Huisvrouw

24-07-2017 10:46 1985 berichten
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?

Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?

Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.

Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
vrouwjagersma schreef:
12-08-2017 18:31
Volgens mij heb ik me hier nooit denigrerend uitgelaten over huisvrouwen. Aan de andere kant heb ik wel moeten horen dat het snobbig is om van je eigen referentiekader uit te gaan of te zeggen dat je hoogopgeleid bent, dat ik moest leren begrijpend lezen, dat ik vast mijn kinderen bij opa en oma zou brengen, dat ik mijn kinderen überhaupt dump, dat mijn huis rommelig is en dat mijn werk ongetwijfeld duf is en van weinig waarde.

En dan beweren dat werkende moeders oordelen. Gotspe.
Dat is ook maar 1 persoon die dat zegt.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:30
We hebben niet gestreden voor keuzevrijheid, we hebben gestreden voor gelijke rechten. Helaas hebben vrouwen, niet alleen in Nederland maar wereldwijd, die nog lang niet vanzelfsprekend. En het spijt me wel, een huisvrouw draagt daar aan die gelijke rechten echt op geen enkele wijze aan bij.

Laten we het om te beginnen even on topic houden, dat is bij mijn weten gewoon hier in Nederland.

Dat gezegd hebbende: gelijke rechten komt neer op gelijke keuzevrijheid.

Het recht om te stemmen komt niet neer op MOETEN stemmen, het komt neer op de keuzevrijheid om gebruik te maken van je stemrecht.

Het recht om te mogen (blijven) werken, betekent niet dat je MOET werken, het maakt dat je kunt kiezen of je al dan niet wil werken. En hoeveel uur. En hoe lang. Of in dit geval dus helemaal niet.

Recht hebben op is niet hetzelfde als iets moeten.
Alle reacties Link kopieren
yasmijn schreef:
12-08-2017 18:33
Eens. Gelijke rechten betekent dat de man ook huisman kan worden.
Absoluut en ik strijd daar zeker voor. Net zoals een vrouw huisvrouw kan worden.

Dat de statistiek blijkbaar nog steeds de ene kant op wijst is mij een doorn in het oog (ik vond het shocking om te lezen hoe weinig vrouwen meer dan 24 uur werken) doet daar weinig aan af trouwens.
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 18:38
Absoluut en ik strijd daar zeker voor. Net zoals een vrouw huisvrouw kan worden.

Dat de statistiek blijkbaar nog steeds de ene kant op wijst is mij een doorn in het oog (ik vond het shocking om te lezen hoe weinig vrouwen meer dan 24 uur werken) doet daar weinig aan af trouwens.
Ik ben onlangs van 38 naar 32 uur gegaan, vrijwillig. Dat vond ik al gek. :lol:
Ik werk al bijna 30 jaar full time. Eigen keus. Maar ik zal een ander er nooit op veroordelen als hij/ zij een andere keus maakt.
Leven en laten leven hoor.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:36
Dat is in bepaalde gevallen ook zo. Maar wat ik en vele anderen al heel vaak betoogd hebben in dit topic is dat mannen die keuzevrijheid helemaal niet hebben. Dus gelijk is het zeker niet.
Ik lees hier op het forum veel dat mensen een beetje 50/50 doen met werken en zorgen thuis. Veel mannen willen niet eens minder werken. Mijn man voelde zich echt niet gediscrimineerd dat hij moest werken want hij had voor geen goud met mij willen ruilen. Elk gezin kiest voor iets wat voor hen het beste werkt.
yasmijn schreef:
12-08-2017 18:40
Ik ben onlangs van 38 naar 32 uur gegaan, vrijwillig. Dat vond ik al gek. :lol:
Kan ik me voorstellen, serieus. Ik heb dus een jaar 3 dagen gewerkt door ouderschapsverlof en het voelde een beetje als hobbyen ofzo.

Nu vond ik mijn baan vóór kind fulltime te veel, is officieel ook meer dan 40 uur per werk en daar kwam vrijwillig ook nog wat bovenop, maar ik heb er een psycholoog voor nodig gehad om mijn aanstelling wat te verkleinen.
Blondie456 schreef:
12-08-2017 18:05
Dat ben ik vanaf het begin af aan al geweest. Ik zeg eerlijk dat ik een hekel heb aan buitenshuis werken en het heerlijk vind om veel vrije tijd te hebben. Mijn man vond het ook prima dus geen probleem.
Ben ik ook vanaf het begin geweest. Ik heb niets gezegd over emancipatie, of dat ik het druk zou hebben ofzo. Heb zelfs gezegd dat er bij ons wekelijks een schoonmaakster komt. Herfstappeltaart werkt, maar heeft ook deze dingen niet gezegd. Dan was er nog iemand die heel weinig werkt, Momo, die gewoon haar situatie uitlegt hoe het zo gekomen is. Nog iemand (misschien VivaLisa?) die eerlijk zegt dat haar situatie inderdaad niet ideaal is, maar wel haar redenen voor haar keuzes uit de doeken doet.

Degenen die over emancipatie en het drukke levens van huisvrouwen hebben, zijn de werkende vrouwen, Armand en Pekeja.
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 18:37
Laten we het om te beginnen even on topic houden, dat is bij mijn weten gewoon hier in Nederland.

Dat gezegd hebbende: gelijke rechten komt neer op gelijke keuzevrijheid.

Het recht om te stemmen komt niet neer op MOETEN stemmen, het komt neer op de keuzevrijheid om gebruik te maken van je stemrecht.

Het recht om te mogen (blijven) werken, betekent niet dat je MOET werken, het maakt dat je kunt kiezen of je al dan niet wil werken. En hoeveel uur. En hoe lang. Of in dit geval dus helemaal niet.

Recht hebben op is niet hetzelfde als iets moeten.

Nee, gelijke rechten zoals die bedoeld worden als we het hebben over emancipatie betekent iets heel anders. Dat gaat niet over gelijke keuzevrijheid, dat gaat over zaken als dat je een vrouw niet mag ontslaan voor iets waar je een man niet voor zou ontslaan. Of dat je een man niet weigert om minder te gaan werken als hij voor zijn kinderen wil zorgen, als vrouwen dat ook mogen. Dat gaat over dat zowel mannen als vrouwen gelijkwaardig zijn en dus gelijk verantwoordelijk zijn voor het zorgen voor hun kinderen, het betalen voor hun kinderen, het zorgen voor een schoon huis, en noem maar op.

Dat het niet betekent wat jij ervan maakt kun je ook gewoon letterlijk in de wetgeving over al dit soort zaken terug zien. Daarin staat bijvoorbeeld niet dat een man de keuzevrijheid heeft om voor zijn vrouw te blijven zorgen als zij geen inkomen meer heeft, maar dat hij de PLICHT heeft dat te doen omdat het ook zijn huis en zijn gezin is waar de vrouw haar inkomen voor heeft opgegeven. En omgekeerd: dat een vrouw diezelfde plicht heeft als het de man is die zijn inkomen opgeeft.

En zoals ik nu al heel vaak gezegd heb: het boeit mij persoonlijk echt geen ene ruk of iemand wel of niet werkt. Je gaat je goddelijke gang maar, al wil je je hele leven gaan boomknuffelen in je nakie of soaps kijken totdat je scheel ziet. Je doet maar. Maar doe niet alsof je daarmee iets bijdraagt aan vrouwenemancipatie of aan de maatschappij, want dat is gewoon niet zo.
Am Yisrael Chai!
Blondie456 schreef:
12-08-2017 18:37
Dat is ook maar 1 persoon die dat zegt.
Ja, bijzonder dat dan precies die persoon is die vindt dat het zo vervelend is, dat oordelen.
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:45
Nee, gelijke rechten zoals die bedoeld worden als we het hebben over emancipatie betekent iets heel anders. Dat gaat niet over gelijke keuzevrijheid, dat gaat over zaken als dat je een vrouw niet mag ontslaan voor iets waar je een man niet voor zou ontslaan. Of dat je een man niet weigert om minder te gaan werken als hij voor zijn kinderen wil zorgen, als vrouwen dat ook mogen. Dat gaat over dat zowel mannen als vrouwen gelijkwaardig zijn en dus gelijk verantwoordelijk zijn voor het zorgen voor hun kinderen, het betalen voor hun kinderen, het zorgen voor een schoon huis, en noem maar op.

Dat het niet betekent wat jij ervan maakt kun je ook gewoon letterlijk in de wetgeving over al dit soort zaken terug zien. Daarin staat bijvoorbeeld niet dat een man de keuzevrijheid heeft om voor zijn vrouw te blijven zorgen als zij geen inkomen meer heeft, maar dat hij de PLICHT heeft dat te doen omdat het ook zijn huis en zijn gezin is waar de vrouw haar inkomen voor heeft opgegeven. En omgekeerd: dat een vrouw diezelfde plicht heeft als het de man is die zijn inkomen opgeeft.

En zoals ik nu al heel vaak gezegd heb: het boeit mij persoonlijk echt geen ene ruk of iemand wel of niet werkt. Je gaat je goddelijke gang maar, al wil je je hele leven gaan boomknuffelen in je nakie of soaps kijken totdat je scheel ziet. Je doet maar. Maar doe niet alsof je daarmee iets bijdraagt aan vrouwenemancipatie of aan de maatschappij, want dat is gewoon niet zo.

En je punt is dus?
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:45

Het boeit me eerlijk gezegd ook niet om een steentje bij te dragen aan de maatschappij of aan vrouwenemancipatie. ik vind dat het hier in Nederland goed gaat. Ik ga ook geen BH's verbranden want dat vind ik zonde van mijn dure lingerie :-D
Ik gooi altijd mijn oude BH's in de inzamelcontainer van het Leger des Heils.

Ik maak daarmee ook een statement, vind ik.
Toevallig zijn er deze week nieuwe cijfers bekend gemaakt: voor het eerst in jaren is de arbeidsparticipatie van vrouwen gestegen en werken er een miljoen vrouwen in Nederland.

Daarvan werkt maar 25% fulltime.

De arbeidsparticipatie van jonge hoogopgeleide vrouwen is het hoogst, maar daalt dramatisch na het dertigste jaar.

Bij laag -en middelhoog opgeleide vrouwen werkt in alle leeftijdscategorieen maar 20% fulltime.

En dan de cijfers over de hele groep, naar leeftijd:

25-35 jaar werkt 82% van de mannen 36 uur of meer tegenover 39% van de vrouwen
35-45 jaar werkt 86% van de mannen 36 uur of meer tegenover 25% van de vrouwen
45-55 jaar werkt 86% van de mannen 36 uur of meer tegenover 24% van de vrouwen
55-65 jaar werkt 76% van de mannen 36 uur of meer tegenover 21% van de vrouwen.

Gemiddeld werkt dus 25% van de vrouwen in Nederland 36 uur of meer. Dat percentage is ook al meer dan 10 jaar hetzelfde.
Am Yisrael Chai!
Dymphnatam schreef:
12-08-2017 18:49
En je punt is dus?
Dat huisvrouw zijn een ongeëmancipeerde keuze is.
Am Yisrael Chai!
vrouwjagersma schreef:
Volgens mij heb ik me hier nooit denigrerend uitgelaten over huisvrouwen. Aan de andere kant heb ik wel moeten horen dat het snobbig is om van je eigen referentiekader uit te gaan of te zeggen dat je hoogopgeleid bent, dat ik moest leren begrijpend lezen, dat ik vast mijn kinderen bij opa en oma zou brengen, dat ik mijn kinderen überhaupt dump, dat mijn huis rommelig is en dat mijn werk ongetwijfeld duf is en van weinig waarde.

En dan beweren dat werkende moeders oordelen. Gotspe.
Klopt, jij bent een van degenen die respectvol bijdraagt aan de discussie.
Kinderen dumpen/naar opa en oma heeft alleen Lovely gezegd. Huis rommelig en baan duf sloeg volgens mij niet op de werkende vrouwen in het algemeen. Eerder op de niet werkenden, dat hun baan voor hun misschien wel duf gevoeld heeft en dat dat misschien een van de redenen is waarom ze nu niet meer werken.

Toch Pekeja? Je doelt niet op de werkende vrouwen in deze discussie neem ik aan? Er zitten universitair geschoolden bij, Fashion Victim die zonder opleiding is opgeklommen naar een stevige baan, iemand die wetenschappelijk onderzoeker is... Wat vind je van hun banen?
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:55
Toevallig zijn er deze week nieuwe cijfers bekend gemaakt: voor het eerst in jaren is de arbeidsparticipatie van vrouwen gestegen en werken er een miljoen vrouwen in Nederland.

De arbeidsparticipatie van jonge hoogopgeleide vrouwen is het hoogst, maar daalt dramatisch na het dertigste jaar.

Bij laag -en middelhoog opgeleide vrouwen werkt in alle leeftijdscategorieen maar 20% fulltime.

Gemiddeld werkt dus 25% van de vrouwen in Nederland 36 uur of meer. Dat percentage is ook al meer dan 10 jaar hetzelfde.
Hee, wat leuk. Ik bedenk me nu: ik zit in die statistiek, als in: ik word daar sinds een aantal jaar door het cbs over ondervraagd.

Verder vind ik de cijfers of steeds shocking. Dat voldoet niet helemaal aan mijn beeld van werkend nl.
fashionvictim schreef:
So much voor "eerlijke gesprekken". Weet ik dat ook weer. :nooo:
Ik heb het over haar woordkeuze, niet de inhoud. Had ik erbij gezegd.
Blondie456 schreef:
12-08-2017 18:50
Het boeit me eerlijk gezegd ook niet om een steentje bij te dragen aan de maatschappij of aan vrouwenemancipatie. ik vind dat het hier in Nederland goed gaat. Ik ga ook geen BH's verbranden want dat vind ik zonde van mijn dure lingerie :-D
Dat hoeft ook niet :). Het is juist zo ergerlijk dat zoveel huisvrouwen hun bezigheden en hun belang dan zo ontzettend gaan zitten opkloppen om het te rechtvaardigen. Zeg gewoon dat je geen zin hebt om te werken, in plaats van jezelf geëmancipeerd te noemen en net te doen alsof je een soort superwoman bent die niet alleen de topcarriere van haar man faciliteert maar ook links en rechts vrijwilligerswerk doet, scholen overeind houdt, elke dag een grote schoonmaak houdt en driegangenmenus maakt en ook nog eens een nog betere opvoeder dan Jo Frost is.

Aan mij hoeft geen enkele huisvrouw zich te verantwoorden, dus doe dat ook niet. Want als je al die onzin dat je zo geëmancipeerd bent en dat jouw jaloezieën wel schoon zijn en die van werkende vrouwen niet, dan krijg je natuurlijk een weerwoord.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
12-08-2017 18:55

Heb je ook cijfers van de uren die dan wel worden gewerkt? Ben daar ook wel benieuwd naar. Ik werk zelf 32u meestal (soms iets meer), geen kids maar gewoon behoefte aan rust. Maar dan word je idd mee genomen in de <36u categorie.
Athen1 schreef:
12-08-2017 18:57
Klopt, jij bent een van degenen die respectvol bijdraagt aan de discussie.
Kinderen dumpen/naar opa en oma heeft alleen Lovely gezegd. Huis rommelig en baan duf sloeg volgens mij niet op de werkende vrouwen in het algemeen. Eerder op de niet werkenden, dat hun baan voor hun misschien wel duf gevoeld heeft en dat dat misschien een van de redenen is waarom ze nu niet meer werken.

Toch Pekeja? Je doelt niet op de werkende vrouwen in deze discussie neem ik aan? Er zitten universitair geschoolden bij, Fashion Victim die zonder opleiding is opgeklommen naar een stevige baan, iemand die wetenschappelijk onderzoeker is... Wat vind je van hun banen?
En dan nog had ik t over onszelf niet over andere, ik ben juist degene die zegt dat iedereen lekker moet doen wat ieder zelf wilt maar voor ons was dat geen optie. Nou en? Dat is toch ook ons goed recht en wij mogen toch opvoeden en alles indelen hoe wij willen?
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 18:58
Hee, wat leuk. Ik bedenk me nu: ik zit in die statistiek, als in: ik word daar sinds een aantal jaar door het cbs over ondervraagd.

Verder vind ik de cijfers of steeds shocking. Dat voldoet niet helemaal aan mijn beeld van werkend nl.

Eens. En ik vind het van bepaalde leeftijdscategorieën ook zo moeilijk voor te stellen. Op een gegeven moment zijn de kinderen groot en gaan hun eigen gang, dus dan valt de zorgtaak grotendeels weg.
anoniem_349626 wijzigde dit bericht op 12-08-2017 19:06
0.19% gewijzigd
Lovely7 schreef:
12-08-2017 19:04
En dan nog had ik t over onszelf niet over andere, ik ben juist degene die zegt dat iedereen lekker moet doen wat ieder zelf wilt maar voor ons was dat geen optie. Nou en? Dat is toch ook ons goed recht en wij mogen toch opvoeden en alles indelen hoe wij willen?
Dat zeggen we allemaal hier :)
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 18:58

Hee, wat leuk, ik word ook door het CBS ondervraagd, heb twee weken geleden nog een onderzoek voor ze ingevuld. Ik vraag me altijd af waarop ze dat selecteren.

Ik vind die cijfers ook shocking, al verbazen ze me niet. Om mij heen (als in: op school of andere settings waar je ouders tegenkomt) komt het beeld wel overeen met de cijfers. Van de zeg 27 kinderen in een klas hadden op de basisschool er altijd maar maximaal een stuk of 3 tot 5 een moeder met een serieuze baan. De rest had altijd een kleine baan, en dan ook nog een handjevol met helemaal geen baan. Nu op de middelbare school is dat wel anders, maar mijn kind zit ook op een witte kakschool.
Am Yisrael Chai!
Mevrouw75 schreef:
12-08-2017 18:26
Want? Jij zorgt voor baby, man en hypotheek? Of hoe moet ik dat voor me zien?
Ja ik zorg voor baby en man voor het geld. Maar ik bedoel dat ik het zorgen voor de baby als zwaarder ervaar dan zorgen voor het geld. Mijn man is nu de kostwinner, maar ik ben dat het grootste gedeelte van ons huwelijk geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven