Koolhydraatarmdieet, wel of niet gezond?
vrijdag 28 juli 2017 om 07:56
Ik ben al een tijdje aan het meelezen op een Facebook pagina over afvallen en je beter voelen dmv koolhydraatarm eten. Ook heb ik via via een boek met weekmenu's. Het lijkt ideaal. Lekker eten, afvallen en je goed en fit voelen.
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?
De voorstanders zijn uiteraard lyrisch erover.
Toch heb ik mn twijfels over het skippen van koolhydraten.
Wat doet het met je spieren op de langere termijn? Is het wel te doen bij intensief sporten? Wat als je na het afvallen weer koolhydraten gaat eten?
Weinig fruit, veel vetten en vlees, en veel te weinig vezels krijg je binnen. Het is zo tegenstrijdig met wat ik weet over gezond eten.
Ik lees veel verschillende dingen op het internet hierover. Vandaar mijn vraag hier. Wat is jullie mening /ervaring over deze manier van afvallen?

zondag 30 juli 2017 om 08:16
[quote=Taralina post_id=27369446 time=1501392910 user_id=150601
Klopt het dat zoete aardappels veel minder kh bevatten dan gewone aardappels? [/quote]
Nee, dat klopt niet. In zoete aardappels zitten juist meer koolhydraten dan in gewone aardappelen. Vandaar ook dat 'zoete' in de naam.
Koolhydraatarm eten en dan wel wijn drinken slaat natuurlijk nergens op. Als je gewoon gezond eet (met veel groenten en volkorenproducten) en de wijn laat staan val je waarschijnlijk harder af - en het is nog gezonder ook.
Klopt het dat zoete aardappels veel minder kh bevatten dan gewone aardappels? [/quote]
Nee, dat klopt niet. In zoete aardappels zitten juist meer koolhydraten dan in gewone aardappelen. Vandaar ook dat 'zoete' in de naam.
Koolhydraatarm eten en dan wel wijn drinken slaat natuurlijk nergens op. Als je gewoon gezond eet (met veel groenten en volkorenproducten) en de wijn laat staan val je waarschijnlijk harder af - en het is nog gezonder ook.

zondag 30 juli 2017 om 08:17
Solomio schreef: ↑30-07-2017 08:12Een snel rondje Google vertelt mij dat gewone aardappels 0,8 gram suiker per 100 gram bevatten (totaal 17 gram koolhydraten) en zoete aardappelen 4,2 gram suiker per 100 gram (bij 20 gram koolhydraten).
Zoete aardappelen bevatten dus ruim 5x zoveel suiker als gewone aardappelen.
Voor iemand die vooral minder suiker wil binnen krijgen zijn zoete aardappels dus niet echt een handige keus.
Ehm. Nee.
Zoete aardappel 19/20/21 gram bij 100 gram gekookt.
Gewone aardappel 17/18 gram bij 100 gram gekookt.
En dan maak ik even geen onderscheid in suiker en koolhydraten.
Is idd ietsjes meer maar geen 5x zo veel.

En ik heb op 3 sites gekeken.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-07-2017 08:25
15.74% gewijzigd

zondag 30 juli 2017 om 08:19
Tr0tter schreef: ↑30-07-2017 08:16[quote=Taralina post_id=27369446 time=1501392910 user_id=150601
Misschien wilde ze in de vakantie niet per se afvallen maar wel zelfde eetpatroon aanhouden. Laat dr lekker.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-07-2017 08:20
19.32% gewijzigd

zondag 30 juli 2017 om 08:24
Er wordt gezegd dat zoete aardappels een lagere GI hebben, maar er zitten wel meer koolhydraten in.Taralina schreef: ↑30-07-2017 07:35.......
Verder gek op stamppotten, dus dat zal lastig worden. Een stamppot boerenkool met bloemkool ipv aardappels kan ik me niet voorstellen dat dat ook maar iets in de buurt komt qua smaak.
Klopt het dat zoete aardappels veel minder kh bevatten dan gewone aardappels? Ik meen zoiets gelezen te hebben.
Zoete aardappels smaken (ja, echt..) zoet en vind ik om die reden niet lekker in stamppotten. Denk aan boerenkoolstamppot met een flinke schep suiker erdoor. Knolselderij is dan een betere vervanger als je aardappels wilt skippen. Bloemkool is eerder een goede vervanger voor rijst.

zondag 30 juli 2017 om 08:25
Dat is dan dus geen koolhydraatarm dieet.

zondag 30 juli 2017 om 08:32
Ik maak wel eens spinazietaart ( kan ook met boerenkool ect) , dan pak ik 1 (gewone of zoete) aardappel en die slice ik met de slicer, heel dun. Bekleed de bodem van de bakvorm goed. En de rest bewaar ik even.
Gooi de spinazie ( kan vers of diepvries) en wat gehakt in de pan, kruiden naar smaak, kan met van alles. Even warm maken/bakken.
Stukjes pompoen kunnen er ook door heen.
Af laten koelen. Een ei erdoor heen roeren.
Mik het in je bakvorm, ergens de laatste aardappelslice dingen erbij. Geraspte kaas als je wil. Ik vind dat niet nodig.
200 graden 30-40 minuten en dat eet ik dan met een schepje magere grieks yogurt.
Aangezien ik op wat fruit soms en de groentes na amper andere koolhydraten eet kan een aardappel ( of 2) best wel eens in een koolhydraatarm dieet.
Want koolhydraatarm is niet koolhydraatvrij.
Gooi de spinazie ( kan vers of diepvries) en wat gehakt in de pan, kruiden naar smaak, kan met van alles. Even warm maken/bakken.
Stukjes pompoen kunnen er ook door heen.
Af laten koelen. Een ei erdoor heen roeren.
Mik het in je bakvorm, ergens de laatste aardappelslice dingen erbij. Geraspte kaas als je wil. Ik vind dat niet nodig.
200 graden 30-40 minuten en dat eet ik dan met een schepje magere grieks yogurt.
Aangezien ik op wat fruit soms en de groentes na amper andere koolhydraten eet kan een aardappel ( of 2) best wel eens in een koolhydraatarm dieet.
Want koolhydraatarm is niet koolhydraatvrij.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-07-2017 08:35
13.52% gewijzigd
zondag 30 juli 2017 om 08:34
Ik drink af en toe droge witte wijn. Past prima in een koolhydraatarme levensstijl want is erg laag in koolhydraten. Ik heb wel het idee dat alcohol sneller effect heeft, dat ik sneller dronken zal raken (maar zoveel drink ik nooit).
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode

zondag 30 juli 2017 om 08:38
Prosseco is helemaal bijzonder drankje:
http://www.eenvoudig-afvallen.nl/voedin ... ecco/44301
Maar 2 gram koolhydraten en bijna geen kc.
Ik krijg er wel last van, bloedsuikerproblemen door de alchohol. Maar gok dat gezonde mensen dit best af en toe kunnen nemen.
anoniem_319861 wijzigde dit bericht op 30-07-2017 08:38
0.08% gewijzigd

zondag 30 juli 2017 om 08:38
Ik drink ook droge witte wijn en in de winter ook af en toe rode wijn. Niet elke dag hoor maar ik ben wel blij dat ik nog lekker een wijntje kan drinken als ik op dieet ben. Gelukkig hoef ik nooit zo lang op dieet want ik hou het goed bij.

zondag 30 juli 2017 om 08:50
Je kunt stamppot maken met knolselderij in plaats van aardappelen. Ik vind dat heerlijk! Lekker met boerenkool en feta. Of met spruitjes en blauwe kaas.
Dat klopt niet. Zoete aardappel (bataat) bevat per 100 gram zelfs meer koolhydraten, namelijk 21 gram. Gewone aardappel bevat 17 gram koolhydraten per 100 gram.Klopt het dat zoete aardappels veel minder kh bevatten dan gewone aardappels? Ik meen zoiets gelezen te hebben.
zondag 30 juli 2017 om 08:51
Dat is exact wat ik schrijf.Fee-de-Goede schreef: ↑30-07-2017 08:17Ehm. Nee.
Zoete aardappel 19/20/21 gram bij 100 gram gekookt.
Gewone aardappel 17/18 gram bij 100 gram gekookt.
En dan maak ik even geen onderscheid in suiker en koolhydraten.
Is idd ietsjes meer maar geen 5x zo veel.![]()
En ik heb op 3 sites gekeken.
Er zijn mensen die onderscheid maken tussen koolhydraten en suiker (als in: enkelvoudige suiker) en daarvan bevatten zoete aardappels 5x zo veel als gewone aardappels (4,2 gram t.o. 0,8 gram).
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 30 juli 2017 om 08:52
Ja, maar je gaf zelf eerder aan dat onderscheid maken onzin was.
Dus qua alle koolhydraten maakt het verder niet zo veel uit.
zondag 30 juli 2017 om 08:55
Ja, volgens mij maakt het idd weinig uit, maar juist jij maakt onderscheid tussen snelle en langzame opname van suikers. En juist die enkelvoudige suikers worden snel(ler) opgenomen.Fee-de-Goede schreef: ↑30-07-2017 08:52Ja, maar je gaf zelf eerder aan dat onderscheid maken onzin was.
Dus qua alle koolhydraten maakt het verder niet zo veel uit.
Wat voor diabeten nogal van belang is.
Dit is wat mij betreft een goed voorbeeld van naar jezelf toe redeneren: jij moet voorzichtig zijn met (snelle) koolhydraten, maar als het beter uitkomt negeer je ze gewoon.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 30 juli 2017 om 09:03
Solomio schreef: ↑30-07-2017 08:55Ja, volgens mij maakt het idd weinig uit, maar juist jij maakt onderscheid tussen snelle en langzame opname van suikers. En juist die enkelvoudige suikers worden snel(ler) opgenomen.
Wat voor diabeten nogal van belang is.
Dit is wat mij betreft een goed voorbeeld van naar jezelf toe redeneren: jij moet voorzichtig zijn met (snelle) koolhydraten, maar als het beter uitkomt negeer je ze gewoon.
Aannames. Jammer zeg.
Ik noteer alles wat ik eet, app let erg goed voor me op ook.
Dus af en toe een zoete aardappel kan gewoon. Die 3x per jaar.
Ja, let de rest van de dag ook goed op wat ik binnen krijg, ik beperk me dan niet tot 1 maaltijd, al moet het niet te koolhydraatrijk zijn. En ik heb er verder geen/amper last van dan.
Ik ging er vanuit dat de vragenstelser geen diabetes heeft en jij gaf zelf aan dat onderscheid maken onzin was. Vandaar dat ik het gek vind dat je dan nu wel onderscheid maakt. That's it.
Zegt verder niks over mijn eetwijze.

zondag 30 juli 2017 om 11:11
Ik ben al mijn hele leven slank en ik eet vrij veel vet.
Gemiddeld drie pakjes roomboter per week in mijn eentje, eieren met spek, volle yoghurt en volvette kaas, haring en super veel mayonaise, maar ik kom altijd alleen aan van veel koolhydraten in de vorm van bvb brood, koek of limonade.
Toen ik eens een keer op reis ging samen met een vriendin die een vegetarisch dieet volgde (en het liefst zo wenig mogelijk dierlijke producten) en mij voor 8 weken aan haar dieet aanpaste kwam ik ongeveer 8 kilo aan.
En had ik continu honger.
Er zaten toen vrij veel koolhydraten in dat dieet in plaats van de dingen die ik gewend was, zoals vette vis en echte boter.
Dus voor mij is het bewijs met overtuiging geleverd, ik krojg honger van koolhydraten en kom er snel van aan.
Van vet eten wordt je echt niet dik.
Het helpt echt om een verzadigd gevoel te krijgen en te houden.
Maar voor die vriendin was dat dus niet zo, vandaar dat ik eerder al zei dat het ook kan verschillen per persoon.
Gemiddeld drie pakjes roomboter per week in mijn eentje, eieren met spek, volle yoghurt en volvette kaas, haring en super veel mayonaise, maar ik kom altijd alleen aan van veel koolhydraten in de vorm van bvb brood, koek of limonade.
Toen ik eens een keer op reis ging samen met een vriendin die een vegetarisch dieet volgde (en het liefst zo wenig mogelijk dierlijke producten) en mij voor 8 weken aan haar dieet aanpaste kwam ik ongeveer 8 kilo aan.
Er zaten toen vrij veel koolhydraten in dat dieet in plaats van de dingen die ik gewend was, zoals vette vis en echte boter.
Dus voor mij is het bewijs met overtuiging geleverd, ik krojg honger van koolhydraten en kom er snel van aan.
Maar voor die vriendin was dat dus niet zo, vandaar dat ik eerder al zei dat het ook kan verschillen per persoon.

zondag 30 juli 2017 om 12:14
Dat hongergevoel, daar lopen mensen tegen aan die zich trouw houden aan minder vet want minder calorieën is beter. En met honger kun je niet leven, dat houdt geen mens vol. Dus mislukt de afvalpoging. Terwijl je eet zoals jij eet je geen honger hebt.shisha schreef: ↑30-07-2017 11:11Ik ben al mijn hele leven slank en ik eet vrij veel vet.

vrijdag 4 augustus 2017 om 16:50
Slagroom en roomboter in je koffie? Ieuw! Dat kan nooit gezond zijn. Ik neem altijd een beetje halfvolle melk in mijn koffie. Inderdaad eet ik liever fruit. Vind ik ook gewoon veel lekkerder.vitamined schreef: ↑29-07-2017 08:32Ik ben zelf ook lid van enkele van zulke FB-groepen, gewoon uit nieuwsgierigheid/inspiratie voor recepten. Daar zitten wel een stel fanatiekelingen, hoor. 'Wij eten dit niet', 'Dit mag niet' en als iemand bijvoorbeeld wat fruit eet, is het advies toch vaak 'dan kun je beter naar een andere groep'. En dat is soms een niet zo vriendelijk en erg dringend verzoek.
De mate waarin daar (in mijn ogen) slechte vetten wordt gegeten... dat gaat er bij mij echt niet in.
Slagroom en roomboter in je koffie bijvoorbeeld... dan eet ik echt liever een stuk fruit. Dan maar wat extra koolhydraten.
Tijdje geleden een recept voorbij zien komen met gehakt, kaas, bacon, crème fraiche en ei. Men was lyrisch, het was heeeeerlijk. Weinig koolhydraten! Maar mij maak je niet wijs dat dat gezond is. Natuurlijk voor af en toe niet erg, maar dat gejubel over de weinige koolhydraten en tegelijkertijd het gebrek aan groente en de enorme bergen (verzadigd) vet... ik vind dat bijzonder.
Zelf ben ik half koolhydraatbeperkt bezig. Ik tel niet, maar eet veel minder koolhydraten bij de hoofdmaaltijden. Vervang deze vaak door groenten. Daar heb ik een goed gevoel bij, want meer groenten kunnen geen kwaad.
Maar ik eet bij een lunch buiten de deur echt wel een broodje of als ik ergens eet, eet ik gewoon mee. Ik eet met regelmaat een chocolaatje. Fruit hoort er bij mij ook gewoon bij. Jammer van de koolhydraten, maar wel lekker en ook gezond.

vrijdag 4 augustus 2017 om 16:53
En een ieder moet eten zoals hij/zij zich prettig erbij voelt. We zijn nou eenmaal niet allemaal hetzelfde. Alleen zou ik koolhydraten nooit helemaal schrappen en gewoon variëren,zoals de ene keer als ontbijt b.v. volkorenbrood met beleg of een schaal halfvolle yoghurt met fruit of havermout of de ene keer als avondmaaltijd een maaltijdsalade of de andere keer een rijstgerecht etc... Ik eet zelf van alles en afwisselend en voel me daar goed bij.
zondag 6 augustus 2017 om 09:54
Ik eet sinds 2 weken ook koolhydraatarm. Dus eieren met spek, rookkaascrackers, oopsies, Skyr dat soort werk. Ik wijk wel af met fruit, ik drink iedere ochtend een gezonde Smoothie met minimaal 2 stuks fruit. Ook zorg ik dat minimaal 3 ons groenten eet. Ik snoep niets (behalve wat koolhydraatgericht mag) dus een truffel of zoiets. Qua alcholo heb ik de afgelopen twee weken 2,5 glas witte wijn gedronken. En ik sport 2 keer in de week. Verder 10.000 stappen op een dag. De kilo's vliegen er bij mij af. Thuis krijg ik veel commentaar van mijn man, die vindt dat ik veel te vet eet. Ik kan me voorstellen dat dit zo lijkt, en toch werkt dit het allerbeste voor mij terwijl ik mezelf niet goed weet te "verdedigen" over het vet wat ik eet. Ik ben ook benieuwd wat dit met het transvet rond je lever, nieren e.d. doet. Kortom, het werkt voor mij supergoed maar ik wil zeker wel eens weten hoe gezond deze levenswijze is op langere termijn.
anoniem_303741 wijzigde dit bericht op 06-08-2017 09:55
0.32% gewijzigd

zondag 6 augustus 2017 om 10:01
Als ik wat af moet vallen doe ik ook een koolhydraat arm dieet. Ik eet dan ook best veel vetten. Als ik dat niet doe kan ik moeilijk naar de wc. Wat raar is bij mij is dat wanneer ik fruit eet ik niet meer af val maar wijn in het weekend maakt niet uit. Ook niet na een feest als ik best veel wijn heb gedronken.Bitterbleu schreef: ↑06-08-2017 09:54Ik eet sinds 2 weken ook koolhydraatarm. Dus eieren met spek, rookkaascrackers, oopsies, Skyr dat soort werk. Ik wijk wel af met fruit, ik drink iedere ochtend een gezonde Smoothie met minimaal 2 stuks fruit. Ook zorg ik dat minimaal 3 ons groenten eet. Ik snoep niets (behalve wat koolhydraatgericht mag) dus een truffel of zoiets. Qua alcholo heb ik de afgelopen twee weken 2,5 glas witte wijn gedronken. En ik sport 2 keer in de week. Verder 10.000 stappen op een dag. De kilo's vliegen er bij mij af. Thuis krijg ik veel commentaar van mijn man, die vindt dat ik veel te vet eet. Ik kan me voorstellen dat dit zo lijkt, en toch werkt dit het allerbeste voor mij terwijl ik mezelf niet goed weet te "verdedigen" over het vet wat ik eet. Ik ben ook benieuwd wat dit met het transvet rond je lever, nieren e.d. doet. Kortom, het werkt voor mij supergoed maar ik wil zeker wel eens weten hoe gezond deze levenswijze is op langere termijn.

zondag 6 augustus 2017 om 10:37
leververvetting en vet rondom de organen is meestal het gevolg van overmatig alcohol drinken of het gevolg van het metabool syndroom.Bitterbleu schreef: ↑06-08-2017 09:54Ik eet sinds 2 weken ook koolhydraatarm. Dus eieren met spek, rookkaascrackers, oopsies, Skyr dat soort werk. Ik wijk wel af met fruit, ik drink iedere ochtend een gezonde Smoothie met minimaal 2 stuks fruit. Ook zorg ik dat minimaal 3 ons groenten eet. Ik snoep niets (behalve wat koolhydraatgericht mag) dus een truffel of zoiets. Qua alcholo heb ik de afgelopen twee weken 2,5 glas witte wijn gedronken. En ik sport 2 keer in de week. Verder 10.000 stappen op een dag. De kilo's vliegen er bij mij af. Thuis krijg ik veel commentaar van mijn man, die vindt dat ik veel te vet eet. Ik kan me voorstellen dat dit zo lijkt, en toch werkt dit het allerbeste voor mij terwijl ik mezelf niet goed weet te "verdedigen" over het vet wat ik eet. Ik ben ook benieuwd wat dit met het transvet rond je lever, nieren e.d. doet. Kortom, het werkt voor mij supergoed maar ik wil zeker wel eens weten hoe gezond deze levenswijze is op langere termijn.
Het metabool syndroom ontstaat juist door te veel suikers in het dieet en te weinig goede vetten zoals in vette vis en eieren. En door het eten van te veel transvetten.
Transvetten zijn voornamelijk de plantaardige oliën die gedeeltelijk gehard zijn en op industriële wijze door mensen zijn gemaakt. Deze zijn erg ongezond: https://drogespieren.nl/gezondheid/tran ... -vermijden