Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
zondag 6 augustus 2017 om 22:39
Oh? En vanaf welke grootte heb je als groep dan een stem?Pientjexxxx schreef: ↑06-08-2017 22:37De groep vrouwen is wel even wat groter dan die enkeling die zich man noch vrouw voelt.
zondag 6 augustus 2017 om 22:41
En als iemand nou een nog Hogere Studie gedaan zou hebben dan LAGirl, zou je diegene dan nog meer geloven? Gewoon, zomaar een vraag, bedoel ik verder helemaal niets mee
zondag 6 augustus 2017 om 22:43
Je hebt wel een stem, maar naar mijn mening een te kleine stem om een aanhef of aanspreektitel voor iedereen (dus een heel grote groep) te wijzigen.
En zoals ik al eerder schreef, vind ik het nogal onzinnig om de uitzondering tot norm te verheffen.
anoniem_211360 wijzigde dit bericht op 06-08-2017 22:45
15.23% gewijzigd
zondag 6 augustus 2017 om 22:44
technisch gezien is het dat ook, maar modeverschijnselen zijn soms nodig om bepaalde veranderingen in gang te zettenPientjexxxx schreef: ↑06-08-2017 22:30Als ik dit zo lees dan krijg ik toch een beetje het idee van een modeverschijnsel. (Sorry als ik hiermee iemand beledig.)
al die termen komen voort uit het willen ontworstelen uit de maatschappelijk opgelegde man/vrouw verdeling
onder andere door middel van het bij-bedenken van dan nog heel veel nieuwe labels
maar dat ontstaat ook omdat de leefomgeving voortdurend van je verwacht dat je je 'identificeert'
als daar minder druk op komt te liggen denk ik dat die labels vanzelf weer minder belangrijk worden
en wanneer dat weer af neemt, en ze minder worden gebruikt, dan was het inderdaad een modeverschijnsel
maar nu zijn taal en termen eigenlijk constant onderhevig aan modeverschijnselen natuurlijk
ik denk dat de onderliggende verschuiving qua maatschappelijke emancipatie op het gebied van gender geen modeverschijnsel is
zondag 6 augustus 2017 om 22:45
zoals mensen met een master in genderstudies, ik zeg maar wat?vrouwjagersma schreef: ↑06-08-2017 22:41En als iemand nou een nog Hogere Studie gedaan zou hebben dan LAGirl, zou je diegene dan nog meer geloven? Gewoon, zomaar een vraag, bedoel ik verder helemaal niets mee![]()
zondag 6 augustus 2017 om 22:47
Verandering brengt altijd weerstand met zich mee. Dat zal ook altijd zo blijven. En de 'beste reizigers' in de trein zal op zichzelf bij vrijwel niemand een probleem zijn, want dát zal voor niemand echt effect hebben. Maar het zet mensen aan het denken. En dat is goed, want ze (ik ook) gaan nadenken over het fenomeen en dat zorgt voor bewustwording. Anderzijds levert dat nadenken ook veel vragen op, want hoever gaat dit. Enkel neutrale toiletten is al een stapje verder, want dat merkt men concreet. Aanspreektitels ook, dat merkt men persoonlijk (geachte P. Boer / of beste Mien bij een oudere vrouw, is in strijd met hoe ik het heb geleerd en hoe ik het altijd al heb gedaan en voelt voor mij ook inderdaad onbeleefd). Ook las ik enkele pagina's hiervoor en laatst al in een artikel dat 'hen' een van de gewenste aanspreekvormen is. Dat vraagt al weer een verdere aanpassing, namelijk alles wat je qua taal op school hebt geleerd over 'hen' kan de prullenbak in, plus lesmateriaal kan worden herschreven. En eerder in dit topic las ik al iets over neutrale kleedkamers, dat lijkt mij toch geen optie. Sowieso zal je bij sport toch wel het onderscheid in man/vrouw moeten houden, want hoe je het ook wendt of keert, daar zit gewoon verschil in.
Aan alles merk je dat dit een onderwerp is dat voor veel verandering kán zorgen, omdat het nu wel een beetje een hype is geworden (en dat bedoel ik niet verkeerd). Maar de meeste relatief kleine aanpassingen (zoals het omroepen) zullen niet voor weerstand zorgen, maar ook niet iedereen hoeft elke verandering zomaar prima te vinden. Mensen mogen ook voelen dat ze liever gescheiden toiletten hebben of de heren en damesafdeling in een winkel gescheiden willen houden of liever gewoon schriftelijk met mevrouw worden aangesproken. En dit zijn dingen die mettertijd steeds 'normaler' kunnen gaan worden (en waarvan we straks niet meer beter weten) of waarvoor het draagvlak toch te klein blijkt te zijn.
zondag 6 augustus 2017 om 22:47
Nee ik kan me wel indenken in andere mensen, Dat we daar de samenleving aan gaan passen vind ik ronduit belachelijk.Timetraveler schreef: ↑06-08-2017 22:34Oja. Want realistisch is natuurlijk wat andere mensen bepalen hoe jij je moet voelen en identificeren. En dat andere mensen dat dan ook mogen en kunnen wegzetten als "poespas" en "doe maar normaal dan doe je al gek genoeg" enzo. Fijn, dat realisme, vooral als jij deel uitmaakt van die minderheid en andere mensen dergelijke grenzen voor jou stellen.
Echt, it blows my mind dat het voor sommige mensen zo moeilijk te bevatten is er dat er mensen zijn die totaal anders denken en voelen dan jij, maar dat anders niet minder of minderwaardig is. Ik kan me sommige dingen ook moeilijk voorstellen, maar ik kan me tegelijkertijd wel indenken dat lang niet iedereen denkt en voelt zoals ik. Is dat zo'n moeilijke voorstelling om te maken?
zondag 6 augustus 2017 om 22:56
het is eender met de zwarte piet discussie. mensen die uit hun plaat gaan als piet groen wordt ipv zwart want dat tast hun culturele identiteit aan
zondag 6 augustus 2017 om 23:21
Mijn negenjarige genderdysfore kind moet anders emotionally behoorlijk strong zijn. Zo sterk dat het mij soms pijn doet om te zien. En thuis is er geen probleem. Als er al psychologische hulp nodig is, is dat louter om om te leren gaan met reacties van de buitenwereld. Want mijn "foutje" is een super lief, sterk en sociaal kind waar ik beretrots op ben. Maar mensen kunnen soms (onbedoeld) vreselijk kwetsende dingen zeggen waardoor ze 's avonds huilend tegen me zegt dat ze het niet waard is om te leven.
zondag 6 augustus 2017 om 23:34
ja natuurlijk, die quote is zo fout als het maar kan zijn. in alle opzichten. refereert aan een tijd dat er gedacht werd in mensen alsof er superieure mensen zouden zijn ten opzichte van minderwaardigeNadi schreef: ↑06-08-2017 23:21Mijn negenjarige genderdysfore kind moet anders emotionally behoorlijk strong zijn. Zo sterk dat het mij soms pijn doet om te zien. En thuis is er geen probleem. Als er al psychologische hulp nodig is, is dat louter om om te leren gaan met reacties van de buitenwereld. Want mijn "foutje" is een super lief, sterk en sociaal kind waar ik beretrots op ben. Maar mensen kunnen soms (onbedoeld) vreselijk kwetsende dingen zeggen waardoor ze 's avonds huilend tegen me zegt dat ze het niet waard is om te leven.
zondag 6 augustus 2017 om 23:38
de mensen met genderdysforie die ik ken zijn allemaal stuk voor stuk zeer krachtige mensen met behoorlijk wat eelt en veerkrachtNadi schreef: ↑06-08-2017 23:21Mijn negenjarige genderdysfore kind moet anders emotionally behoorlijk strong zijn. Zo sterk dat het mij soms pijn doet om te zien. En thuis is er geen probleem. Als er al psychologische hulp nodig is, is dat louter om om te leren gaan met reacties van de buitenwereld. Want mijn "foutje" is een super lief, sterk en sociaal kind waar ik beretrots op ben. Maar mensen kunnen soms (onbedoeld) vreselijk kwetsende dingen zeggen waardoor ze 's avonds huilend tegen me zegt dat ze het niet waard is om te leven.
en altijd ontzettend open en liefdevol, al hebben ze soms nogal wat te verduren
gelukkig mag jouw kind thuis zichzelf zijn Nadi, dat is al ontzettend belangrijk en waardevol
zondag 6 augustus 2017 om 23:59
Dat hele 'fout van de natuur' of 'ziek zijn in hun hoofd' is toch nergens zo gesteld. Iets kan aan iemands lichaam fout gegaan zijn, maar daarom is de persoon nog niet een fout.Timetraveler schreef: ↑06-08-2017 20:44Ik probeer me in te leven in waarom er zo'n weerstand kan zijn tegen iets waar je zelf (tenminste ik dan niet) geen merkbare hinder van ondervindt, maar waar een ander blijkbaar bij gebaat is. Voor mij zou het echt geen moeite zijn, als ik een ander daar een plezier mee doe. Wat voor kern zit daaronder? Angst voor het onbekende? Nog steeds het idee dat bijv. mensen die zich niet met een bepaalde gender identificeren een 'fout' van de natuur zijn of ziek in hun hoofd?
Transgenders slikken hormonen en laten hun geslachtsorganen operatief amputeren of aanpassen omdat het voor hen voelt dat er een grote fout is gemaakt en ze (deels) in het verkeerde lichaam zijn beland. Maar hier mogen we het geen fout van de natuur noemen, want dan doe je mensen te kort.
Mensen in het algemeen genderneutraal aanspreken vind ik zelf niet echt een probleem, zoals de NS die iedereen straks 'beste reiziger' noemt als ze dingen omroepen. Maar als de conducteur tegenover mij staat en mij vervolgens ook als 'reiziger' gaat aanspreken vind ik dat wel onpersoonlijk en onprettig. Dat beetje persoonlijke aan de service valt dan weg. Waarom begrijp je dat niet en de behoefte van genderneutralen om niet (voor hun net zo onpersoonlijk) als man of vrouw aangesproken te willen worden wel?
Voor +95% van de reizigers is man of vrouw geen probleem. Als een genderneutraal er een probleem mee heeft kan hij of zij prima zeggen 'spreekt u mij maar aan met '.....' in plaats van te verwachten dat een meerderheid zich aanpast aan iets dat mogelijk voor een hele kleine groep speelt. Met dit soort schijnacties doen we net alsof we acceptatie creeeren voor elkaars verschillen, maar dat is niet zo. Echte acceptatie is dat je gewoon in een volle trein kan zeggen, spreek mij maar aan met '.....' in plaats van mevrouw, en dat het antwoord is 'maar natuurlijk '.....' en dat niemand daar verder raar over doet of aandacht aan besteedt. Mensen zouden het bij wijze van spreken van de daken moeten kunnen schreeuwen zonder dat het iemand interesseert, net zoals hetero's dat kunnen en iedereen denkt, 'ja dus? boeien'.
Daarnaast vraag ik mij af wat de NS voor hun eigen personeel doet. Wij kunnen hun conducteurs gewoon nog als man of vrouw aanspreken, zetten ze zich daar dan ook voor in? En ik ben benieuwd hoe ze dit binnen hun organisatie doortrekken? Gaan ze iedere medewerker persoonlijk vragen om aan te geven hoe ze genoemd willen worden en binnen welke subgroep ze vallen? Stoppen ze ook met meten hoeveel mannen en vrouwen er werken, wissen ze deze info uit hun personeelsinformatie?
Ik denk dat het COC de plank zelf misslaat door homo's lesbienne's, transgenders, genderneutralen, biseksuelen, op een hoop te gooien en te doen alsof ze allemaal exact dezefde behoeften hebben. Transgenders willen juist als man of als vrouw gezien en erkent worden. Heb je als vrouw eindelijk de pijnlijke en slepende transformatie doorstaan, word je vervolgens nog niet als man aangesproken. En kom je weer tussen de vrouwen op de plee te zitten. Met dank aan het COC
Van gescheiden wc's naar enkel genderneutralen wc's ben ik geen voorstander. Heb ik ook eerder toegelicht. Er valt nog heel veel te doen als het gaat om de veiligheid van vrouwen en meisjes. Aan de ene kant is er net een nieuwe wet ingevoerd die seksuele intimidatie op straat strafbaar maakt. Die wet is er niet zomaar gekomen, daar is een noodzaak voor gebleken o.a. doordat verschillende culturen verschillende normen en waarden met zich meebrengen. Maar vervolgens denken we wel dat we met elkaar dezelfde toiletten kunnen delen en dat dat goed gaat? Soms lijkt het wel alsof dit soort zaken los van elkaar worden beoordeeld in plaats van dat er een holistische benadering van maatschappelijke problemen is. Maar straks vooral weer verbaasd zijn dat het voor nieuwe problemen zorgt. Doe naast de gescheiden wc's er gewoon een genderneutrale wc bij, klaar.
anoniem_203788 wijzigde dit bericht op 07-08-2017 00:09
0.07% gewijzigd
maandag 7 augustus 2017 om 00:05
Vreselijk! Helaas zijn er veel kinderen allemaal om hun eigen reden erg onzeker over zichzelf en gevoelig voor negatieve reacties van anderen, liggen ook 's avonds huilend in hun bed met het idee dat ze het niet waard zijn om te leven.Nadi schreef: ↑06-08-2017 23:21Mijn negenjarige genderdysfore kind moet anders emotionally behoorlijk strong zijn. Zo sterk dat het mij soms pijn doet om te zien. En thuis is er geen probleem. Als er al psychologische hulp nodig is, is dat louter om om te leren gaan met reacties van de buitenwereld. Want mijn "foutje" is een super lief, sterk en sociaal kind waar ik beretrots op ben. Maar mensen kunnen soms (onbedoeld) vreselijk kwetsende dingen zeggen waardoor ze 's avonds huilend tegen me zegt dat ze het niet waard is om te leven.
maandag 7 augustus 2017 om 00:13
dat eerste zal niet gaan gebeuren, echt niettampontouwtje schreef: ↑06-08-2017 23:59Maar als de conducteur tegenover mij staat en mij vervolgens ook als 'reiziger' gaat aanspreken vind ik dat wel onpersoonlijk en onprettig. Dat beetje persoonlijke aan de service valt dan weg. Waarom begrijp je dat niet en de behoefte van genderneutralen om niet (voor hun net zo onpersoonlijk) als man of vrouw aangesproken te willen worden wel?
(...)
Echte acceptatie is dat je gewoon in een volle trein kan zeggen, spreek mij maar aan met '.....' in plaats van mevrouw, en dat het antwoord is 'maar natuurlijk '.....' en dat niemand daar verder raar over doet of aandacht aan besteedt. Mensen zouden het bij wijze van spreken van de daken moeten kunnen schreeuwen zonder dat het iemand interesseert, net zoals hetero's dat kunnen en iedereen denkt, 'ja dus? boeien'.
als dat wel zo is hebben ze de verkeerde training gehad
met het tweede ben ik het helemaal eens
maandag 7 augustus 2017 om 00:18
de cijfers rondom depressie en suicide zijn wel beduidend hoger onder mensen met een genderdysforietampontouwtje schreef: ↑07-08-2017 00:05Vreselijk! Helaas zijn er veel kinderen allemaal om hun eigen reden erg onzeker over zichzelf en gevoelig voor negatieve reacties van anderen, liggen ook 's avonds huilend in hun bed met het idee dat ze het niet waard zijn om te leven.
maandag 7 augustus 2017 om 00:29
Dat kan ik mij voorstellen. Dat is toch het gevolg van de 'stoornis' die kinderen dan hebben? Dat zit heel diep in ze toch? Ik kan mij indenken dat het moeilijk is jezelf te accepteren als je je 'anders' voelt of niet compleet voelt. Valt dat allemaal aan de omgeving te wijten?Pinda-Kaas schreef: ↑07-08-2017 00:18de cijfers rondom depressie en suicide zijn wel beduidend hoger onder mensen met een genderdysforie
Het is toch aangeboren?
maandag 7 augustus 2017 om 00:32
Ik ben benieuwd.Pinda-Kaas schreef: ↑07-08-2017 00:13dat eerste zal niet gaan gebeuren, echt niet
als dat wel zo is hebben ze de verkeerde training gehad
met het tweede ben ik het helemaal eens
Volgens NS-topman Roger van Boxtel gaat het om een kleine wijziging, maar hij noemt het tegelijkertijd ook heel logisch om de reizigers aan te spreken met 'beste reizigers'. "Onze mensen op de trein willen graag dat iedereen zich welkom voelt. In persoonlijke gesprekken is het natuurlijk aan de conducteur zelf hoe hij zijn of haar gastvrijheid invult. Iedere reiziger is ons even lief.''
maandag 7 augustus 2017 om 00:39
Ja precies, iedereen mag er zijn.vrouwjagersma schreef: ↑06-08-2017 22:08Dan had ik dat gewoon gelijk gezegd om deze verwarring te voorkomen.
Maar goed, van mij mag iedereen er zijn, ook met een lage studie.
maandag 7 augustus 2017 om 00:46
nee het is voor zover ik weet wel aangetoond dat dat voortkomt uit minder geaccepteerd worden door de sociale omgeving en niet komt door een soort geinternaliseerde zelfhaat die ermee gepaard gaattampontouwtje schreef: ↑07-08-2017 00:29Dat kan ik mij voorstellen. Dat is toch het gevolg van de 'stoornis' die kinderen dan hebben? Dat zit heel diep in ze toch? Ik kan mij indenken dat het moeilijk is jezelf te accepteren als je je 'anders' voelt of niet compleet voelt. Valt dat allemaal aan de omgeving te wijten?
Het is toch aangeboren?
maandag 7 augustus 2017 om 00:47
ja volgens mij bedoelen ze daar mee te zeggen dat conducteurs gewoon lekker meneer en mevrouw mogen blijven bezigen dus dat zal ook wel gebeuren en dat is ook prima
maandag 7 augustus 2017 om 00:49
Nadi schreef: ↑06-08-2017 23:21Mijn negenjarige genderdysfore kind moet anders emotionally behoorlijk strong zijn. Zo sterk dat het mij soms pijn doet om te zien. En thuis is er geen probleem. Als er al psychologische hulp nodig is, is dat louter om om te leren gaan met reacties van de buitenwereld. Want mijn "foutje" is een super lief, sterk en sociaal kind waar ik beretrots op ben. Maar mensen kunnen soms (onbedoeld) vreselijk kwetsende dingen zeggen waardoor ze 's avonds huilend tegen me zegt dat ze het niet waard is om te leven.
Die qoute waar jij naar refereert is echt vreselijk en naar mijn idee niet meer van deze tijd.