Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:57
Ja en leesmoeder, knutselmoeder , een ochtend mee naar het bos enz. Luizenmoeder ben ik nooit geweest daar begon ik niet aan. Wel schoonmaken en verven op school. School versieren voor Sinterklaas, Kerst enz. Ik heb daar echt wel veel gedaan.
zaterdag 12 augustus 2017 om 17:58
Tja, en ik val dan juist weer over de manier waarop veel werkende vrouwen praten over iemand die in alle bewustzijn binnen de eigen relatie voor een bestaan als huisvrouw hebben gekozen, alsof die persoon een zielig minderwaardig iemand is die alle zelfstandigheid en zelfbeschikking uit het raam heeft gegooid en een zielig slachtoffer is van een ouderwets rolpatroon... Terwijl ik zomaar denk dat er heel goed bij hun verstand zijnde mensen óók zomaar kunnen kiezen voor deze constructie en dat het nergens voor nodig is daar denigrerend over te doen.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 17:48Goh, apart dan dat niet alleen ik, maar vrijwel alle werkende vrouwen in deze discussie vallen over de manier waarop je over werkende vrouwen praat. Daar kun je volgens mij uit concluderen dat je mening wel degelijk als kwetsend of op zijn minst beledigend wordt gezien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:00
nogmaals de vraag: wie doet dat dan? Anders quote je voortaan de dingen waar je op reageert, dat voorkomt misverstanden.pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:58Tja, en ik val dan juist weer over de manier waarop veel werkende vrouwen praten over iemand die in alle bewustzijn binnen de eigen relatie voor een bestaan als huisvrouw hebben gekozen, alsof die persoon een zielig minderwaardig iemand is die alle zelfstandigheid en zelfbeschikking uit het raam heeft gegooid en een zielig slachtoffer is van een ouderwets rolpatroon... Terwijl ik zomaar denk dat er heel goed bij hun verstand zijnde mensen óók zomaar kunnen kiezen voor deze constructie en dat het nergens voor nodig is daar denigrerend over te doen.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:00
Hoe moeilijk is het? Als huisvrouw heb je niets anders dan een eventueel zelfopgelegde druk om je taken te verrichten, mogelijk aangevuld met wat je je door de al of niet aanwezige man laat opleggen. Netto resultaat is altijd dat je gewoon veel minder bijdraagt aan je gezin/de maatschappij en een veel makkelijker leven hebt dan iemand die de kost moet verdienen.
Echt geen rocketscience.
Nu is iedereen niet evenveel belastbaar, dat is ook een factor om rekening mee te houden. Er zullen vast huisvrouwen zijn die niet veel meer aankunnen dan het huishouden doen en de kinderen verzorgen.
Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat het overgrote deel van de huisvrouwen het gewoon wel lekker makkelijk vindt om zoveel vrije tijd te hebben zonder er iets noemenswaardig voor te hoeven doen. Geen probleem hoor, maar wees er dan gewoon eerlijk over.
Echt geen rocketscience.
Nu is iedereen niet evenveel belastbaar, dat is ook een factor om rekening mee te houden. Er zullen vast huisvrouwen zijn die niet veel meer aankunnen dan het huishouden doen en de kinderen verzorgen.
Ik kan me echter niet aan de indruk onttrekken dat het overgrote deel van de huisvrouwen het gewoon wel lekker makkelijk vindt om zoveel vrije tijd te hebben zonder er iets noemenswaardig voor te hoeven doen. Geen probleem hoor, maar wees er dan gewoon eerlijk over.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:02
Als je alle reacties in dit topic hebt gelezen dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 18:00nogmaals de vraag: wie doet dat dan? Anders quote je voortaan de dingen waar je op reageert, dat voorkomt misverstanden.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:04
O je zult mij bedoelen omdat ik zei dat je de functies niet aankon.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:02Als je alle reacties in dit topic hebt gelezen dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.
En daar bedoelde ik niet je opleidingsachtergrond ofzo mee, maar je bent al veel te lang uit het werkproces.
Dat bedoelde ik.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:05
Dat ben ik vanaf het begin af aan al geweest. Ik zeg eerlijk dat ik een hekel heb aan buitenshuis werken en het heerlijk vind om veel vrije tijd te hebben. Mijn man vond het ook prima dus geen probleem._Amand schreef: ↑12-08-2017 18:00Hoe moeilijk is het? Als huisvrouw heb je niets anders dan een eventueel zelfopgelegde druk om je taken te verrichten, mogelijk aangevuld met wat je je door de al of niet aanwezige man laat opleggen. Netto resultaat is altijd dat je gewoon veel minder bijdraagt aan je gezin/de maatschappij en een veel makkelijker leven hebt dan iemand die de kost moet verdienen.
Echt geen rocketscience.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:07
Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:05Dat ben ik vanaf het begin af aan al geweest. Ik zeg eerlijk dat ik een hekel heb aan buitenshuis werken en het heerlijk vind om veel vrije tijd te hebben. Mijn man vond het ook prima dus geen probleem.
Je bent een van de weinigen Blondie. Ik vind het leuk om te lezen iig.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:08
Mijn moeder was (gedwongen) huisvrouw, was in die tijd nog zo dat je gewoon ontslagen werd op de dag van je huwelijk. Maar ze is nooit stil gaan zitten. Om een lang verhaal kort te maken, in de decennia van haar huwelijk is ze altijd bezig geweest voor maatschappelijke en politieke organisaties, ik ken haar niet anders dan dat ze in de middag achter het bureau in de huiskamer zat om stukken door te nemen, of notulen uit te werken, of beleidsstukken te ontwerpen, enz. Kreeg ze hooguit een onkostenvergoeding voor. In de middag en in de avond vaak naar vergaderingen, 3 tot 4 keer per week was geen uitzondering. In de ochtend zorgde ze ervoor dat het huishouden gedaan was, in de middag was ze eigenlijk altijd thuis als mijn broer en ik uit school kwamen, en dronken we samen even een kop thee, maar in de tussentijd was ze altijd bezig. Vrijwillig. Waar ze op haar 65e voor is beloond met een (hoge) koninklijke onderscheiding, niet dat ze toen ophield, want ze heeft haar functies nauwkeurig uitgevoerd tot 3 maanden voor haar dood (op haar 74e), pas toen in februari duidelijk werd dat de kanker te ver voortgeschreden was, heeft ze al haar functies neergelegd. In mei is ze overleden._Amand schreef: ↑12-08-2017 18:00Hoe moeilijk is het? Als huisvrouw heb je niets anders dan een eventueel zelfopgelegde druk om je taken te verrichten, mogelijk aangevuld met wat je je door de al of niet aanwezige man laat opleggen. Netto resultaat is altijd dat je gewoon veel minder bijdraagt aan je gezin/de maatschappij en een veel makkelijker leven hebt dan iemand die de kost moet verdienen.
Echt geen rocketscience.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:14
Ik heb alles gelezen hoor, maar afgezien van de sneren aan jouw adres heb ik eigenlijk alleen mensen dingen zien schrijven over de denkbeelden die leiden tot huisvrouw willen zijn, of de beweringen dat huisvrouw zijn eigenlijk juist heel geëmancipeerd is of dat huisvrouwen heel veel voor de maatschappij betekenen, maar heb ik verder geen persoonlijke oordelen naar individuen gelezen.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:02Als je alle reacties in dit topic hebt gelezen dan zou je deze vraag niet hoeven stellen.
Omgekeerd kan datzelfde helaas niet gezegd worden.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:14
Ja, en daar heb ik dan ook respect voor.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:05Dat ben ik vanaf het begin af aan al geweest. Ik zeg eerlijk dat ik een hekel heb aan buitenshuis werken en het heerlijk vind om veel vrije tijd te hebben.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:15
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:16
Het kwam nogal bot over inderdaad. Ik weet ook niet of ik jouw functie aan zou kunnen want ik weet niet wat je doet. In de horeca zou ik morgen aan de slag kunnen als ik zou willen want daar heb ik wel ervaring mee door mijn vrijwilligerswerk en diploma sociale hygiene. Ik was ook nooit bang dat ik niet meer aan een baan zou kunnen komen als er nood was geweest. Ik heb altijd de pech dat ik altijd aangenomen word haha. Toen zoon klein was eens gesolliciteerd bij een gemeenschapshuis. Ik dacht van dan ga ik onder schooltijd even helpen bij bv een koffietafel bij een begrafenis. Toen wilden ze dat ik ook met Carnaval ging werken en in de weekenden maar dat was mijn bedoeling niet en heb ik ook gelijk gezegd. Toen kreeg ik 3 dagen daarna een telefoontje dat ik aangenomen was. Ik zei van ik ga dit echt niet doen en toen waren ze beledigd.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:18
Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:16Het kwam nogal bot over inderdaad. Ik weet ook niet of ik jouw functie aan zou kunnen want ik weet niet wat je doet. In de horeca zou ik morgen aan de slag kunnen als ik zou willen want daar heb ik wel ervaring mee door mijn vrijwilligerswerk en diploma sociale hygiene. Ik was ook nooit bang dat ik niet meer aan een baan zou kunnen komen als er nood was geweest. Ik heb altijd de pech dat ik altijd aangenomen word haha. Toen zoon klein was eens gesolliciteerd bij een gemeenschapshuis. Ik dacht van dan ga ik onder schooltijd even helpen bij bv een koffietafel bij een begrafenis. Toen wilden ze dat ik ook met Carnaval ging werken en in de weekenden maar dat was mijn bedoeling niet en heb ik ook gelijk gezegd. Toen kreeg ik 3 dagen daarna een telefoontje dat ik aangenomen was. Ik zei van ik ga dit echt niet doen en toen waren ze beledigd.
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:24
Nou, ik vind een hele dag voor een baby zorgen stukken zwaarder en vermoeiender dan een dag werken. Maar ook vele malen leuker, ik haal er heel veel voldoening uit, ik heb daar niet voor niets voor gekozen._Amand schreef: ↑12-08-2017 18:00Hoe moeilijk is het? Als huisvrouw heb je niets anders dan een eventueel zelfopgelegde druk om je taken te verrichten, mogelijk aangevuld met wat je je door de al of niet aanwezige man laat opleggen. Netto resultaat is altijd dat je gewoon veel minder bijdraagt aan je gezin/de maatschappij en een veel makkelijker leven hebt dan iemand die de kost moet verdienen.
Echt geen rocketscience.
En onder de streep heb ik nog altijd meer bijgedragen aan ons gezin dan mijn man.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:25
pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:58Tja, en ik val dan juist weer over de manier waarop veel werkende vrouwen praten over iemand die in alle bewustzijn binnen de eigen relatie voor een bestaan als huisvrouw hebben gekozen, alsof die persoon een zielig minderwaardig iemand is die alle zelfstandigheid en zelfbeschikking uit het raam heeft gegooid en een zielig slachtoffer is van een ouderwets rolpatroon... Terwijl ik zomaar denk dat er heel goed bij hun verstand zijnde mensen óók zomaar kunnen kiezen voor deze constructie en dat het nergens voor nodig is daar denigrerend over te doen.
Hier ben ik het zó mee eens. We hebben decennia gestreden om vrouwen een keuzemogelijkheid te bieden inzake de invulling van hun eigen leven.
En nu hébben we de mogelijkheid om in alle vrijheid en bewustzijn te kiezen, maar nu mag je vooral geen huisvrouw worden als je je daar goed bij voelt.
Want dan...*insert vooroordeel*
Triest.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:26
Toen ik stopte met werken heb ik van mijn werkgever nog wel een oproepcontract gekregen. Ik dacht van af en toe nog werken als telefoniste/receptioniste vind ik wel leuk als er bv iemand ziek is of op vakantie. Dat heb ik ook een aantal keren gedaan maar werd ook opgeroepen voor rot klusjes. Zat ik de hele middag brieven te vouwen en in enveloppen te doen omdat ze weer een mailing hadden. Toen heb ik gezegd dat ze maar niet meer moeten bellen.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:26
Want? Jij zorgt voor baby, man en hypotheek? Of hoe moet ik dat voor me zien?CHL schreef: ↑12-08-2017 18:24Nou, ik vind een hele dag voor een baby zorgen stukken zwaarder en vermoeiender dan een dag werken. Maar ook vele malen leuker, ik haal er heel veel voldoening uit, ik heb daar niet voor niets voor gekozen.
En onder de streep heb ik nog altijd meer bijgedragen aan ons gezin dan mijn man.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:30
pejeka schreef: ↑12-08-2017 17:43Zoals jij doet, bedoel je? Ik heb mijn mening, die heb ik niet kwetsend voor jou of wie dan ook naar voren gebracht, jij hebt de jouwe, die je ook ad infinitum blijft herhalen. Alleen zie je mij geen postjes plaatsen die op de persoon gespeeld zijn, maar altijd de inhoud betreffen. En je kunt verzoeken wat je wilt, maar volgens mij ben jij niet de eigenaar van dit forum en bevallen mijn meningen jou niet, is er geen mens die jou dwingt ze ter harte te nemen of erop te reageren.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:30
We hebben niet gestreden voor keuzevrijheid, we hebben gestreden voor gelijke rechten. Helaas hebben vrouwen, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, die nog lang niet vanzelfsprekend. En het spijt me wel, een huisvrouw draagt aan die gelijke rechten echt op geen enkele wijze bij.Dymphnatam schreef: ↑12-08-2017 18:25Hier ben ik het zó mee eens. We hebben decennia gestreden om vrouwen een keuzemogelijkheid te bieden inzake de invulling van hun eigen leven.
En nu hébben we de mogelijkheid om in alle vrijheid en bewustzijn te kiezen, maar nu mag je vooral geen huisvrouw worden als je je daar goed bij voelt.
Want dan...*insert vooroordeel*
Triest.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 12-08-2017 18:37
0.64% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:31
Volgens mij heb ik me hier nooit denigrerend uitgelaten over huisvrouwen. Aan de andere kant heb ik wel moeten horen dat het snobbig is om van je eigen referentiekader uit te gaan of te zeggen dat je hoogopgeleid bent, dat ik moest leren begrijpend lezen, dat ik vast mijn kinderen bij opa en oma zou brengen, dat ik mijn kinderen überhaupt dump, dat mijn huis rommelig is en dat mijn werk ongetwijfeld duf is en van weinig waarde.
En dan beweren dat werkende moeders oordelen. Gotspe.
En dan beweren dat werkende moeders oordelen. Gotspe.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:33
Eens. Gelijke rechten betekent dat de man ook huisman kan worden.fashionvictim schreef: ↑12-08-2017 18:30We hebben niet gestreden voor keuzevrijheid, we hebben gestreden voor gelijke rechten. Helaas hebben vrouwen, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, die nog lang niet vanzelfsprekend. En het spijt me wel, een huisvrouw draagt daar aan die gelijke rechten echt op geen enkele wijze aan bij.
zaterdag 12 augustus 2017 om 18:36
Dat is in bepaalde gevallen ook zo. Maar wat ik en vele anderen al heel vaak betoogd hebben in dit topic is dat mannen die keuzevrijheid helemaal niet hebben. Dus gelijk is het zeker niet.Blondie456 schreef: ↑12-08-2017 18:35Ja maar dan is er nog steeds de keuzevrijheid. Ik vind keuzevrijheid ook staan aan gelijke rechten.
Am Yisrael Chai!