een jaar geen kleding kopen
woensdag 24 december 2014 om 16:08
Hallo Allemaal,
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
2 Jaar geleden was er een groep mensen met het voornemen om in heel 2013 geen kleding te kopen (free fashion Challenge).
Ze mochten wel lenen of ruilen maar niks nieuws in de winkel aanschaffen.
Eigenlijk lijkt het me wel wat om dit in 2015 ook te gaan doen.
Het scheelt met tijd, geld en ik hoop er wat creatiever van te worden door dingen te combineren.
Zijn er hier mensen die dit toen ook gedaan hebben..................en hoe is dat bevallen?
mieke1966 wijzigde dit bericht op 24-12-2014 16:39
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
Reden: 2014 gewijzigd in 2015
% gewijzigd
zaterdag 5 augustus 2017 om 20:36
Als je ze dan heel veel gaat dragen lijkt me dat niet echt een probleem. Ik had juist heel veel dingen in m'n kast hangen die ik in een opwelling had gekocht en daarna maar 1 keer of zelfs nooit aan heb gehad. Dat gebeurt me nu niet meer.

zaterdag 5 augustus 2017 om 20:52
Ik ben vanaf vanmiddag bezig met Stylebook. Ontzettend leuk dit. Heb nu al nieuwe combi's ontdekt. Heb denk ik nu ongeveer de helft van mijn kleding gehad. Zo was ik gisteren nog aan het online shoppen voor een lang dun zwart vest. Heb ik er dus gewoon 2 hele mooie in mijn kast hangen. Nooit meer aan gedacht.
Er hangt gewoon teveel. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben nu dingen aan het uitzoeken die ik de komende 2 maanden ga/wil dragen. De rest hang ik in een aparte kledingkast. Met een stuk of 40 kledingstukken kom ik die maanden echt wel door. En in oktober als het kouder wordt, kijk ik wel weer.
Heb ook al een tas met spul om weg te geven klaar staan. Dit gaat wel goed zo.
Er hangt gewoon teveel. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ben nu dingen aan het uitzoeken die ik de komende 2 maanden ga/wil dragen. De rest hang ik in een aparte kledingkast. Met een stuk of 40 kledingstukken kom ik die maanden echt wel door. En in oktober als het kouder wordt, kijk ik wel weer.
Heb ook al een tas met spul om weg te geven klaar staan. Dit gaat wel goed zo.
zaterdag 5 augustus 2017 om 21:09
Lady-day wat ben je goed bezig! Die app Stylebook lijkt mij ook wel wat. Ga ik ook proberen, zal wel even bezig zijn om al mijn kleding te fotograferen. Maar kan natuurlijk ook beginnen met een deel.
Ik heb niet alleen veel effen dingen maar ook streepjes en printjes en dergelijke. Kan eigenlijk ook zelf aardig wat nieuwe combinaties bedenken maar nieuwe ideeen zijn natuurlijk altijd leuk.
Ik heb niet alleen veel effen dingen maar ook streepjes en printjes en dergelijke. Kan eigenlijk ook zelf aardig wat nieuwe combinaties bedenken maar nieuwe ideeen zijn natuurlijk altijd leuk.
zaterdag 5 augustus 2017 om 22:04
Ik heb maar doorgezet en ben net ook mijn zoldertje op gegaan. Ik moet zeggen, het huilen staat me nu nader dan het lachen. Mijn hele slaapkamer staat ook op de kop. Hoezo heb ik zo veel kleding en schoenen. Ik weet gewoon niet waar ik beginnen moet. Ik schat dat ik zo'n 500 kledingstukken en schoenen heb, waarvan zeker de helft 1x of minder gedragen is. En van heel veel dingen heb ik ook nog kopieen in net een andere kleur (en soms ook precies dezelfde). Waarom heb ik 10 paar sneakers? Ik draag geen sneakers. Past niet bij mij. WHY???
Dit moet echt stoppen. Ik heb hier letterlijk voor duizenden euro's op de grond liggen. Geld dat ik veel beter aan andere dingen had kunnen besteden. Kan mijn eigen winkel wel beginnen.
Ook al 2 vuilniszakken klaar staan voor de kringloop.
Dit moet echt stoppen. Ik heb hier letterlijk voor duizenden euro's op de grond liggen. Geld dat ik veel beter aan andere dingen had kunnen besteden. Kan mijn eigen winkel wel beginnen.
Ook al 2 vuilniszakken klaar staan voor de kringloop.
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:00
Kan mij goed voorstellen dat je geschrokken bent, had ik vorig weekend toen ik mijn kast aan het opruimen was. Toen heb ik ook 2 zakken weggedaan. Ik ben toen ook zo geschrokken dat ik dacht dit moet stoppen.
Morgen is mijn vriend een dag weg en ga ik overal foto's van maken. Kan ook een winkel beginnen, topjes in bijna alle kleuren die je bedenken kan. Maar we gaan met dit topic elkaar steunen!
Morgen is mijn vriend een dag weg en ga ik overal foto's van maken. Kan ook een winkel beginnen, topjes in bijna alle kleuren die je bedenken kan. Maar we gaan met dit topic elkaar steunen!
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:30
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:36
Aan de ene kant vind ik het zonde om zo goed als nieuwe, vaak best dure, dingen naar de kringloop te doen, maar ja, zoals je aangeeft... als je het niet draagt... Ik heb de afgelopen maanden al een stuk van mijn kledingkast opgeruimd. Allemaal goede spullen die me te groot waren geworden (ben vorig zomer best wat afgevallen) zijn naar vrienden en collega's gegaan. Maar dan nog is er ontzettend veel over. Ik heb nu 4 verhuisdozen met dikke winterspullen en sentimentele rommel over (op zolder). Ik moet echt de afspraak met mezelf gaan maken dat de dingen die ik al een jaar niet aangehad heb, dat die weg kunnen.Babientje schreef: ↑05-08-2017 23:30Ik heb ook nog een verhuisdoos staan met kleding die ik niet in m'n zomer capsule heb gestopt en waarvan ik bang was dat ik 't zou missen. Dat is dus niet gebeurd, dus ik kan die doos ook naar de kringloop brengen. Zitten wel echt goeie merkspullen bij, maar ja, ik draag 't dus toch niet....
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:41
Lady_Day, ik zou willen dat ik het leuk vond om spullen op marktplaats te zetten, maar daar ben ik dus echt te lui voor. Vind dat echt te veel gedoe voor het geld dat mensen daar aan iets uit willen geven. En dan de moeite van het inpakken en naar de Bruna gaan om het op te sturen. Ja, zoals ik al zei, ik ben lui, maar misschien heb jij daar wel zin in? Tis maar een tip...
zaterdag 5 augustus 2017 om 23:57
Babientje, heb ik de afgelopen maanden al gedaan. Wat een ellende. Marktplaats was het ergste. Een jurk van 200 euro met een bod van een tientje.... Mensen die toch langs willen komen om te passen, vervolgens maak ik een afspraak en zorg ik dat ik thuis ben (nadat ik de kleding keurig gewassen en gestreken heb), wordt het afgezegd of ze komen niet opdagen.
Via United Wardrobe wel nog wat verkocht, maar het is het me het niet waard. Gloednieuwe G Star spijkerbroek van 130 euro die vervolgens voor 13 euro verkocht wordt (na 50,000 vragen beantwoord te hebben, en dan die 'aan foto's' --- hou op) waar 10% transactiekosten vanaf gaan en ik ook nog 7 euro kwijt ben aan verzendkosten. Hou ik daar dus nog geen 5 euro aan over, maar mag ik wel omrijden door de regen en in de rij gaan staan bij de Primera om het te verzenden. Ik ben daar ook te lui voor. Wat een gedoe voor die paar centen. Dan stop ik het liever in de rode kledingzak die ik voor de deur kan zetten zodat het opgehaald wordt.
Via United Wardrobe wel nog wat verkocht, maar het is het me het niet waard. Gloednieuwe G Star spijkerbroek van 130 euro die vervolgens voor 13 euro verkocht wordt (na 50,000 vragen beantwoord te hebben, en dan die 'aan foto's' --- hou op) waar 10% transactiekosten vanaf gaan en ik ook nog 7 euro kwijt ben aan verzendkosten. Hou ik daar dus nog geen 5 euro aan over, maar mag ik wel omrijden door de regen en in de rij gaan staan bij de Primera om het te verzenden. Ik ben daar ook te lui voor. Wat een gedoe voor die paar centen. Dan stop ik het liever in de rode kledingzak die ik voor de deur kan zetten zodat het opgehaald wordt.

zondag 6 augustus 2017 om 09:30
Heel herkenbaar de Marktplaats (Tweedehands.be) perikelen. Het loont gewoon niet om (best dure) kleding te verkopen (wat zijn potentiële kopers veeleisend). Je geeft er nog net geen geld op toe. Als ik weet dat ik er iemand een plezier mee kan doen, dan geef ik het graag weg of anders een kledingcontainer.
She Believed she could, so she did.
zondag 6 augustus 2017 om 10:16
Ook ik heb veel kleding, soms met een kaartje er aan.
Mijn plan van aanpak :
Droeg veel en vaak een spijkerbroek, want alles kan je erop dragen en draagt zo makkelijk.
De praktijk was, dat ik vaak dezelfde truitjes / blouses op mijn spijkerbroek droeg.
Nu heb ik de rokjes en broeken uit gezocht die moeilijker te combineren zijn.
Daar heb ik kledingstukken bij gezocht zodat er een match is en deze bovenkleding ga ik niet meer met mijn spijkerbroek combineren.
Nu pak ik meer bewust iets anders dan mijn spijkerbroek, meer rokjes of ander soort broeken dan spijkerbroek of jurken.
Vorig jaar een prachtige suede rok gekocht, in een ander topic advies gekregen, hoe ik die kan combineren.
Eerst maar eens opmaken en dragen wat ik heb aan mooie en goede kleding.
Ik ga niets wegdoen of verkopen, ik ga het dragen !
Mijn plan van aanpak :
Droeg veel en vaak een spijkerbroek, want alles kan je erop dragen en draagt zo makkelijk.
De praktijk was, dat ik vaak dezelfde truitjes / blouses op mijn spijkerbroek droeg.
Nu heb ik de rokjes en broeken uit gezocht die moeilijker te combineren zijn.
Daar heb ik kledingstukken bij gezocht zodat er een match is en deze bovenkleding ga ik niet meer met mijn spijkerbroek combineren.
Nu pak ik meer bewust iets anders dan mijn spijkerbroek, meer rokjes of ander soort broeken dan spijkerbroek of jurken.
Vorig jaar een prachtige suede rok gekocht, in een ander topic advies gekregen, hoe ik die kan combineren.
Eerst maar eens opmaken en dragen wat ik heb aan mooie en goede kleding.
Ik ga niets wegdoen of verkopen, ik ga het dragen !

zondag 6 augustus 2017 om 17:38
Ik heb nu de app Pureple. Dat was de eerste gratis optie toen ik Stylebook zocht.
Ik heb al mijn kleding die ik de moeite waard vind, opgezocht op internet of een foto van gemaakt en in de app gezet. Wel even een klus, maar nu heb ik eindelijk eens een goed overzicht van wat ik allemaal heb en ik kan de app nieuwe combinaties laten maken. Echt wel leuk!

zondag 6 augustus 2017 om 20:34
Stylebook is toch ook gratis? Of vergis ik me? Kan me niet herinneren dat ik er voor betaald heb. Al vind ik 'm wel een kleine bijdrage waard, ik gebruik 'm echt elke dag.Mieshka schreef: ↑06-08-2017 17:38Ik heb nu de app Pureple. Dat was de eerste gratis optie toen ik Stylebook zocht.Ik heb al mijn kleding die ik de moeite waard vind, opgezocht op internet of een foto van gemaakt en in de app gezet. Wel even een klus, maar nu heb ik eindelijk eens een goed overzicht van wat ik allemaal heb en ik kan de app nieuwe combinaties laten maken. Echt wel leuk!
![]()
zondag 6 augustus 2017 om 21:12

zondag 6 augustus 2017 om 21:42
Voor iPhone kost die € 4,49. Geen wereldbedrag, maar ik heb nu geen tegoed en ook geen zin om dat aan te schaffen.

zondag 6 augustus 2017 om 21:53
Ik heb Stylebook aangeschaft maar vind Pureple gemakkkelijker. In Pureple kun je meerdere items tegelijk toevoegen. Ook vind ik het niet handig dat Stylebook de achtergrond wil wijzigen. Mogelijk kan het anders maar heb ik dit nog niet door...
Ga van de week weer verder, zal wel even duren voor ik van al mijn kleding foto's heb genomen. Ik heb ook heel veel topjes en
t-shirts. Wil wel alles op foto gaan zetten zo krijg ik eindelijk overzicht!
Ga van de week weer verder, zal wel even duren voor ik van al mijn kleding foto's heb genomen. Ik heb ook heel veel topjes en
t-shirts. Wil wel alles op foto gaan zetten zo krijg ik eindelijk overzicht!
maandag 7 augustus 2017 om 09:37
Reigie, bij Stylebook kun je de mate van achtergrondaanpassing zelf bepalen. Als je lichte dingen fotografeert, zoek dan een donkere achtergrond en vv. Die fout maakte ik... lichte items gefotografeerd tegen witte deur. Dus bij alle looks zie je mijn deurklink en luchtrooster. Ach ja, gaat ook om het idee. Hoeven geen instagram-worthy plaatjes te worden.
Ik dacht dat ik zo'n beetje alles op de foto had gezet, maar was even vergeten dat ik ook nog een aantal lades met dunnere tops en t-shirts heb.
Wat ik nog moeilijker vind om weg te doen dan kleding, zijn schoenen. Ik heb schoenen die ik echt al jaaaaren heb, maar zien er nog uit als nieuw. Vind dat dan toch een beetje zonde ook al draag ik ze niet.
Ik las gisteren iets over de 10x10 challenge. 10 kledingstukken en die zo combineren dat je elke dag, 10 dagen lang, iets 'anders' aan hebt. En daar horen ook schoenen bij. Kreeg het er gewoon benauwd van.
Ik dacht dat ik zo'n beetje alles op de foto had gezet, maar was even vergeten dat ik ook nog een aantal lades met dunnere tops en t-shirts heb.
Wat ik nog moeilijker vind om weg te doen dan kleding, zijn schoenen. Ik heb schoenen die ik echt al jaaaaren heb, maar zien er nog uit als nieuw. Vind dat dan toch een beetje zonde ook al draag ik ze niet.
Ik las gisteren iets over de 10x10 challenge. 10 kledingstukken en die zo combineren dat je elke dag, 10 dagen lang, iets 'anders' aan hebt. En daar horen ook schoenen bij. Kreeg het er gewoon benauwd van.
maandag 7 augustus 2017 om 10:23
Voor het wegdoen van kleding zou je nog eens kunnen kijken naar zo'n 'winkel' voor sollicitanten. Hier in Utrecht hebben ze dat en daar kan je bijvoorbeeld zakelijke kleding en nette schoenen heen brengen en dan mogen mensen op minima en bijstand kleding uitzoeken als ze gaan solliciteren. Dat voelt voor mij minder erg als het naar de kringloop brengen.
Ik heb ondertussen toch alweer best heel veel gekocht, ook al heb ik mijn kast vorige keer goed uitgeruimd en zat ik bij lange na niet op het jaar. Niet volgehouden dus. Ga weer opnieuw beginnen. Het is alleen rustig op het werk en dan vermaak ik mij het best door een beetje online te shoppen... dan ben ik op het werk misschien nog wel sterk maar als ik iets gezien heb wat ik wil hebben dan koop ik het vaak alsnog na een paar dagen.
In de garage staan nu twee zakken met kleding, allemaal nieuw of nog heel goed die ik niet meer aankan. Heb al geprobeerd wat weg te geven, maar dat leverde maar een paar jurkjes minder op. En vind het toch wel veilig staan daar, dan heb ik het nog en is het niet echt zonde (jaja, dat is nou jezelf voor de gek houden). Maar een bod van 5 euro op mp vind ik dan ook weer te weinig.
Ik heb ondertussen toch alweer best heel veel gekocht, ook al heb ik mijn kast vorige keer goed uitgeruimd en zat ik bij lange na niet op het jaar. Niet volgehouden dus. Ga weer opnieuw beginnen. Het is alleen rustig op het werk en dan vermaak ik mij het best door een beetje online te shoppen... dan ben ik op het werk misschien nog wel sterk maar als ik iets gezien heb wat ik wil hebben dan koop ik het vaak alsnog na een paar dagen.
In de garage staan nu twee zakken met kleding, allemaal nieuw of nog heel goed die ik niet meer aankan. Heb al geprobeerd wat weg te geven, maar dat leverde maar een paar jurkjes minder op. En vind het toch wel veilig staan daar, dan heb ik het nog en is het niet echt zonde (jaja, dat is nou jezelf voor de gek houden). Maar een bod van 5 euro op mp vind ik dan ook weer te weinig.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
maandag 7 augustus 2017 om 11:16
Oops, was nog een deel van mijn andere kledingkast vergeten te fotograferen. En al het spul wat op mijn zoldertje staat heb ik ook maar niet meegenomen, want dat is een gebed zonder einde.
Dacht even handig een soort van 'capsule' te creeren, maar dat is inmiddels wel weer een uit de kluiten gewassen collectie geworden. Ik vraag mij af of ik nu wel de bomen door het bos ga zien.
Voor de komende 4 maanden:
Truien: 10
Blouses: 9
Blazers: 6
Blousjes met korte mouwen: 8
Longsleeves: 6
Spijkerbroeken: 11 (draag bijna nooit jeans...
-- en er liggen zeker nog 5 lichtere blauwe voor de zomer op mijn zolder)
Nette lange broeken: 9
'Leggings' (niet van die lycra dingen, maar dan wel suedine, (nep) leer, suede): 4
Schoenen/laarzen: 17
Jurken: 9
Tunieken: 3
Vesten: 14
Dit is zonder spul wat ik in en om het huis aan heb en basic t-shirtjes etc., sjaals, jassen, tassen etc. Nog steeds meer dan 100 items. Ik vind dit heel lastig. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om 9 van die spijkerbroeken naar de kringloop te brengen terwijl ik aan 2 echt meer dan genoeg heb.
Had al gekeken of er in Stylebook een optie is voor een capsule. Dat is er niet. Wel een packing list, maar dan heb je alle items in 1 categorie ipv losse (jeans, jurken, tops etc.). Ik snap dat dit echt 'First World Problems' zijn maar man, wat is dit ernstig.
Dacht even handig een soort van 'capsule' te creeren, maar dat is inmiddels wel weer een uit de kluiten gewassen collectie geworden. Ik vraag mij af of ik nu wel de bomen door het bos ga zien.
Voor de komende 4 maanden:
Truien: 10
Blouses: 9
Blazers: 6
Blousjes met korte mouwen: 8
Longsleeves: 6
Spijkerbroeken: 11 (draag bijna nooit jeans...

Nette lange broeken: 9
'Leggings' (niet van die lycra dingen, maar dan wel suedine, (nep) leer, suede): 4
Schoenen/laarzen: 17
Jurken: 9
Tunieken: 3
Vesten: 14
Dit is zonder spul wat ik in en om het huis aan heb en basic t-shirtjes etc., sjaals, jassen, tassen etc. Nog steeds meer dan 100 items. Ik vind dit heel lastig. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om 9 van die spijkerbroeken naar de kringloop te brengen terwijl ik aan 2 echt meer dan genoeg heb.
Had al gekeken of er in Stylebook een optie is voor een capsule. Dat is er niet. Wel een packing list, maar dan heb je alle items in 1 categorie ipv losse (jeans, jurken, tops etc.). Ik snap dat dit echt 'First World Problems' zijn maar man, wat is dit ernstig.

maandag 7 augustus 2017 om 13:19
Wat goed!!Pumps_italiaans schreef: ↑07-08-2017 12:55Ik ben dus richting 10 maanden aan het gaan.
Naar de kringloop breng ik niets. Ik gebruik het wel als dweil om het terras mee te dweilen.
Bij de kringloop raken ze dat niet kwijt en dan spaar ik tenminste een nieuwe katoenen dweil uit.
Hoezo denk je dat ze het bij de kringloop niet kwijt raken? Mijn oude t-shirts breng ik er niet heen maar merkkleding zeker wel.

dinsdag 8 augustus 2017 om 11:25
...Omdat ik dat weet. Er liggen bergen kleding die de verbranding in gaan.
Verder is het niet goed, maar gebrek aan leuke kleding en ik heb andere dingen nodig.
Eigenlijk moet dit op de vrekkentopic of het consuminderen.
Heel veel materialen uit de vorige eeuw vallen uit elkaar. Die zijn nog biologisch afbreekbaar.
Uit deze eeuw staan bol van de plastic. Jammer dat de een na de andere keten failliet gaat.
Meer betalen voor minder en dan betere en duurzame kwaliteit. Het moet van de consument uit gaan.
Modeontwerpers doen het in bescheiden mate. Hergebruiken van materiaal.
Ik had kleding van Indiaas katoen. Dat is zeer duurzaam en sterk. Flinterdun en 100% katoen met mooie prints.
Verder haak ik af, omdat ik heel veel gebruikers op dit forum vervelend ben gaan vinden.
Door de verregaande "anoniem -i- sering" weet ik niet meer wie reageren. Dat vind ik niet leuk.

dinsdag 8 augustus 2017 om 11:52
Pumps_italiaans schreef: ↑08-08-2017 11:25...Omdat ik dat weet. Er liggen bergen kleding die de verbranding in gaan.
Gooi je kleding dan in een textielbak van bijvoorbeeld het Leger des Heils (of een andere organisatie). De bruikbare kleding wordt hergebruikt, en de te oude kleding (maar ook dingen als gordijnen, losse sokken en dergelijke) wordt gerecycled en voor nieuw textiel gebruikt (zie www.reshare.nl/).