Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Alle reacties Link kopieren
LaFolie schreef:
09-08-2017 15:43
Maar vinden jullie dat dan niet érg? Ik zou me kapot ergeren aan een vent die nog geen wasje kan draaien. En is voor die man toch ook niet leuk om z'n kinderen alleen in het weekend te zien?
Lijkt me ook niks. Wie kan er nou geen koffie zetten? En wat doet zo'n kerel dan als moeder de vrouw ziek is?
Timetraveler schreef:
09-08-2017 15:55
Gebruik maken van? Die schoonouders hebben geen eigen wil, geen inspraak?
Zoals ik al eerder aangaf: het wordt vaak gedaan met een mengeling van "leuk, want het zijn de kleinkinderen", en "ik doe het maar, want anders komt er wrijving met de kinderen". Echt geloof me, zo gaat het vaak.
Star* schreef:
09-08-2017 15:55
Ja maar iemand die parttime werkt is toch geen huisvrouw?
daar ging mijn antwoord dan ook niet over, maar goed, volgens mij is de discussie al weer verder.
minnimouse schreef:
09-08-2017 15:57
Lijkt me ook niks. Wie kan er nou geen koffie zetten? En wat doet zo'n kerel dan als moeder de vrouw ziek is?

Patat halen :rofl:
minnimouse schreef:

Mijn opa laat zich inmiddels al tien jaar door kinderen en aanhang verzorgen.
Mevrouw75 schreef:
daar ging mijn antwoord dan ook niet over, maar goed, volgens mij is de discussie al weer verder.

Als je niet werkt ga je ook niet met pensioen. Dat bedoelde ik ;-)
Ik krijg van dit soort topics altijd enorm zin om mijn baan op te zeggen en te gaan huismoederen.
herfstappeltaart schreef:
Zoals ik al eerder aangaf: het wordt vaak gedaan met een mengeling van "leuk, want het zijn de kleinkinderen", en "ik doe het maar, want anders komt er wrijving met de kinderen". Echt geloof me, zo gaat het vaak.
En je punt is? Dat stellen die beide werken dit alleen kunnen door hun bloedjes bij hun ouders te dumpen? Oftewel beiden werken is alleen mogelijk dankzij ouders die dit niet doen?

Lijkt mij trouwens dat in jouw voorbeelden vooral de (schoon)ouders hier een taak hebben liggen in het aangeven van hun grenzen.
minnimouse schreef:
Uh, geen koffie drinken of zijn dochter lief aankijken?
"Boring conversation anyway"
Mevrouw75 schreef:
09-08-2017 15:58
Ik krijg van dit soort topics altijd enorm zin om mijn baan op te zeggen en te gaan huismoederen.

Huismoederen of huisvrouwen? :proud:
Star* schreef:
Als je niet werkt ga je ook niet met pensioen. Dat bedoelde ik ;-)
oh, nou ja, mijn moeder heeft een fix aantal jaar niet gewerkt, althans, niet officieel voor een pensioen enzo, en is toch echt met pensioen gegaan. Krijgt nu ook pensioen van mijn vader, die ook een aantal jaar gehuisvaderd heeft.
BriannaF schreef:
09-08-2017 16:00
Dat is toch triest?
BriannaF schreef:
Mijn god wat gênant. Leuk voor die dochter ook, vooral als ze ook nog broers heeft die geen poot hoeven uit te steken thuis.
Timetraveler schreef:
En je punt is? Dat stellen die beide werken dit alleen kunnen door hun bloedjes bij hun ouders te dumpen? Oftewel beiden werken is alleen mogelijk dankzij ouders die dit niet doen?

Lijkt mij trouwens dat in jouw voorbeelden vooral de (schoon)ouders hier een taak hebben liggen in het aangeven van hun grenzen.
Ja maar dat aangeven van die grenzen wordt zo vaak moeilijk gevonden. Het oppassen wordt vaak door de kinderen als vanzelfsprekendheid gezien. Grootouders die daar niets voor voelen wordt het vaak kwalijk genomen. Je hoort dat leuk te vinden blijkbaar.
Star* schreef:
Huismoederen of huisvrouwen? :proud:
allebei.

Of ik zou me misschien homesteader noemen.
Of zoals mijn vriendin die heel stellig was in haar: ik ga later niet oppassen hoor. Ze past nu te pas en te onpas op omdat het zo leuk is om een band met haar kleinkinderen op te bouwen en daar kan ik me wel in vinden. Als mijn dochter niet zo ver weg zou wonen zou ik het ook wel willen voor een dagje in de week.
"Boring conversation anyway"
Mevrouw75 schreef:
09-08-2017 16:02
allebei.

Gezinsmanager :proud:
Star* schreef:
Mijn opa laat zich inmiddels al tien jaar door kinderen en aanhang verzorgen.
Tja, dan is het toch een generatieding. Voor een opa van 92 die 'niks kan' kan ik meer begrip opbrengen dan voor een dertiger of veertiger die zogenaamd nog geen koffie kan zetten.
Mevrouw75 schreef:
allebei.

Dat klinkt nog mooier.
minnimouse schreef:
09-08-2017 16:03
Tja, dan is het toch een generatieding. Voor een opa van 92 die 'niks kan' kan ik meer begrip opbrengen dan voor een dertiger of veertiger die zogenaamd nog geen koffie kan zetten.

Ben ik tot op zekere hoogte met je eens, ik verwacht ook niet van mijn opa dat hij op zijn negentigste nog gaat leren koken, maar die koffiepad in de Senso doen en op de knop drukken moet hem echt wel lukken. Doet hij niet.
Star* schreef:
09-08-2017 16:06
Ben ik tot op zekere hoogte met je eens, ik verwacht ook niet van mijn opa dat hij op zijn negentigste nog gaat leren koken, maar die koffiepad in de Senso doen en op de knop drukken moet hem echt wel lukken. Doet hij niet.
Al die niewerwetsigheden ook :mrgreen:
09-08-2017 16:08
Al die niewerwetsigheden ook :mrgreen:

Hij kan anders ook Facebooken ;-)
Star* schreef:
09-08-2017 16:09
Hij kan anders ook Facebooken ;-)
O dat dan weer wel hahaha. Knap van 'm.
BriannaF schreef:
Of zoals mijn vriendin die heel stellig was in haar: ik ga later niet oppassen hoor. Ze past nu te pas en te onpas op omdat het zo leuk is om een band met haar kleinkinderen op te bouwen en daar kan ik me wel in vinden. Als mijn dochter niet zo ver weg zou wonen zou ik het ook wel willen voor een dagje in de week.

Ik denk dat daarom veel ouders ook oppassen, om die band op te bouwen. Zeker als ze verder weg wonen en je ze niet vaak ziet. Mijn moeder houdt helemaal niet van oppassen, maar omdat ze de kinderen van mijn broer niet vaak ziet, doet ze het toch.
Huisvrouw was vroege de vrouw die het werk thuis deed en de man het werk buitenshuis had. Nu vind ik het begrip huisvrouw niet meer van deze tijd. Eigenlijk doen we allemaal het huishouden in meer of minder wijze naast eventueel een betaalde baan of vrijwilligers werk.
Zelf heb ik inmiddels ook geen baan meer, maar voel me daardoor niet ineens huisvrouw worden. Nu ik niet meer werk doe ik net zoveel aan het huishouden als toen ik wel werkte.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je als je kinderen heb je niet hartstikke druk kunt zijn met het huishouden, kinderen e.d.

Maar de term huisvrouw krijg je nog steeds op geplakt als je geen baan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven