Herfst / Winter 2017-2018
zaterdag 29 juli 2017 om 22:36
1. Meer volume
De mode wordt over het algemeen wat breder/wijder vooral bij de mouwen en de schouders. Rokken, truien, vesten en jassen zijn wijder. En hoewel de slim fit broek populair blijft, worden broeken ook hoger in de taille en wijder in de pijpen. Toch blijft de taille in de meeste gevallen wel slank en zijn er veel ceintuurs of brede riemen die de taille benadrukken.

2. Bijzondere mouwen
Met de mouwen is duidelijk iets aan de hand deze winter. Als er al vernieuwing is, dan zit dat vaak in de mouwen. Ze zijn heel lang, hebben lintjes, strikjes zijn gedeeltelijk gerimpeld of zijn van verschillende materialen of hebben inzetjes van andere kleuren of stoffen. Ook pofmouwen zijn weer te zien. De pof kan bij de schouder zitten of juist ter hoogte van de polsen. Romantische mouwen dus. Vaak zijn ze ook wijduitlopend.

3. Van top tot teen in dezelfde kleur
Van boven en onder dezelfde stof en/of dezelfde kleur en soms ook nog bijpassende schoenen. Vorige winter noemden we dit verschijnsel ook al voor de kleur zwart. Dit jaar gaat het voor alle kleuren op. Ook voor denim. Kleding uit één stuk of losse kledingstukken die allemaal in bijna of helemaal in dezelfde kleur hebben.

Lange handschoenen
De lange handschoenen, ze komen regelmatig terug. Ze waren bijvoorbeeld ook te zien in de jaren ’20 en ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Nu de aandacht op de mouwen en armen lijkt te liggen, zien we ze weer.

Brede riemen
Opvallend was het grote aantal brede riemen. En niet zomaar breed, maar echt breed. Riemen of banden die de aandacht vol naar de taille brengen, echte blikvangers dus. Draag ze om jassen, jasjes, blouses en vesten.
Grove netpanty’s
Verschillende ontwerpers lieten grove netpanty’s zien onder hun jurken en rokken. Panty’s met grote gaten soms ook gedragen over een panty met een andere kleur. Ook een trend die we eerder zagen, bijvoorbeeld in de jaren ’20, ’50 en ’90 van de vorige eeuw.

Zakelijk grijs
Het mannenpak is wel een item dit najaar. Maar wat ook opviel was de grote verscheidenheid aan grijze kostuums. Grijs is ook een modekleur dit seizoen. De kostuums variëren van vrouwelijk tot hele mannelijke modellen.

Jeans en denim
Denim, denim jacks of spijkerjacks blijven onverminderd populair. Veel jasjes zijn opgesierd met applicaties, borduursels en/of kralen. Ook het van top tot teen spijkerpak was vaker te zien. Beetje jaren ’70 stijl.

Donkerrood leer
Het bomberjack is al een paar seizoenen populair en dat blijft nog wel even zo. Natuurlijk veel zwart leer, maar opvallend waren aantal jacks van donkerrood leer. Donkerrood leer is ook veel te zien bij accessoires als schoenen, tassen en lange handschoenen bijvoorbeeld.

Fluweel
Sinds vorig jaar zijn fluweel- of velours stoffen weer terug van weggeweest. Ze geven kleding al snel een luxe uitstraling. Het wordt gebruikt voor jurken, jasjes, broeken of kostuums.

Verder zijn gewatteerde jacks en geruite broeken hip komende herfst/winter. Ook streepjes zijn populair, evenals veterschoenen.

Zilver
Er is best wel wat bling bling te zien en metallic. Maar het aantal zilveren kledingstukken viel op. Zilver is al een paar seizoenen erg populair. Zilveren schoenen, maar zoals hieronder ook hele zilverkleurige jassen, tops of shirts.

Kleuren
Daarnaast valt op dat er heel veel aardetinten te zien zijn zoals roodbruin, bruinoranje, koperbruine en karamelkleuren. Daarnaast lijkt grijs, donkerblauw en donkerrood favoriet. Naast de aardetinten is wit ook populair, evenals zilver.

Meer over de modekleuren vind je hier: https://rubriek.nl/beauty-mode/mode-kle ... -2017-2018
Bron: https://rubriek.nl/beauty-mode/mode-tre ... -2017-2018
Goed. Wat vinden we er van ?
De mode wordt over het algemeen wat breder/wijder vooral bij de mouwen en de schouders. Rokken, truien, vesten en jassen zijn wijder. En hoewel de slim fit broek populair blijft, worden broeken ook hoger in de taille en wijder in de pijpen. Toch blijft de taille in de meeste gevallen wel slank en zijn er veel ceintuurs of brede riemen die de taille benadrukken.

2. Bijzondere mouwen
Met de mouwen is duidelijk iets aan de hand deze winter. Als er al vernieuwing is, dan zit dat vaak in de mouwen. Ze zijn heel lang, hebben lintjes, strikjes zijn gedeeltelijk gerimpeld of zijn van verschillende materialen of hebben inzetjes van andere kleuren of stoffen. Ook pofmouwen zijn weer te zien. De pof kan bij de schouder zitten of juist ter hoogte van de polsen. Romantische mouwen dus. Vaak zijn ze ook wijduitlopend.

3. Van top tot teen in dezelfde kleur
Van boven en onder dezelfde stof en/of dezelfde kleur en soms ook nog bijpassende schoenen. Vorige winter noemden we dit verschijnsel ook al voor de kleur zwart. Dit jaar gaat het voor alle kleuren op. Ook voor denim. Kleding uit één stuk of losse kledingstukken die allemaal in bijna of helemaal in dezelfde kleur hebben.

Lange handschoenen
De lange handschoenen, ze komen regelmatig terug. Ze waren bijvoorbeeld ook te zien in de jaren ’20 en ’50 en ’60 van de vorige eeuw. Nu de aandacht op de mouwen en armen lijkt te liggen, zien we ze weer.

Brede riemen
Opvallend was het grote aantal brede riemen. En niet zomaar breed, maar echt breed. Riemen of banden die de aandacht vol naar de taille brengen, echte blikvangers dus. Draag ze om jassen, jasjes, blouses en vesten.
Grove netpanty’s
Verschillende ontwerpers lieten grove netpanty’s zien onder hun jurken en rokken. Panty’s met grote gaten soms ook gedragen over een panty met een andere kleur. Ook een trend die we eerder zagen, bijvoorbeeld in de jaren ’20, ’50 en ’90 van de vorige eeuw.

Zakelijk grijs
Het mannenpak is wel een item dit najaar. Maar wat ook opviel was de grote verscheidenheid aan grijze kostuums. Grijs is ook een modekleur dit seizoen. De kostuums variëren van vrouwelijk tot hele mannelijke modellen.

Jeans en denim
Denim, denim jacks of spijkerjacks blijven onverminderd populair. Veel jasjes zijn opgesierd met applicaties, borduursels en/of kralen. Ook het van top tot teen spijkerpak was vaker te zien. Beetje jaren ’70 stijl.

Donkerrood leer
Het bomberjack is al een paar seizoenen populair en dat blijft nog wel even zo. Natuurlijk veel zwart leer, maar opvallend waren aantal jacks van donkerrood leer. Donkerrood leer is ook veel te zien bij accessoires als schoenen, tassen en lange handschoenen bijvoorbeeld.

Fluweel
Sinds vorig jaar zijn fluweel- of velours stoffen weer terug van weggeweest. Ze geven kleding al snel een luxe uitstraling. Het wordt gebruikt voor jurken, jasjes, broeken of kostuums.

Verder zijn gewatteerde jacks en geruite broeken hip komende herfst/winter. Ook streepjes zijn populair, evenals veterschoenen.

Zilver
Er is best wel wat bling bling te zien en metallic. Maar het aantal zilveren kledingstukken viel op. Zilver is al een paar seizoenen erg populair. Zilveren schoenen, maar zoals hieronder ook hele zilverkleurige jassen, tops of shirts.

Kleuren
Daarnaast valt op dat er heel veel aardetinten te zien zijn zoals roodbruin, bruinoranje, koperbruine en karamelkleuren. Daarnaast lijkt grijs, donkerblauw en donkerrood favoriet. Naast de aardetinten is wit ook populair, evenals zilver.

Meer over de modekleuren vind je hier: https://rubriek.nl/beauty-mode/mode-kle ... -2017-2018
Bron: https://rubriek.nl/beauty-mode/mode-tre ... -2017-2018
Goed. Wat vinden we er van ?
ceci wijzigde dit bericht op 29-07-2017 22:44
Reden: Bron toegevoegd, dubbele paatjes weggehaald
Reden: Bron toegevoegd, dubbele paatjes weggehaald
14.11% gewijzigd
woensdag 2 augustus 2017 om 14:51
Deze zeer trendy schoenen zijn van Sacha en nu in de sale van 55 euro voor 16,50. Helemaal hét voor de komende herfst.

https://www.wehkamp.nl/sale/sale-damesm ... 50&IsSeg=0

https://www.wehkamp.nl/sale/sale-damesm ... 50&IsSeg=0
woensdag 2 augustus 2017 om 15:40
Bedenk wel dat het vroeger ook een letterlijk keurslijf (zeker het corset) was, want een vrouw vroeger had weinig keuzemogelijkheden (niet alleen qua beroep, ook qua financiën en dergelijke) ! Ik vind het een groot goed dat alles nu kan en mag.moonlight schreef: ↑02-08-2017 14:14Tuurlijk is de mode op de catwalk anders dan van de straat. Maar het ging mij erom dat de mode van nu dus anders is dan vroeger. Dat onze moeders en oma's vrouwelijker en kleurrijker gekleed waren. Mijn moeder kon ook kinderen opvoeden op schoenen met een hakje ipv sneakers, met een lange rok ipv jeans. Ook had ze altijd lippenstift op.
Tuurlijk zijn er uitzonderingen en waren niet alle vrouwen van vroeger vrouwelijke beauty's, maar de mode had meer mogelijkheden om je echt vrouwelijk te presenteren.
De tijd was toen anders en daarom vroeg ik me af of er een verband is. Omdat ik las dat je aan de mode de toestand van een land kon zien.
Ik draag nooit rokken trouwens, dit omdat ik me dan zo bekeken voel. Want ik ben de enige die dat doet. Van mij mag de mode dus weer vrouwelijker zodat ik ooit met m'n rokjes en (lage hakjes in mijn geval) hakken de straat op kan.
Overigens ben ik heel benieuwd naar je bron heb je een linkje (ik heb geschiedenis gestudeerd) ?
woensdag 2 augustus 2017 om 16:06
Ik moet eerlijk zeggen dat wat ik zie op bijv net-a-porter mij niet zo aanspreekt.
Ik zie heel veel wijde broeken, of broeken die tot ver over de schoenen vallen, of broeken die aan de uiteinden opeens heel wijd worden, soort circus gebeuren, spijkerbroeken waren al wel vaak gerafeld maar nu zie ik ze met hele happen uit de onderkant en ook vaak te wijd.
En het algehele silhouet is me ook vaak te oversized en te wijd of wijde bovenkleding met wijde onderkleding gecombineerd.
Hier wat plaatjes waar ik dus NIET enthousiast over wordt.

Ik zie heel veel wijde broeken, of broeken die tot ver over de schoenen vallen, of broeken die aan de uiteinden opeens heel wijd worden, soort circus gebeuren, spijkerbroeken waren al wel vaak gerafeld maar nu zie ik ze met hele happen uit de onderkant en ook vaak te wijd.
En het algehele silhouet is me ook vaak te oversized en te wijd of wijde bovenkleding met wijde onderkleding gecombineerd.

woensdag 2 augustus 2017 om 16:18
Ai, hier word ik ook niet blij van. Alleen de bovenste 2 plaatjes kunnen er nog mee door wat mij betreft...hiltje schreef: ↑02-08-2017 16:06Ik moet eerlijk zeggen dat wat ik zie op bijv net-a-porter mij niet zo aanspreekt.
![]()
woensdag 2 augustus 2017 om 16:23
Ik heb vorig jaar 2 suede rokken (en 1 glad leren) midi-rokken gekocht. Ik vind suede rokken geweldig.flexibel schreef: ↑02-08-2017 10:39Ik vind het erg leuk om hier ideeën en inspiratie op te doen. Kijken wat je zelf in de kast hebt liggen en wat je nodig hebt.
Nu mijn vraag : ik zie nu ook suède rokken en jasjes in de winkels liggen.
Hoort suède dit najaar tot het modebeeld en hoe kan dit leuk gecombineerd worden?
Ik draag ze graag met een denim overhemd, dat combineert goed (kan zelfs bijna beetje western worden) en dan worden ze ook net wat minder chique.
Voor de winter heb ik er 3 verschillende korte (lams)wollen truitjes op gekocht.
En ik kwam er laatst opeens achter dat 2 chique zijden tops (eentje is eigenlijk een korte jurk maar dat zie je dus niet als je die langere rok erover heen draagt) er ook heel mooi op staan. Maar dat wordt dan wel heel chique (ook geschikt voor een feest dus).
Ik draag wel alles in de rok en dan een brede suede riem met grote gesp erop voor nadruk op de taille.
woensdag 2 augustus 2017 om 16:25
woensdag 2 augustus 2017 om 16:28
Paaseieren zijn vaak fleurig, dit niet. Conclusie : de paaseieren zijn mooier.Troeteltje schreef: ↑02-08-2017 16:26Oh, en de plaatjes van Hiltje......dat is dus de mode waarmee ik er zou uitzien als een ververpakt paasei met grote rode strik.![]()
Ik zou er overigens in uitzien als een onverzorgde, kleurloze slons.
woensdag 2 augustus 2017 om 16:30
Ik vind die bovenste geweldig, lekker dramatisch. De gladiator-trend vind ik ook leuk (ik vond die schoenen ook leuk toen ze in de mode waren een paar jaar terug).tyche schreef: ↑02-08-2017 14:22Voor die dagen dat je het liefst een harnas aan zou trekken.
Geïnspireerd op superhelden, ridders (ridderinnen?) en Lisbeth Salander-achtige types; van dramatisch middeleeuws tot next century hacker:
Trends uit de OP die hierbij passen: aubergine/plum, brede riemen, lange handschoenen, veterschoenen, (rood) leer.
Ik hou van kleding met structuur en vorm.
woensdag 2 augustus 2017 om 17:11
Tyche: ik kan natuurlijk gewoon dragen wat ik wil maar ben wel een kuddedier, wil niet zo snel uit te toon vallen. Misschien heeft het ook te maken met het feit dat ik lang (en wat aan de dunne kant) ben. Het valt meteen zo op. Als ik een jurk of rok draag met ook nog eens hakken dan kijken mensen gewoon meer naar me dan wanneer ik " normaal" gekleed ga. Als meer vrouwen zo gekleed zouden zijn dan doe ik het gerust. Op vakantie kleed ik me stukken vrouwelijker dan eenmaal weer in Nederland. Wel moet ik waken dat de kleding niet te strak is of me nog dunner doet lijken. Wat dat betreft ben ik weer jaloers op vrouwen met vrouwelijke vormen.
woensdag 2 augustus 2017 om 17:31
https://medium.com/upstartcity/hemline- ... 7254594716Ceci schreef: ↑02-08-2017 15:40Bedenk wel dat het vroeger ook een letterlijk keurslijf (zeker het corset) was, want een vrouw vroeger had weinig keuzemogelijkheden (niet alleen qua beroep, ook qua financiën en dergelijke) ! Ik vind het een groot goed dat alles nu kan en mag.
Overigens ben ik heel benieuwd naar je bron heb je een linkje (ik heb geschiedenis gestudeerd) ?
Ben nog aan het zoeken of er een onderbouwing is voor wat ik denk. Want ik hoef maar te googelen op fashion 30's, 50's, 60's en je ziet heel vrouwelijke mode. En dan ga ik het proberen te verklaren, maar wat ik denk zijn natuurlijk geen feiten. Is ook lastig natuurlijk met zoiets als trends en mode. De mannen zijn ook ijdeler dan vroeger? Misschien is het het effect van de emancipatie?
Of voelen vrouwen zich minder veilig vanwege de tijd dat iedereen een mobieltje heeft of nare dingen tegen je kan roepen? Dat mannen vroeger vrouwen anders benaderen, met meer respect? Er wordt ook minder topless gezond dan vroeger en we schijnen steeds preutser te worden? Behalve op instagram?
Leuk om erover te filosoferen.
woensdag 2 augustus 2017 om 17:35
Tis ook niet zo dat ik er wakker van lig hoorTroeteltje schreef: ↑02-08-2017 17:26Moonlight....lengte en slank.....dat is juist prachtig!
Cijfer jezelf niet zo weg joh!
Tis meer dat sommige kledingstukken mooier staan als je borsten of heupen hebt.
En met hoge hakken ben ik 1.90.
Andere kledingstukken staan mij weer beter maar zeker niet alles
woensdag 2 augustus 2017 om 17:55
Grappig in dat verband is dat Melania Trump tijdens het staatsbezoek aan Frankrijk werd bekritiseerd voor haar rode Dior outfit nu het silhouet verwees naar de jaren 40 en 50 toen de vrouw werd onderdrukt.moonlight schreef: ↑02-08-2017 17:31https://medium.com/upstartcity/hemline- ... 7254594716
Ben nog aan het zoeken of er een onderbouwing is voor wat ik denk. Want ik hoef maar te googelen op fashion 30's, 50's, 60's en je ziet heel vrouwelijke mode. En dan ga ik het proberen te verklaren, maar wat ik denk zijn natuurlijk geen feiten. Is ook lastig natuurlijk met zoiets als trends en mode. De mannen zijn ook ijdeler dan vroeger? Misschien is het het effect van de emancipatie?
Of voelen vrouwen zich minder veilig vanwege de tijd dat iedereen een mobieltje heeft of nare dingen tegen je kan roepen? Dat mannen vroeger vrouwen anders benaderen, met meer respect? Er wordt ook minder topless gezond dan vroeger en we schijnen steeds preutser te worden? Behalve op instagram?
Leuk om erover te filosoferen.
Francoise Macron had dan met haar 60 plus leeftijd een jurkje (ver) boven de knie aan en dat was dan veel meer ge-emancipeerd/feministisch/van deze tijd.
Dit waren de outfits:

Persoonlijk vind ik het allemaal erg ver gezocht en vind ik de outfit van Melanie mooier en ook helemaal passen in het modebeeld van nu (dat idd op de jaren 40 en 50 is gebaseerd, maar ik vind die roklengte nu niet zozeer preutser maar juist comfortabel en meer flaterend voor vrouwen van 40 plus)
woensdag 2 augustus 2017 om 18:02
woensdag 2 augustus 2017 om 18:39
Mwah ik zie ook wel 50s en met name de 90s terugkomen (dikke zolen, netpanties, fluweel..).
Ik zag dit voorjaar veel dit silhouet :

Ik vind het wel gaaf (al vrees ik dat het me niet staat. Het lijkt me wel uber comfortabel als je een keer een dik-dagje hebt).
woensdag 2 augustus 2017 om 18:41
Veel kleding is gemaakt voor lange, slanke vrouwen dus je kunt je lol op.
woensdag 2 augustus 2017 om 19:52
Deze rok vind ik ook prachtig....wat dan meteen in me opkomt: welke schoenen??
Ik kan echt niet lopen op hakken hoger dan 6 cm (aan de achterkant gemeten) en lagere hakken vind ik zo snel truttig staan onder een rok over de knie.....