Bizarre werksituatie
woensdag 16 augustus 2017 om 19:49
Goede avond,
Ik open dit topic omdat ik jullie advies hard kan gebruiken: ik zal even de situatie schetsen.
Ik werk sinds vorig jaar bij een groot bedrijf als manager van een klein team. Het gaat niet bijster goed met het bedrijf in kwestie. Sinds dit voorjaar heb ik wel geteld 6 nieuwe bazen gehad. Veel mismanagement dus.
Momenteel hebben we een heel nieuw managementteam waar je u tegen zegt. Allemaal sterspelers uit het vakgebied. Ik keek er erg naar uit om met deze nieuwe club te gaan samenwerken. Maar dat is niet wederzijds.
Sinds mijn aller nieuwste baas begonnen is zijn er van onze afdeling alleen al 5 mensen ziek thuis. Is er elke week een 'random' ontslag. En krijg je gigantisch op je donder voor de kleinste foutjes. Je moet alles zwart op wit krijgen want ze verdraaien je woorden. Ze dwingen ons om structureel over te werken. Ze stellen bizarre deadlines. Ze vinden dat we ons werk waardeloos doen. Schreeuwen tegen huilende collega's die al meer dan 12 uur aan het werk zijn dat ze pas naar huis mogen als het af is. Als er iemand een fout maakt zal dat tot op het hoogste management in de CC en BCC gezet worden. Zonder enig overleg en kennismaking heeft mijn nieuwe baas mijn functie uitgekleed tot 20% van wat ik eerst deed, zo ook bij al mijn collega's. Wanneer je hulp wilt aanbieden wordt je overal buiten gehouden. Elke week vang ik de klappen voor mijn hele team op, met beschuldigingen die in mijn ogen zo ontzettend onfair zijn. Ik voel me een schreeuwende in de woestijn.
HR geeft de boodschap: Hou je mond, doe wat je gezegd wordt of je vliegt buiten.
Ik wil nog niet opgeven, ik had echt een droombaan.
Heeft er iemand advies voor mij? We hebben toch rechten? Ze kunnen ons toch niet dwingen tegen welke prijs dan ook? Is er een instantie die we kunnen inschakelen?
Ik open dit topic omdat ik jullie advies hard kan gebruiken: ik zal even de situatie schetsen.
Ik werk sinds vorig jaar bij een groot bedrijf als manager van een klein team. Het gaat niet bijster goed met het bedrijf in kwestie. Sinds dit voorjaar heb ik wel geteld 6 nieuwe bazen gehad. Veel mismanagement dus.
Momenteel hebben we een heel nieuw managementteam waar je u tegen zegt. Allemaal sterspelers uit het vakgebied. Ik keek er erg naar uit om met deze nieuwe club te gaan samenwerken. Maar dat is niet wederzijds.
Sinds mijn aller nieuwste baas begonnen is zijn er van onze afdeling alleen al 5 mensen ziek thuis. Is er elke week een 'random' ontslag. En krijg je gigantisch op je donder voor de kleinste foutjes. Je moet alles zwart op wit krijgen want ze verdraaien je woorden. Ze dwingen ons om structureel over te werken. Ze stellen bizarre deadlines. Ze vinden dat we ons werk waardeloos doen. Schreeuwen tegen huilende collega's die al meer dan 12 uur aan het werk zijn dat ze pas naar huis mogen als het af is. Als er iemand een fout maakt zal dat tot op het hoogste management in de CC en BCC gezet worden. Zonder enig overleg en kennismaking heeft mijn nieuwe baas mijn functie uitgekleed tot 20% van wat ik eerst deed, zo ook bij al mijn collega's. Wanneer je hulp wilt aanbieden wordt je overal buiten gehouden. Elke week vang ik de klappen voor mijn hele team op, met beschuldigingen die in mijn ogen zo ontzettend onfair zijn. Ik voel me een schreeuwende in de woestijn.
HR geeft de boodschap: Hou je mond, doe wat je gezegd wordt of je vliegt buiten.
Ik wil nog niet opgeven, ik had echt een droombaan.
Heeft er iemand advies voor mij? We hebben toch rechten? Ze kunnen ons toch niet dwingen tegen welke prijs dan ook? Is er een instantie die we kunnen inschakelen?
woensdag 16 augustus 2017 om 20:39
Zijn er besparingen of afvloeiingen op komst?
Of willen ze van wat vaste contracten af (met hoge anciënniteit) en die vervangen door tijdelijke goedkopere mensen?
Want zo klinkt het wel.
Ik zou zelf afwachten tot na je verlof, maar als de sfeer er dan nog altijd zo is ... wegwezen!
"Een beetje overwerk" is één zaak.
Bij wekenlang 50 uur zou ik het toch echt aftrappen op 38 uur en ze bekijken het maar.
Als iedereen dezelfde houding heeft ... draaien ze die overuren zelf maar.
Genoeg managementsvolk aanwezig blijkbaar.
Of willen ze van wat vaste contracten af (met hoge anciënniteit) en die vervangen door tijdelijke goedkopere mensen?
Want zo klinkt het wel.
Ik zou zelf afwachten tot na je verlof, maar als de sfeer er dan nog altijd zo is ... wegwezen!
"Een beetje overwerk" is één zaak.
Bij wekenlang 50 uur zou ik het toch echt aftrappen op 38 uur en ze bekijken het maar.
Als iedereen dezelfde houding heeft ... draaien ze die overuren zelf maar.
Genoeg managementsvolk aanwezig blijkbaar.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:45
In welke goelag ben jij te werk gesteld? Overuren moeten betaald worden,klaar! maar ken wel meer bedrijven die daar lak aan hebben, en als er al zo'n lekker sfeertje hangt durft waarschijnlijk niemand zijn/haar nek uit te steken. Willen ze soms iedereen eruit werken om jongere en goedkopere krachten aan te kunnen nemen? Komt op mij over of ze van de hele afdeling af willen.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
woensdag 16 augustus 2017 om 20:48
Ze heeft een team onder zich, ik kan me heel goed voorstellen dat je, je daar verantwoordelijk voor voelt. Daarnaast geeft ze aan zwanger te zijn, dus in een lastige positie om te solliciteren.
Lezen mensen, lezen.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:48
Nee onder dit soort beestachtige omstandigheden is dat lastig.
Aan de andere kant heeft ze nu nog maar 20% van haar taken dus kan ze er als ze blijft ook niks mee.
En vreemde ogen dwingen vaak, als er een vervanger van buiten komt (als) dan kun je niet gelijk beginnen als een psycho.
Dus misschien kijken hoe de vervanging geregeld gaat worden.
Gek dat er geen or is.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:50
Dat had ik gelezen maar vind ik beide geen reden om dan maar bij zo'n k*tbedrijf te blijven. Zowel, dan moet je maar accepteren dat het er zo aan toe gaat. Je kunt naar de OR of vakbonden gaan maar die hebben zo goed al geen invloed om het beleid te veranderen. Als een OR dat wel had, was het immers nooit zo ver gekomen.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:53
Er is geen OR! Je weet wanneer een OR verplicht is bij een bedrijf? Of denk je dat elk bedrijf een OR heeft?viva1966 schreef: ↑16-08-2017 20:50Dat had ik gelezen maar vind ik beide geen reden om dan maar bij zo'n k*tbedrijf te blijven. Zowel, dan moet je maar accepteren dat het er zo aan toe gaat. Je kunt naar de OR of vakbonden gaan maar die hebben zo goed al geen invloed om het beleid te veranderen. Als een OR dat wel had, was het immers nooit zo ver gekomen.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:54
Bedankt voor al jullie reacties. Dit is waarschijnlijk inderdaad een aflopende zaak. Ik denk zelfs dat dit gewoon de strategie is van het management. Zo veel mogelijk van die vaste contracten weg pesten en dan het hele bedrijf verkopen. We zitten inderdaad tot onze nek in de financiële problemen, door het mismanagement van de laatste jaren. Waarschijnlijk werk ik er over een tijdje inderdaad niet meer. Maar het maakt me gewoon boos dat het hele bedrijf naar de knoppen gaat. En dat nu ook al het goede, talentvolle personeel zijn boeltje begint te pakken. Het lijkt net alsof het management het zelf al niet meer wil.
> Ik ga morgen opzoek naar iemand met een lidmaatschap bij de bond. In mijn team is er helaas niemand. Hopelijk iemand anders van de afdeling wel.
> Ik ga morgen opzoek naar iemand met een lidmaatschap bij de bond. In mijn team is er helaas niemand. Hopelijk iemand anders van de afdeling wel.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:59
Ah, daar was ik al bang voor. Financiele problemen, dan zit je in een zinkend schip. Dan inderdaad zelf ook flink gaan solliciteren. Succes!Silverlining88 schreef: ↑16-08-2017 20:54Bedankt voor al jullie reacties. Dit is waarschijnlijk inderdaad een aflopende zaak. Ik denk zelfs dat dit gewoon de strategie is van het management. Zo veel mogelijk van die vaste contracten weg pesten en dan het hele bedrijf verkopen. We zitten inderdaad tot onze nek in de financiële problemen, door het mismanagement van de laatste jaren. Waarschijnlijk werk ik er over een tijdje inderdaad niet meer. Maar het maakt me gewoon boos dat het hele bedrijf naar de knoppen gaat. En dat nu ook al het goede, talentvolle personeel zijn boeltje begint te pakken. Het lijkt net alsof het management het zelf al niet meer wil.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:59
Ik vermoed zomaar dat HR in dezelfde positie zit als de rest van het personeel.
Wat ik zou doen is met een grote groep werknemers een brandbrief sturen aan het hogere management dat de huidige situatie onacceptabel is en dat er per direct zaken moeten veranderen. Als de NL directeur al op de hoogte is en er niets aan doet, dan zou ik die brief naar het internationale hoofdkantoor sturen. Leg in de brandbrief precies uit wat er mis gaat, liefst juridisch omkleed met argumenten als "de arbeidstijdenwet wordt overschreden, want..." etc, en wat jullie willen dat er verandert. Geef een redelijke termijn om met oplossingen te komen, maar niet te lang gezien de ernst van de situatie. Ik zou denk ik aangeven dat er binnen 2 weken een formele reactie wordt verwacht, en dat er anders juridische stappen genomen gaan worden.
Die juridische stap is dan het inschakelen van de vakbonden, en ook kun je de inspectie SZW (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Inspectie_SZW) inschakelen om de misstanden te rapporteren. (Een kleine tip: wat bewijsmateriaal zoals bijvoorbeeld een videootje van een tierende baas na een 12-urige werkdag kan daarbij helpen om de ernst over te brengen).
Sterkte!
Wat ik zou doen is met een grote groep werknemers een brandbrief sturen aan het hogere management dat de huidige situatie onacceptabel is en dat er per direct zaken moeten veranderen. Als de NL directeur al op de hoogte is en er niets aan doet, dan zou ik die brief naar het internationale hoofdkantoor sturen. Leg in de brandbrief precies uit wat er mis gaat, liefst juridisch omkleed met argumenten als "de arbeidstijdenwet wordt overschreden, want..." etc, en wat jullie willen dat er verandert. Geef een redelijke termijn om met oplossingen te komen, maar niet te lang gezien de ernst van de situatie. Ik zou denk ik aangeven dat er binnen 2 weken een formele reactie wordt verwacht, en dat er anders juridische stappen genomen gaan worden.
Die juridische stap is dan het inschakelen van de vakbonden, en ook kun je de inspectie SZW (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Inspectie_SZW) inschakelen om de misstanden te rapporteren. (Een kleine tip: wat bewijsmateriaal zoals bijvoorbeeld een videootje van een tierende baas na een 12-urige werkdag kan daarbij helpen om de ernst over te brengen).
Sterkte!
woensdag 16 augustus 2017 om 21:00
Ja ik heb het net opgezocht op internet. Schijnbaar werd de vorige poging om een OR op te starten ook met harde hand de grond in gedrukt door het management. Als ik nu een oproep doe is dat een openlijke verklaring van oorlog :') Hahaha kan ook leuk zijn natuurlijk.Hommeltjes schreef: ↑16-08-2017 20:50Als een bedrijf of organisatie 50 medewerkers of meer heeft dan moet er verplicht een or zijn.
woensdag 16 augustus 2017 om 21:01
Het is zinloos om je hierover boos te maken. Dit is kennelijk al jarenlang de managementstijl van de directie van jouw fijne bedrijf. Komt me heel bekend voor. Vooral al die bundels met alweer nieuwe managers. Met nieuwe bezems. Die vervolgens na een half jaartje zelf de laan uitvlogen. HR was ook daar een wassen neus en gewoon de beul van de directie. Alles wat men op het hoofdkantoor bedacht werd bloedeloos door HR uitgevoerd.
Is het nog lang totdat je met zwangerschapsverlof mag?
Is het nog lang totdat je met zwangerschapsverlof mag?
Everything you see I owe to spaghetti!
Nou het bedrijf heeft van de geldschieter nog 2 jaar gekregen om zich zelf terug op de rit te krijgen. Ik kan (onder normale omstandigheden) deze functie enorm goed gebruiken voor mijn CV.
Tenzij het zogenaamd onder meerdere b.v.'s ingeschreven staat.Hommeltjes schreef: ↑16-08-2017 20:50Als een bedrijf of organisatie 50 medewerkers of meer heeft dan moet er verplicht een or zijn.
woensdag 16 augustus 2017 om 21:02
-NummerZoveel- schreef: ↑16-08-2017 20:59Ik vermoed zomaar dat HR in dezelfde positie zit als de rest van het personeel.
Sterkte!
Bedankt!!
woensdag 16 augustus 2017 om 21:02
Uitstel van betaling is dus aangevraagd?Silverlining88 schreef: ↑16-08-2017 21:01Nou het bedrijf heeft van de geldschieter nog 2 jaar gekregen om zich zelf terug op de rit te krijgen. Ik kan (onder normale omstandigheden) deze functie enorm goed gebruiken voor mijn CV.
woensdag 16 augustus 2017 om 21:04
Oh, en TO, als jij jouw zwangerschap nog niet gemeld hebt, doe dat dan alsnog. Dan kunnen ze lastiger van je af, omdat je niet ontslagen mag worden omdat je zwanger bent. Zodra ze het je moeilijk maken, kun jij dan roepen dat ze dat vast alleen maar doen omdat je zwanger bent. Dat hoeft niet zo te zijn, maar het wordt dan wel een vrij effectief middel om ze wat meer op afstand te houden.
Daarnaast zou ik het ook bij de bedrijfsarts melden en aangeven dat je de extreme werkdruk en idiote werkuren niet meer aan kunt. Op die manier is de bedrijfsarts ook direct geïnformeerd over de situatie, en krijg jij een middel in handen om overwerk te weigeren zonder dat ze jou werkweigering in de schoenen kunnen schuiven.
Daarnaast zou ik het ook bij de bedrijfsarts melden en aangeven dat je de extreme werkdruk en idiote werkuren niet meer aan kunt. Op die manier is de bedrijfsarts ook direct geïnformeerd over de situatie, en krijg jij een middel in handen om overwerk te weigeren zonder dat ze jou werkweigering in de schoenen kunnen schuiven.
woensdag 16 augustus 2017 om 21:06
Ja dat dacht ik ook al. Eerste stappen heb ik al gezet... Voelt als vuil spel; maar wie de bal kaatst...-NummerZoveel- schreef: ↑16-08-2017 21:04Oh, en TO, als jij jouw zwangerschap nog niet gemeld hebt, doe dat dan alsnog. Dan kunnen ze lastiger van je af, omdat je niet ontslagen mag worden omdat je zwanger bent. Zodra ze het je moeilijk maken, kun jij dan roepen dat ze dat vast alleen maar doen omdat je zwanger bent. Dat hoeft niet zo te zijn, maar het wordt dan wel een vrij effectief middel om ze wat meer op afstand te houden.
woensdag 16 augustus 2017 om 21:08
In de praktijk wordt het gewoon door elkaar gebruikt.Tijdschriftenverslindster schreef: ↑16-08-2017 21:05Je hebt gelijk dat ik niet goed had gelezen. Maar er zit wel degelijk verschil tussen P&O en HR(M).