Werk & Studie alle pijlers

Bizarre werksituatie

16-08-2017 19:49 79 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goede avond,

Ik open dit topic omdat ik jullie advies hard kan gebruiken: ik zal even de situatie schetsen.
Ik werk sinds vorig jaar bij een groot bedrijf als manager van een klein team. Het gaat niet bijster goed met het bedrijf in kwestie. Sinds dit voorjaar heb ik wel geteld 6 nieuwe bazen gehad. Veel mismanagement dus.

Momenteel hebben we een heel nieuw managementteam waar je u tegen zegt. Allemaal sterspelers uit het vakgebied. Ik keek er erg naar uit om met deze nieuwe club te gaan samenwerken. Maar dat is niet wederzijds.

Sinds mijn aller nieuwste baas begonnen is zijn er van onze afdeling alleen al 5 mensen ziek thuis. Is er elke week een 'random' ontslag. En krijg je gigantisch op je donder voor de kleinste foutjes. Je moet alles zwart op wit krijgen want ze verdraaien je woorden. Ze dwingen ons om structureel over te werken. Ze stellen bizarre deadlines. Ze vinden dat we ons werk waardeloos doen. Schreeuwen tegen huilende collega's die al meer dan 12 uur aan het werk zijn dat ze pas naar huis mogen als het af is. Als er iemand een fout maakt zal dat tot op het hoogste management in de CC en BCC gezet worden. Zonder enig overleg en kennismaking heeft mijn nieuwe baas mijn functie uitgekleed tot 20% van wat ik eerst deed, zo ook bij al mijn collega's. Wanneer je hulp wilt aanbieden wordt je overal buiten gehouden. Elke week vang ik de klappen voor mijn hele team op, met beschuldigingen die in mijn ogen zo ontzettend onfair zijn. Ik voel me een schreeuwende in de woestijn.

HR geeft de boodschap: Hou je mond, doe wat je gezegd wordt of je vliegt buiten.

Ik wil nog niet opgeven, ik had echt een droombaan.
Heeft er iemand advies voor mij? We hebben toch rechten? Ze kunnen ons toch niet dwingen tegen welke prijs dan ook? Is er een instantie die we kunnen inschakelen?
Vakbond als er iemand van de collegas lid is.
Ja echt een droombaan.

No way dat een 'baas' mij of mijn collega's zo behandeld. Schreeuwen tegen werknemers? Bang zijn voor ontslag?

Ik woon nog liever in een doos.
Vakbond, OR? Als dat er allemaal niet is zou ik de strijd opgeven. Hier ga je echt niet gelukkig van worden, als de sodemieter solliciteren dus.
Klinkt echt als een droombaan, inderdaad!
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
En schrijf aub geen 'allernieuwste baas', nieuwe baas is voldoende.
Saz, Lucky & Gizzmo

Bedankt voor jullie reactie. Lees; ik HAD een droombaan ;-)
Het bijkomende probleem is; ik ben zwanger, dus switchen van baan is op dit moment niet zo heel gemakkelijk meer.

Maar misschien kan ik zelf nog even snel lid worden van de FNV!
ga je er weleens tegenin?
Hoe wordt er dan gereageerd?

Afhankelijk of je denkt dat je met je nieuwe managers een beter contact kan opbouwen zou ik blijven of weggaan.
Ik heb heel lang met een soort psychoot gewerkt die mij een tijdje wel leuk entertainment vond.
Ik heb namelijk best een grote mond en dat amuseerde hem wel, en zo hield ik mijn team uit de wind.
Maar toen dat een keer klaar was en ik niks meer voor de mensen kon betekenen was ik zo weg.
Als ik er als manager niets aan kan doen als mijn mensen de.ziektewet worden in getreiterd en continu wordt gepasseerd houdt het voor mij op.
Er werkt nu een heel ander type, die heeft het team in een mindere periode in de luwte weten te krijgen, echt een meesterstukje, en het team is nu formeel losgeweekt van de psycho.
Je zegt dat je een droombaan had, had ik ook, maar in dat soort bedrijven is niks constant.
Dan is het zaak om vanuit de nieuwe situatie strategisch te denken.
Als dat je niet meer lukt is het misschien tijd om plaats te maken of om een nieuwe strategie te verzinnen.
Wat bedoel je precies met baas? Directeur, afdelingshoofd, leidinggevende, teamleider? Er zit nogal verschil in namelijk. Het woord baas wordt toch haast niet meer gebruikt.
lucky82 schreef:
16-08-2017 20:08
Wat bedoel je precies met baas? Directeur, afdelingshoofd, leidinggevende, teamleider? Er zit nogal verschil in namelijk. Het woord baas wordt toch haast niet meer gebruikt.

Ik noem mijn baas (de sales director) ook altijd nog 'baas' .
Vind ie helemaal niet leuk :biggrin:

Lid worden van de vakbond lijkt me wel een goede stap TO.
Lucky; het hoofd van de afdeling; manager / lid van het directie team > met 40 personeelsleden onder zich.
Ik ben manager van een team met 10 personen.

@Het-groepje
Ik laat me ook zeker niet ondersneeuwen hoor! Mijn argumenten zijn altijd goed en ik kan mezelf prima verdedigen. Alleen het is allemaal zo onredelijk. Als ik zeg dat de deadlines te onrealistisch zijn ; bestempelen ze dat als onwil en werkweigering. Doe je het wel en ren en vlieg je om het wel op tijd af te hebben is de kwaliteit te laag en is dat weer een enorm probleem.

Ik vermoed gewoon dat het een tactiek is om zo veel mogelijk mensen weg te pesten.
Er zal toch wel een OR zijn? Heb je daar al aangeklopt?
Saz schreef:
16-08-2017 20:14
Ik noem mijn baas (de sales director) ook altijd nog 'baas' .
Vind ie helemaal niet leuk :biggrin:

Lid worden van de vakbond lijkt me wel een goede stap TO.
Wellicht noem ik het ook mijn 'baas' omdat ze dat met veel bombarie verkondigen ;-) Is ook internationaal bedrijf, misschien toch ook een cultuurverschilletje..?
Dictator zou trouwens een beter woord zijn.
lucky82 schreef:
16-08-2017 20:05
En schrijf aub geen 'allernieuwste baas', nieuwe baas is voldoende.

Tuttuttut. Ze heeft zes nieuwe bazen gehad, dit is de allernieuwste. Dat snap je toch wel.
Verlof afwachten en daarna weer verder kijken. Wie weet hoe het er dan uitziet.
Ik werd na een verlof juichend weer teruggehaald omdat de TWEE heren (gheghe) die me vervingen er niks van bakten. Daarna was ik weer een tijd lekker aan het werk.
Krijg je ervoor betaald die uren die je extra maakt?
MarindaH schreef:
16-08-2017 20:21
Tuttuttut. Ze heeft zes nieuwe bazen gehad, dit is de allernieuwste. Dat snap je toch wel.
Ik heb ook nergens gezegd dat ik het niet begreep.
Silverlining88 schreef:
16-08-2017 20:16
Lucky; het hoofd van de afdeling; manager / lid van het directie team > met 40 personeelsleden onder zich.
Ik ben manager van een team met 10 personen.

@Het-groepje
Ik laat me ook zeker niet ondersneeuwen hoor! Mijn argumenten zijn altijd goed en ik kan mezelf prima verdedigen. Alleen het is allemaal zo onredelijk. Als ik zeg dat de deadlines te onrealistisch zijn ; bestempelen ze dat als onwil en werkweigering. Doe je het wel en ren en vlieg je om het wel op tijd af te hebben is de kwaliteit te laag en is dat weer een enorm probleem.

Ik vermoed gewoon dat het een tactiek is om zo veel mogelijk mensen weg te pesten.
Ok, dat maakt de structuur wat duidelijker. Wie maakt zich dan precies schuldig aan dit gedrag? Dit is natuurlijk onacceptabel.
Misschien ziet 'Nummerzoveel' dit topic nog, die heeft altijd goede adviezen in dit soort dingen. Vakbond lijkt me toch wel het begin.
NeNeLeakes schreef:
16-08-2017 20:25
Krijg je ervoor betaald die uren die je extra maakt?
Nee, dat zit in mijn salaris. Een beetje overwerk is prima. Maar met een contract van 38 u. 50-55 uur werken is een beetje veel. Zeker als je geen plezier meer in je werk hebt. Het enige waar ik nog voor kom is voor mijn team.

Mijn team overigens krijgt ook niks extra voor de uren die ze extra draaien. En dit zit niet in hun salaris verwerkt.

Ik heb het net nagevraagd; met een bedrijf waar 500 man werkt; we hebben geen OR.
Het-groepje schreef:
16-08-2017 20:23
Verlof afwachten en daarna weer verder kijken. Wie weet hoe het er dan uitziet.
Ik werd na een verlof juichend weer teruggehaald omdat de TWEE heren (gheghe) die me vervingen er niks van bakten. Daarna was ik weer een tijd lekker aan het werk.
Opzich geen raar advies, maar ze heeft 10 mensen onder zich. Die zou ik daar niet met een gerust hart 'achter laten'.
Dubbel
anoniem_182718 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 20:33
98.65% gewijzigd
Klinkt verschrikkelijk, verder geen advies.
Wat een vervelende situatie en ziekmakende werkomgeving zeg.
Even snel lid worden van de FNV, voor dit proleem en juridisch advies heeft geen zin. Ze doen niets met dingen die al speelden voordat je lid van de FNV werd.
OR inschakelen inderdaad. Verder vooral collega's inschakelen die al langer lid zijn van de vakbond. Soms (vooral bij veel en ernstige klachten) horen ze dan ook collega's zonder vakbondlidmaatschap.
Zou snel verder solliciteren als je niet zwanger was. Maar bij zwangerschap, ligt dat toch anders, lijkt mij.
Hebben jullie een afdeling P&O? Of bedrijfsarts? Ook daar kun je dergelijke klachten neerleggen (ook vertrouwelijk; dus dat ze niet mogen doorgeven aan de vervelende managers; expliciet vermelden). Helpt als meer collega's dat dan doen.
Je kunt ook nog www.juridischloket.nl raadplegen wat je eventueel voor vervolgstappen zou kunnen zetten. Maar zou ik niet direct doen. Ik zou eerst andere dingen proberen.
Tijdschriftenverslindster schreef:
16-08-2017 20:34
Wat een vervelende situatie en ziekmakende werkomgeving zeg.
Even snel lid worden van de FNV, voor dit proleem en juridisch advies heeft geen zin. Ze doen niets met dingen die al speelden voordat je lid van de FNV werd.
OR inschakelen inderdaad. Verder vooral collega's inschakelen die al langer lid zijn van de vakbond. Soms (vooral bij veel en ernstige klachten) horen ze dan ook collega's zonder vakbondlidmaatschap.
Zou snel verder solliciteren als je niet zwanger was. Maar bij zwangerschap, ligt dat toch anders, lijkt mij.
Hebben jullie een afdeling P&O? Of bedrijfsarts? Ook daar kun je dergelijke klachten neerleggen (ook vertrouwelijk; dus dat ze niet mogen doorgeven aan de vervelende managers; expliciet vermelden). Helpt als meer collega's dat dan doen.
Je kunt ook nog www.juridischloket.nl raadplegen wat je eventueel voor vervolgstappen zou kunnen zetten. Maar zou ik niet direct doen. Ik zou eerst andere dingen proberen.
OR is er niet schrijft ze net. En P&O is hetzelfde als HRM en doen net zo hard mee geeft TO in haar OP al aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven