Lange vlucht, tips?

13-08-2017 17:02 176 berichten
Verre reizen zijn leuk maar die lange vluchten wat minder. De laatste keer dat ik een lange vlucht had wist ik gewoon niet hoe ik moest zitten op een gegeven moment want mijn opblaasbaar nekkussentje zat voor geen meter, mijn broek begon irritant te zitten etc.

Wat zijn jullie tips om lange vluchten zo aangenaam mogelijk te maken als je moeite hebt met slapen in het vliegtuig?
Alle reacties Link kopieren
De laatste paar keer bij lange vluchten inderdaad ook een flesje gekregen.
opstijgen, even wachten tot ze langs zijn gekomen met een drankje of al het avondeten. en dan een slaappil nemen. 8 uur slapen. wakker worden, drankje of ontbijt krijgen, landen.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Flesje water inderdaad, mag je meestal zelf ook meenemen, als 't maar leeg is bij de douane. Ik heb maar 1x meegemaakt dat ik het flesje bij 't boarden leeg moest gooien. Veel drinken = vaker plassen = rondlopen.

Verder kies ik een zitplaats aan het gangpad als ik alleen reis, kan ik opstaan wanneer ik wil. Ik trek een wat lossere of stretch-spijkerbroek aan, in een joggingbroek voel ik me toch wat ongemakkelijk, maar het boeit me verder niet wat anderen aantrekken. In mijn handbagage gaan verder nog een extra paar sokken, vest en / of sjaal, tandenborstel om me tijdens een lange vlucht of overstap even op te frissen, leesvoer, puzzelboekje, en mijn koptelefoon. Ik heb een noise-cancelling headphone. Het is niet de beste, je hoort evengoed gesprekken etc om je heen maar het is wel een stuk fijner filmpje kijken als je het gebrom van 't vliegtuig enigszins kan wegfilteren.

Ook kan je aan het personeel om een extra dekentje of kussentje vragen. Ik ben een paar vluchten geleden m'n nekkussentje kwijtgeraakt en kreeg een kussentje extra, ook prima. Heb dat nek-ding niet gemist.
happiness = reality - expectations
grenada schreef:
17-08-2017 14:17
opstijgen, even wachten tot ze langs zijn gekomen met een drankje of al het avondeten. en dan een slaappil nemen. 8 uur slapen. wakker worden, drankje of ontbijt krijgen, landen.
top idee, heb ik ook eens geprobeerd maar die slaappil deed het hem helaas bij mij niet, heb wel wat gedoezeld maar mag gene naam hebben, was een kut vlucht hahahaha.

Ik vlieg over twee weken dus business class, neem lekker champagne en na het eten een portje met een kaasplankje en ronken maar!!
Ik vlieg ongeveer 1 keer per maand een lange afstand voor mijn werk, twee weken geleden nog een vlucht van 12 uur gehad. Mijn werkgever wil geen business class betalen, maar ik mag wel economy comfort boeken, dat zijn stoelen met iets meer beenruimte en ik merk echt het verschil met een gewone economy stoel. Ik reserveer dus altijd een iets luxere stoel, en als het kan ook bij het gangpad. Ik moet nogal vaak naar de wc tijdens een vlucht, en daarnaast vind ik het prettig om eens in de zoveel tijd de benen even te strekken, en voel me bezwaard als ik de mensen naast me steeds moet storen. Stoel in het midden probeer ik ten alle tijde te vermijden, dan voel ik me zo klemgezet tussen twee mensen.

In mijn standaard vlieguitrusting zit ook een nekkussen, een oogmasker die het licht tegenhoudt, oordopjes, noise cancelling headphones, boeken / ereader, tablet, telefoon met muziek en ik neem ook altijd 1 of 2 flesjes water mee die ik na de douane koop zodat ik goed gehydrateerd blijf tijdens de vlucht.

Ik slaap niet altijd even goed tijdens een vlucht en heb zelf gemerkt dat het niet veel verschil maak of ik slaap of niet; ik kom toch wel brak aan. Dus laat inderdaad het idee van moeten slapen los. Ik probeer vaak wat te werken tijdens een vlucht, of ik lees een boek of kijk wat films op het entertainment systeem. Soms zit ik ook een half uur voor me uit te staren naar het schermpje met vlucht informatie, ondertussen naar muziek luisterend.

Ik zorg ook altijd dat ik comfortabele kleding aan heb, dit heeft geen joggingbroek te zijn maar vaak wel een lekker zittende spijkerbroek, een hoodie en mn sneakers (die ik overigens gewoon aan laat in het vliegtuig. Heb geen probleem met mensen die hun schoenen uit doen, zorg alleen wel dat je geen stinkende zweetschoenen aan hebt, ik zat laatst vlakbij een vrouw die dat had en het is niet echt lekker om de hele vlucht in de stank te zitten).
bij een lange vlucht wordt de warme maaltijd vaak een paar uur na opstijgen geserveerd. ik vind het prettig om dan een half uurtje na het eten met mijn toilettas naar de wc te gaan. tandenpoetsen, maar ook mijn gezicht wassen, nieuwe creme op, lenzen uit, evt make up ook afhalen. echt een avond ritueel zeg maar. daarna lees ik nog wat op mijn stoel of ik kijk ik wat tv, maar val ik vaak snel in slaap.
mijn psychologie van de koude grond is dat je lichaam gewend is in slaap te vallen na jouw eigen avondritueel, en dat het daarom ook makkelijker is om in slaap te vallen in een vliegtuigstoel.

de 'volgende ochtend' na het ontbijt overigens weer hetzelfde ritueel, tandenpoetsen, gezicht wassen, lenzen in etc. om weer fris op de bestemming aan te komen.
yasmijn schreef:
17-08-2017 13:40
Ik krijg altijd een flesje water op lange vluchten, geloof ik.
Sommige maatschappijen wel ja, maar dan pas na 't opstijgen wat wel 3 kwartier later kan zijn dan je laatste slok water voor boarding.
appelsenperen schreef:
17-08-2017 14:25
Ik vlieg ongeveer 1 keer per maand een lange afstand voor mijn werk, twee weken geleden nog een vlucht van 12 uur gehad. Mijn werkgever wil geen business class betalen, maar ik mag wel economy comfort boeken, dat zijn stoelen met iets meer beenruimte en ik merk echt het verschil met een gewone economy stoel. Ik reserveer dus altijd een iets luxere stoel, en als het kan ook bij het gangpad. Ik moet nogal vaak naar de wc tijdens een vlucht, en daarnaast vind ik het prettig om eens in de zoveel tijd de benen even te strekken, en voel me bezwaard als ik de mensen naast me steeds moet storen. Stoel in het midden probeer ik ten alle tijde te vermijden, dan voel ik me zo klemgezet tussen twee mensen.

In mijn standaard vlieguitrusting zit ook een nekkussen, een oogmasker die het licht tegenhoudt, oordopjes, noise cancelling headphones, boeken / ereader, tablet, telefoon met muziek en ik neem ook altijd 1 of 2 flesjes water mee die ik na de douane koop zodat ik goed gehydrateerd blijf tijdens de vlucht.

Ik slaap niet altijd even goed tijdens een vlucht en heb zelf gemerkt dat het niet veel verschil maak of ik slaap of niet; ik kom toch wel brak aan. Dus laat inderdaad het idee van moeten slapen los. Ik probeer vaak wat te werken tijdens een vlucht, of ik lees een boek of kijk wat films op het entertainment systeem. Soms zit ik ook een half uur voor me uit te staren naar het schermpje met vlucht informatie, ondertussen naar muziek luisterend.

Ik zorg ook altijd dat ik comfortabele kleding aan heb, dit heeft geen joggingbroek te zijn maar vaak wel een lekker zittende spijkerbroek, een hoodie en mn sneakers (die ik overigens gewoon aan laat in het vliegtuig. Heb geen probleem met mensen die hun schoenen uit doen, zorg alleen wel dat je geen stinkende zweetschoenen aan hebt, ik zat laatst vlakbij een vrouw die dat had en het is niet echt lekker om de hele vlucht in de stank te zitten).
Bij mij precies zo! Ik vlieg ook veel. Als het even kan neem ik een upgrade naar economy comfort of business class. Ik heb een standaard vlieg outfit en uitrusting. Dit ligt altijd klaar om mee te nemen dus ik hoef er ook niet over na te denken. Kleding: geen spijkerbroek, soepele katoenen broek, shirtje en een vest, ballerina's. Uitrusting: 1 of 2 flesjes water, noise cancelling headphones (de investering absoluut waard), nekkussen, oordoppen, slaapmasker, slaappillen (iets zwaarder dan alleen valeriaan), hand- en gezichtscrème, lippenbalsem, tandenborstel met tandpasta, dikke sokken, elastiekje en een kam.

Verder kijk ik bijna geen films, ik luister een luisterboek in het entertainment systeem. Van het scherm word ik te wakker. Tijdens het eten een slaappil, na het eten een kop thee en een glas cognac. Na de cognac nog 1 keer naar de wc en tandenpoetsen. Daarna lig ik met mn oordoppen, headphones en slaapmasker te pitten tot het ontbijt komt. Dan even opfrissen, creme op, water drinken en ik ben weer het vrouwtje. Ik slaap eigenlijk altijd tijdens een vlucht, want anders duurt het me veel te lang en kom ik ook moeilijk over mijn jet lag heen.
yasmijn schreef:
17-08-2017 13:40
Ik krijg altijd een flesje water op lange vluchten, geloof ik.
Ja ik kreeg laatst ook een flesje water bij een lange vlucht, dat lag al klaar in de vliegtuigstoel met dekentje etc. Zou fijn zijn als alle maatschappijen dat deden.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Wat voor slaappillen gebruiken jullie dan? Want ik heb wel eens iets van de huisarts gekregen, maar daar reageerde ik amper op tijdens de heenvlucht.
Op de terugvlucht in de VS op het vliegveld bij de apotheek pilletjes gekocht, daar sliep ik wel lekker op. Helaas bij thuiskomst doosje en de strips weg gegooid, dus nu weet ik nog niet welke fijne slaappillen ik had.
Op lange vluchten kijk ik ook veel films, ze hebben aan boord vaak films die hier nog niet in de bios zijn.
Hou ik van.
Als ik klaar ben met films kijken en eten heb gehad, dan een paar glazen wijn en mij hoor je niet meer.

Als boarding completed is loer ik ook vaak in het rond wat nog vrij is. Pas geleden direct na het opstijgen 3 stoelen alleen kunnen pakken (mijn man ook) en dan slaap je goed.
Stoel aan het gangpad, schoenen uit.
Eerst lekker eten en drinken, daarna een filmpje of wat muziek luisteren.
Een slaappil en een glas wijn en dan wat uren proberen te slapen (vraag de stewardess om je niet wakker te maken met eten oid)
Daarna nog een filmpje en dan ben je er al zowat....
Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik zie nergens het advies steunkousen aan te trekken en regelmatig te lopen, ter voorkoming van thrombose.
En ik lees ook dat mensen aan het gangpad willen zitten en dán een slaappil innemen :zzz: , dat is prettig voor de 2 of meer mensen naast hen die niet aan het gangpad zitten?!
Ik denk dat het beide voor en nadelen heeft:
Raam: je kunt naar buiten kijken, vaak iets meer ruimte, je hoeft niet op te staan voor iemand maar je moet wel steeds anderen storen als je wilt wandelen of naar de wc moet.
Gang: meer beenruimte maar wellicht minder plek om je spullen kwijt te kunnen, je stoort niemand als je weer eens aan de wandel/de wc moet maar je moet opstaan voor de mensen naast je als die aan de wandel willen of naar de WC moeten want over je heen klimmen gaat niet.

Ik heb laatst wandel compressie sokken gekocht omdat mijn enkels nogal op kunnen zetten als ik veel moet wandelen met warm weer. Mijn podotherapeut raadde sportcompressie aan maar ik geloof dat dit hetzelfde werkt. Ik weet dat je ze ook hebt speciaal voor in het vliegtuig.
Zal binnenkort eens vragen aan de huisarts of het slim is mijn wandelcompressie sokken aan te trekken bij het vliegen. Dacht juist dat dat wellicht geen goed idee was omdat ze vrij strak zijn wat logisch is natuurlijk.
Wachten totdat het vliegtuig opgestegen is, een lege rij stoelen zoeken en dan daar gaan slapen.
MissFreckles schreef:
18-08-2017 15:45
Wachten totdat het vliegtuig opgestegen is, een lege rij stoelen zoeken en dan daar gaan slapen.
Dat heb ik helaas nou nooit, de route die ik neem is altijd bomvol, nooit een vrije stoel te bekennen.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
redbulletje schreef:
17-08-2017 21:08
Sommige maatschappijen wel ja, maar dan pas na 't opstijgen wat wel 3 kwartier later kan zijn dan je laatste slok water voor boarding.
Ik ken geen mens die spontaan uitdroogt omdat ze 3 kwartier niks hebben gedronken, dus wat is het probleem?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Komende maand heb ik een vlucht naar Vancouver, gewoon overdag, die vertrekt rond 13.30 uur. Zou niet weten waarom ik dan zou moeten gaan slapen, immers, thuis ga ik toch ook rond die tijd niet slapen? Dus lees een boek, kijk een film, of wat domme series, en voor je het weet ben je er.

Op de terugweg sla ik een nacht over, vertrek eind van de middag uit Vancouver, maar je vliegt als het ware door de nacht heen, dus je komt aan om 10.00 uur in de ochtend Nederlandse tijd. Dan slaap ik ook niet echt, hooguit een uurtje wegzakken, maar op Schiphol staat mijn taxi te wachten om me naar huis te brengen, daar pak ik een kop koffie en doe de rest van de dag rustig aan, beetje voor de TV hangen, alvast de was een keer aanzetten, en ik ga dan gewoon rond 2200 uur Nederlandse tijd naar bed, en de volgende ochtend heb ik nergens last van.
pejeka schreef:
18-08-2017 19:21
Ik ken geen mens die spontaan uitdroogt omdat ze 3 kwartier niks hebben gedronken, dus wat is het probleem?
Ik droog niet uit, maar mijn keel plakt dicht en dat ademt zo rot.
MoirenPhae schreef:
18-08-2017 19:29
Ik droog niet uit, maar mijn keel plakt dicht en dat ademt zo rot.
Dan is er iets mis met je speekselproductie e.d., dat zou ik dan toch eens na laten kijken. Maar geen mens krijgt spontaan uitdrogings- of andere verschijnselen omdat ze al een half uur geen slok water meer hebben kunnen drinken.
pejeka schreef:
18-08-2017 19:26
Komende maand heb ik een vlucht naar Vancouver, gewoon overdag, die vertrekt rond 13.30 uur. Zou niet weten waarom ik dan zou moeten gaan slapen, immers, thuis ga ik toch ook rond die tijd niet slapen? Dus lees een boek, kijk een film, of wat domme series, en voor je het weet ben je er.

Op de terugweg sla ik een nacht over, vertrek eind van de middag uit Vancouver, maar je vliegt als het ware door de nacht heen, dus je komt aan om 10.00 uur in de ochtend Nederlandse tijd. Dan slaap ik ook niet echt, hooguit een uurtje wegzakken, maar op Schiphol staat mijn taxi te wachten om me naar huis te brengen, daar pak ik een kop koffie en doe de rest van de dag rustig aan, beetje voor de TV hangen, alvast de was een keer aanzetten, en ik ga dan gewoon rond 2200 uur Nederlandse tijd naar bed, en de volgende ochtend heb ik nergens last van.
Nou chapeau hoor.
pejeka schreef:
18-08-2017 19:32
Dan is er iets mis met je speekselproductie e.d., dat zou ik dan toch eens na laten kijken. Maar geen mens krijgt spontaan uitdrogings- of andere verschijnselen omdat ze al een half uur geen slok water meer hebben kunnen drinken.
Dat hoeft niet nagekeken.
Maakt de behoefte aan een slok water niet minder. Erg vervelend met al die restricties tegenwoordig.

Hoe voelt dat nou? Bijna net zo perfect zijn als God?
dolfje schreef:
18-08-2017 19:42
Nou chapeau hoor.
Daar hoef je je chapeau niet voor af te nemen, maar zoals mijn wijze grootmoeder al zei: "Je kan nou eenmaal niet overál een drama van maken"...
pejeka schreef:
18-08-2017 19:58
Daar hoef je je chapeau niet voor af te nemen, maar zoals mijn wijze grootmoeder al zei: "Je kan nou eenmaal niet overál een drama van maken"...
Klopt maar je hoeft ook niet in elk topic te zeggen hoe goed jij het doet.
dolfje schreef:
18-08-2017 20:14
Klopt maar je hoeft ook niet in elk topic te zeggen hoe goed jij het doet.
Daar gaat het ook niet om, het gaat om gewoon redelijk nadenken.

Je gaat niet dood als je een half uur of zelfs een uur lang geen slok water hebt gehad.

Je kan in normale kleding best 8 uur overleven, je gaat ook niet naar kantoor in joggingbroek en fleecevest, omdat je daar wel 8 uur of meer moet doorbrengen, waarvan een groot deel gewoon achter je bureau, laat staan dat je op kantoor je schoenen uitschopt zodra je binnenkomt want tja, 8 uur je schoenen aan, is toch wel érg lang...

Ik snap best dat mensen voor een lange vlucht comfortabele kleding aantrekken, maar dat hoeft toch niet gelijk joggingbroek en andere campingkleding te zijn? Doe je op je werk toch ook niet als je daar 10 uur moet zitten? Er bestaan toch ook nette broeken en blouses en sweaters die gewoon comfortabel zitten? En op je werk, als je daar 8 uur of meer moet zitten, trek je je schoenen toch ook niet uit? Ik snap het gewoon niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven