Gender neutraal

27-07-2017 16:20 2409 berichten
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.

Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?

En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Alle reacties Link kopieren
Fleurtje_5 schreef:
07-08-2017 19:55
Dat hij al klatert als ik binnen kom.

Moet ik dan mijn hand opzij bij de ogen houden als ik naar een open deur zoek?
En als ik achter dat deurtje weer tevoorschijn kom, en mijn handen wil wassen, staat vast weer de volgende met zijn broek open te klateren. Ze schudden met dat zakie, rits dicht, slaan je op de schouder op het moment als je de lipstick gebruikt, en gaan weg.
Denk je nou echt dat een man je op de schouders slaat als jij voor de spiegel staat?
pejeka schreef:
07-08-2017 20:01
Meestal zitten er dusdanig schotten tussen de plasbakken dat je niks kan zien als je binnen komt, dus als jij echt persé iets wilt zien, dan moet je er moeite voor doen. En het is ook je eigen keus daarnaar te kijken, of niet?

En daar zijn we aangeland waar het over gaat.
Een gender kan ook een keuze maken om naar dat woordje of plaatje op de deur te kijken of niet. Hét is maar een bordje hoor.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Ginerva schreef:
07-08-2017 20:05
Denk je nou echt dat een man je op de schouders slaat als jij voor de spiegel staat?

Denk je nou echt dat een gender plotsklaps onvrijwillig omgetoverd word op het moment dat de gender een deur binnen loopt waar een bordje 'dames' of 'heren' op de deur staat? Denk je dat nou echt?

De gender wil het damestoilet niet gebruiken omdat er het bordje 'dames' opstaat, en wil het herentoilet niet gebruiken omdat er het bordje 'heren' op staat. Wat maakt de gender dan zoveel anders dan de dame die niet naar het herentoilet wil gaan omdat er niet alleen een bordje 'heren' op de deur staat, maar ook nog eens heren aanwezig zijn achter die deur.

Nou?
Fleurtje_5 schreef:
07-08-2017 20:16
Denk je nou echt dat een gender plotsklaps onvrijwillig omgetoverd word op het moment dat de gender een deur binnen loopt waar een bordje 'dames' of 'heren' op de deur staat? Denk je dat nou echt?

De gender wil het damestoilet niet gebruiken omdat er het bordje 'dames' opstaat, en wil het herentoilet niet gebruiken omdat er het bordje 'heren' op staat. Wat maakt de gender dan zoveel anders dan de dame die niet naar het herentoilet wil gaan omdat er niet alleen een bordje 'heren' op de deur staat, maar ook nog eens heren aanwezig zijn achter die deur.

Nou?
Tjonge vanwaar ineens deze woordenstroom met een nadrukkelijke NOU? op het einde

Voel je je soms aangevallen alleen maar omdat ik vroeg of je nou echt denk dat iedere man jou op je rug slaat op het moment dat jij voor de spiegel je lippenstift op doet?
heb jij het nou over mensen al 'een gender' en 'de gender'?
want dat is taalkundig incorrect
Pinda-Kaas schreef:
07-08-2017 21:25
heb jij het nou over mensen al 'een gender' en 'de gender'?
want dat is taalkundig incorrect
Wat is taalkundig correct op het gebied van gender?

Ik dacht zelf een genderneutraal persoon maar wellicht heb ik het helemaal mis :P
Ginerva schreef:
07-08-2017 21:21
Tjonge vanwaar ineens deze woordenstroom met een nadrukkelijke NOU? op het einde

Voel je je soms aangevallen alleen maar omdat ik vroeg of je nou echt denk dat iedere man jou op je rug slaat op het moment dat jij voor de spiegel je lippenstift op doet?

Jij en Ik hadden het niet over 'iedere man' maar over een man.

De gedachten dat een man in mijn bijzijn, ná zijn 'geklater', zijn zakie afschud, zijn rits dicht rits, en mij dan een schouderklop zou 'kunnen' geven op het moment dat ik daar met schoon gewassen handen heel privé de lippenstift gebruik, als ik voor de spiegel sta. Spiegel, zo'n mooi groot blinkend wandding waarin je achterom kan kijken zonder om te kijken.

Dat 'nou' was op de vraag over 'de gender' die wel een probleem heeft met dat bordje op een deur, terwijl ik dan geen probleem mag hebben als ik in aanwezigheid bij klaterende heren, me voor de spiegel sta op te maken, want 'stel je niet aan' alsof die man me een schouderklop zou geven.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 07-08-2017 23:41
7.71% gewijzigd
Fleurtje_5 schreef:
07-08-2017 21:50

Jij en Ik hadden het niet over 'iedere man' maar over een man.

De gedachten dat een man in mijn bijzijn, ná zijn 'geklater', zijn zakie afschud, zijn rits dicht rits, en dan mij een schouderklop zou 'kunnen' geven op het moment dat ik daar met schoon gewassen handen heel privé de lippenstift gebruik, als ik voor de spiegel sta. Spiegel, zo'n mooi groot blinkend wandding waarin je achterom kan kijken zonder om te kijken.

Dat 'nou' was op de vraag over 'de gender' die wel een probleem heeft met dat bordje op een deur, terwijl ik dan geen probleem mag hebben als ik in aanwezigheid bij klaterende heren, me voor de spiegel sta op te maken, want 'stel je niet aan' alsof die man me een schouderklop zou geven.
Een man of iedere man, tis maar waar je over wil vallen pfff.

Wat mij betreft komen er gewoon 4 toilet groepen, 1 voor gehandicapten, 1 voor gender neutraal personen, 1 voor de mannen en 1 voor de vrouwen.
Dan kan jij voor die glimmende wandspiegel naar je zelf kijken zonder dat je mannen hoort plassen.
Ginerva schreef:
07-08-2017 21:33
Wat is taalkundig correct op het gebied van gender?

Ik dacht zelf een genderneutraal persoon maar wellicht heb ik het helemaal mis :P
nou op zich kan je gewoon persoon zeggen want dat is al een genderneutrale term ;)

maar een gender is niet iets wat je bent, wel wat je hebt
en iedereen heeft een gender(identiteit)
maar je bént dat niet dus je kunt niet zeggen dat er een gender de keuken binnen komt lopen
want een gender kan niet lopen
Pinda-Kaas schreef:
07-08-2017 22:00
nou op zich kan je gewoon persoon zeggen want dat is al een genderneutrale term ;)

maar je bént dat niet dus je kunt niet zeggen dat er een gender de keuken binnen komt lopen
Aha ik snap wat je bedoelt, bedankt voor je uitleg :)
Ginerva schreef:
07-08-2017 22:03
Aha ik snap wat je bedoelt, bedankt voor je uitleg :)
transgender kun je trouwens wel zeggen in dergelijke context, taalkundig gezien
en als je het helemaal netjes wil doen gebruik je cisgender voor mensen die zich identificeren met het geslacht waarmee ze zijn geboren
tot zover de taalles
Ginerva schreef:
07-08-2017 21:55
Een man of iedere man, tis maar waar je over wil vallen pfff.

Wat mij betreft komen er gewoon 4 toilet groepen, 1 voor gehandicapten, 1 voor gender neutraal personen, 1 voor de mannen en 1 voor de vrouwen.
Dan kan jij voor die glimmende wandspiegel naar je zelf kijken zonder dat je mannen hoort plassen.

Precies. Waar men toch over wil vallen zeg. Een bordje op de deur. pfffffff.

Er zijn al drie toiletgroepen, als je niet op het heren of dames toilet wil vanwege dat bordje, dan ga je toch op het toilet met de extra brede deur. Het invaliden toilet. Maak op de deur een nieuw bordje met de tekst: 'speciaal voor invaliden, en voor het verschonen van baby-luiers, en voor mensen die niet langer kunnen wachten omdat er een file staat voor het damestoilet, en voor 'mensen met gender'.

Die toiletten zijn heel ruim en neutraal.
Fleurtje_5 schreef:
07-08-2017 22:11
'mensen met gender'.
zo klinkt het net een besmettelijke ziekte

iedereen heeft een gender(identiteit), ik schrijf het hier net nog boven
Pinda-Kaas schreef:
07-08-2017 22:19
zo klinkt het net een besmettelijke ziekte

iedereen heeft een gender(identiteit), ik schrijf het hier net nog boven

Daar had ik ook naar 'geluisterd'. Vandaar dat ik niet 'de gender' schreef.
:arrow:

Pinda-Kaas schreef:
07-08-2017 22:00

'mensen met gender' zeggen is hetzelfde als zeggen: 'mensen met huidskleur'
pinda-kaas wijzigde dit bericht op 07-08-2017 23:40
10.20% gewijzigd
Ik vind "want een gender kan niet lopen" ook zo vreemd klinken.
ja omdat het een taalkundig incorrecte zin is die ik als voorbeeld gaf
Wat is dan correct? Hoe mogen we een persoon met die gender-identiteit noemen?
Fleurtje_5 schreef:
07-08-2017 23:50
Wat is dan correct? Hoe mogen we een persoon met die gender-identiteit noemen?
dat ligt eraan welke genderidentiteit diegene heeft, ik weet niet wat/welke je bedoelt
tampontouwtje schreef:
07-08-2017 13:51
Deze opmerkig is er een in de categorie, 'ben je zelf niet gewoon een homo' en dan denken dat je iemand kwetst. Eng vind ik dat als (zogenaamde) vrijheidstrijders dat doen.
Zo vind ik het ook bizar dat als je een agent een homo noemt, je op de bon gaat voor belediging. Volgens mij kan iemand een homo noemen volgens artikel 1 van de grondwet nooit strafbaar zijn, aangezien een homo exact en 100 procent precies gelijk is aan welke andere seksuele voorkeur dan ook..
Pinda-Kaas schreef:
07-08-2017 23:57
dat ligt eraan welke genderidentiteit diegene heeft, ik weet niet wat/welke je bedoelt
Genderidentiteit is een woord wat zo snel mogelijk uit de Van Dale moet.,

De oplossing is eigenlijk vrij simpel. In plaats van een dames en heren toilet, krijgt iedere toilet een tekening van een penis of een kutje. Dan weet iedereen waar ze aan toe zijn.

En die drie hermafrodieten die Nederland rijk is, die mogen kiezen.
julius schreef:
08-08-2017 10:56
Zo vind ik het ook bizar dat als je een agent een homo noemt, je op de bon gaat voor belediging. Volgens mij kan iemand een homo noemen volgens artikel 1 van de grondwet nooit strafbaar zijn, aangezien een homo exact en 100 procent precies gelijk is aan welke andere seksuele voorkeur dan ook..
Het is in dit geval wel als opzettelijke belediging bedoeld als je een agent voor homo uit scheld. Ik zou ook beledigd zijn als ik voor pot uitgemaakt zou worden. Ik heb niks tegen homofiele mensen maar ik ben geen lesbienne en wil daar ook niet voor uitgemaakt worden.
Blondie456 schreef:
08-08-2017 11:00
Het is in dit geval wel als opzettelijke belediging bedoeld als je een agent voor homo uit scheld. Ik zou ook beledigd zijn als ik voor pot uitgemaakt zou worden. Ik heb niks tegen homofiele mensen maar ik ben geen lesbienne en wil daar ook niet voor uitgemaakt worden.
Ik zou het vooral erg vinden dat die ander 'pot' of 'flikker' anno 2017 nog als scheldwoord gebruikt. Voor mij totaal niet kwetsend, maar wel voor alle homo's en lesbiennes. Ik snap niet dat je je zelf daardoor beledigd kan voelen, of dat je dat erger vindt dan het feit dat diegene iemands geaardheid als scheldwoord gebruikt.
Blondie456 schreef:
Als je moet zweren op de grondwet dat iedereen gelijk is, dan kan je je nooit beledigd voelen als iemand je uitmaakt voor iets wat je eigenlijk niet bent.

Agenten die homo als belediging ervaren, zijn in principe zelf strafbaar omdat ze artikel 1 kennelijk niet erkennen.
Blondie456 schreef:
Want? Dan word je onzeker ofzo?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven