte broek of jurkje. En gewoon vaak wassen en telkens net even anders combineren.

Een paar nette sandalen waar je ook comfortabel op kunt lopen.

Met een mooie sjaaltje of ketting of opvallende oorbellen kun je je outfit ook al flink pimpen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Verander voor een Zuid Europees dat enigszins representatief maar in representatief. Als je daar zo rond lunchtijd eens rondkijkt wat er naar buiten komt, dan hebben de mannen allemaal een pak aan, ondanks de 30 graden, en vrouwen doen niet minder. Voordeel is dat ze in de ene vestiging echt niet weten wat je in de andere aan gehad hebt. En in hotels gebruik maken van de wasservice, en als je zelf wilt wassen, denk dan aan een reisstrijkijzer. Heb zo'n ding nooit nodig gevonden maar voor zakenreis misschien wel handig. Van de andere kant, wasservice hoort bij de representatiekosten van het bedrijf he
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
patsy--stone schreef:
23-07-2017 22:12
Voor 12 maanden reizen had ik net zoveel bij me als voor 3 weken vakantie. Je kan de hele tijd tussendoor wassen, en je hebt eigenlijk maar een paar favoriete items die je telkens weer aan wilt.

Kies kleding die soepel en koel zit, weinig weegt (dus liever geen spijkerbroek), die niet zo heftig kreukt (dus linnen is ook niet handig). Zwart is al gauw representatief, bijvoorbeeld een zwarte tricot flodderboek (beetje een harembroek maar niet met laag kruis) kan netjes of kan vakantie-achtig. Ik heb ook een zwart tricot rokje van de Hema dat perfect is voor op vakantie. Hooguit vijf shirtjes met korte mouwen of raglan-mouwtjes is echt wel genoeg. Bijvoorbeeld de kortmouwige truitjes van King Louie zijn hartstikke netjes én leuk.
Maximaal twee lange broeken (waarvan je er eentje al in vliegtuig draagt), twee of drie korte dingen zoals rokje of korte broek of jurkje. En gewoon vaak wassen en telkens net even anders combineren.

Een paar nette sandalen waar je ook comfortabel op kunt lopen.

Met een mooie sjaaltje of ketting of opvallende oorbellen kun je je outfit ook al flink pimpen.
Lees de OP nog eens.. ze gaat voor werk heen, niet voor vakantie.
eva-luna schreef:
23-07-2017 22:46
Lees de OP nog eens.. ze gaat voor werk heen, niet voor vakantie.
Huh? Lees mijn post eens. Ik geef toch allemaal tips voor hoe ze er netjes en representatief uit kan zien? En ze zal toch niet 7 dagen per week 16 uur per dag alleen maar werken?
Google eens op garderobe capsule. Krijg je voorbeelden en tips over een kleine garderobe waarmee je veel combinaties kunt maken.
Hier een voorbeeld van kledingstukken die makkelijk te combineren zijn, als 'netjes' gedragen kunnen worden, en volgens mij voor een groot deel ook niet zwaar of heel erg kreukend zijn: https://asmallwardrobe.com/2017/07/01/t ... -wardrobe/
(Voor een deel ook wel kreukgevoelig maar dit is dan ook niet een voorbeeld speciaal gericht op reizen... maar even om aan te geven wat ik bedoelde met bijvoorbeeld een zwarte flodderbroek en hoe je daar alle kanten mee op kan.)
Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik zal ook eens gaan zoeken naar de merken die jullie noemen en die tricot broeken/rokjes. Dat klinkt zeker handig. Ik zal ook eens goed kijken naar welke kledingstukken goed met elkaar te combineren zijn.

Ik dacht ook al om bijvoorbeeld geen shampoo's mee te nemen, die staan vaak toch wel in hotelkamers en dan hoef ik dat geen acht weken mee te sjouwen.
patsy--stone schreef:
24-07-2017 04:36
Hier een voorbeeld van kledingstukken die makkelijk te combineren zijn, als 'netjes' gedragen kunnen worden, en volgens mij voor een groot deel ook niet zwaar of heel erg kreukend zijn: https://asmallwardrobe.com/2017/07/01/t ... -wardrobe/
(Voor een deel ook wel kreukgevoelig maar dit is dan ook niet een voorbeeld speciaal gericht op reizen... maar even om aan te geven wat ik bedoelde met bijvoorbeeld een zwarte flodderbroek en hoe je daar alle kanten mee op kan.)
Sorry, dit vind ik niet vallen onder netjes en zeker niet geschikt voor bedrijfsbezoek.
eva-luna schreef:
24-07-2017 07:00
Sorry, dit vind ik niet vallen onder netjes en zeker niet geschikt voor bedrijfsbezoek.
Eens, veel te studentikoos.
Ik zou zeker kiezen voor stukken die hier al representatief worden gezien, zoals eerder gezegd in veel Zuid-Europese landen ligt de standaard wat dat betreft veel hoger. Ik zou hier vooraf zeker even naar kijken, ook naar wat de etiquette is in bepaalde zakelijke situaties.
Een capsule wardrobe kan overigens prima, al zou ik dan zoeken naar een die wat meer gericht is op zakelijke kleding:
http://corporette.com/capsule-wardrobe-for-work/
Valhalla! Where the brave may live Forever!
ranjaa schreef:
24-07-2017 06:10
Ik dacht ook al om bijvoorbeeld geen shampoo's mee te nemen, die staan vaak toch wel in hotelkamers en dan hoef ik dat geen acht weken mee te sjouwen.
Kijk eens naar een shampoobar van Lush, die wegen iets meer dan 50 gram en gaan bij mij ruim een half jaar mee (ik was m'n haar 2-3 keer per week). Voordeel is ook dat die bars niet kunnen lekken in je bagage.

En wat betreft andere verzorgingsproducten: onthoud dat ze daar ook winkels hebben. Ik zou wat mini's meenemen en die daar vervangen als ze leeg zijn.

Schoenen: één paar nette schoenen en één paar voor vrije tijd.

Verder: alles waar je aan twijfelt laat je thuis. Ze hebben daar ook winkels, dus als je iets echt gaat missen, kun je het alsnog kopen.
Wat ik zou doen:

- Zo weinig mogelijk vloeistoffen meenemen (is zwaar). Tandpasta en dergelijke daar kopen.
- Kleding meenemen die je kunt combineren (bloesjes, rokken, broeken) met elkaar.
- Qua schoenen: ik zou een paar pumps meenemen in een neutrale kleur, slippers/sandalen en dan nog een paar dichte schoenen voor regen of ander slecht weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven