Bovenburen geluid

09-08-2017 11:39 104 berichten
Hallo allemaal,

Sinds kort zijn partner en ik verhuisd naar een woning, hier huren wij de benedenverdieping. Boven ons zitten nog twee appartementen, het is een oud huis met tuin, hartstikke leuk.

Vriend en ik vinden het er heerlijk, op één puntje na: Het geluid wat van boven komt, en dan bedoel ik niet loop/muziek geluiden.

Rond 10 uur ga ik meestal naar bed, daar ik vrij vroeg moet opstaan voor mijn werk. Nu heeft onze bovenbuurvrouw de gewoonte om rond die tijd te telefoneren. Dit doet zij recht boven onze slaapkamer (ik weet niet of dit haar slaap- of woonkamer is). Dit zijn niet gesprekken van 20 minuten, maar van anderhalf uur.

Het geluid hiervan klinkt nogal hard door, vooral als je probeert te slapen. Ik kan haar gesprek dan ongeveer volgen. De eerste keer heb ik om half 12 een vriendelijk berichtje gestuurd met het verzoek of het rond dit tijdstip iets zachter kon, de huizen zijn gehorig en dat het me niet prettig voor haar lijkt als we haar persoonlijke gesprekken kunnen volgen. (Daar antwoordde ze op met "ik ga nu slapen, welterusten).

Afgelopen avond begon het weer. Om 10 uur hard gepraat boven de slaapkamer. Ik heb het weer afgewacht en deze keer rond 11 uur een vriendelijk bericht gestuurd en haar uitgenodigd om vandaag een drankje te komen doen. Dit omdat het ons leuk lijkt onze buren te leren kennen, maar ook om even de dunne vloeren/plafonds te bespreken. Hier heb ik (nog) geen reactie op gekregen, ik weet dat ze het gelezen heeft.

Nu zit ik hier wel een beetje mee in mijn maag. Ik wil buurvrouw niet opleggen wanneer en hoe lang ze belt in haar eigen huis. Echter zie ik het ook niet zitten om om de dag (want dat is de frequentie tot nu toe) tot half 12 wakker te liggen omdat het geluid zo doordringt. Daardoor krijg ik te weinig slaap want 6,5 uur later gaat mijn wekker. Wanneer buurvrouw in haar andere kamer belt (dus boven onze woonkamer) hebben wij totaal geen last van het geluid, maar is het redelijk om te vragen of ze na 10 uur in die andere kamer wil bellen?

Wat is wijsheid, hoe pak ik dit aan zonder een nare verstandshouding te krijgen. Buuf geeft tot nu toe niet echt reacties, we krijgen er een beetje een vreemde vibe van.

Daarnaast weet ik niet hoe haar woning geïsoleerd is. Als ze loopt bonkt het hard door, dus ik vermoed dat er onder haar laminaat geen goede ondervloer of misschien alleen vloerbedekking o.i.d. ligt. Het lopen daar ben ik al wel aan gewend, muziek ofzo vind ik ook geen probleem (mits niet midden in de nacht). Het zijn echt de ellenlange telefoongesprekken.

Iemand tips om dit op een prettige manier te communiceren?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt haar nog niet ontmoet?
Oordopjes in.
Internagelaktisch
Gewoon vragen of er een mogelijkheid is dat zij ergens anders in haar appartement gaat bellen omdat je het woordelijk kan verstaan? Dat zal zij ook niet willen namelijk.
koop oordoppen.
Oordoppen in doen?
apestaartje30 schreef:
09-08-2017 11:42
Je hebt haar nog niet ontmoet?
Ja we hebben haar ontmoet toen we aan het klussen waren in het huis. Verder horen we haar soms binnenkomen via de gezamenlijke opgang, maar verder zien we haar weinig.
Gewoon aankaarten. In een fatsoenlijke samenleving houden mensen gewoon rekening met elkaar en het is voor haar niet onoverkomelijk om in de andere ruimte te bellen lijkt me.
spaatje25 schreef:
09-08-2017 11:45
Ja we hebben haar ontmoet toen we aan het klussen waren in het huis. Verder horen we haar soms binnenkomen via de gezamenlijke opgang, maar verder zien we haar weinig.
Ooh oké. Want ik las 'elkaar leren kennen' en ik dacht: je hebt je toch wel voorgesteld?
Maar jullie hebben ook nummers uitgewisseld dus snapte ik het even niet.

Misschien afwachten tot je haar weer ziet in het voorbijgaan? Nu is het wel enigszins duidelijk dat je om de tafel wilt om overlast aan te kaarten.
maze schreef:
09-08-2017 11:46
Gewoon aankaarten. In een fatsoenlijke samenleving houden mensen gewoon rekening met elkaar en het is voor haar niet onoverkomelijk om in de andere ruimte te bellen lijkt me.
Sorry, maar ik vind dat dit normale leefgeluiden zijn en je dus niet kan verwachten dat de buurvrouw maar ergens anders gaat zitten. Misschien is dat net het lekkerste plekje op de bank.
apestaartje30 schreef:
09-08-2017 11:48
Ooh oké. Want ik las 'elkaar leren kennen' en ik dacht: je hebt je toch wel voorgesteld?
Maar jullie hebben ook nummers uitgewisseld dus snapte ik het even niet.

Misschien afwachten tot je haar weer ziet in het voorbijgaan? Nu is het wel enigszins duidelijk dat je om de tafel wilt om overlast aan te kaarten.
Ja we kenden haar al, toevallig bij een andere bezichtiging ontmoet. Toen wij introkken, hadden we een leuk kaartje van haar en de andere bovenbuurvrouw (2e verdieping) in de bus met hun nummers en een gezamenlijke groepsapp, dus allemaal heel vriendelijk.

Zij is dus langzaam wel op zoek naar iets anders omdat ze haar hal ook deelt met buuf 2 (die op vakantie is en we nog niet hebben ontmoet) en dat vervelend vindt.

Maar overlast is een breed begrip en laat alle ruimte voor vrije intepretatie. Ik kan haar niet verplichten om ergens anders te bellen denk ik?
Wel vragen natuurlijk, maar is dat een redelijk verzoek?
spaatje25 schreef:
09-08-2017 11:57
Wel vragen natuurlijk, maar is dat een redelijk verzoek?
Vind ik niet. Aangeven dat je haar gesprekken kan volgen is wel netjes.
Waarom geen oordoppen?
Ik zou haar op een vriendelijke en nette manier toch verzoeken om minder geluid te maken na 22.00 uur s'avonds. Als je de situatie uitlegt mag je van een ''normale'' buurvrouw verwachten dat ze hier begrip voor heeft :-P :-P
Strong winds of promise that will blow away the doubt and fear
MoirenPhae schreef:
09-08-2017 11:49
Sorry, maar ik vind dat dit normale leefgeluiden zijn en je dus niet kan verwachten dat de buurvrouw maar ergens anders gaat zitten. Misschien is dat net het lekkerste plekje op de bank.
Waarom kan je dat niet verwachten van elkaar? En waarom kan je geen rekening houden met elkaar? Als je elkaar daar toch mee kan helpen en gewoon aardig voor elkaar kan zijn?
TO lijkt me in deze niet onredelijk en klaagt verder niet bij de bovenburen over de gangbare leefgeluiden zoals muziek en het horen lopen. Dat zijn de normale geluiden die je kan verwachten bij een appartement. Telefoneren ook maar dat kan je samen makkelijk oplossen door inderdaad aan te geven en te vragen of het een optie is om in een andere kamer te bellen. Zo raar is die vraag niet
Nee dat kun je haar niet verplichten. Wellicht bedenkt ze zich als ze weet dat je haar gesprekken kunt volgen. Gooi het dan op haar privacy.
Hier wonen ook mensen boven mij. Die hoor ik ook weleens (midden in de nacht tv hard etc) Leuk vind ik het niet maar het hoort erbij. Ik spaar dan ook voor een hutje op de hei ;-)
Tot die tijd worden de normale leefgeluiden maar geaccepteerd.
Ik zou het inderdaad ook gooien op het feit dat je de gesprekken kunt volgen. En dan op een vriendelijke manier aangeven (niet als argument waarom ze niet meer MAG bellen).

Maar het hoort ook wel een beetje bij een oud pand dat je de buren hoort. Daar doe je verder weinig aan, anders dan toch maar een nieuwbouwpand met dikke betonnen vloeren en spouwmuren te kopen.
maze schreef:
09-08-2017 12:02
Waarom kan je dat niet verwachten van elkaar? En waarom kan je geen rekening houden met elkaar? Als je elkaar daar toch mee kan helpen en gewoon aardig voor elkaar kan zijn?
TO lijkt me in deze niet onredelijk en klaagt verder niet bij de bovenburen over de gangbare leefgeluiden zoals muziek en het horen lopen. Dat zijn de normale geluiden die je kan verwachten bij een appartement. Telefoneren ook maar dat kan je samen makkelijk oplossen door inderdaad aan te geven en te vragen of het een optie is om in een andere kamer te bellen. Zo raar is die vraag niet
Ik zou heel raar staan te kijken als mijn buurvrouw me zou verzoeken voortaan in een andere kamer te bellen. En er ook geen gehoor aan geven. Dan zou ik op de slaapkamer moeten gaan zitten ipv gewoon in mijn woonkamer.

Probeer eerst eens oordoppen ipv te verwachten dat de hele wereld zich aan jou aanpast.
MoirenPhae schreef:
09-08-2017 12:09
Ik zou heel raar staan te kijken als mijn buurvrouw me zou verzoeken voortaan in een andere kamer te bellen. En er ook geen gehoor aan geven. Dan zou ik op de slaapkamer moeten gaan zitten ipv gewoon in mijn woonkamer.

Probeer eerst eens oordoppen ipv te verwachten dat de hele wereld zich aan jou aanpast.
Dat verwacht ik ook niet.
spaatje25 schreef:
09-08-2017 12:10
Dat verwacht ik ook niet.
Wat verwacht je dan?
Dat ze fluistert?
Of alleen nog appt?
Buiten gaat staan?
MoirenPhae schreef:
09-08-2017 12:12
Wat verwacht je dan?
Dat ze fluistert?
Of alleen nog appt?
Buiten gaat staan?
Ik vind je hyperbolen leuk, maar nee dat verwacht ik allemaal niet :)

Ik open dit topic om te vragen wat ik kan verwachten/hoe ik het moet aanpakken. Als je mijn openingspost begrijpend leest, dan zie je dat.
MoirenPhae schreef:
09-08-2017 12:12
Wat verwacht je dan?
Dat ze fluistert?
Of alleen nog appt?
Buiten gaat staan?
Sorry, maar ik vind dit best agressief overkomen... :-o
Strong winds of promise that will blow away the doubt and fear
Oordopjes in, werkt goed.
MoirenPhae schreef:
09-08-2017 12:09

1 verzoek staat toch niet gelijk aan verwachten dat heel de wereld zich aan jou aanpast?
Ik snap dat nooit zo. Als iemand last ervaart van jou en dat is makkelijk op te lossen dan doe je dat toch gewoon voor elkaar?
AbsNick schreef:
09-08-2017 12:16
Sorry, maar ik vind dit best agressief overkomen... :-o
O, want?
Ik vraag wat TO dan wel zou verwachten van zo'n verzoek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven