Huisvrouw
maandag 24 juli 2017 om 10:46
Wat vinden jullie van een huisvrouw en als je daar bewust voor kiest?
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
Not done, afhankelijk van cultuur of achtergrond, ouderwets?
Ben zelf nu inmiddels voor een groot deel huisvrouw maar niet altijd geweest.
Zelf vind ik het fijn maar merk natuurlijk wel dat dit soms eigenlijk moeilijk wordt begrepen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:21
.Pientjexxxx schreef: ↑19-08-2017 19:13Voor leerkrachten is het continurooster helemaal niets. Raar ook dat zoiets ingesteld mag worden, want de Arbo-wet is heel duidelijk waar het pauzes voor werknemers betreft.
Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe vormen bedacht en nog te bedenken waarin de kinderen niet naar huis gaan en de leerkrachten toch een half uur pauze hebben.
Geen volwaardig continurooster, maar ook niet de eerste ongelijkheid waarbij de helft van de klas thuis eet en de andere helft naar de overblijf gaat.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:27
Maar net zo goed als dat er voor de ouders een "recht" op van alles bestaat, waarom zouden die kinderen dan niét het "recht" hebben om lekker thuis te lunchen en even een uurtje of 2 bij te komen tussen de schooluren door? En dan maakt het geen fluit uit of het dan de vader of de moeder is die voor die lunch zorgt, of desnoods een oma, maar waarom niet?Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:21.
Er zijn natuurlijk heel veel nieuwe vormen bedacht en nog te bedenken waarin de kinderen niet naar huis gaan en de leerkrachten toch een half uur pauze hebben.
Geen volwaardig continurooster, maar ook niet de eerste ongelijkheid waarbij de helft van de klas thuis eet en de andere helft naar de overblijf gaat.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:36
Dat kan wel zo zijn, maar de kinderen vinden het anders wel een verademing. Ik heb een tijd lang diverse buurkinderen tussen de middag thuis opgevangen, omdat ze dat veel fijner vonden dan op school over te blijven. Gewoon even uit het schoolse en naar huis, boterhammetje eten, wat spelen in de tuin of een spelletje doen en dan weer naar school. En ik was toch thuis en vond het evenals de kinderen reuze gezellig.
"Boring conversation anyway"
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:38
.pejeka schreef: ↑19-08-2017 19:27Maar net zo goed als dat er voor de ouders een "recht" op van alles bestaat, waarom zouden die kinderen dan niét het "recht" hebben om lekker thuis te lunchen en even een uurtje of 2 bij te komen tussen de schooluren door? En dan maakt het geen fluit uit of het dan de vader of de moeder is die voor die lunch zorgt, of desnoods een oma, maar waarom niet?
Kind heeft het recht op een korte on-onderbroken schooldag. Het recht om binnen het veilige schoolterrein van zijn meegebrachte lunch te genieten. Het recht om niet duur weer en wind naar huis te hoeven voor die lunch.
Volwassenen hebben op een hele werkdag van acht uur en pauze van een half uur. Waarom moeten kinderen op een schooldag van vijf uur die dag nog onderbreken met een lunchpauze van een uur, waarin effectief slechts vaak maar een half uur overblijft voor de werkelijke lunch. De rest gaat op aan heen en weer reizen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:42
.BriannaF schreef: ↑19-08-2017 19:36Dat kan wel zo zijn, maar de kinderen vinden het anders wel een verademing. Ik heb een tijd lang diverse buurkinderen tussen de middag thuis opgevangen, omdat ze dat veel fijner vonden dan op school over te blijven. Gewoon even uit het schoolse en naar huis, boterhammetje eten, wat spelen in de tuin of een spelletje doen en dan weer naar school. En ik was toch thuis en vond het evenals de kinderen reuze gezellig.
Kinderen die niet anders kennen dat dat je op school eet, missen dat thuis eten dan weer helemaal niet.
Lunch op school was een paar jaar geleden nog iets dat vaak door groepje ouders werd opgepakt maar wordt steeds meer geprofessionaliseerd.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:46
Tja, en volwassenen die niets anders kennen dan in een kamp te moeten leven, vinden dat op den duur misschien ook wel OK.
Dat die kinderen niks anders kennen, wil toch niet zeggen dat ze, als ze wél iets anders zouden kennen, dat andere niet fijner zouden vinden?
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:50
Misschien omdat een kind van 8 nog niet hetzelfde is als een volwassene van 30? Misschien omdat dat kind van 8 het fijn vindt om na 3 of 4 uur school even een ouder te zien, even los te zijn van de school, even lekker te kunnen vertellen over alle spannende dingen die het geleerd heeft in die ochtend en in een vertrouwde omgeving een omeletje op brood te kunnen eten? Zoiets?Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:38.
Kind heeft het recht op een korte on-onderbroken schooldag. Het recht om binnen het veilige schoolterrein van zijn meegebrachte lunch te genieten. Het recht om niet duur weer en wind naar huis te hoeven voor die lunch.
Volwassenen hebben op een hele werkdag van acht uur en pauze van een half uur. Waarom moeten kinderen op een schooldag van vijf uur die dag nog onderbreken met een lunchpauze van een uur, waarin effectief slechts vaak maar een half uur overblijft voor de werkelijke lunch. De rest gaat op aan heen en weer reizen.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:55
.
Dat geldt voor heel veel dingen, natuurlijk. Misschien vinden mijn kinderen met de auto gebracht worden ook wel fijner dan fietsen, vinden ze een biefstuk lekkerder dan een gehaktbal. Vinden ze een cruise leuker dan kamperen. Maar helaas ben ik de opvoeder een bepaal ik wat ik goed of goed genoeg voor hen vind.
zaterdag 19 augustus 2017 om 19:59
Helemaal met je eens. Maar de voorkeur voor friet of bloemkool vind ik, eerlijk gezegd en met alle respect, van een ander niveau dan het ondergeschikt maken van de opvang van je kinderen aan je eigen dagbesteding. Wat nou als jouw kinderen opeens wél beter functioneren doordat ze tussen de middag gewoon lekker thuis kunnen gaan lunchen, even los uit het schoolse systeem? Zeg jij dan: OK, daar ga ik voor zorgen dat dat kan, of zeg je dan alsnog: sorry zoon of dochter, leer er maar mee dealen, want je ouders willen gewoon wat anders en je komt niet vóór 17.00 uur thuis, leer er maar mee leven.Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:55.
Dat geldt voor heel veel dingen, natuurlijk. Misschien vinden mijn kinderen met de auto gebracht worden ook wel fijner dan fietsen, vinden ze een biefstuk lekkerder dan een gehaktbal. Vinden ze een cruise leuker dan kamperen. Maar helaas ben ik de opvoeder een bepaal ik wat ik goed of goed genoeg voor hen vind.
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:08
.pejeka schreef: ↑19-08-2017 19:59Helemaal met je eens. Maar de voorkeur voor friet of bloemkool vind ik, eerlijk gezegd en met alle respect, van een ander niveau dan het ondergeschikt maken van de opvang van je kinderen aan je eigen dagbesteding. Wat nou als jouw kinderen opeens wél beter functioneren doordat ze tussen de middag gewoon lekker thuis kunnen gaan lunchen, even los uit het schoolse systeem? Zeg jij dan: OK, daar ga ik voor zorgen dat dat kan, of zeg je dan alsnog: sorry zoon of dochter, leer er maar mee dealen, want je ouders willen gewoon wat anders en je komt niet vóór 17.00 uur thuis, leer er maar mee leven.
En kind dat overblijft is niet automatisch pas om 17.00 uur thuis hoor! Destijds werkte ik drie dagen. Waarvan ik er dus één om drie uur bij het schoolhek stond. Kinderen hadden één dag naschoolse opvang en één dag was hun vader thuis na school. Om dat te kunnen realiseren was overblijven wel noodzakelijk.
Tja en dan beslissen wij als ouders wat goed is voor de kinderen in combinatie met wat goed is voor ons.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-08-2017 20:30
0.09% gewijzigd
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:14
Geen pauze is echt heel erg slecht voor je prestaties. Pauze om de 4 uur ook.Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:38.
Ik pleit hier niet voor een uur lunchen thuis, wel tegen de idiotie van 1x een half uur op een werk- of leerdag van 8 uur.
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:17
Dat zal vast. Maar wij genieten er wel van zo samen tussen de middag te eten.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
-Albert Einstein-
zaterdag 19 augustus 2017 om 20:27
Net zo goed als een huisvrouw thuis blijft en kiest wat hun het beste lijkt. Ieder zijn keuze dus en en de een kiest dan voor opvang en de ander om er zelf te zijn voor zijn kinderenAndersom schreef: ↑19-08-2017 20:08.
En kind dat overblijft is niet automatisch pad om 17.00 uur thuis hoor! Destijds werkte ik drie dagen. Waarvan ik er dus één om drie uur bij het schoolhek stond. Kinderen hadden één dag naschoolse opvang en één dag was hun vader thuis na school. Om dat te kunnen realiseren was overblijven wel noodzakelijk.
Tja en dan beslissen wij als ouders wat goed is voor de kinderen in combinatie met wat goed is voor ons.
zaterdag 19 augustus 2017 om 23:12
Zo, is het volgende stokpaardje van Pekela weer van stal gehaald? Het oh zo gezellige thuis lunchen (en vergeet het koekje met de thee niet!) wat al die arme kinders van tweeverdieners nu moeten missen. Ik ken zat kinderen/mensen die het juist heerlijk vinden om niet snel heen en weer te hoeven racen en te moeten schakelen tussen twee omgevingen tijdens de dag. En dat is je in andere topics ook door velen verteld, maar volgens jou is hoe jij dingen in je jeugd hebt ervaren blijkbaar de Standaard hoe het zou moeten. En moet de hele wereld zich daar blijkbaar ook maar aan aanpassen.
Mijn zoon luncht op school, zoals iedereen op zijn school, en dan spelen ze daarna nog een half uur lekker buiten met de klas. Vindt hij een stuk leuker dan dat hij die tijd had moeten besteden aan heen en weer reizen naar school. In het half uur dat ze buiten spelen heeft de juf pauze, dus dat leraren de dupe worden van dit soort roosters gaat echt niet op. De ouders hebben bij toerbeurt dienst op het plein, eens in de 2-3 maanden ben je aan de beurt. Ook tweeverdieners draaien daar gewoon in mee.
Mijn zoon luncht op school, zoals iedereen op zijn school, en dan spelen ze daarna nog een half uur lekker buiten met de klas. Vindt hij een stuk leuker dan dat hij die tijd had moeten besteden aan heen en weer reizen naar school. In het half uur dat ze buiten spelen heeft de juf pauze, dus dat leraren de dupe worden van dit soort roosters gaat echt niet op. De ouders hebben bij toerbeurt dienst op het plein, eens in de 2-3 maanden ben je aan de beurt. Ook tweeverdieners draaien daar gewoon in mee.
zaterdag 19 augustus 2017 om 23:20
Opgesloten in een BSO? Kom je ooit op BSO's? Daar spelen ze gewoon lekker buiten hoor. Met veel meer leeftijdgenootjes dan mijn kinderen hier bij ons in de buurt hebben. En je denkt dat alleen kinderen van thuisblijfouders herinneringen hebben aan leuke dingen met hun ouders doen? Omdat hun moeder 7 dagen per week met ze de hort op gaat en ze entertaint en de kinderen die 2 of 3 middagen een paar uur op de BSO doorbrengen nooit wat leuks met hun ouders doen? Je hebt een bizar beeld van hoe het er in gezinnen aan toe gaat.pejeka schreef: ↑19-08-2017 16:27Levensonderhoud en gezinsonderhoud bestaat niet alleen uit een maandelijkse bijschrijving op de bankrekening. Ik vraag je dan weer: welke herinneringen zouden kinderen later in hun leven liever hebben? In leuke dingen met hun thuiszijnde ouder doen na school, of elke dag weer opgesloten zitten in een BSO met een juf en pas rond etenstijd naar huis kunnen?
zondag 20 augustus 2017 om 00:32
Dat mag dus niet van de Arbo. Nogal raar dat uitgerekend de overheid zich niet aan de wet zou houden. Daarnaast is voor de klas staan heel intensief en dan is een pauze tussendoor geen overbodige luxe.saartje007 schreef: ↑19-08-2017 19:28Die leraren werken van half negen tot twee uur zonder pauze, dus zo heftig is dat nou ook weer niet of wel?
zondag 20 augustus 2017 om 00:34
Er zijn heel wat kinderen die niet graag op school eten. Dat heen en weer reizen gaat meestal niet over enorme afstanden. Je doet net of het forenzen zijn.Andersom schreef: ↑19-08-2017 19:38.
zondag 20 augustus 2017 om 00:41
Nou inderdaad.nicole123 schreef: ↑19-08-2017 23:20Opgesloten in een BSO? Kom je ooit op BSO's? Daar spelen ze gewoon lekker buiten hoor. Met veel meer leeftijdgenootjes dan mijn kinderen hier bij ons in de buurt hebben. En je denkt dat alleen kinderen van thuisblijfouders herinneringen hebben aan leuke dingen met hun ouders doen? Omdat hun moeder 7 dagen per week met ze de hort op gaat en ze entertaint en de kinderen die 2 of 3 middagen een paar uur op de BSO doorbrengen nooit wat leuks met hun ouders doen? Je hebt een bizar beeld van hoe het er in gezinnen aan toe gaat.
Mijn moeder was thuisblijfmoeder en echt niet dat die zich de hele middag met ons bezig hield trouwens... en de middagpauze was nog best een geren en gevlieg want duurde maar een uurtje. Tien minuten heen, tien minuten terug en dan is er nog maar 40 minuten over.
zondag 20 augustus 2017 om 07:15
Misschien willen ze liever thuis eten als je ze de keuze geeft en de helft van de klas thuis eet. Dat zou ik met werken ook hebben. Maar wanneer er continurooster is, hoort het gewoon bij de schooldag en vindt iedereen het prima. Mijn dochter heeft vanaf dag 1 (nu 4 jaar geleden) continurooster gehad en die heb ik nog nóóit gehoord dat ze liever thuis zou eten.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 00:34Er zijn heel wat kinderen die niet graag op school eten. Dat heen en weer reizen gaat meestal niet over enorme afstanden. Je doet net of het forenzen zijn.
Op school hebben ze bovendien nog tijd om te spelen. Mijn oudste dochter was om 12 uur uit, maar voor we onderweg waren was het 12:10. Thuis om 12:20 en om 12:45 moesten we weer jassen aandoen en vertrekken. Dat is toch helemaal niet fijn?
Of je nou werkt of niet, daar heeft het niets mee te maken.
Wel vonden allebei mijn kinderen de BSO niet zo leuk, maar er zijn ook andere opties. Een vriendinnetje van mijn oudste had een leuke oppas aan huis die van alles met haar en haar zus ondernam; mijn eigen kinderen hebben nu opa en oma die soms 1 en soms 2 middagen per week oppassen (en ja, die vinden dat hartstikke leuk), de rest hebben mijn man en ik zo geregeld dat er iemand van ons thuis is. De meeste kinderen bij mijn dochter in de klas gaan maar 1 dag naar de BSO, dus waar hebben we het over?
zondag 20 augustus 2017 om 08:46
.pamelacourson schreef: ↑20-08-2017 07:15Misschien willen ze liever thuis eten als je ze de keuze geeft en de helft van de klas thuis eet. Dat zou ik met werken ook hebben. Maar wanneer er continurooster is, hoort het gewoon bij de schooldag en vindt iedereen het prima. Mijn dochter heeft vanaf dag 1 (nu 4 jaar geleden) continurooster gehad en die heb ik nog nóóit gehoord dat ze liever thuis zou eten.
Op school hebben ze bovendien nog tijd om te spelen. Mijn oudste dochter was om 12 uur uit, maar voor we onderweg waren was het 12:10. Thuis om 12:20 en om 12:45 moesten we weer jassen aandoen en vertrekken. Dat is toch helemaal niet fijn?
Of je nou werkt of niet, daar heeft het niets mee te maken.
Wel vonden allebei mijn kinderen de BSO niet zo leuk, maar er zijn ook andere opties. Een vriendinnetje van mijn oudste had een leuke oppas aan huis die van alles met haar en haar zus ondernam; mijn eigen kinderen hebben nu opa en oma die soms 1 en soms 2 middagen per week oppassen (en ja, die vinden dat hartstikke leuk), de rest hebben mijn man en ik zo geregeld dat er iemand van ons thuis is. De meeste kinderen bij mijn dochter in de klas gaan maar 1 dag naar de BSO, dus waar hebben we het over?
Dit dus! Ik had dan voor ik ze ging halen alles al klaar staan. Fruit al schoongemaakt etc. Tijd om een eitje te bakken hadden we alleen op woensdagmiddag. En je kinderen zelf laten komen vind school dan weer geen goed idee, dat 'mocht' pas vanaf groep vijf, tot en met groep vier werden ze aan een 'ouder of verzorger' over gedragen.
zondag 20 augustus 2017 om 08:57
Inderdaad, waar hebben we het over? Misschien vinden sommige kinderen het wel het fijnst om 3 uur lang pauze te hebben, dat maar doen dan? Of om 24 uur per dag zowel papa als mama om zich heen te hebben. Alle ouders de bijstand in en thuisonderwijs geven dan? Misschien extreem gesteld, maar niet veel extremer dan aannemen dat het oh zo zielig is voor kinderen om op school te lunchen (in vrijwel de hele rest van de wereld gebeurt dat ook trouwens, die kinderen ook allemaal zielig dus?) en elke week een paar uur te spelen met vriendjes op de BSO. En dat dat zo'n goede reden zou zijn om huisvrouw te worden.
Overigens denk ik dat het in de jaren '70 en '80, waar Pejeka al haar aannames op baseert, voor sommige kinderen wel minder fijn was als beide ouders werkten, omdat de maatschappij daar toen nog veel minder op in was gesteld. In die tijd was je op veel scholen een uitzondering als je op school bleef lunchen en had je dan nauwelijks klasgenootjes om mee te spelen omdat de rest naar huis was. En werden kinderen van een jaar of 7 soms met een sleutel om hun nek geacht om het maar uit te zoeken thuis, omdat BSO's nog niet bestonden. (Al zullen er ook ouders geweest zijn die het prima regelden met een oppas aan huis o.i.d.) Maar dat is nu gelukkig allemaal een stuk beter geregeld, dus hoe het voor die kinderen toen was zegt niks over hoe het voor kinderen nu is.
Overigens denk ik dat het in de jaren '70 en '80, waar Pejeka al haar aannames op baseert, voor sommige kinderen wel minder fijn was als beide ouders werkten, omdat de maatschappij daar toen nog veel minder op in was gesteld. In die tijd was je op veel scholen een uitzondering als je op school bleef lunchen en had je dan nauwelijks klasgenootjes om mee te spelen omdat de rest naar huis was. En werden kinderen van een jaar of 7 soms met een sleutel om hun nek geacht om het maar uit te zoeken thuis, omdat BSO's nog niet bestonden. (Al zullen er ook ouders geweest zijn die het prima regelden met een oppas aan huis o.i.d.) Maar dat is nu gelukkig allemaal een stuk beter geregeld, dus hoe het voor die kinderen toen was zegt niks over hoe het voor kinderen nu is.
zondag 20 augustus 2017 om 09:37
Daarom komen er ook bso-medewerkers tijdens de lunch, zodat de leerkrachten ook pauze hebben.Pientjexxxx schreef: ↑20-08-2017 00:32Dat mag dus niet van de Arbo. Nogal raar dat uitgerekend de overheid zich niet aan de wet zou houden. Daarnaast is voor de klas staan heel intensief en dan is een pauze tussendoor geen overbodige luxe.
zondag 20 augustus 2017 om 09:40
De beste stuurlui staan aan walpejeka schreef: ↑19-08-2017 18:40Ik vind de hele term "quality time" al "zum Kotzen"... eerlijk gezegd, alsof er een soort van vooraf bepaalde tijd is waarop je kinderen even aandacht krijgen en dat is dan "quality time"... In mijn optiek hebben je kinderen gewoon recht op aandacht op elk moment dat ze bij je zijn of bij je kúnnen zijn, ongeacht of dat dan jouw moment van "quality time" is of niet...
En ik vraag me nog steeds af of dat continu-rooster is ingesteld omdat de kínderen dat zo geweldig vonden, of voor het gemak van de ouders. Want volgens mij is het nog nooit in iemand opgekomen om de KINDEREN nou eens te vragen welk model ze liever zouden hebben, en is het uitsluitend het gemak en de behoefte van de ouders die leidend is. Over kinderrechten gesproken...
Je weet dat de Nederlandse kinderen veruit de gelukkigste ter wereld zijn hè?