Werk & Studie alle pijlers

Werklozen topic!

09-02-2017 12:01 2034 berichten
Sinds kort heb ik geen baan meer. Ik solliciteer met regelmaat en check dagelijks de vacature sites in mijn sector. Wanneer ik weer een brief heb geschreven, krijg ik daar een boost van. Ik voel me op zo'n moment nuttig en bezig met mijn toekomst.

Buiten het sollicteren om kan ik me soms echt heel nutteloos voelen. Ik volg nu een interessante cursus en ga vrijwilligerswerk doen. Maar buiten deze bezigheden om vind ik het soms moeilijk om de dag door te komen. Vandaar dit topic. Hoe komen andere werklozen de dag door naast het solliciteren?

Iemand tips om meer structuur in mijn dagen te krijgen? Ik merk dat ik wat lamlendig begin te worden waardoor huishoudelijke klussen steeds meer een opgave zijn.
Lola: in wat voor banen heb je al wel ervaring? Hoe ziet je cv eruit? Wat heb je gedaan buiten je opleiding?
Vanmorgen gesprek gehad, maar gelijk afgewezen :(

En van de gesprekken van vorige week heb ik nog niets gehoord, maar ik verwacht vandaag wel bericht te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Balen lunaleeflang. Hoop dat je snel bericht krijgt van de afgelopen week.
Ik kreeg gisteren weer 2 afwijzingen binnen.
nlies schreef:
20-08-2017 23:19
Gehoord van een vriend. Zat in de bijstand, had een verplichte cursus, solliciteren, re-integreren, noem maar op wat nog meer.
Dus zat braaf in die groep, wordt er gezegd dat er mensen gezocht werden voor de appelpluk.
Oke vriend was 62, dus die hoefde niet van de coach, want te oud voor dat werk
volgende kon echt niet die week want kind was jarig en dan moest hij thuis zijn (ook de andere dagen van die week dus.
volgende kon niet want had het in zijn rug.
de volgende die aangewezen werd kon ook niet want dan zou hij het misschien wel in zijn rug gaan krijgen
gewolg was dat van heel de groep niemand appels hing plukken
Dit vind ik wel zo'n perspectiefdingetje he.

Jouw vriend vertelt jou dit -waarschijnlijk, schat ik zo zo in, want anders vertelde hij je dit niet in deze context-, meet een 'ze voelen zich er te goed voor'-air.

Hoezo ben je met 62 te oud voor de appelpluk? Is heus niet zwaarder dan pakweg schoonmaken, eerder in tegendeel. Is bovendien zeer tijdelijk seizoenswerk.

Niet dat ik vind dat iedereen maar moet gaan appelplukken, maar ik heb wel bedenkingen als een 62-jarige op zijn beurt ánderen zo wegzet maar het zelf ook niet wil doen.

Ik hoop voor iedereen in dit topic dat er snel weer werk is. Jong en oud worden natuurlijk verschrikkelijk tegen elkaar uitgespeeld momenteel. Dat zal hopelijk weer omslaan als er weer meer banen zijn.

Ik ben zelf blij dat ik een jaartje of vijf geleden na een werkelijk gruwelijke reorganisatie meteen voor mezelf ben begonnen. Dat willen veel mensen niet, ook veel van mijn collega's niet, vanwege de onzekerheid die daarbij hoort. Maar ja, hoe zeker ben je nog met een vaste baan?

Heb er al in de eerste maand meteen mijn nog jarenlange geldende UWV-recht voor opgegeven, want dat was echt niks voor mij. (Even reagerend op de 26 (!) jarige die vanuit een bijstandspositie blijkbaar nog onredelijke eisen heeft) Ik wist dat leeftijd momenteel een ontzettende hindernis kan zijn en dat bleek ook waar te zijn, uit de reacties op de vele sollicitaties. Van mijn eigen collega's (en dan heb ik het over veertigers, vijftigers en zestigers, heeft zo ongeveer niemand een andere baan gevonden, behalve degenen die voor zichzelf zijn begonnen. Alleen de jonkies hebben -tijdelijke- banen gevonden, vaak in een ander werkveld.

De hindernis 'leeftijd' valt helaas dus niet uit te vlakken, als het om vacatures gaat.
Bah, ik heb vandaag twee mailtjes gehad met de mededeling dat ik niet gekozen was voor een gesprek.
Nu heb ik nog maar één vacature open staan waar ik op gereageerd heb en nog niks op gehoord heb... Ik weet inmiddels echt niet meer goed hoe ik vacatures tegen kan komen waar ik op kan reageren. Voor mijn gevoel komt er niks nieuws bij op de websites die ik in de gaten hou of waar ik alerts van heb aanstaan.
Niet? Ik heb het idee dat er zeer regelmatig wat bij komt. Al moet ik zeggen dat sommige vacatures ook gewoon meerdere keren op een site geplaatst worden. Daar snap ik niets van.
Ja dat idee heb ik zelf ook!
Het probleem is dat ze meestal vragen naar mensen met een technische/ict/economische achtergrond. En die heb ik simpelweg niet. Ik heb een opleiding die best specifiek is op hbo niveau. Plus 0 jaar werkervaring, dat maakt het ook niet makkelijker.
Peach0909 schreef:
23-08-2017 13:36
Bah, ik heb vandaag twee mailtjes gehad met de mededeling dat ik niet gekozen was voor een gesprek.
Nu heb ik nog maar één vacature open staan waar ik op gereageerd heb en nog niks op gehoord heb... Ik weet inmiddels echt niet meer goed hoe ik vacatures tegen kan komen waar ik op kan reageren. Voor mijn gevoel komt er niks nieuws bij op de websites die ik in de gaten hou of waar ik alerts van heb aanstaan.

Het is wel nog vakantie he. Laat je niet ontmoedigen!
mienbillekesjeuken schreef:
23-08-2017 15:06
Het is wel nog vakantie he. Laat je niet ontmoedigen!
Dankje, ja dat is zo. Maar ik vind het zo naar om in deze onzekerheid te zitten.

Via wat voor websites houden jullie de vacatures in de gaten? Ik via Meesterbaan, Indeed en, Jobbsquare en Nederland Vacature groep en Jobbird hou ik zelf in de gaten.
Tja dat herken ik ook.. bij mij ligt het aan twee dingen: niet genoeg werkervaring hebben (lukt ook niet als je steeds afwijzingen krijgt, bouw je nooit wat op zonder kans krijgen) of de diensten zijn zo ingedeeld dat het niet haalbaar is ook , ook al wil ik wil. Bijvoorbeeld een klantenservice die 24/7 open is en je om 6 uur in de morgen moet starten of van 01 tot 8 in de morgen. Ik heb geen auto of rijbewijs dus zo vroeg kan ik nergens komen, meeste treinen rijden vanaf half zes. Ik wil heel graag maar als ze verplichten dat je op elke dienst kunt worden ingezet en geen voorkeuren op mag geven dan is het gewoon lastig en bizar hoge eisen dat je dus zelf niks mag opgeven. Ik kan de hele dag van 07-24u ergens komen dus als dat al niet goed genoeg is....

Maar goed ik heb nu eindelijk een vakantie gepland en dat maakt het ook niet makkelijk om binnenkort ergens te starten, dan werk ik er net 3 weken en ga 1,5 week weg en over een tijdje weer een week. Lekkere binnenkomer. Dat mag ik gewoon hoor, ben al jaar niet weggeweest en hoogseizoen is te duur. Maar handig is het niet. Ik ben eigenlijk weer fulltime beschikbaar vanaf half oktober.

En ik moest wel wat boeken want ik zit nu een jaar thuis en nog langer zonder afleiding red ik niet en voor hetzelfde geld zit ik over drie maanden nog steeds thuis en had ik prima even een paar dagen elders kunnen vertoeven. Ik kan nog steeds niet elke dag genieten zonder dagindeling.

Dus ja ik reageer overal op maar ergens binnenkomen is gewoon heel lastig. Zonder ervaring of affiniteit val je al snel af en de rest is weinig uren dat je nog steeds niet uit de uitkering bent.
Jep dat herken ik. 'We wijzen je af omdat je weinig ervaring hebt en zodat je ook vooral die ervaring niet kunt opdoen...' Ben wel al een aantal keer uitgenodigd, waarbij ik één keer na het gesprek echt het idee had dat de baan voor mij was. Maar toen kreeg ik te horen dat ik even goed was als een van de andere sollicitanten, maar verrassing, die had meer ervaring dus ik heb pech. Dat gaan in de richting waar ik mijn diploma in gehaald heb overal zo. En in een andere richting kunnen ze vaak wel iemand krijgen met een diploma dat wat meer in de goede richting is.

Gelijk heb je dat je een vakantie geboekt hebt hoor, het hele jaar thuiszitten word je ook gek van. Zeker als dat al meerdere jaren het geval is.
Peach0909 schreef:
23-08-2017 19:43
Jep dat herken ik. 'We wijzen je af omdat je weinig ervaring hebt en zodat je ook vooral die ervaring niet kunt opdoen...' Ben wel al een aantal keer uitgenodigd, waarbij ik één keer na het gesprek echt het idee had dat de baan voor mij was. Maar toen kreeg ik te horen dat ik even goed was als een van de andere sollicitanten, maar verrassing, die had meer ervaring dus ik heb pech. Dat gaan in de richting waar ik mijn diploma in gehaald heb overal zo. En in een andere richting kunnen ze vaak wel iemand krijgen met een diploma dat wat meer in de goede richting is.

Gelijk heb je dat je een vakantie geboekt hebt hoor, het hele jaar thuiszitten word je ook gek van. Zeker als dat al meerdere jaren het geval is.
Klopt, even er tussen uit doet mij hopelijk goed! Dit duurt gewoon allemaal heel erg lang. Nu exact een week verder en geen reactie gehad op de sollicitaties, ook (nog) geen afwijzing... Ondanks meerdere lijntjes lopen kost het je gewoon erg veel tijd.
Ik heb een baan!!!! :mrgreen:

Wel maar 27 uur, dus we zullen alsnog aanvulling vanuit de bijstand moeten krijgen (duimen dat we dat toegezegd krijgen!), maar het is iets.

Ik ben zoooo opgelucht. Ik ga vanaf hier wel verder zoeken naar iets voor bijvoorbeeld 36 uur, of wat beter betaalt. Maar dat is vanuit een baan wel veel fijner.
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd! :D en 27 uur is niet slecht als je vanuit niks komt.
En ik heb er weer een baan bij! Een dag per week oppassen en terwijl de kinderen naar school zijn, ga ik het huis en dat van een buurvrouw schoonmaken. Ik krijg per week uitbetaald en dat levert me toch weer 90 euro per week op!

Dit bij elkaar is voldoende om niet in de bijstand te hoeven, ware het niet dat mijn andere baan pas 1 oktober begint en ik dus 25 oktober pas mijn eerste salaris krijg.

We kunnen nu de huur dus niet betalen (laat staan alle overige lasten), omdat mijn vriend deze maand maar weinig salaris binnen heeft gekregen, gezien hij in eind juli werkloos raakte. En de beslissing of we in aanmerking komen voor bijstand kan nog een hele tijd duren.

Ik ga zo de gemeente even bellen, maar weet echt even niet wat ik nu moet doen. Wat is volwassen zijn toch kut :(
anoniem_6382b7bf2d481 wijzigde dit bericht op 30-08-2017 14:58
13.70% gewijzigd
Ik werk momenteel in de gehandicaptenzorg. Heb daar de hele valantie gewerkt en heb een contract tot januari. Omdat ik op school zit ben ik een flexwerker, wat inhoudt dat ik steeds kan zeggen wanneer ik wel en niet wil werken. Nu kan ik door school en stage alleen vanaf 6 uur werken, maar hebben zij aangegeven zo goed als geen diensten te hebben na die tijd. Oftewel ik wil opzoek naar een nieuwe bijbaan. Maar dit is zo lastig te vinden, ik ben tevens 21 jaar oud.

Iemand tips?
Toen ik 21 was werd ik heel snel aangenomen bij winkels (koopavond). Je zou promotiewerk kunnen doen in het weekend.

Of oppassen, dat was mijn hoofdinkomen tijdens mijn studie.
Vaak zoeken ze ook studenten in de horeca! Als je niet in de nacht wil werken zou ik de cafés zoeken waar het vooral rond dinertijd tot een uur of 12 druk is.

Ik zit nu met een dilemma, ik zag dat een winkel in de stad iemand zoekt. Nu heb ik zelf dus een hbo diploma en ben ik 'veel te hoog opgeleid' hiervoor. Maar het is nu zo lastig om werk te vinden dat ik de neiging heb om te solliciteren, het lijkt me ook best leuk werk in die winkel. Maar aan de andere kant wil ik ook graag gewoon een baan op niveau (hoeft niet eens iets met mijn studie te maken te hebben) en zou ik het ook stom vinden als ik in de winkel werk aan zou nemen, maar ik een paar maanden later wat vind op niveau en ik alweer mijn ontslag zou moeten nemen.
Wat zouden jullie doen?
lunaleeflang schreef:
30-08-2017 14:28
Toen ik 21 was werd ik heel snel aangenomen bij winkels (koopavond). Je zou promotiewerk kunnen doen in het weekend.

Of oppassen, dat was mijn hoofdinkomen tijdens mijn studie.
Ik kan alleen savonds werken en bij mij komt het weekend ook niet goed uit. Alleen doordeweekse avonden dus. Ik heb mij ingeschreven op oppas sites maar daar tot nu toe nog niks gevonden.
Misschien kan je een briefje ophangen in de supermarkt met dat je graag wil oppassen? Heb het idee dat dat voor dat soort baantjes nog veel gebeurd.
OppasStudent, oudermatch, marktplaats, Facebookgroepen, via-via, supermarkt. Ik heb eigenlijk altijd binnen een week een adresje gevonden. Waarom kun je niet in het weekend?

Iemand nog tips voor mij? Zie bericht van 10.18 :(
Peach0909 schreef:
30-08-2017 14:48
Vaak zoeken ze ook studenten in de horeca! Als je niet in de nacht wil werken zou ik de cafés zoeken waar het vooral rond dinertijd tot een uur of 12 druk is.

Ik zit nu met een dilemma, ik zag dat een winkel in de stad iemand zoekt. Nu heb ik zelf dus een hbo diploma en ben ik 'veel te hoog opgeleid' hiervoor. Maar het is nu zo lastig om werk te vinden dat ik de neiging heb om te solliciteren, het lijkt me ook best leuk werk in die winkel. Maar aan de andere kant wil ik ook graag gewoon een baan op niveau (hoeft niet eens iets met mijn studie te maken te hebben) en zou ik het ook stom vinden als ik in de winkel werk aan zou nemen, maar ik een paar maanden later wat vind op niveau en ik alweer mijn ontslag zou moeten nemen.
Wat zouden jullie doen?
Gewoon reageren en kijken of je überhaupt al op gesprek mag komen, ze willen nog steeds liefst zo goedkoop mogelijk personeel. Ik wil ook graag een baan op hbo-niveau maar dat lukt niet. En bij alle laag opgeleide baantjes krijg ik geen reactie of ben ik te duur, te slim etc. Ook al wil ik zelf heel graag. Flexbaan lag tijdens de zomer stil dus schiet ik ook niks mee op. Om gek van te worden. Iedereen in mijn omgeving roeptoetert goedbedoeld: maar even op een klantenservice of in een winkel, horeca werken kan je toch altijd doen? Ja, moeten ze me wel aannemen!! Gewoon 3 dagen in de week in een winkel helpen is ook prima, maar ze willen me niet! En ik geef ze helaas ook gelijk: als ik mijn cv zou lezen zou ik ook denken: wat moet die meid hier met zo'n opleiding? Maar simpelweg geen / een andere opleiding vermelden is ook weer zo denigrerend.

@gefeliciteerd iedereen. Bijstand wordt ook met terugwerkende kracht toegekend maar heb je op dit moment niet zoveel aan.
Nee heb helaas geen tips voor je, ik heb (gelukkig) nog nooit in zo'n situatie gezeten. Ik hoop dat de gemeente je verder kan helpen.

Heeft een instantie als het uwv ofzo geen tips voor je?
Bedankt voor je reactie Lola!
Ik denk dat ik er binnenkort eens langs ga met mijn cv, nooit geschoten is altijd mis. Bij banen die aansluiten bij mijn opmerking krijg ik steeds te horen dat ik te weinig ervaring heb (JOH), bij banen waar ze hbo niveau vragen zonder specifieke opleiding hoor ik steeds dat er andere zijn met een opleiding die beter aansluit op de functie (vraag daar dan naar...) dus ik ga dit inderdaad maar gewoon proberen. Zal inderdaad vast te horen krijgen dat ik te hoog opgeleid ben, maar dan kan ik die ook weer afstrepen van mijn bingokaart met afwijzingen :facepalm:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven