Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:06
Tja, ik wou dat mensen zich niet zo snel op hun teentjes getrapt zouden voelen. Thuis op de bank blijven zitten, is een heel normale uitdrukking. Ik heb altijd gewerkt en ik ben net zo goed mantelzorger. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Ik zeg ook niet dat iedereen fulltime moet gaan werken, maar een dag of wat per week is helemaal niet verkeerd als een beetje voeling met de arbeidsmarkt wil houden.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 14:58Ik blijf niet steeds alles herhalen wat ik al eerder heb gezegd. En even serieus: vind je nu zelf je omschrijving "thuis op de bank is blijven zitten"ook niet ontzettend respectloos en denigrerend overkomen?
Weet jij precies wat die mensen allemaal doen? Hebben ze misschien zieke ouders waar ze veel voor doen, of andere persoonlijke omstandigheden?
Echt, ik wou dat er eens iets beter nagedacht werd hoor voordat mensen zich op die manier uitdrukken.
Feit is wel dat er veel teveel vrouwen die altijd als huisvrouw thuis zijn gebleven na het wegvallen van het inkomen van hun partner (langdurig) in de bijstand belanden.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:07
Inderdaad! Of hebben ze cursussen gevolgd om zich te ontwikkelen? Een taal geleerd, zangles genomen, creatief schrijven, kunstgeschiedenis, reiki, sportmassage, weet ik veel. Niet direct carrieregericht maar wel leerzaam?herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 14:58Ik blijf niet steeds alles herhalen wat ik al eerder heb gezegd. En even serieus: vind je nu zelf je omschrijving "thuis op de bank is blijven zitten"ook niet ontzettend respectloos en denigrerend overkomen?
Weet jij precies wat die mensen allemaal doen? Hebben ze misschien zieke ouders waar ze veel voor doen, of andere persoonlijke omstandigheden?
Echt, ik wou dat er eens iets beter nagedacht werd hoor voordat mensen zich op die manier uitdrukken.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:10
woensdag 9 augustus 2017 om 15:10
Nou, daar ben je zeker 25 jaar zoet mee. Al die dingen kun je toch ook naast een parttime baan doen?
woensdag 9 augustus 2017 om 15:15
Ja het klinkt allemaal heel prachtig mooi, maar hoeveel mensen ken jij in de praktijk die aan bovenstaande voldoen? De generatie van mijn moeder (jaren 50) echt niet hoor. Dat waren de moeders die na school klaar zaten met een kopje thee en verder niet al te veel deden. De thuis op de bank zit huisvrouwen dus.
Ik denk echt dat deze nog steeds in de meerderheid zijn; er is niks voor niks altijd tekort aan vrijwilligers.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:16
Ja, dat kan. Maar het gaat me erom dat niet-werken niet automatisch inhoudt dat je op de bank hangt, c.q. op terrasjes zit.Pientjexxxx schreef: ↑09-08-2017 15:10Nou, daar ben je zeker 25 jaar zoet mee. Al die dingen kun je toch ook naast een parttime baan doen?
woensdag 9 augustus 2017 om 15:22
Van het CBS:
Mensen zonder betaald werk zijn minder actief als vrijwilliger (44 procent) dan mensen
met betaald werk (53 procent). Grote verschillen zijn waar te nemen op het gebied van
sport (9 tegen 19 procent) en school (7 tegen 14 procent). Mensen zonder werk zetten zich
daarentegen vaker in op het gebied van verzorging (11 procent) dan mensen met betaald
werk (7 procent). Ook de wekelijkse arbeidsduur speelt een rol: hoe meer uren men per week
betaalde arbeid verricht, hoe minder vaak men actief is als vrijwilliger. Van de mensen die
minder dan 20 uur werken is 61 procent vrijwilliger, tegenover 56 procent van de mensen die
tussen 20 en 28 uur werken en 50 procent van de mensen die meer dan 28 uur werken.
Mensen zonder betaald werk zijn minder actief als vrijwilliger (44 procent) dan mensen
met betaald werk (53 procent). Grote verschillen zijn waar te nemen op het gebied van
sport (9 tegen 19 procent) en school (7 tegen 14 procent). Mensen zonder werk zetten zich
daarentegen vaker in op het gebied van verzorging (11 procent) dan mensen met betaald
werk (7 procent). Ook de wekelijkse arbeidsduur speelt een rol: hoe meer uren men per week
betaalde arbeid verricht, hoe minder vaak men actief is als vrijwilliger. Van de mensen die
minder dan 20 uur werken is 61 procent vrijwilliger, tegenover 56 procent van de mensen die
tussen 20 en 28 uur werken en 50 procent van de mensen die meer dan 28 uur werken.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:24
Hou nou toch op! Het is ook de generatie die zich gratis en voor niks uit de naad hebben gewerkt door mantelzorg te verlenen, gratis op kleinkinderen en huisdieren te passen enz.Star* schreef: ↑09-08-2017 15:15Ja het klinkt allemaal heel prachtig mooi, maar hoeveel mensen ken jij in de praktijk die aan bovenstaande voldoen? De generatie van mijn moeder (jaren 50) echt niet hoor. Dat waren de moeders die na school klaar zaten met een kopje thee en verder niet al te veel deden. De thuis op de bank zit huisvrouwen dus.
Ik denk echt dat deze nog steeds in de meerderheid zijn; er is niks voor niks altijd tekort aan vrijwilligers.
Ik heb nog een vraag voor de dertigers en veertigers met kinderen hier:
Wie laat haar moeder/schoonmoeder op de kinderen/huisdieren passen terwijl zij gaat werken?
En kom nu niet met het antwoord: "Jaaaaa maar dat vinden ze zelf zo leuk, dus dat is geen moeite voor ze".....
Ik ga weg hier, het is slecht voor mijn hart.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:25
Ik denk dat deze discussie niet gaat over vrouwen die in de jaren '50 nog ontslag moesten nemen na hun huwelijk.Star* schreef: ↑09-08-2017 15:15Ja het klinkt allemaal heel prachtig mooi, maar hoeveel mensen ken jij in de praktijk die aan bovenstaande voldoen? De generatie van mijn moeder (jaren 50) echt niet hoor. Dat waren de moeders die na school klaar zaten met een kopje thee en verder niet al te veel deden. De thuis op de bank zit huisvrouwen dus.
In de jaren '50/'60 was de maatschappij overzichtelijker. We woonden kleiner, hadden minder eisen t.a.v. onze levensstandaard. Toen was 1 inkomen veelal voldoende om van rond te komen.
Tegenwoordig is dat niet meer zo. Ik vind het knap als een gezin van één inkomen rond kan/wil komen. Ik denk het in de meeste gevallen een weloverwogen besluit is waarbij alle consequenties besproken zullen worden.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:27
Nou laat je niet zo opfokken door een andere mening zeg. Ik heb het over MIJN omgeving, wat IK zie.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:24Hou nou toch op! Het is ook de generatie die zich gratis en voor niks uit de naad hebben gewerkt door mantelzorg te verlenen, gratis op kleinkinderen en huisdieren te passen enz.
Wie laat haar moeder/schoonmoeder op de kinderen/huisdieren passen terwijl zij gaat werken?
En kom nu niet met het antwoord: "Jaaaaa maar dat vinden ze zelf zo leuk, dus dat is geen moeite voor ze".....
En mijn kinderen gaan naar de opvang, trouwens.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:28
Hoezo zou dat niet samen kunnen? Ik ben geen dertiger en heb geen kinderen, en mijn moeder werkt, maar het zou toch prima kunnen dat ik én werk én mijn moeder ook én dat ze een dag in de week oppast? En net alsof je van die beslissing afhankelijk bent om wel of niet te gaan werken of wel of niet voor kinderen te kiezen? Ik denk dat anders veel ouders gewoon voor een dag extra kinderopvang hadden gekozen hoor, ook no problemo lijkt me.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:24Hou nou toch op! Het is ook de generatie die zich gratis en voor niks uit de naad hebben gewerkt door mantelzorg te verlenen, gratis op kleinkinderen en huisdieren te passen enz.
Alsof het alleen moeders/vaders zonder werk zijn die zo nu en dan op hun kleinkinderen passen.
timetraveler wijzigde dit bericht op 09-08-2017 15:28
0.27% gewijzigd
woensdag 9 augustus 2017 om 15:28
amarna schreef: ↑09-08-2017 15:25Ik denk dat deze discussie niet gaat over vrouwen die in de jaren '50 nog ontslag moesten nemen na hun huwelijk.
In de jaren '50/'60 was de maatschappij overzichtelijker. We woonden kleiner, hadden minder eisen t.a.v. onze levensstandaard. Toen was 1 inkomen veelal voldoende om van rond te komen.
Tegenwoordig is dat niet meer zo. Ik vind het knap als een gezin van één inkomen rond kan/wil komen. Ik denk het in de meeste gevallen een weloverwogen besluit is waarbij alle consequenties besproken zullen worden.
Ze is geboren in de jaren 50....
woensdag 9 augustus 2017 om 15:29
Dacht het wel. Mijn ouders werken gewoon.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:31
Ik bedoelde: dacht het niet dat oppasoma's en opa's allemaal pensionada's zijn. Juist die niet- of parttime werkende grootouders worden massaal ingezet als oppas. En meestal ook nog onbetaald.
Dan hoor je opeens niks meer over: waarom heb je geen baan. Dan zijn ze alleen maar handig en komt dat feit prima van pas.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:31
woensdag 9 augustus 2017 om 15:33
Waarom zou ik überhaupt tegen iemand die parttime werkt zeggen "Waarom heb je geen baan?" Voor mij zit er een wereld van verschil tussen niet werken en parttime/fulltime werken.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:31Ik bedoelde: dacht het niet dat oppasoma's en opa's allemaal pensionada's zijn. Juist die niet- of parttime werkende grootouders worden massaal ingezet als oppas. En meestal ook nog onbetaald.
Dan hoor je opeens niks meer over: waarom heb je geen baan. Dan zijn ze alleen maar handig en komt dat feit prima van pas.
Overigens zou ik nooit zomaar tegen iemand zeggen "Waarom heb je geen baan".
timetraveler wijzigde dit bericht op 09-08-2017 15:34
6.20% gewijzigd
woensdag 9 augustus 2017 om 15:34
Grappig, bij mij op de lagere school waren echt op een uitzondering na alle moeders thuis. De meesten gingen wel weer aan de slag als de kinderen op de middelbare school zaten, als het lukte.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:35
Timetraveler schreef: ↑09-08-2017 15:28Hoezo zou dat niet samen kunnen? Ik ben geen dertiger en heb geen kinderen, en mijn moeder werkt, maar het zou toch prima kunnen dat ik én werk én mijn moeder ook én dat ze een dag in de week oppast? En net alsof je van die beslissing afhankelijk bent om wel of niet te gaan werken of wel of niet voor kinderen te kiezen? Ik denk dat anders veel ouders gewoon voor een dag extra kinderopvang hadden gekozen hoor, ook no problemo lijkt me.
Alsof het alleen moeders/vaders zonder werk zijn die zo nu en dan op hun kleinkinderen passen.
Laat dat zo nu en dan maar weg. Ik ken aardig wat mensen waarvan zowel man als vrouw fulltime werken die volledig op opa en oma steunen.
Er word ook vaak erg makkelijk vanuit gegaan dat dat oké is en de grootouders laten het maar zo "voor de lieve vrede"....
Misschien hadden ze die vrije dag wel graag anders ingevuld.
Maar goed dat is een hele andere discussie.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:35
herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:31Ik bedoelde: dacht het niet dat oppasoma's en opa's allemaal pensionada's zijn. Juist die niet- of parttime werkende grootouders worden massaal ingezet als oppas. En meestal ook nog onbetaald.
Tot een paar jaar terug niet hoor, dan kreeg oma gewoon geld van de Belastingdienst. Mooi dat daar een stokje voor is gestoken.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:36
Dat hoor ik dus helemaal nooit. Die kinderen gaan gewoon naar het kinderdagverblijf. Hoogstens één dagje en dan dus wel omdat opa en oma dat zo leuk vinden.herfstappeltaart schreef: ↑09-08-2017 15:31Ik bedoelde: dacht het niet dat oppasoma's en opa's allemaal pensionada's zijn. Juist die niet- of parttime werkende grootouders worden massaal ingezet als oppas. En meestal ook nog onbetaald.
Als die kinderen toch 5 dagen in de week gedumpt worden bij opa en oma (die nog niet de pensioen/AOW-leeftijd hebben maar niet werken) zal het wel een bepaalde omgeving zijn, ik zie het in ieder geval niet gebeuren bij normale gezinnen.
Bovendien snap ik je vergelijking helemaal niet. Dus omdat ze vroeger lekker thuis zijn gebleven moeten we ze dankbaar zijn dat ze nu op hun kleinkinderen passen? Slaat als een tang op een varken.
woensdag 9 augustus 2017 om 15:37
LaFolie schreef: ↑09-08-2017 15:36Dat hoor ik dus helemaal nooit. Die kinderen gaan gewoon naar het kinderdagverblijf. Hoogstens één dagje en dan dus wel omdat opa en oma dat zo leuk vinden.
Als die kinderen toch 5 dagen in de week gedumpt worden bij opa en oma (die nog niet de pensioen/AOW-leeftijd hebben maar niet werken) zal het wel een bepaalde omgeving zijn, ik zie het in ieder geval niet gebeuren bij normale gezinnen.
Bovendien snap ik je vergelijking helemaal niet. Dus omdat ze vroeger lekker thuis zijn gebleven moeten we ze dankbaar zijn dat ze nu op hun kleinkinderen passen? Slaat als een tang op een varken.
Huh?