Geld & Recht alle pijlers

Rechtzaak ervaring?

08-08-2017 13:19 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo

Ik heb binnekort weer een rechtzaak met de vader van ons zoontje van 5.
We hebben al eerder een rechtzaak gehad hij wilde zo graag contact en het contact herstellen..de rechter vroeg aan mij of ik hem nog een kans wou geven. Ja voor ons kindje tuurlijk, nu zijn we anderhalf jaar verder en hij is de bezoek regeling amper nagekomen en afspraken niet na, vaak kwam hij niet of veel te laat met allemaal smoesjes ze hebben dus nog steeds niks opgebouwd ook heeft hij begeleidend hulp en zelfs dat werkt niet. Nu wilt de rechter natuurlijk weten hoe het gegaan is enzo, ik vind dit niet goed voor ons zoontje dat hij er niks voor gedaan heeft hij kwam misschien maar max 2 keer per maand. Ik ben zo benieuwd wat er nu gaat gebeuren, tuurlijk wil ik dat ze contact hebben maar zo is het ook niet goed heeft iemand hier ervaring in?
Ik denk dat de rechter zal afgaan op wat de begeleidende hulpverlener van je ex gaat adviseren.

2 x per maand contact is altijd nog meer dan helemaal geen contact.

Een rechter zal niet snel besluiten dat vader geen contact mag hebben met een kind.
Ja maar hij is toen weggebleven en ineens wou hij contact dus die kans hebben we gegeven in de rechtzaak, nu is het zo dat hij een keer in de week kan komen anderhalf uur, met zijn begeleider. Of ze komen te laat zodat ze maar een kwartiertje hebben of niet en telkens smoesjes en op laatste moment afzeggen zijn ze ook goed in.
Is co-ouderschap geen beter idee? Bijvoorbeeld de ene week bij moeder en dan de andere week bij vader?
aidem schreef:
08-08-2017 13:40
Is co-ouderschap geen beter idee? Bijvoorbeeld de ene week bij moeder en dan de andere week bij vader?
nogal een enorme sprong van een omgangsregeling die hij amper nakomt naar co-ouderschap...
aidem schreef:
08-08-2017 13:40
Waarom denk je dat vader kind alleen onder begeleiding mag zien? Dat zal een oorzaak hebben.
Omdat hij beperkingen heeft en dat niet kan en geen inzicht heeft
tja... omgang is een recht en heel belangrijk; voor de ouder en het kind. Het kind is echter wel gebaat bij structurele omgang, ik verwacht dat daar nu de nadruk op komt. Wellicht minder contactmomenten maar wel dat die zeker door gaan. Ik denk dat de procedure weer aangehouden zal worden en dat er nu (weer) een voorlopige regeling komt
De rechter vroeg toen aan mij of ik hem nog een kans wou geven en hij zou zich echt bewijzen en alles nakomen, hij komt niks na en als hij er is zit hij er ook maar een beetje bij hij doet er ook niet echt moeite voor. Ik ben het er zeker mee eens dat ons zoontje ons allebei nodig heeft maar zo is dit ook niet goed voor hem.. het is gewoon lastig ik geef hem alle kansen maar hij pakt ze niet
Ik zou vooral eerlijk zijn als de rechter je vragen stelt. Vertellen waarom je je zorgen maakt en vertellen dat je contact vader wel belangrijk vindt zoals je hIer schrijft. Sterkte.
Ik heb veel van dit soort rechtszaken bijgewoond (professioneel) en het is heel belangrijk dat je met feiten komt. Dus niet alleen 'hij komt vaak te laat of niet', maar zorg dat je een logboek hebt met per datum dat er een afspraak was wat er gebeurd is:
1/1 niet op komen dagen zonder bericht
15/1 anderhalf uur te laat en na een half uur weer vertrokken
30/1 op tijd

Dat idee.
Het hangt een beetje van je rechter af wat er nu gaat gebeuren, de een zal hem nog een kans geven en de ander is er klaar mee. Soms kan een regeling van bijvoorbeeld een middag per maand beter werken. Beter minder vaak maar dat het nagekomen wordt, dan vaker maar dat het niet loopt.
Veel zal er van afhangen hoe jullie zoon het contact met zijn vader ervaart. Als hij positief is over de momenten dat hij zijn vader ziet is er geen reden om te stoppen. Je kunt een kind ook leren dat zijn vader niet betrouwbaar is in zijn afspraken, maar dat als hij er is het goed is. Zolang jij als hoofdopvoeder de stabiele factor bent die hem helpt in het contact, geen irreele verwachtingen schept, kan je zoon een boel hebben.
Waarom is zoals het nu gaat niet goed voor je zoon volgens jou?

Dat de bezoekregeling niet wordt nagekomen ligt dat aan vader of ook aan de hulpverlener die geen tijd vrijmaakt?

Als het puur aan vader ligt zal de hulpverlening dat heus ook wel aangeven tijdens de rechtszaak.
Waarom is zoals het nu gaat niet goed voor je zoon volgens jou?

Dat de bezoekregeling niet wordt nagekomen ligt dat aan vader of ook aan de hulpverlener die geen tijd vrijmaakt?

Als het puur aan vader ligt zal de hulpverlening dat heus ook wel aangeven tijdens de rechtszaak.
Ik heb alles bijgehouden en de begeleiding heeft ook gezegt dat hij het met me eens was. Ons zoontje zegt altijd ik wil niet met papa spelen.. en als hij er is merk ik niks anders aan ons zoontje alleen als hij weg is dan zegt hij ik vond het niet leuk ik wil papa niet zien... nou het is niet goed voor hem dat hij ene keer wel komt en dan weer paar keer niet of zegt dat hij komt en dan toch weer niet
Je zoon zou dat ook nog zo kunnen zeggen omdat hij denkt dat jij dat wilt horen. Hij voelt aan dat jij niet achter deze wijze van contact staat.
De meeste kinderen, en zeker zo jong, wijzen niet zomaar een van hun ouders af maar zijn tot op het bot loyaal.
Maar tegenover de ouder die negatief is over de andere ouder, kunnen ze uit loyaliteit naar die ouder beweren ze dan wat anders.

Verdiep je eens in de positie van je zoon, wat scheiden doet met kinderen. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Lees bv eens wat van Ed Spruyt. Geen contact met een ouder kan schadelijker zijn dan wel contact maar niet regelmatig of voorspelbaar. Veel hangt af van hoe de hoofverzorgende ouder er mee omgaat en het kind erbij ondersteunt.

Pas als je begrijpt hoe het in zo'n kinderkoppie werkt, kun je uitspraken doen of iets wel of niet goed is voor je zoon.
Nou ik zeg altijd fijn dat papa er was papa houd van jou ik prijs heb juist dit zegt hij echt uit zich eigen, ook als hij belt wilt hij hem niet aan de telefoon of zegt hij niks
Wat je zegt en wat je vindt zijn twee verschillende dingen, en kinderen voelen dat haarfijn aan.
Nou toen hij 2 maanden was ben ik weg gegaan bij hem. Dus hij is niet anders gewend dan alleen bij mij te zijn
Het is belangrijk dat je met feiten komt, zoals prinses30 ook al aangeeft. Geen hoog-emotionele betogen, daar doet een rechter helemaal niets mee (sterker nog , dat kan enorm tegen je werken)

Ja, een rechter is zeker voor omgang met beide ouders, maar het belang van het kind gaat ALTIJD voor. In jouw geval zou ik aangeven hoe vaak van de afgesproken keren vader de afspraak is nagekomen en hoe vaak niet. Maar ook aangeven hoe jullie zoon feitelijk reageert op de omgang. Het verslag van de hulpverlener zal ook meegewogen worden.

Succes!
als er lang geen contact is geweest en sinds 1,5 jaar een kort wekelijks contact onder begeleiding dan hebben vader en kind ook niet echt de kans gehad een band op te bouwen. in dat licht kan je ook de uitspraken van je zoon bekijken
Nee hij moest zich bewijzen van de rechter dat hij het echt wilt en moeite doet wat hij allemaal dus niet doet
Sannee88 schreef:
08-08-2017 16:31
Nee hij moest zich bewijzen van de rechter dat hij het echt wilt en moeite doet wat hij allemaal dus niet doet
De rechter zit er niet om ouders te straffen of belonen voor wat ze niet of wel goed doen. De rechter zit er om te kijken wat voor jullie kind het beste is.

Mogelijk komt er een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming om te kijken hoe je zoon de omgang beleeft, waar hij het meest bij gebaat is en wat de mogelijkheden zijn.
Wat wil je horen Sanne?

Ik snap dat het voor jou en je kind vervelend is dat vader zijn afspraken niet nakomt maar dat is heus niet genoeg om het contact helemaal af te breken.

Misschien worden het iets minder momenten of wordt het contact anders ingericht.

Maar zolang een ouder niet actief schadelijk voor een kind is wordt er niet zomaar contact gestopt. En gelukkig maar. Daar is het veel te belangrijk voor.
ik zou bij rechtbank aangeven hoe vaak vader wel is gekomen, en bij vader neerleggen wat hij wil, de huidige afspraken continueren of van elke week naar om de week gaan. En dan loslaten.

En een puntje erbij dat huidige begeleiding kennelijk niet werkt en vader wellicht betere moet hebben. Hoeft niet altijd aan bader te liggen, hij heeft beperking, de begeleiding is er om hem te helpen, niet om probleem te laten voortbestaan.

En dan kijken wat hij wil en aankan, en dan dat een jaar proberen en dan terug bij rechtbank voor bekijken hoe het dan gaat.

Verder, je zoontje wil vast ook niet altijd boterham of groente, maar vanwege gezondheid moet hij wel. Zo ook contact met niet verzorgende ouder, vanwege zijn zeer jonge leeftijd, nog geen 12, is contact onderhouden beste, ook al wil hij liever met vriendje spelen etc. Pas later zullen de vruchten van een band geplukt worden, dit is lange termijn investering en zeker geen korte termijn. Dus maak het nuet te zwaar dat je kind liever wat anders had ged aan met zijn tijd. Het is zijn vader, pas later zal hij begrijpen hoe belangrijk contact was voor hem, en vader.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven