Pap 3a
vrijdag 21 maart 2008 om 11:38
Ik heb een aantal weken geleden een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. Ik heb "gewoon" meegedaan aan het bevolkingsonderzoek en ging er zomaar vanuit dat alles wel ok zou zijn. Ik kreeg de uitslag en dat bleek pap 3a te zijn. Twee weken erna nam de huisarts nog een kweekje af wat werd onderzocht in het ziekenhuis. Ook dat bleek pap 3a te zijn. Omdat het te onrustig was, werd ik doorverwezen naar het ziekenhuis. Ik moet nu in April de eerste keer naar een verpleegkundige voor nog een uitstrijkje en een vaginale echo en dan een week erna naar de gynaecoloog voor een baarmoedermond / halsonderzoek. Ik ben er vrij nuchter onder. Blij dat het ontdekt is en ik denk maar, in het ziekenhuis zit ik op de goeie plek. Toch.....ik heb wat info gelezen op internet die me dan aan de andere kant ook weer zorgen geeft. Ik las zelfs dat ik sommige gevallen de baarmoeder verwijderd wordt. Ik ben 31 en heb nog wel een kinderwens. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Ik zelf denk, de onderzoeken doen in April en niet teveel paniek...Wie heeft er tips of info? Alvast erg bedankt!
dinsdag 31 mei 2016 om 00:32
Stardust Dat is toch ook wat, uitstrijkje geeft pap 1 aan en ondertussen is het vermoedelijk toch foute boel. Precies waar ik ook zo bang voor ben. Wat een enorm dilemma voor je, ik wens je heel veel sterkte
Morgenochtend krijg ik mijn uitslag van de halfjaarscontrole. Vorige keer had ik pap 3a en na biopt cin1. De gyn wil me pas over een jaar terug zien t/m 3b uitslag, hoger hebben we eerder een afspraak. Ik heb al een voorgeschiedenis met een lisexcisie in 2008. Daarna is het even goed gegaan en sinds vorig jaar dus weer opnieuw die tikkende tijdbom. Althans, zo voelt het. Ik vrees voor een pap 2 of 3a/b waarbij je nog lekker door mag hobbelen en net doen of het niks is en volgend jaar maar kijken of het al eens echt foute boel aan het worden is. Ik tob er al acht jaar mee, ben erg goed in verstoppen van emoties maar ik vind het om gillend gek van te worden zo langzamerhand.
Morgenochtend krijg ik mijn uitslag van de halfjaarscontrole. Vorige keer had ik pap 3a en na biopt cin1. De gyn wil me pas over een jaar terug zien t/m 3b uitslag, hoger hebben we eerder een afspraak. Ik heb al een voorgeschiedenis met een lisexcisie in 2008. Daarna is het even goed gegaan en sinds vorig jaar dus weer opnieuw die tikkende tijdbom. Althans, zo voelt het. Ik vrees voor een pap 2 of 3a/b waarbij je nog lekker door mag hobbelen en net doen of het niks is en volgend jaar maar kijken of het al eens echt foute boel aan het worden is. Ik tob er al acht jaar mee, ben erg goed in verstoppen van emoties maar ik vind het om gillend gek van te worden zo langzamerhand.
dinsdag 31 mei 2016 om 11:46
Dank je Doppinda! Het is weer pap1. Ik weet niet of ik nu blij ben of boos op mn lijf dat het zo spelletjes lijkt te spelen.
Ik moet zeggen dat ik heel lang een spiraal (mirena) heb gehad en die heb ik laatst laten verwijderen omdat ik een tijdlang klachten had. Tot voor de verwijdering steeds vaker tussentijds bloedverlies en contactbloedingen zo af en toe. En dat in combinatie met een pap 3a opnieuw. Spiraal is er nu uit en sindsdien geen lage rugpijn meer, geen spottings meer gehad en nu dus een pap1. Vraag me dan toch af of het er iets mee te maken heeft. Acht jaar geleden ten tijde van de lisexcisie had ik ook een spiraal maar daar had ik helemaal geen klachten van. Volgend jaar maar weer afwachten.
Ik moet zeggen dat ik heel lang een spiraal (mirena) heb gehad en die heb ik laatst laten verwijderen omdat ik een tijdlang klachten had. Tot voor de verwijdering steeds vaker tussentijds bloedverlies en contactbloedingen zo af en toe. En dat in combinatie met een pap 3a opnieuw. Spiraal is er nu uit en sindsdien geen lage rugpijn meer, geen spottings meer gehad en nu dus een pap1. Vraag me dan toch af of het er iets mee te maken heeft. Acht jaar geleden ten tijde van de lisexcisie had ik ook een spiraal maar daar had ik helemaal geen klachten van. Volgend jaar maar weer afwachten.
dinsdag 31 mei 2016 om 12:48
Ten eerste sterkte aan allen die in onzekerheid zitten
Ik raak een beetje in de war van wat ik hier lees.
Ik heb namelijk vorig jaar zomer ook een pap3a uitslag gekregen en moest na een half jaar weer een controle uitstrijkje bij de huisarts ondergaan.
Wederom was het 3a en huisarts gaf aan het na een jaar weer te controleren.
Maar als ik hier zo lees, worden de meeste met 3a doorgestuurd naar een gynaecoloog , klopt dat?
Groet tsja
Ik raak een beetje in de war van wat ik hier lees.
Ik heb namelijk vorig jaar zomer ook een pap3a uitslag gekregen en moest na een half jaar weer een controle uitstrijkje bij de huisarts ondergaan.
Wederom was het 3a en huisarts gaf aan het na een jaar weer te controleren.
Maar als ik hier zo lees, worden de meeste met 3a doorgestuurd naar een gynaecoloog , klopt dat?
Groet tsja
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
vrijdag 3 juni 2016 om 12:56
Thanks meiden. Het is zo bizar. Het is ook net of ik het van een afstand meemaak ofzo. Heb er weinig emoties of gevoel bij hoe bizar dat ook klinkt. Het enige waar ik van moest slikken is dat ik mijn kinderwens nu heel goed vaarwel zou kunnen gaan zeggen maar zelfs daar voel ik niets meer bij ???? Zal wel een soort beschermingsmechanisme zijn.
Stimpy, fijn van die pap1 maar die onzekerheid is ook killing. Nu over een jaar terug? Als je eerder klachten krijgt kun je altijd kijken of je eerder terecht kunt. Liever 10x te vaak kijken toch?
Tsja, inderdaad is het wel gangbaar dat je bij een pap3 wordt doorverwezen naar een gynaecoloog. Dan doen ze een colposcopie waarbij ze het weefsel van je baarmoederhals beter bekijken. Zou zeker een doorverwijzing vragen (of zo nodig eisen) van je huisarts. Succes! Laat je weten hoe het gegaan is?
Stimpy, fijn van die pap1 maar die onzekerheid is ook killing. Nu over een jaar terug? Als je eerder klachten krijgt kun je altijd kijken of je eerder terecht kunt. Liever 10x te vaak kijken toch?
Tsja, inderdaad is het wel gangbaar dat je bij een pap3 wordt doorverwezen naar een gynaecoloog. Dan doen ze een colposcopie waarbij ze het weefsel van je baarmoederhals beter bekijken. Zou zeker een doorverwijzing vragen (of zo nodig eisen) van je huisarts. Succes! Laat je weten hoe het gegaan is?
Folllow your dreams, they know the way
vrijdag 3 juni 2016 om 20:32
Stardust dankje voor je reactie.
Heftig zeg, ik wens je heel veel sterkte en gezondheid toe!
Soms is het inderdaad dat je heel droog en afstandelijk reageer op heftige dingen.
Kan misschien je redding momenteel zijn zodat je niet overspoeld word door emoties.
Op andere wijze heb ik dat zelf ervaren, was toen mijn redding, maar meestal het komt op een gegeven moment toch naar boven, om er wat mee te doen. Veel sterkte
Ik denk inderdaad dat ik maar vraag om een uitstrijkje in juli te doen, dan is het een half jaar geleden, nog tot december wachten vind ik erg lang.
Moet sws binnenkort eens langs ivm erg opgezette buik, dus bespreek ik gelijk die 2x3A
Groet
Heftig zeg, ik wens je heel veel sterkte en gezondheid toe!
Soms is het inderdaad dat je heel droog en afstandelijk reageer op heftige dingen.
Kan misschien je redding momenteel zijn zodat je niet overspoeld word door emoties.
Op andere wijze heb ik dat zelf ervaren, was toen mijn redding, maar meestal het komt op een gegeven moment toch naar boven, om er wat mee te doen. Veel sterkte
Ik denk inderdaad dat ik maar vraag om een uitstrijkje in juli te doen, dan is het een half jaar geleden, nog tot december wachten vind ik erg lang.
Moet sws binnenkort eens langs ivm erg opgezette buik, dus bespreek ik gelijk die 2x3A
Groet
Of course i talk to myself. Sometimes i need expert advice.
zaterdag 18 juni 2016 om 19:53
Even een vraag om advies.
Half juli heb ik weer een afspraak bij de gyn voor een controle uitstrijkje na afwijkende uitstrijkjes, en behandeling.
Nu heb ik de afgelopen weken meerdere malen bloedverlies gehad na de seks.
Is dat reden om vragen om een eerdere afspraak of zal ik t gewoon afwachten tot juli.
Ben wat angstig dat t weer slechter is geworden.
Half juli heb ik weer een afspraak bij de gyn voor een controle uitstrijkje na afwijkende uitstrijkjes, en behandeling.
Nu heb ik de afgelopen weken meerdere malen bloedverlies gehad na de seks.
Is dat reden om vragen om een eerdere afspraak of zal ik t gewoon afwachten tot juli.
Ben wat angstig dat t weer slechter is geworden.
dinsdag 6 juni 2017 om 17:15
Hoi, kan ik hier meeschrijven? Ik ben onlangs naar bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker geweest en hieruit bleek uitslag pap3a. Vijf jaar terug was er nog niks aan de hand. Vanmiddag gebeld met huisarts( had brief gekregen), uitslag was pap3a1? Toch doorverwijzing gynacealoog gekregen. Ik vind het toch wel spannend, ben aan een kant vrij rustig, aan andere kant ben ik toch bang voor wat ze zullen aantreffen...
maandag 19 juni 2017 om 14:30
Hoi tammie28 begrijp zeker dat je het spannend vindt. Weet je al wanneer de afspraak is bij de gyn?
Ik zelf heb ook naar aanleiding van het bevolkingsonderzoek pap 3a te horen gekregen. Moest een half jaar later terug komen voor tweede test en vorige week te horen gekregen weer 3a met het HPV virus.. zucht
Ga nu opgeroepen worden door het ziekenhuis.. vind het ook super spannend
veel sterkte!!
Ik zelf heb ook naar aanleiding van het bevolkingsonderzoek pap 3a te horen gekregen. Moest een half jaar later terug komen voor tweede test en vorige week te horen gekregen weer 3a met het HPV virus.. zucht
Ga nu opgeroepen worden door het ziekenhuis.. vind het ook super spannend
veel sterkte!!
woensdag 21 juni 2017 om 11:58
maandag 26 juni 2017 om 15:56
hi tammie28!
Ik heb 6 juli de eerste afspraak voor gesprek en echo.. daarna maandag 17 juli colposcopie (stond eigenlijk voor de 10e maar is net de dag dat ik paar dagen op vakantie ga.. dat leek me niet zo lekker).
Vind ook vooral de uitslag spannend...
Hoewel zo'n lis behandeling me ook geen pretje lijkt..
Ik heb 6 juli de eerste afspraak voor gesprek en echo.. daarna maandag 17 juli colposcopie (stond eigenlijk voor de 10e maar is net de dag dat ik paar dagen op vakantie ga.. dat leek me niet zo lekker).
Vind ook vooral de uitslag spannend...
Hoewel zo'n lis behandeling me ook geen pretje lijkt..
vrijdag 7 juli 2017 om 20:38
Tammie sorry voor de late reactie. Hoe gaat het bij jou? Heb je de afspraak nog kunnen verzetten of ben je toch geweest vandaag?
Mijn afspraak van gisteren was wel oke. Veel informatie gekregen en de echo.
Deze was volgens mij meer om te kijken of verder alles oke is, zoals geen kiestes of vleesboom oid maar zag er allemaal prima uit zei ze. De cellen kun je niet met een echo zien.
Maandag over een week colposcopie met biopt. Ze verwacht dat ik daarna wel behandeld moet gaan worden met lisexisie. Ik zit op 3a-2 en hrHPV, dat gaat meestal met een CIN 2 of 3 begreep ik en dan is verdere behandeling nodig.
Ben dus erg benieuwd en vind het ook wel spannend.
Benieuwd hoe het bij jou is.
Heb jij verder ook bepaalde klachten bijvoorbeeld, die daar mee te maken kunnen hebben?
Mijn afspraak van gisteren was wel oke. Veel informatie gekregen en de echo.
Deze was volgens mij meer om te kijken of verder alles oke is, zoals geen kiestes of vleesboom oid maar zag er allemaal prima uit zei ze. De cellen kun je niet met een echo zien.
Maandag over een week colposcopie met biopt. Ze verwacht dat ik daarna wel behandeld moet gaan worden met lisexisie. Ik zit op 3a-2 en hrHPV, dat gaat meestal met een CIN 2 of 3 begreep ik en dan is verdere behandeling nodig.
Ben dus erg benieuwd en vind het ook wel spannend.
Benieuwd hoe het bij jou is.
Heb jij verder ook bepaalde klachten bijvoorbeeld, die daar mee te maken kunnen hebben?
zaterdag 8 juli 2017 om 01:36
Hoi, ik ben vandaag geweest. Colposcopie gehad en daarna direct de lis. De gyn. zag wel wat afwijkende plekken aan buitenkant, die heeft hij weggehaald. Uit uitstrijkje kwamen ook wat afwijkende cellen naar voren van de binnenkant baarmoederhals, maar dat kon hij nu niet goed zien. Toch heeft hij uit voorzorg daar wat weggehaald. Hij verwacht wel matig tot ernstige onrust qua uitslag(over 14 dagen),maar de behandeling heb ik al gehad, dus dat verandert niet zeg maar....
zaterdag 8 juli 2017 om 17:51
zondag 9 juli 2017 om 13:13
Ik wist ook dat ik direct de lis zou krijgen als hij afwijkende plekken zag. Daar was ik al op voorbereid...behandeling viel heel erg mee. Vond het enorm meevallen. De avond ervoor pijnstillers genomen en 2 uur vantevoren ook( stond in de folder). Behandeling was zo gedaan, ik denk niet langer dan 10 a 15 minuten bezig geweest. Na ingreep wel iets lichte buikpijn gehad, maar niet noemenswaardig. Qua bloedverlies is het ook minimaal te noemen....en nu is het wachten op de uitslag en ik vind het vreselijk....zucht...nog 14 dagen wachten...
zondag 9 juli 2017 om 16:36
dinsdag 25 juli 2017 om 13:56
zaterdag 29 juli 2017 om 19:34
Hi Dames, ik ben blij verrast dat hier toch zon levendig forum is met dames die al langere tijd met slechte pap scores rondlopen. Ik heb nu zelf al 3 jaar pap 3b en CIN 3 en een actief HPV-16. Heb elk half jaar een colpo gehad met minstens 3 biopten per keer en al 3 lisexcisies gedaan en toch scoor ik bij een controle nog altijd hetzelfde. Bij de laatste colpo was echter niets te zien, wat icm de hoge pap wel opmerkelijk was, dus daarom heb ik een second opinion in het LUMC laten doen. Daar kwamen ze tot de conclusie dat mijn transformatiezone helemaal niet zo goed zichtbaar is als men zei, ondanks dat ik alleen afwijking in plaveiselcellen heb. Daarom is een diagnostische curretage uitgevoerd dieper in de hals, waar ook CIN3 uitkwam. Zodoende heb ik vandeweek een conisatie ondergaan. Die ingreep viel me mee, maar de nasleep nog niet. Ik verlies nog steeds veel bloed en knijp hem ook een beetje voor de uitslag van het weefsel. De snijranden kunnen nu eindelijk eens goed beoordeeld worden dus ik hoop er hiermee toch klaar mee te zijn, maar de verhalen van meiden hier die er al zo lang mee lopen stemmen mij wel somber... Zijn hier trouwens ook dames die een conisatie hebben gehad? Ik vraag me erg af wat ik wanneer weer mag doen. Momenteel hou ik me zo koest mogelijk in de hoop dat het daar wat rustiger van wordt en minder bloed...
zondag 30 juli 2017 om 17:12
Bellemeis wat naar zeg al drie jaar dezelfde uitslag na verschillende behandelingen.. kreeg je dan ook steeds te horen na de ingreep dat de snijranden niet schoon waren of dat wel?
Ik kan helaas geen ervaringen met je delen over de conisatie, ik krijg woensdag mijn eerste lis.
Hopelijk reageert er iemand die hier meer over weet. Hoe lang is het geleden dat je hem hebt gehad?
Heel veel sterkte met het herstel en hopelijk ben je er nu echt vanaf!
Liefs Sina
Ik kan helaas geen ervaringen met je delen over de conisatie, ik krijg woensdag mijn eerste lis.
Hopelijk reageert er iemand die hier meer over weet. Hoe lang is het geleden dat je hem hebt gehad?
Heel veel sterkte met het herstel en hopelijk ben je er nu echt vanaf!
Liefs Sina