GBP en omgeving
dinsdag 1 augustus 2017 om 10:29
Hoi allemaal,
Al jaren strijd ik tegen de kilo's en dit zonder voldoende resultaat. Mijn huisarts heeft me vorig jaar doorgestuurd naar de obesitaskliniek zodat ik daar behandeld zou kunnen worden en geholpen kon worden met het kwijtraken van mijn overtollige gewicht (1.50m en 95 kilo).
Na een aantal intakes (psycholoog, diëtist, hartfilmpje, bloedprikken etc. Etc.) werd me uiteindelijk een gbp geadviseerd. Ik zit nu in het traject en wacht in principe alleen nog op de operatiedatum, vermoedelijk rond november. Ik heb 3 maanden begeleid gesport en dit stopt nu (is een verplichte periode) dus ga ik zelf in de sportschool verder. Ik ben nu 15 kilo lichter en mensen om me heen beginnen dit ook te zien inmiddels.
Ik ben erg blij met dit traject en voel me goed bij deze keuze, ik wil graag een gezond gewicht bereiken en dit is met talloze dieetpogingen gewoon niet gelukt.
Ik werk nog niet zo lang op de afdeling waar ik nu werk en een collega van een andere afdeling heeft een paar jaar geleden een gbp gehad. Mensen op mijn afdeling oordelen over haar en vinden het een gemakkelijke weg etc. Ik heb daarom geen behoefte om met iedereen te delen dat ik straks geopereerd ga worden.
Zelf heb ik nu het idee om het alleen tussen mijn manager en mij te houden en het verder voor me te houden. Natuurlijk besef ik me dat mensen wel gaan zien dat ik behoorlijk af ga vallen, maar dat gebeurt nu in principe ook dus zou het vrij logisch zijn in mijn ogen.
Hoe hebben jullie dit gedaan, met wie hebben jullie het wel/niet gedeeld? Het is niet zo dat ik me schaam voor deze keuze, maar ik heb geen zin mensen die me veroordelen omdat ik deze keuze maak en daardoor 10 moet uitleggen dat het helemaal geen gemakkelijke weg is.
Al jaren strijd ik tegen de kilo's en dit zonder voldoende resultaat. Mijn huisarts heeft me vorig jaar doorgestuurd naar de obesitaskliniek zodat ik daar behandeld zou kunnen worden en geholpen kon worden met het kwijtraken van mijn overtollige gewicht (1.50m en 95 kilo).
Na een aantal intakes (psycholoog, diëtist, hartfilmpje, bloedprikken etc. Etc.) werd me uiteindelijk een gbp geadviseerd. Ik zit nu in het traject en wacht in principe alleen nog op de operatiedatum, vermoedelijk rond november. Ik heb 3 maanden begeleid gesport en dit stopt nu (is een verplichte periode) dus ga ik zelf in de sportschool verder. Ik ben nu 15 kilo lichter en mensen om me heen beginnen dit ook te zien inmiddels.
Ik ben erg blij met dit traject en voel me goed bij deze keuze, ik wil graag een gezond gewicht bereiken en dit is met talloze dieetpogingen gewoon niet gelukt.
Ik werk nog niet zo lang op de afdeling waar ik nu werk en een collega van een andere afdeling heeft een paar jaar geleden een gbp gehad. Mensen op mijn afdeling oordelen over haar en vinden het een gemakkelijke weg etc. Ik heb daarom geen behoefte om met iedereen te delen dat ik straks geopereerd ga worden.
Zelf heb ik nu het idee om het alleen tussen mijn manager en mij te houden en het verder voor me te houden. Natuurlijk besef ik me dat mensen wel gaan zien dat ik behoorlijk af ga vallen, maar dat gebeurt nu in principe ook dus zou het vrij logisch zijn in mijn ogen.
Hoe hebben jullie dit gedaan, met wie hebben jullie het wel/niet gedeeld? Het is niet zo dat ik me schaam voor deze keuze, maar ik heb geen zin mensen die me veroordelen omdat ik deze keuze maak en daardoor 10 moet uitleggen dat het helemaal geen gemakkelijke weg is.
dinsdag 1 augustus 2017 om 12:40
omdat je dit traject bent ingegaan, betekent niet automatisch dat je het traject helemaal moet doorzetten tot en met de operatie.Apennootje schreef: ↑01-08-2017 11:29Hier ben ik me ook wel van bewust, ik heb de knop echt omgezet wat dat betreft. Ik weet gewoon dat ik bepaalde dingen niet meer kan en mag eten en dat ik straks ook veel minder kan eten. Ik blijf ook onder controle de komende jaren om te voorkomen dat er een terugval plaatsvindt. Ik blijf sowieso voorlopig nog bij de diëtist lopen omdat ik zeker wil weten dat het goed blijft gaan.
ik zeg niet dat je het niet moet doen. maar blijf alsjeblieft kritisch. weg echt alle voor- en nadelen af. het is duidelijk dat je hulp nodig hebt, dus zorg dat je begeleiding hebt.
en je bent zo op de goede weg, je kunt echt op een stabiel en gezond gewicht komen! met of zonder wat voor hulp dan ook. geloof in jezelf en vertrouwen. komt echt goed
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
dinsdag 1 augustus 2017 om 12:43
Ik ben al door het hele traject heen, wacht enkel nog op een operatiedatum dus gesprekken heb ik niet meer nu. Maar ik denk dat ik het laat bij mijn manager en de mensen in mijn eigen omgeving. Ik voel me eigenlijk niet verplicht om mezelf te verantwoorden bij mijn collega's. Ik weet voor mezelf dat dit geen gemakkelijke weg is en dat is voor mij genoegobelix84 schreef: ↑01-08-2017 11:53Ik heb ook een GBP gehad (3,5jr geleden) en heb dit wel met iedereen gedeeld. Mijn overgewicht was dusdanig groot dat ik het niet zelf had kunnen doen. Ik heb alleen positieve reacties gehad.. Wat men achter mijn rug om zegt moeten ze echt zelf weten.
In mijn voortraject zaten ook gesprekken met een psycholoog.. Mss daar eens neerleggen?

dinsdag 1 augustus 2017 om 12:45
Nee dat weet ik, ik voel me ook zeker niet verplicht Het punt is dat ik in de afgelopen jaren al zovaak 15 kilo ben afgevallen, ik jojo al jaren. Het is tot nu toe steeds met flinke rente teruggekomen en ik wil dat gewoon niet meer.hamerhaai schreef: ↑01-08-2017 12:40omdat je dit traject bent ingegaan, betekent niet automatisch dat je het traject helemaal moet doorzetten tot en met de operatie.
ik zeg niet dat je het niet moet doen. maar blijf alsjeblieft kritisch. weg echt alle voor- en nadelen af. het is duidelijk dat je hulp nodig hebt, dus zorg dat je begeleiding hebt.
en je bent zo op de goede weg, je kunt echt op een stabiel en gezond gewicht komen! met of zonder wat voor hulp dan ook. geloof in jezelf en vertrouwen. komt echt goed
Dank voor je lieve woorden.

dinsdag 1 augustus 2017 om 12:56
Ik heb 5 jaar geleden een gbp gehad en ben 45 kilo afgevallen. Die zijn er nu nog steeds af. Ik ben dolgelukkig met mijn maatje 36/38 en het feit dat ik eindelijk goed kan bewegen. Ik vertel, als het zo uitkomt, nog steeds hoe het komt dat ik nu zo fit ben. Want ja, ik ben er trots op dat ik dit bereikt heb en dat ik het er nog steeds voor over heb om weinig te eten, sommige dingen niet meer te kunnen eten en sommige dagen even helemaal niet eet. Want mijn gezondheid gaat voor alles.
Ik vind het super knap dat jij met dit gewicht nog zo kan sporten en al 15 kg bent afgevallen!! Hou dit leven vast, laat de gbp een hulpmiddel zijn en ga ervoor. Wat de buitenwereld ook zegt, het is voor jouw gezondheid en jouw langere leven.
Ik vind het super knap dat jij met dit gewicht nog zo kan sporten en al 15 kg bent afgevallen!! Hou dit leven vast, laat de gbp een hulpmiddel zijn en ga ervoor. Wat de buitenwereld ook zegt, het is voor jouw gezondheid en jouw langere leven.
Zonder oorzaak geen gevolg
dinsdag 1 augustus 2017 om 14:13
gewoon vertellen. Wat zij er dan van denken is hun zaak
verder ben je niet 3 weken uit de roulatie, ondanks licht werk.
Waarom niet zuiniger zijn op je lichaam en pas weer gaan werken als je helemaal hersteld bent? Er staat gemiddeld 6 weken voor, ga daar maar vanuit.
En nog een oogoperatie plannen ook is heel onverstandig, stap voor stap, trouwens 2x narcose in korte tijd lijkt me niet slim
Het is heel fijn dat je nu 15 kilo bent afgevallen, maar wees eerlijk, hoe vaak is dat al gebeurd>
Waarom niet zuiniger zijn op je lichaam en pas weer gaan werken als je helemaal hersteld bent? Er staat gemiddeld 6 weken voor, ga daar maar vanuit.
En nog een oogoperatie plannen ook is heel onverstandig, stap voor stap, trouwens 2x narcose in korte tijd lijkt me niet slim
Het is heel fijn dat je nu 15 kilo bent afgevallen, maar wees eerlijk, hoe vaak is dat al gebeurd>
dinsdag 1 augustus 2017 om 14:59
Bij mij werd gezegd dat er ongeveer 2 weken staat voor het herstel, dat je alleen een week of 6 wat voorzichtig moest zijn met tillen.pearle schreef: ↑01-08-2017 14:13gewoon vertellen. Wat zij er dan van denken is hun zaak
Afhankelijk van de zwaarte van werk had ik idd na een week of 2 wel weer kunnen beginnen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

dinsdag 1 augustus 2017 om 15:07
Hoi Apenootje,
Het is echt waar jij je prettig bij voelt. Je bent niemand verantwoording schuldig. Mensen hoeven ook niet allemaal te weten waar jij doorheen gaat. Vooral wat gbp heeft iedereen een mening. Ze vergeten dat je ook met een gbp gewoon troep kan eten ipv gezond. Ik zou het om die reden ook niet aan iedereen vertellen, maar idd alleen je management of directe collegae. Ik heb een kennis die het echt aan iedereen heeft verteld, ik zelf zit in het voortraject en heb tot nu toe alleen echt mijn naaste hierover geïnformeerd.
Het is echt waar jij je prettig bij voelt. Je bent niemand verantwoording schuldig. Mensen hoeven ook niet allemaal te weten waar jij doorheen gaat. Vooral wat gbp heeft iedereen een mening. Ze vergeten dat je ook met een gbp gewoon troep kan eten ipv gezond. Ik zou het om die reden ook niet aan iedereen vertellen, maar idd alleen je management of directe collegae. Ik heb een kennis die het echt aan iedereen heeft verteld, ik zelf zit in het voortraject en heb tot nu toe alleen echt mijn naaste hierover geïnformeerd.
dinsdag 1 augustus 2017 om 15:15
Weet je waarom je jojoot?Apennootje schreef: ↑01-08-2017 12:45Nee dat weet ik, ik voel me ook zeker niet verplicht Het punt is dat ik in de afgelopen jaren al zovaak 15 kilo ben afgevallen, ik jojo al jaren. Het is tot nu toe steeds met flinke rente teruggekomen en ik wil dat gewoon niet meer.
Dank voor je lieve woorden.
nu heb je volgens mij echt goede begeleiding, hopelijk ook inzichten waarom je toch weer in dezelfde valkuil loopt. of heb je gecrasht? want dan komt het meestal ook met rente terug.
je weet dat het business model van alle afval clubs en shakes is het NIET WERKT. Je behoudt zo je klantenkring. Want stel je voor dat het wel werkt, dan komen niet nooit meer terug.
inventariseer goed waarom je nu in 5 maanden 15 kilo bent afgevallen Dat is netjes, iets meer dan 5% in 3 maanden. Kan je deze levensstijl wel volhouden? of heb je echt een fysieke permanente rem op je eten nodig?
nogmaals, het is altijd je eigen keuze. en soms is het ook gewoon de beste keuze. maar een kliniek is redelijk bevooroordeeld.
I can't control the wind but I can adjust the sail
dinsdag 1 augustus 2017 om 19:24
Heb je nu twijfel of je doorgaat met de GBP of is het vooral de reactie van je collega's welke je vreest?
Je collega's zullen het uiteindelijk toch wel te weten komen of niet? Wat geef je anders als verklaring dat je langere tijd afwezig bent? Je gaat daar niet om liegen lijkt me?
Je aarzeling om dit met je collega's te delen lijkt op twijfel of je er wel volledig achter de GBP staat en dat is wellicht waarom je nu allemaal reacties krijgt om dat vooral door te gaan zoals je nu doet.
Als jij er wel volledig achter staat dan zou het toch aan je achterste moeten roesten wat anderen daar van vinden?
En dan nog een persoonlijke toevoeging. Ik ben in 1,5 jaar tijd nu ruim 50 kilo kwijt. Zonder GBP. Sporten en op het eten letten. Het sporten is nu nog extreem, ik heb namelijk nog een flink aantal kilo's te gaan maar zodra mijn gewicht gezond is moet ik sporten gaan afbouwen en een mooie middenweg gaan vinden. Dat zal waarschijnlijk nog het moeilijkste stuk van het hele afvallen worden. En het feit dat ik al 50 kilo kwijt ben en er nog vele moet geeft denk ik wel aan dat ik zeer, zeer, zeer veel overgewicht had en nog heb. Ik heb dit allemaal zelf gedaan, geen hulp van artsen of wat dan ook. Het kan echt maar het roer moet wel om maar dat moet het ook als je een GBP neemt.
Je collega's zullen het uiteindelijk toch wel te weten komen of niet? Wat geef je anders als verklaring dat je langere tijd afwezig bent? Je gaat daar niet om liegen lijkt me?
Je aarzeling om dit met je collega's te delen lijkt op twijfel of je er wel volledig achter de GBP staat en dat is wellicht waarom je nu allemaal reacties krijgt om dat vooral door te gaan zoals je nu doet.
Als jij er wel volledig achter staat dan zou het toch aan je achterste moeten roesten wat anderen daar van vinden?
En dan nog een persoonlijke toevoeging. Ik ben in 1,5 jaar tijd nu ruim 50 kilo kwijt. Zonder GBP. Sporten en op het eten letten. Het sporten is nu nog extreem, ik heb namelijk nog een flink aantal kilo's te gaan maar zodra mijn gewicht gezond is moet ik sporten gaan afbouwen en een mooie middenweg gaan vinden. Dat zal waarschijnlijk nog het moeilijkste stuk van het hele afvallen worden. En het feit dat ik al 50 kilo kwijt ben en er nog vele moet geeft denk ik wel aan dat ik zeer, zeer, zeer veel overgewicht had en nog heb. Ik heb dit allemaal zelf gedaan, geen hulp van artsen of wat dan ook. Het kan echt maar het roer moet wel om maar dat moet het ook als je een GBP neemt.
dinsdag 1 augustus 2017 om 22:46
Gravinnetje schreef: ↑01-08-2017 19:24
Gravinnetje, dat is heel knap van je, maar hopelijk is dat gewicht over een jaar of 2 niet terug. Onderzoeken tonen aan dat minder dan 5% van mensen met obesitas op eigen kracht blijvend hun overgewicht kunnen verliezen. Afvallen is bijna nooit het probleem; op gewicht blijven is de echte challenge. Ik ken helaas verschillende mensen die heel veel zijn afgevallen (een vriendin is ook 50 kilo afgevallen) om daarna na 1-2 jaar weer helemaal terug bij af te zijn. Lees dit artikel, en dan begrijp je waarom het zo moeilijk is om op lange termijn op gewicht te blijven. Je lichaam gaat steeds minder energie verbranden en past hierdoor dus je BMR (basal metabolic rate) aan, waardoor je eigenlijk altijd op dieet zal moeten blijven. Voor mij was dit onderzoek doorslaggevend in mijn beslissing om voor een gbp te gaan. Link:
https://www.nytimes.com/2016/05/02/heal ... -loss.html
TO, ik heb ook een gbp gehad dit jaar en ik heb het, op 1 collega na (van wie ik zeker weet dat ze het voor zichzelf houdt, en zelf ook een gbp overweegt) geen enkele collega verteld. Ik heb helaas ook te vaak mensen heel negatief horen reageren over gbp's en ik had daar echt geen zin in. Het is mijn lichaam, mijn keuze, ik wil hun mening niet horen. Vooral aangezien de meningen meestal op pure onwetendheid gebaseerd zijn. Zelfs hier in jouw topic beginnen sommigen meteen al van 'ja maar als je al 15 kilo bent afgevallen, doe het dan zelf, zo'n operatie heeft risico's bla bla'. Ik heb echt geen geduld om telkens uit te moeten leggen dat er grootschalige onderzoeken naar obesitas e.d. zijn gedaan en dat een GBP een veel, veel betere kans geeft op blijvende resultaten.
dionne36 wijzigde dit bericht op 01-08-2017 22:55
11.94% gewijzigd
dinsdag 1 augustus 2017 om 22:50
En ik ben trouwens ook naar alle screenings e.d. alleen gegaan; de meeste patienten hadden inderdaad iemand mee maar ik kan alleen beter concentreren en ik wilde niet dat mijn man vrij van werk moest vragen om mee te kunnen naar de talloze afspraken tijdens het traject. Behalve mijn man, ouders en zus weten maar 1 collega en 1 vriendin het, en dat vind ik prima zo. Ik heb het geluk dat ik langzaam afval (1 kilo per week) waardoor ik makkelijk kan zeggen dat het gewoon door gezond eten + bewegen komt. Op werk heb ik me gewoon ziek gemeld en gezegd dat ik een operatie moest ondergaan. Niemand was zo brutaal om te vragen waaraan ik geopereerd werd.
woensdag 2 augustus 2017 om 06:54
1 kilo per week vind ik niet langzaam trouwens.
Na de eerste 3 maanden, waarin het afvallen heel snel ging, kwam ik uit op ongeveer een pond per week afvallen. Dat is wat volgens mij wordt aangeraden als gezond wanneer je zonder gbp gaat afvallen.
Nu, 9 maanden na de operatie, zit ik nog steeds op dat tempo.
Na de eerste 3 maanden, waarin het afvallen heel snel ging, kwam ik uit op ongeveer een pond per week afvallen. Dat is wat volgens mij wordt aangeraden als gezond wanneer je zonder gbp gaat afvallen.
Nu, 9 maanden na de operatie, zit ik nog steeds op dat tempo.
David Dunning
David Dunning
woensdag 2 augustus 2017 om 07:50
Het ziekenhuis heeft aangegeven dat lichte inspanning en licht werk vanaf 2 of 3 weken weer zou kunnen en voor de ingreep aan mijn oog hoef ik niet onder narcose.pearle schreef: ↑01-08-2017 14:13gewoon vertellen. Wat zij er dan van denken is hun zaak
Ik ben al vaker 15 kilo afgevallen idd, ben blij dat het er af is maar weet ook wel degelijk dat dit niet de eerste keer is en dat het er echt af moet blijven nu...
woensdag 2 augustus 2017 om 07:53
Ik sta zeker achter mijn beslissing ik heb voordat ik me vorig jaar aanmeldde hier erg lang over nagedacht en alle voors en tegens naast elkaar afgewogen. Ik heb alleen geen zin om mezelf steeds te moeten verantwoorden en om steeds discussie aan te moeten gaan met collega's. Daarom denk ik er dus over om het enkel met mijn manager te bespreken. Ik ben niet lang uit de running omdat ik licht werk doe. Na 2 a 3 weken zal ik weer aan het werk kunnen dus het is niet zo dat ik een week of 6 afwezig ben.Gravinnetje schreef: ↑01-08-2017 19:24Heb je nu twijfel of je doorgaat met de GBP of is het vooral de reactie van je collega's welke je vreest?
woensdag 2 augustus 2017 om 08:00
Als je je wat meer verdiept in alle onderzoeken die er inmiddels zijn gedaan naar overgewicht en afvallen en jojo-en, dan zou je kunnen weten dat het maar bij een heel klein percentage van de mensen lukt om blijvend veel af te vallen.hamerhaai schreef: ↑01-08-2017 15:15Weet je waarom je jojoot?
nu heb je volgens mij echt goede begeleiding, hopelijk ook inzichten waarom je toch weer in dezelfde valkuil loopt. of heb je gecrasht? want dan komt het meestal ook met rente terug.
je weet dat het business model van alle afval clubs en shakes is het NIET WERKT. Je behoudt zo je klantenkring. Want stel je voor dat het wel werkt, dan komen niet nooit meer terug.
inventariseer goed waarom je nu in 5 maanden 15 kilo bent afgevallen Dat is netjes, iets meer dan 5% in 3 maanden. Kan je deze levensstijl wel volhouden? of heb je echt een fysieke permanente rem op je eten nodig?
nogmaals, het is altijd je eigen keuze. en soms is het ook gewoon de beste keuze. maar een kliniek is redelijk bevooroordeeld.
Dat heeft allerlei oorzaken, maar is zeker voor een deel gewoon fysiek.
Wat er in je lijf gebeurt als je eenmaal in die jojo-spiraal zit is nauwelijks meer te doorbreken.
Door mensen het idee te geven dat het met betere begeleiding wel zal lukken geef je ze a) het idee dat ze het eigenlijk zelf in de hand hebben en b) het idee dat ze tekortschieten als het niet lukt.
Dat klinieken op hun eigen winst uit zijn is wat mij betreft al helemaal een onzinargument, want dan zouden ze gewoon iedereen opereren die zich aanmeldt en dat doen ze nou juist niet.
David Dunning
David Dunning

woensdag 2 augustus 2017 om 09:46
Gravinnetje stelt goede vragen, ook bij mij wek je de indruk dat je er niet 100% achter staat.Apennootje schreef: ↑02-08-2017 07:53Ik sta zeker achter mijn beslissing ik heb voordat ik me vorig jaar aanmeldde hier erg lang over nagedacht en alle voors en tegens naast elkaar afgewogen. Ik heb alleen geen zin om mezelf steeds te moeten verantwoorden en om steeds discussie aan te moeten gaan met collega's. Daarom denk ik er dus over om het enkel met mijn manager te bespreken. Ik ben niet lang uit de running omdat ik licht werk doe. Na 2 a 3 weken zal ik weer aan het werk kunnen dus het is niet zo dat ik een week of 6 afwezig ben.
Ben je op andere vlakken ook gevoelig voor de mening van anderen? Weet je ook waardoor dat komt? Waarom ben je zo bang dat mensen je op een GBP gaan veroordelen? Zouden ze je nu niet ook al veroordelen op je flinke overgewicht? Als je die GBP doet is je overgewicht over een paar maanden oud nieuws en zal er niet meer over geroddeld worden. Zo zal het ook zijn met je GBP operatie, na een tijdje is het oud nieuws en is er wel weer een nieuw onderwerp.
Ik heb in het verleden ook kritiek gehad op mijn flinke overgewicht. Nu neig ik naar atletisch en krijg ik ook kritiek dat ik 'te mannelijk oog' en 'dat dat niet mooi is'. Moraal van het verhaal: mensen hebben altijd wel wat te zeuren (en daarin ben ik zelf trouwens ook niet roomser dan de paus) en je zult vaak genoeg geconfronteerd worden met hun mening die niet altijd prettig is. Het zijn maar meningen, niets meer, niets minder. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Helaas denken sommige mensen dat iedereen recht heeft op hun mening. So be it.
Het is aan jou hoe je daar mee om gaat en zwaar je dit voor jezelf laat wegen. Makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer dat soort opmerkingen te relativeren.
En verder: GOED BEZIG!
woensdag 2 augustus 2017 om 11:08
Ik twijfel absoluut niet aan de GBP op zich, maar ik zie hoe mensen hier nu praten over een van onze collega's en ik heb daar voor mezelf geen trek in. Natuurlijk zien mensen straks ook wel dat ik afval, dit valt nu ook al op en ik krijg er ook opmerkingen over. Ik ben niet persee vatbaar voor andermans mening ik heb nu gewoon echt geen zin in dat geklets erover. Ik doe dit voor mezelf, om zelf gezond te worden, mijn naasten weten ervan en dat vind ik persoonlijk eigenlijk wel genoeg.12twister schreef: ↑02-08-2017 09:46Gravinnetje stelt goede vragen, ook bij mij wek je de indruk dat je er niet 100% achter staat.
Ben je op andere vlakken ook gevoelig voor de mening van anderen? Weet je ook waardoor dat komt? Waarom ben je zo bang dat mensen je op een GBP gaan veroordelen? Zouden ze je nu niet ook al veroordelen op je flinke overgewicht? Als je die GBP doet is je overgewicht over een paar maanden oud nieuws en zal er niet meer over geroddeld worden. Zo zal het ook zijn met je GBP operatie, na een tijdje is het oud nieuws en is er wel weer een nieuw onderwerp.
Ik heb in het verleden ook kritiek gehad op mijn flinke overgewicht. Nu neig ik naar atletisch en krijg ik ook kritiek dat ik 'te mannelijk oog' en 'dat dat niet mooi is'. Moraal van het verhaal: mensen hebben altijd wel wat te zeuren (en daarin ben ik zelf trouwens ook niet roomser dan de paus) en je zult vaak genoeg geconfronteerd worden met hun mening die niet altijd prettig is. Het zijn maar meningen, niets meer, niets minder. Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Helaas denken sommige mensen dat iedereen recht heeft op hun mening. So be it.
Het is aan jou hoe je daar mee om gaat en zwaar je dit voor jezelf laat wegen. Makkelijker gezegd dan gedaan maar probeer dat soort opmerkingen te relativeren.
En verder: GOED BEZIG!

woensdag 2 augustus 2017 om 11:19
Je kunt het alleen aan je leidinggevende vertellen, met het verzoek erbij dat hij of zij er niet met anderen over praat. Medische kwesties zijn privékwesties.Apennootje schreef: ↑02-08-2017 07:53Ik heb alleen geen zin om mezelf steeds te moeten verantwoorden en om steeds discussie aan te moeten gaan met collega's.
Als je collega's het weten hoef je niet met ze in discussie en je hoeft je ook niet te verantwoorden, niet over een GBP of over enig ander onderwerp. Als zij erover beginnen zeg je gewoon: Hierover ga ik niet in discussie want dit is privé. Of alleen: Hierover ga ik niet in discussie. Daarna zeg je er ook niks meer over. Beginnen zij weer, dan zeg jij weer: Hierover ga ik niet in discussie of Zoals je weet ga ik hierover niet in discussie. Gewoon stug volhouden.
woensdag 2 augustus 2017 om 12:09
Is de relatie met je naaste collega's zo afstandelijk dan?
Ik heb toendertijd besloten om, na een lange periode waarin ik ziek was, het roer om te gooien. Ik had weer energie die ik door die ziekte zolang had gemist en ben gaan bewegen en gewoon gestopt met alle tussendoortjes. Niemand heb ik wat verteld, ik dacht ook geen zin te hebben in al die vragen/opmerkingen. Voor hetzelfde geld ging het niet lukken of viel ik niet af. Maar het ging goed en bleef goed gaan. Ik ontkwam er niet meer aan om het mijn naaste collega's te vertellen, die zagen letterlijk de kilo's eraf vallen. En toen bleek juist dat zij mijn grootste steun werden. Ze hebben alle mogelijke veren in mijn reet gedouwd, van cadeautjes, knuffels tot gewoon een luisterend oor.
Je brengt veel tijd met ze door en die steun is toch echt wel belangrijk. Als je dit niet met je collega's kunt behalen maar alleen geroddel achter je rug om dan zou ik eerder eens overdenken in wat voor werkklimaat je zit.
Ik heb toendertijd besloten om, na een lange periode waarin ik ziek was, het roer om te gooien. Ik had weer energie die ik door die ziekte zolang had gemist en ben gaan bewegen en gewoon gestopt met alle tussendoortjes. Niemand heb ik wat verteld, ik dacht ook geen zin te hebben in al die vragen/opmerkingen. Voor hetzelfde geld ging het niet lukken of viel ik niet af. Maar het ging goed en bleef goed gaan. Ik ontkwam er niet meer aan om het mijn naaste collega's te vertellen, die zagen letterlijk de kilo's eraf vallen. En toen bleek juist dat zij mijn grootste steun werden. Ze hebben alle mogelijke veren in mijn reet gedouwd, van cadeautjes, knuffels tot gewoon een luisterend oor.
Je brengt veel tijd met ze door en die steun is toch echt wel belangrijk. Als je dit niet met je collega's kunt behalen maar alleen geroddel achter je rug om dan zou ik eerder eens overdenken in wat voor werkklimaat je zit.

woensdag 2 augustus 2017 om 12:11
Je hoeft je leidinggevende overigens ook niet eens in te lichten. Je hoeft alleen te melden dat je een operatie moet ondergaan en van datum x tot datum y uit de roulatie bent. Eventuele details bespreek je dan met de bedrijfsarts als je wordt opgeroepen. De bedrijfsarts heeft op zijn beurt ook een zwijgplicht richting werkgever en mag alleen je werkcapaciteit en -mogelijkheden bespreken.elske1975 schreef: ↑02-08-2017 11:19Je kunt het alleen aan je leidinggevende vertellen, met het verzoek erbij dat hij of zij er niet met anderen over praat. Medische kwesties zijn privékwesties.
Als je collega's het weten hoef je niet met ze in discussie en je hoeft je ook niet te verantwoorden, niet over een GBP of over enig ander onderwerp. Als zij erover beginnen zeg je gewoon: Hierover ga ik niet in discussie want dit is privé. Of alleen: Hierover ga ik niet in discussie. Daarna zeg je er ook niks meer over. Beginnen zij weer, dan zeg jij weer: Hierover ga ik niet in discussie of Zoals je weet ga ik hierover niet in discussie. Gewoon stug volhouden.
woensdag 2 augustus 2017 om 12:14
Ik ben nu ruim 1,5 jaar bezig. Mijn eetpatroon is omgegooid, terugvallen is dus niet mogelijk aangezien mijn eetpatroon is veranderd en niet tijdelijk om af te vallen maar voor altijd en daar kan ik prima mee leven. Een dieet volgen of afslankmiddelen gebruiken doe ik dus niet. Het grote afvallen behaal ik door iedere dag te sporten. Als de kilo's er allemaal af zijn zal ik het sporten kunnen minderen. Dat zal inderdaad een uitdaging zijn. Het is nu zo'n onderdeel van mijn dagelijkse routine.Dionne36 schreef: ↑01-08-2017 22:46Gravinnetje, dat is heel knap van je, maar hopelijk is dat gewicht over een jaar of 2 niet terug. Onderzoeken tonen aan dat minder dan 5% van mensen met obesitas op eigen kracht blijvend hun overgewicht kunnen verliezen. Afvallen is bijna nooit het probleem; op gewicht blijven is de echte challenge. Ik ken helaas verschillende mensen die heel veel zijn afgevallen (een vriendin is ook 50 kilo afgevallen) om daarna na 1-2 jaar weer helemaal terug bij af te zijn. Lees dit artikel, en dan begrijp je waarom het zo moeilijk is om op lange termijn op gewicht te blijven. Je lichaam gaat steeds minder energie verbranden en past hierdoor dus je BMR (basal metabolic rate) aan, waardoor je eigenlijk altijd op dieet zal moeten blijven. Voor mij was dit onderzoek doorslaggevend in mijn beslissing om voor een gbp te gaan. Link:
https://www.nytimes.com/2016/05/02/heal ... -loss.html
woensdag 2 augustus 2017 om 12:22
Ik vind het hartstikke knap van jeGravinnetje schreef: ↑02-08-2017 12:14Ik ben nu ruim 1,5 jaar bezig. Mijn eetpatroon is omgegooid, terugvallen is dus niet mogelijk aangezien mijn eetpatroon is veranderd en niet tijdelijk om af te vallen maar voor altijd en daar kan ik prima mee leven. Een dieet volgen of afslankmiddelen gebruiken doe ik dus niet. Het grote afvallen behaal ik door iedere dag te sporten. Als de kilo's er allemaal af zijn zal ik het sporten kunnen minderen. Dat zal inderdaad een uitdaging zijn. Het is nu zo'n onderdeel van mijn dagelijkse routine.
Maar terugvallen is altijd mogelijk. Ik ben ook lang geleden op eigen kracht veel afgevallen, ik wist ook zeker dat ik mijn nieuwe levensstijl zou behouden en nooit meer aan zou komen, anders was alles voor niks.
na een paar jaar ging het toch mis. Niet opeens, maar geleidelijk
Juist routine is gevaarlijk
Ik geloof niet dat zoiets echt vol te houden is
je hebt het er nu al over dat je het sporten kunt minderen, dus de echte omslag is er nog niet, omdat je daar nu al over denkt