Nadelen Gratis Makelaar?
donderdag 17 augustus 2017 om 22:04
Gratis makelaar? Bestaan die dan? Wij hadden ook een internet makekaar, waarbij je zelf kon bepalen wat je zelf deed (advertentie tekst, foto's maken, rondleidingen enz.) en wat hun deden, de advertentie op funda en het hele administratieve deel en de onderhandelingen enzo. Beviel prima en heeft ons aanzienlijk minder gekost dan een reguliere makelaar. Bovendien heeft het ons ook meer opgeleverd omdat de makelaars hier in de buurt ons huis lager taxeerden.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:05
Volgens mij zijn er weinig nadelen. Je bent niet verplicht het te verkopen aan de hoogste bieder. De kosten kunnen wel een nadeel voor de kopende partij zijn. Die kan zich ook terugtrekken.
In mijn straat stond een appartement te koop via de gratis makelaar. Het uiteindelijke bod lag 25% hoger dan de vraagprijs. Tussen verkocht onder voorbehoud en de definitieve verkoop lag 2 maanden. Ik vond dat erg lang.
Ik sms zo af en toe naar het kadaster om achter de echte vraagprijs te komen, maar ze hebben dat nog niet verwerkt. Als de vraagprijs klopt, overweeg ik ook met die makelaar in zee te gaan.
Ik kreeg van de week een kaartje van ze door de bus. Best een aparte manier van adverteren.
In mijn straat stond een appartement te koop via de gratis makelaar. Het uiteindelijke bod lag 25% hoger dan de vraagprijs. Tussen verkocht onder voorbehoud en de definitieve verkoop lag 2 maanden. Ik vond dat erg lang.
Ik sms zo af en toe naar het kadaster om achter de echte vraagprijs te komen, maar ze hebben dat nog niet verwerkt. Als de vraagprijs klopt, overweeg ik ook met die makelaar in zee te gaan.
Ik kreeg van de week een kaartje van ze door de bus. Best een aparte manier van adverteren.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:10
Je doet zelf de bezichtigingen. Wij hadden er zo'n 10 in korte tijd achter elkaar voordat we ons huis verkochten. Ik moet er niet aan denken dat we daar allemaal vrij voor hadden moeten nemen + ik vind dat helemaal niet leuk om te doen. Ook kun je bij een 'gewone' makelaar gebruik maken van hun netwerk, zij zoeken actief mogelijke kopers voor je huis, handig als je in een regio woont waar huizen niet als warme broodjes gaan. Ook gezeik als aanwezig zijn voor taxaties en bouwtechnokeuringen die kopers willen, kun je lekker uitbesteden. Ik vond onze 'gewone' makelaar z'n geld zeker wel waard.
donderdag 17 augustus 2017 om 22:15
Zo zie je maar. Wij vonden het juist ideaal om zelf de bezichtigingen te doen, juist omdat je dan zelf kon inplannen wanneer. Bovendien had mijn man het hele huis zelf verbouwd, dus kon hij er veel meer over vertellen dan een makelaar. Tja, dat netwerk..het lijkt mij dat als je een huis zoekt, je toch echt wel op Funda kijkt. De huizen waar onze aankoopmakelaar mee aan kwam, voldeden in ieder geval nooit aan onze criteria. En we hebben ons huidige huis dus ook gewoon zelf gevonden (Funda). Maar gelukkig is er voor ieder wat wils, het is maar net wat je zoekt dus!Mieshka schreef: ↑17-08-2017 22:10Je doet zelf de bezichtigingen. Wij hadden er zo'n 10 in korte tijd achter elkaar voordat we ons huis verkochten. Ik moet er niet aan denken dat we daar allemaal vrij voor hadden moeten nemen + ik vind dat helemaal niet leuk om te doen. Ook kun je bij een 'gewone' makelaar gebruik maken van hun netwerk, zij zoeken actief mogelijke kopers voor je huis, handig als je in een regio woont waar huizen niet als warme broodjes gaan. Ook gezeik als aanwezig zijn voor taxaties en bouwtechnokeuringen die kopers willen, kun je lekker uitbesteden. Ik vond onze 'gewone' makelaar z'n geld zeker wel waard.
vrijdag 18 augustus 2017 om 07:26
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:14
Bij ons regelde de internetmakelaar (weet zo even niet neer welke) de professionele foto's, dat de advertentie op Funda kwam, plande in overleg met ons de bezichtigingen in en maakte het koopcontract op + verdere administratieve dingen.
Wij hebben zelf de funda-tekst aangeleverd, de bezichtigingen gedaan en volgens mij ook de onderhandelingen. Heel tevreden hierover.
Wij vonden de kosten van de 'reguliere' makelaars veel te hoog en hun voorgestelde vraagprijs was een stuk lager dan wij voor het huis wilden en uiteindelijk ook hebben gekregen (huis heeft nog geen week te koop gestaan).
Wij hadden de mazzel dat we een populair soort huis in een populaire stad te koop aanboden. Het huis verkocht zichzelf dus grotendeels. Wanneer je huis wat 'moeilijker' is, zou ik toch eerder voor een 'reguliere' makelaar gaan. Die kan het huis dan beter actief aanprijzen.
Wij hebben zelf de funda-tekst aangeleverd, de bezichtigingen gedaan en volgens mij ook de onderhandelingen. Heel tevreden hierover.
Wij vonden de kosten van de 'reguliere' makelaars veel te hoog en hun voorgestelde vraagprijs was een stuk lager dan wij voor het huis wilden en uiteindelijk ook hebben gekregen (huis heeft nog geen week te koop gestaan).
Wij hadden de mazzel dat we een populair soort huis in een populaire stad te koop aanboden. Het huis verkocht zichzelf dus grotendeels. Wanneer je huis wat 'moeilijker' is, zou ik toch eerder voor een 'reguliere' makelaar gaan. Die kan het huis dan beter actief aanprijzen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 21:07
Is het niet zo bij die Gratis Makelaar dat de koper de kosten betaalt? Als de koper de makelaar betaalt, voor werkt de makelaar dan kun je je afvragen, wie is opdrachtgever.
Internetmakelaar kan in populaire gebieden wel lonen denk ik. Ik moet wel zeggen dat ik aan de zoekende/kopende kant geen fijne ervaringen had met die doe-het-zelvers. Vaak slechte fotos, teveel geneuzel-tekst, overdag bezichtigen vaak niet mogelijk terwijl je wel al een middag vrij neemt om met makelaars andere woningen te gaan bekijken en dat eindeloze overloze gezemel over hun geweldige huis met fantastische tuin en super onderhoud etc. En dat bij de grootste bouwvallen. Blijf dan maar lekker zelf wonen in je fantastische huis dacht ik wel eens
Internetmakelaar kan in populaire gebieden wel lonen denk ik. Ik moet wel zeggen dat ik aan de zoekende/kopende kant geen fijne ervaringen had met die doe-het-zelvers. Vaak slechte fotos, teveel geneuzel-tekst, overdag bezichtigen vaak niet mogelijk terwijl je wel al een middag vrij neemt om met makelaars andere woningen te gaan bekijken en dat eindeloze overloze gezemel over hun geweldige huis met fantastische tuin en super onderhoud etc. En dat bij de grootste bouwvallen. Blijf dan maar lekker zelf wonen in je fantastische huis dacht ik wel eens