Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Herinner me trouwens wel dit gedichtje uit een peuterboekje van mij van vroeger:

als ik groot ben, lieve beer
word ik ook een baard-meneer
of misschien word ik een dame
maar wij blijven altijd samen
en we blijven net als zij
lief maar dom, hè,
ik en jij

Een ander gedicht waar ik het eerder in dit topic over had kan ik niet meer vinden helaas, ik kan het boek ook niet meer vinden en vrees dat ik het niet meer heb en kan het ook al niet online vinden. Heette iets van: de zedenprediker / de moralist etc. Ging over de een of andere pastoor die had vernomen dat er naakt werd gezwommen in een riviertje door de plaatselijke jeugd. Riep een jongen bij zich om te vragen of dat klopte en de jongen bevestigde. Op de vraag of er ook meisjes bij waren kon hij geen antwoord geven, want "als we zwemmen hebben we geen kleertjes aan". Heel grappig gedicht uit begin vorige eeuw of misschien zelfs eind negentiende eeuw in een boek over de hygiënisten/sociale geneeskunde meende ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof nooit zo in die "aanprijs" theorie. Ik ben opgevoed door een hetero vader en moeder en heb in mijn jeugd voornamelijk heterostellen om me heen gehad en toch ben ik geen hetero geworden. Anekdotisch bewijs natuurlijk, maar ik ben niet de enige.

Ik herinner me ook nog levendig hoe spannend ik het vond om in de bieb uberhaupt naar de kast te lopen waar boeken over homoseksualiteit stonden. Wat dat betreft vind ik het wel mooi om te zien dat het steeds bespreekbaarder wordt, al betwijfel ik of dat ook tot meer tolerantie leidt. Sommige reacties in dit topic laten zien dat openheid ook tot een backlash kan leiden, dat is dan weer kammer.
NYC schreef:
05-08-2017 08:38
Ben ik dan ook wel benieuwd naar. :P
Ik vind zelf dat kinderen juist veel te weinig in aanraking komen met andere modellen buiten het traditionele heteroseksuele patroon. Als je het bijv hebt over liedjes, boeken, televisie etc. Het thema verliefd zijn is aan de orde van de dag maar alleen als het heel specifiek en tamelijk zakelijk "voorlichting" is dan komt ter sprake dat ook meisjes verliefd kunnen worden op meisjes of jongens op jongens. Maar gewoon in een vrolijk liedje of verhaaltje? Nooit.
2 van mijn nichtjes - inmiddels tieners - hadden als kleuter een prentenboek waarin de prins maar niet verliefd werd op een prinses, want hij was homo. Trouwde ook met de jongen op wie hij wel verliefd werd (Geen prins in mijn herinnering, maar de lakei die de ene na de andere prinses kwam aandienen) en ze leefden nog lang en gelukkig.
Volgens mij heette het Koning zoekt koning, maar ik kan het niet meer vinden op bol of via google, dus misschien heb ik de titel wel helemaal mis.

Maar wel een uitzondering, dat prentenboek.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
cerulli schreef:
05-08-2017 11:34
Ik geloof nooit zo in die "aanprijs" theorie. Ik ben opgevoed door een hetero vader en moeder en heb in mijn jeugd voornamelijk heterostellen om me heen gehad en toch ben ik geen hetero geworden. Anekdotisch bewijs natuurlijk, maar ik ben niet de enige.
Volgens mij heeft 'aanprijzen' (doorgaans niet meer dan normaal praten/doen over homoseksualiteit) maar 1 consequentie en dat is dat mensen makkelijker uit de kast durven komen. Dus blijf vooral aanprijzen.
cerulli schreef:

Ik herinner me ook nog levendig hoe spannend ik het vond om in de bieb uberhaupt naar de kast te lopen waar boeken over homoseksualiteit stonden. Wat dat betreft vind ik het wel mooi om te zien dat het steeds bespreekbaarder wordt, al betwijfel ik of dat ook tot meer tolerantie leidt. Sommige reacties in dit topic laten zien dat openheid ook tot een backlash kan leiden, dat is dan weer kammer.
Als ik dan een boek had gevonden over het onderwerp dan legde ik het altijd net tussen twee andere boeken die ergens anders over gingen, zodat de persoon achter de balie (en de mensen achter mij in de rij) niet door hadden dat ik een boek dat over homoseksualiteit ging had gepakt. Hoewel het meestal niet eens uit de titel op te merken viel, want gewoon leesboeken, maar toch, ik had heel erg het idee dat ik het voor mijzelf moest houden. Terwijl mijn omgeving niet echt intolerant was. Jammer toch eigenlijk?
tonkje schreef:
05-08-2017 11:35
2 van mijn nichtjes - inmiddels tieners - hadden als kleuter een prentenboek waarin de prins maar niet verliefd werd op een prinses, want hij was homo. Trouwde ook met de jongen op wie hij wel verliefd werd (Geen prins in mijn herinnering, maar de lakei die de ene na de andere prinses kwam aandienen) en ze leefden nog lang en gelukkig.
Volgens mij heette het Koning zoekt koning, maar ik kan het niet meer vinden op bol of via google, dus misschien heb ik de titel wel helemaal mis.

Maar wel een uitzondering, dat prentenboek.
Ik vind hem wel op google :)

Afbeelding
Deze?
NYC schreef:
05-08-2017 11:56
Ik vind hem wel op google :)

Afbeelding
Deze?

Ja die was het!

Koning & koning dus, niet koning zoekt koning.
NYC schreef:
05-08-2017 11:52
Als ik dan een boek had gevonden over het onderwerp dan legde ik het altijd net tussen twee andere boeken die ergens anders over gingen, zodat de persoon achter de balie (en de mensen achter mij in de rij) niet door hadden dat ik een boek dat over homoseksualiteit ging had gepakt. Hoewel het meestal niet eens uit de titel op te merken viel, want gewoon leesboeken, maar toch, ik had heel erg het idee dat ik het voor mijzelf moest houden. Terwijl mijn omgeving niet echt intolerant was. Jammer toch eigenlijk?
Haha, zo herkenbaar! De eerste keer dat ik de Expreszo kocht (bestaat dat blad eigenlijk nog?) rekende ik het met een vuurrode kop en klamme zweethandjes af bij de Ako. Terwijl het de verkoper waarschijnlijk niets kon schelen, hij verkocht dat blad niet voor niets. Gek eigenlijk, ik kom ook uit een tolerante omgeving waar homoseksualiteit geen probleem was maar ik voelde me toch alsof ik iets heel radicaals aan het doen was. Misschien omdat mijn directe omgeving wel tolerant was, maar mensen op school bijvoorbeeld veel minder.

Wat een zegen is internet dan eigenlijk. Lezen over LGBT+ zaken en gelijkgestemden is zoveel makkelijker geworden.
Een homoseksuele, genderloze persoon: iemand die op mannen valt, maar zichzelf mannelijk noch vrouwelijk voelt of vindt. Ik zeg, zo iemand is volledig de weg kwijt.
tonkje schreef:
05-08-2017 11:42
Volgens mij heeft 'aanprijzen' (doorgaans niet meer dan normaal praten/doen over homoseksualiteit) maar 1 consequentie en dat is dat mensen makkelijker uit de kast durven komen. Dus blijf vooral aanprijzen.
Eens. Ik doelde meer op het idee dat je kinderen homo of transgender kunt "maken" door erover te praten. Het feit dat cisgender en hetero de norm zijn terwijl er toch best wat transgenders en niet-hetero's bestaan bewijst maar weer wat een onzin dat is.
Lovely7 schreef:
05-08-2017 07:47
Dit dus! Gewoon lekker heren dames wc gescheiden houden. Hoef je ook niet op een wc bril te zitten die onder gepist is. Ik begrijp best dat er mensen zijn die in t verkeerde lichaam geboren zijn maar t begint nu wel een beetje een hype te worden. Kinderen die op de kleuterschool al denken te weten dat ze homo lesbisch of in het verkeerde lichaam geboren zijn. Op die leeftijd hoor je daar niet eens over na te denken.
Niet mee eens. Van kleins af aan kunnen kinderen aanvoelen dat ze anders zijn. In mijn directe omgeving heb ik zo'n transgender meegemaakt. Zat al vanaf de kleutertijd gewoon in het 'verkeerde' lichaam. Zijn proces is nu op volwassen leeftijd voltooid en ik moet zeggen: het plaatje klopt helemaal.

Ik blijf het vreemd vinden, ik kan me er persoonlijk niets bij voorstellen, maar het bestaat.
Het is ongezond om je kind op te voeden met het idee dat zijn of haar geslacht(piemel of vagina) een bedrieglijk ding is, een ding dat artsen kunnen ombouwen in een ander geslacht. Het is absurd om je kind dat soort ideeën bij te brengen. Iemand die met twee geslachten geboren wordt is gewoon iemand die met twee geslachten geboren wordt en niet iemand die van de 'derde sekse' is. Die derde sekse is niets dan wat de samenleving het kind aanpraat, pure quatsch. Gekkigheid. Die overige 97 genders die uit de VS zijn overgewaaid zijn een tsunami aan gekkigheid.

More than one in 10 Americans use antidepressants.
http://www.reuters.com/article/us-usa-a ... FI20111019
Het is ook het land van de karaktermoord, wat mij betreft. Willen we daarheen?
Ze zijn echt gek geworden! En dan is 'gek' nog zacht uitgedrukt! :frusty:

http://www.nu.nl/binnenland/4869305/ges ... ijnen.html
Bossanova schreef:
05-08-2017 12:38
Een homoseksuele, genderloze persoon: iemand die op mannen valt, maar zichzelf mannelijk noch vrouwelijk voelt of vindt. Ik zeg, zo iemand is volledig de weg kwijt.

Iemand die denkt 'genderloos' te zijn is sowieso de weg kwijt.

En natuurlijk is het belangrijk te weten of iemand man of vrouw is!
We gaan dit weekend kamperen in Vrouwenpolder, of moet ik nu ook zeggen Genderneutraalpolder?
LAgirl82 schreef:
05-08-2017 13:07
Iemand die denkt 'genderloos' te zijn is sowieso de weg kwijt.

En natuurlijk is het belangrijk te weten of iemand man of vrouw is!
Of man én vrouw. Maar je kunt niet in een andere term denken dan in termen als man en vrouw. Meer geslachten zijn er gewoon niet, de natuur is onverbiddelijk.
LAgirl82 schreef:
05-08-2017 13:11
We gaan dit weekend kamperen in Vrouwenpolder, of moet ik nu ook zeggen Genderneutraalpolder?
Haha wat leuk :sarcastic:
cerulli schreef:

Ik betwijfel het ook, gezien sommige reacties hier
NYC schreef:
05-08-2017 10:33
Herinner me trouwens wel dit gedichtje uit een peuterboekje van mij van vroeger:

als ik groot ben, lieve beer
word ik ook een baard-meneer
of misschien word ik een dame
maar wij blijven altijd samen
en we blijven net als zij
lief maar dom, hè,
ik en jij

Een ander gedicht waar ik het eerder in dit topic over had kan ik niet meer vinden helaas, ik kan het boek ook niet meer vinden en vrees dat ik het niet meer heb en kan het ook al niet online vinden. Heette iets van: de zedenprediker / de moralist etc. Ging over de een of andere pastoor die had vernomen dat er naakt werd gezwommen in een riviertje door de plaatselijke jeugd. Riep een jongen bij zich om te vragen of dat klopte en de jongen bevestigde. Op de vraag of er ook meisjes bij waren kon hij geen antwoord geven, want "als we zwemmen hebben we geen kleertjes aan". Heel grappig gedicht uit begin vorige eeuw of misschien zelfs eind negentiende eeuw in een boek over de hygiënisten/sociale geneeskunde meende ik.
Wat een bijzonder gedicht
NYC schreef:
05-08-2017 11:52
Di is idd heel jammer, heeft ook in mijn geval te maken gehad met zelfacceptatie en daardoor me juist nog ongemakkelijker ging voelen met zo'n boek in mijn hand
Wel ja. Wat moet het heerlijk zijn in deze stelligheid te kunnen leven.

Maar wat ik, voor de zoveelste keer niet snap, als jij zo veilig en lekker in je hokje zit en je bent helemaal op en top vrouw of helemaal op en top man, dan is dat heel fijn voor je. Goed dat je je zo voelt. Waarom blijft er dan de noodzaak bestaan anderen te dwingen ook in een van die twee hokjes te gaan zitten. Helemaal als mensen zelf zeggen dat ze zich niet goed voelen in een van die twee hokjes, waarom moet het van jou dan nog steeds? Jij wordt niet minder man of minder vrouw van iemand die geen man of vrouw is. Jij mag blijven zoals je bent, het is alleen dat die anderen ook graag willen zijn zoals zij zijn.

Waarom mag het dan niet van je?

Ik snap het echt niet.
vrouwjagersma schreef:
05-08-2017 13:47

Maar wat ik, voor de zoveelste keer niet snap, als jij zo veilig en lekker in je hokje zit en je bent helemaal op en top vrouw of helemaal op en top man, dan is dat heel fijn voor je. Goed dat je je zo voelt. Waarom blijft er dan de noodzaak bestaan anderen te dwingen ook in een van die twee hokjes te gaan zitten. Helemaal als mensen zelf zeggen dat ze zich niet goed voelen in een van die twee hokjes, waarom moet het van jou dan nog steeds? Jij wordt niet minder man of minder vrouw van iemand die geen man of vrouw is. Jij mag blijven zoals je bent, het is alleen dat die anderen ook graag willen zijn zoals zij zijn.

Ik snap het echt niet.

Wederom weer is mooi verwoord vrouwjagersma, en ook ik snap het echt niet.
Even voor de mensen die het niet zo hebben op genderneutrale uitingen:

Wordt jullie leven daardoor beïnvloed? Welke problemen gaan jullie ondervinden?
Worden jullie ongelukkig als je in de trein niet meer met dames en heren worden aangesproken?

De antwoorden zullen hoogstwaarschijnlijk zijn: Nee - geen - nee*. Dus waarom moet de discussie uberhaupt gevoerd worden?

*) Als er andere woorden zijn moet je eerst eens naar jezelf gaan kijken.
vrouwjagersma schreef:

Ik snap het echt niet.

Ik hoop zo dat deze mensen geen kinderen krijgen, die zich onprettig voelen in de hokjes. Want dat is niet te sturen, net als homoseksualiteit dat niet is. Als het te sturen wás, waren deze mensen er niet, want de meeste mensen komen van 'gewone' hetero ouders.

Gisteren een item op tv (rtl nieuws geloof ik) waarin een transgender en een homo vertelden dat ze in hun jeugd hebben gedacht over zelfmoord. Het is een feit dat deze mensen vaker zelfmoord plegen. Het is ook een feit dat zelfmoord vaker gepleegd wordt als ze het gevoel hebben, niet geaccepteerd te zullen worden door hun ouders en omgeving.

Dus hoe star je ook kijkt naar al die 'vreemden', die 'aandachtstrekkers' en voor jouw gevoel idioten, misschien tegenover je kinderen iets milder zijn, ook al meen je het niet. Gewoon, voor het geval dat....
Later is nu
vrouwjagersma schreef:

Ik snap het echt niet.

Omdat man of vrouw zijn de realiteit is, en dat is het enige wat er is en telt. Het is de realiteit en we kunnen niet in een fantasiewereld leven en anderen in een fantasiewereld laten leven vind ik niet aardig of normaal. Deze mensen hebben hulp nodig en een hulp om terug in de realiteit te komen.
Er zijn maar 2 geslachten en 2 keuzes, man of vrouw. Er zijn geen 30+ genders, er zijn er maar 2.
Iemand die de grip op de realiteit kwijt is moet geholpen worden, net als iemand die denkt dat hij een hond is ofzo, of gaan we dat straks ook nog normaal vinden?
Deze mensen die denken genderneutraal te kunnen zijn, of dan eens man en dan eens vrouw te kunnen zijn, zijn de grip op de realiteit verloren en zijn de weg kwijt en moeten geholpen worden. Die hebben waarschijnlijk iets traumatisch meegemaakt of wat dan ook dat ze zo zijn gaan denken. Je kan ze beter therapie aanbieden en ze leren omgaan met het feit dat ze bv een vrouw zijn. En niet elke vrouw hoeft te houden van jurkjes en nagellak en make-up, maar ze zijn en blijven vrouw en ze daarmee helpen omgaan, dát is pas liefdevol en echt van betekenis zijn voor hun, en niet hen laten in hun waandenken en daar dan maar de maatschappij op aanpassen.
Zo help je mensen met psychische problemen toch niet? Wat gaan we dan straks nog meer aanpassen om maar niemand te willen beledigen?
Ik vind dit eerder beledigend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven